Diagnose schuddende motor?

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 471
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door richard66coupe »

Toch wel raar, compressie goed, goede vonk, carburateur zo goed als uitgesloten, goede vacuum.
Kun je het met de mengselschroeven het niet beter krijgen, desnoods onafhankelijk van elkaar?
Schud hij ook bij hogere toerentallen of alleen stationair? Misschien dat het een klein vacuum lek is die aan de binnenkant bij het carter uitkomt?
Als het een heel regelmatige trilling is en de verbranding goed is zou het misschien ook nog iets met de flexplate of balancer kunnen zijn, misschien een gewicht los gekomen of moer/boutje weg?
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Big_fun_58 »

Ik zit me bijna af te vragen of er bij de revisie wel de juiste vliegwiel of demper is opgezet. Als jij een 289 heb en er is een 50 oz vliegwiel of demper opgezet (en niet uitgebalanceerd) dan gaat je motor echt wel schudden. Dit zou wel je lagers gaan kosten dus ik zou even informeren als er andere zijn opgezet wat de typenummers zijn en dit checken...
Succes!
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Dakloos »

Big_fun_58 schreef:Ik zit me bijna af te vragen of er bij de revisie wel de juiste vliegwiel of demper is opgezet. Als jij een 289 heb en er is een 50 oz vliegwiel of demper opgezet (en niet uitgebalanceerd) dan gaat je motor echt wel schudden. Dit zou wel je lagers gaan kosten dus ik zou even informeren als er andere zijn opgezet wat de typenummers zijn en dit checken...
Succes!
Jan,

De krukas demper is zeker een 28oz versie en vrij nieuw. Ik heb via de "inspection plate" gecontroleerd of de flexplate misschien slingerde of dat er een moer van de converter los zat. Ook gelijk gekeken of dit wel een 28oz versie is. Er staan geen typenummers op maar zo aan het contragewicht te zien is het een 28oz versie. Was het een 50oz versie geweest dan was ik bij hoge toerentallen waarschijnlijk helemaal uit de auto getrild vermoed ik.
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Big_fun_58 »

Okee, dan kunnen we dat ook afstrepen... :wink:
We denken verder.... :smart:
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
Claire
Berichten: 2507
Lid geworden op: wo 08 aug, 2007 09:09

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Claire »

Erwin,
Nu we toch op het raad pad zijn, misschien je carter ventilatie? Dat zou verklaren waarom het zonder aanwijsbare oorzaak ineens er is. :(
65 mustang coupe
V8- 289 2V
1 inch sway bar,
Shelby drop,
GT springs,
roller perches by 66 hipowannabee,
disk brake conversion,
HD rear leaf springs
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Dakloos »

Claire schreef:Erwin,
Nu we toch op het raad pad zijn, misschien je carter ventilatie? Dat zou verklaren waarom het zonder aanwijsbare oorzaak ineens er is. :(
Ook al gecheckt Piet :wink: . Het blok heeft nooit echt mooi stil gelegen. De Texaco Euro 95 XL prut heeft dat merkbaar verergert dus ik denk dat dat de hoofdoorzaak is geweest. Feit blijft dat het blok nu nog steeds (wel wat minder) schudt.

Vraag me nu ook langzaam af hoe zo'n EPS blok gereviseerd is. Zal b.v. de krukas überhaupt wel correct gebalanceerd worden en zal het zaakje niet zo snel en simpel mogelijk in elkaar gepleurd worden? Ik vrees het wel :( .

Ik zal binnenkort eens een filmpje maken van hoe het blok nu loopt. Tot dusver iedereen bedankt voor het meedenken!
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door 1967coupe »

Dan raad ik ook nog een keer, speling op je timingchain??

Succes
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: RE: Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Ando »

1967coupe schreef:Dan raad ik ook nog een keer, speling op je timingchain??

Succes
Rene
Rene, die hadden we al gehad .... Revisieblok.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
stefke
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 13 feb, 2005 15:22
Locatie: Hier en niet daar

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door stefke »

Zegt niks over de kwaliteit van de revisie.
'71er grande
'66er coupe,
'69 Mach 1 Project
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: RE: Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Ando »

stefke schreef:Zegt niks over de kwaliteit van de revisie.
Je mag toch verwachten dat ze die vervangen....of is alleen nieuwe pakkingen voldoende?
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
stefke
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 13 feb, 2005 15:22
Locatie: Hier en niet daar

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door stefke »

In theorie mag je ervan uitgaan dat die bij een revisie is vervangen. Kun jij aan de buitenkant zien dat het ook gebeurd is? Tenzij er papieren zijn waarop staat wat er gedaan is en wat er in gekomen is, is het nog steeds een mogelijke oorzaak van het schudden.
'71er grande
'66er coupe,
'69 Mach 1 Project
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Dakloos »

Ketting is wel degelijk vervangen:

Afbeelding

vriespluggen ook maar daarvan lekte er 3 van de 4 :twisted: .
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door peer »

Als het blok altijd al wat geschud heeft zou ik toch en alles lijkt heel goed te zijn (compressie, ontstekking enz) dan vermoed ik toch het balanceren...

Ik had ook een enorm schuddend blok maar eigenlijk alleen tot 1500 rpm daarboven nergens last van. Dit was een helemaal nieuw gebouwd blok (nieuwe krukas, zuigers, balancer vliegwiel....) na 5 jaar uiteindelijk het blok maar eens uit elkaar gehaald (vorige maand) en de krukas opnieuw laten balanceren. Daar zagen ze meteen het probleem! De krukas was perfect gebalanceerd zonder de zuigers mee te nemen! Maar voor balanceren moet je ook de zuigers en drijfstangen enz mee tellen. Nu loopt het blok ineens super strak.
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door 1967coupe »

De speling op je timingchain is simpel te controleren. Verdelerkap eraf, draaien aan je krukas, dan moet je verdeler meteen meedraaien.

Succes
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 471
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door richard66coupe »

Ik heb zelf ook een EPS blok en ze zijn volgens mij niet specifiek gebalanceerd(krukas + zuigers etc).
Destijds heb ik er om gevraagd want ze hadden 3 types, standaard 289/302, een iets moderne 302 met roller nokkenas maar met 28 oz krukas en een high perfomance 302 met gebalanceerde krukas alu koppen etc. Toen vroeg ik of die standaard en roller blokken ook een gebalanceerd draaiend gedeelte had en dat was niet zo zeiden ze. Het was binnen de marges die Ford vroeger stelde. Dit was absoluut geen probleem voor als je normaal er mee reed en af en toe eens de sporen gaf maar bij meer vermogen en konstant hogere toerentallen niet raadzaam. Tja, je kunt je afvragen wat het waard is als je er daarna weer een "knaken" flexplate en/of balancer er tegenaan schroeft, volgens mij moet je het echt als 1 geheel beschouwen inc. balancer en flexplate.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”