Hoofdstroom schakelaar

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Mustangflip
Berichten: 946
Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 15:48
Locatie: Kop van Noord-Holland

Hoofdstroom schakelaar

Bericht door Mustangflip »

Ik ben van plan om vanwege de wintermaanden een hoofdstroom schakelaar op mijn auto te zetten zodat ik de auto vanaf de accu compleet stroomloos kan maken. Normaal koppel ik de accu af maar wordt daar een beetje flauw van om deze iedere keer maar aan- en af te sluiten. Nu vraag ik me alleen af wat het verstandigste is? Zet ik deze nu in de + stroomkring zodat het een voedingschakelaar wordt of zet ik hem in de - zodat het een massaschakelaar wordt. Ik kan zelf eigenlijk geen verschil tussen beide bedenken maar misschien zie ik iets over het hoofd ivm startstromen of ed? Zaken zoals locatie maakt me niet uit. Het gaat me nu even puur om de werking.

Graag jullie advies.

Groet Flip
-Mustang Mach 1 1969 V8 429

Live is not about miles to the gallon but smiles to the gallon !
Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 828
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: Hoofdstroom schakelaar

Bericht door Swordfish79 »

ik zie ze meestal als massa schakelaar uitgevoerd.

Maar zou er niets te vinden zijn in bv FIA regelementen?

hier wordt ik ook niet wijzer van http://www.autosportcompany.nl/elektris ... laars.html
hoofdstroom schakelaars maar ik zie deze ook vaak in de massa aansluiting. :shock:

volgens mij kan alle twee. maar er zullen vast wel voor en tegens zijn.
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Hoofdstroom schakelaar

Bericht door Ando »

Maakt niks uit, als je de stroomkring maar onderbreekt. Dus gewoon wat het makkelijkste is/het beste/mooiste uitkomt.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
SanQ
Berichten: 453
Lid geworden op: vr 23 mei, 2014 09:21
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Hoofdstroom schakelaar

Bericht door SanQ »

Omdat je vaak aan de onderzijde schroefaansluitingen hebt gebruik je altijd de - om te onderbreken, als er iets afbreekt/losraakt is de kans het grootst dat dit tegen een massa aanvalt.
Je zou ook een accubevestiging met een makkelijk los te schroeven aansluiting kunnen overwegen, in elke goede automaterialen zaak te vinden.
Ticking away the moments that make up a dull day......
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Hoofdstroom schakelaar

Bericht door Mustang24 »

Die modellen met een knop om los te schroeven, passen normaal niet op de plus pool, die dikker is.
Ook de naam zegt het al: massaschakelaar...

http://www.av-oldtimers.eu/shop_nl/inde ... 40&lang=NL

:ok:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: Hoofdstroom schakelaar

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Mustang24 schreef:Die modellen met een knop om los te schroeven, passen normaal niet op de plus pool, die dikker is.
Ook de naam zegt het al: massaschakelaar...

http://www.av-oldtimers.eu/shop_nl/inde ... 40&lang=NL

:ok:
Met een klein beetje vijlen/schuren past het wel op de plus-pool.
Ik heb het zo op de Twister.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Hoofdstroom schakelaar

Bericht door 1967coupe »

Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Hoofdstroom schakelaar

Bericht door Mustang24 »

1970TwisterSpecial schreef:
Met een klein beetje vijlen/schuren past het wel op de plus-pool.
Ik heb het zo op de Twister.
Maar dat is niet de bedoeling, zo krijg je een olifant ook in een Fiat 500 :lol:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Hoofdstroom schakelaar

Bericht door 1967coupe »

Dat red je niet met een klein beetje vijlen en schuren :mrgreen:
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
Mustangflip
Berichten: 946
Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 15:48
Locatie: Kop van Noord-Holland

Re: Hoofdstroom schakelaar

Bericht door Mustangflip »

Feit is dat ik de schakelaar al heb en dus het liefst de schakelaar binnen in de auto wil kunnen bedienen. Als het toch weinig uitmaakt of hij in de plus of de min gast kan ik gewoon rustig kijken voor een geschikt plekje en dan kijken welke kabel ik pak maar dit zal dan waarschijnlijk wel de plus worden.

Bedankt voor het meedenken en ook verdere info wordt nog steeds gewaardeerd.

Groet Flip
-Mustang Mach 1 1969 V8 429

Live is not about miles to the gallon but smiles to the gallon !
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Hoofdstroom schakelaar

Bericht door edgar »

Als je vanuit het interieur wilt bedienen blijft alleen de plus over. De retourstroom (massa) van de meeste verbruikers gaat via de carroserrie, firewall-motorblok kabel en massa kabel motorblok-accu.

Blijven toch een tweetal gevaarlijke secties over; je laadcircuit en startcircuit. Die kun je op deze manier niet mee beveiligen.

Je zegt dat je de auto compleet stroomloos wilt maken; dat kan alleen in de buurt van je accu, in de plus of massa draad daarvan.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Mustangflip
Berichten: 946
Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 15:48
Locatie: Kop van Noord-Holland

Re: Hoofdstroom schakelaar

Bericht door Mustangflip »

Niet helemaal Edgar, mbt de massa heb je gelijk . Maar bij mijn auto loopt de plus vanaf de accu door naar het startrelais. Vanaf daar wordt alles afgetakt naar bijvoorbeeld de zekeringkast ed. Dit is gedaan door de vorige eigenaar. Deze kabel loopt nu onder de auto door. Mijn plan is om deze naar binnen te trekken naar de schakelaar en dan vandaar uit weer aan te sluiten op het startrelais. Hoef ik niet veel kabel bij te kopen en is redelijk gemakkelijk uit te voeren. Bovendien heb ik die kabel toch liever door de auto lopen ipv via de onderkant.

Groet Flip
-Mustang Mach 1 1969 V8 429

Live is not about miles to the gallon but smiles to the gallon !
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Hoofdstroom schakelaar

Bericht door Dakloos »

Mustangflip schreef:Normaal koppel ik de accu af maar wordt daar een beetje flauw van om deze iedere keer maar aan- en af te sluiten.
Hoe vaak doe je dat dan wel niet tijdens de wintermaanden?
Mustangflip schreef: Maar bij mijn auto loopt de plus vanaf de accu door naar het startrelais. Vanaf daar wordt alles afgetakt naar bijvoorbeeld de zekeringkast ed. Dit is gedaan door de vorige eigenaar.
Zo zit het af fabriek al hoor.....
Mustangflip schreef: Deze kabel loopt nu onder de auto door.
Huh? Heb je de accu soms in de kofferbak?
Mustangflip schreef:Mijn plan is om deze naar binnen te trekken naar de schakelaar en dan vandaar uit weer aan te sluiten op het startrelais. Hoef ik niet veel kabel bij te kopen en is redelijk gemakkelijk uit te voeren. Bovendien heb ik die kabel toch liever door de auto lopen ipv via de onderkant.
Hou er wel rekening mee dat elke cm extra kabel tussen accu en startmotor spanningsverlies geeft bij de grote stroom die een startmotor geeft. Een te dunne of te lange kabel en je hebt gegarandeerd startproblemen straks!

Succes!
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Hoofdstroom schakelaar

Bericht door Gearz »

Het hangt er een beetje vanaf voor welk doel je e.e.a wil gaan gebruiken.
Is het puur om accu leegloop te voorkomen dan is een simpele massa schakelaar natuurlijk voldoende, wil je 'm echter hebben als kill/safety switch, dan zul je een vier of zes polige schakelaar moeten gaan monteren zodat je naast de accu eveneens ook de dynamo spanning kunt uitschakelen.

Een andere mogelijkheid om te voorkomen dat je zware kabels moet gaan verleggen en tevens veiliger is om de switch gewoon zo dicht mogelijk bij de accu gemonteerd te houden om deze middels een kabel van binnen uit de bestuurders positie of desnoods extern te kunnen bedienen.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Mustangflip
Berichten: 946
Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 15:48
Locatie: Kop van Noord-Holland

Re: Hoofdstroom schakelaar

Bericht door Mustangflip »

Edgar.

Mijn accu staat inderdaad in de kofferbak, ben er al zo aan gewend dat ik het nu al als normaal beschouw. Maar had dit beter even kunnen melden, maar heb daar dus niet bij stilgestaan.

In de winter kan het voorkomen dat tijdens werkzaamheden de motor regelmatig gestart moet worden, helaas zit daar dan vaak weer een interval tussen van enkele dagen omdat ik niet altijd tijd heb. Ook kan het voorkomen dat vanwege modificaties de stroom er even op moet om te testen. Mede doordat ik langere tijd weg ben voor mijn werk heb ik de auto dan het liefst stroomloos. Kan er niks gebeuren en trekt de radio of ed de accu niet leeg.

Ik heb nu een 35 mm2 kabel en wil die er dan ook bijzetten. De schakelaar zou 500 A moeten kunnen hebben. Lijkt mij voldoende?

Michel.

Is bij mij meer een mix van beide. Stroomloos in de winter maar als ik hem ( gedeeltelijk) kan gebruiken als kill switch zou dat mooi zijn. Ik rij geen circuit of ed dus noodzakelijk is het niet maar in geval van nood snel de stroom er af kunnen halen lijkt me toch wel makkelijk.

Groet Flip
-Mustang Mach 1 1969 V8 429

Live is not about miles to the gallon but smiles to the gallon !
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”