diagnose zingende achteras.

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

diagnose zingende achteras.

Bericht door peer »

Mijn achteras zingt tegenwoordig een beetje en nu het langzaam aan slechter weer word, wordt het tijd om dit aan te pakken.

De vraag is, kan ik aan de hand van het geluid al enig sinds bepalen of het de lagers zijn of een versleten diff. (laatste lijkt me onwaarschijnlijk, dit is allemaal vrij nieuw, maar natuurlijk niet onmogelijk)

Het geluid gaat met de snelheid mee. tot +- 20 km/h hoor je vrijwel niets, daarna gaat het met de snelheid van de auto harder.
Bij (bijvoorbeeld) 50km/h zoemt het constant, laat ik het gas los (automaat) blijft het geluid, bij verminderen van de snelheid gaat het geluid ook langzaam mee naar beneden.
Dit doet mij vermoeden dat het de lagers zijn? klopt deze conclusie?

Of is het gewoon slimmer om het diff eruit te halen en te kijken of er slijtage op zit?
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: diagnose zingende achteras.

Bericht door 1967coupe »

Ik zou eerst je achterwiel lagers controleren
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1805
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: diagnose zingende achteras.

Bericht door Big_fun_58 »

peer schreef:Of is het gewoon slimmer om het diff eruit te halen en te kijken of er slijtage op zit?
Dat lijkt mij een goede optie. Ik zou eerst je olie eens goed bekijken. Als deze er metalic uitziet dan is waarschijnlijk de afstelling van het dif verkeerd geweest.
Je kan (als je alles schoonmaakt) proberen alles opnieuw af te stellen maar het is geen garantie dat het geluid dan weg is. Als kroon (en vooral) pignon wiel eenmaal verkeerd ingesleten zijn dan komt het niet meer goed.
Succes en hou ons op de hoogte.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: diagnose zingende achteras.

Bericht door peer »

Ik heb de achteras helemaal uit elkaar gehaald (stelt eigenlijk ook niets voor).

Alleen nu het probleem: alles lijkt in eerste instantie goed:
geen slijtage te zien op het differentieel. Raakvlak pinion op crown, precies in het midden.
lagers van de assen voelen soepel aan, geen hapering, speling of kraakje te horen/voelen.

Ik had gehoopt dat de lagers gewoon voelbaar slecht waren dan was het makkelijk :?
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: diagnose zingende achteras.

Bericht door peer »

Iemand enig idee hoe die 'Engineer's blue' heet in het nederlands en/of waar je dat kan krijgen.

Ik ga het differentieel uit elkaar halen en heb dat straks nodig voor de afstelling.
Gebruikersavatar
Mustangflip
Berichten: 946
Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 15:48
Locatie: Kop van Noord-Holland

Re: diagnose zingende achteras.

Bericht door Mustangflip »

Google maar ff op contactlak of toucheer verf. Dan kom je er wel.

Groet Flip
-Mustang Mach 1 1969 V8 429

Live is not about miles to the gallon but smiles to the gallon !
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: diagnose zingende achteras.

Bericht door peer »

Bedankt, ik had inderdaad de goede naam nodig.

Maar het is nog moeilijk te kopen, geen enkel automaterialen zaak heeft het. Uiteindelijk een machinebouw bedrijf gevonden die het wel verkocht....

Goed, aan de slag, alles schoongemaakt, toucheerlak erop en meten. Uitlijnen was zo goed als perfect. Dit kan het probleem niet zijn.
Metertje erop en de backlash was ook goed.

Maar aangezien ik nieuwsgierig ben, dan maar het hele diff uit elkaar en de lagers controleren.
Alles uit elkaar, lagers zijn allemaal nog zo goed als nieuw, geen slijtage op de onderdelen, dus ik ben er 95% zeker van dat het hier niet in kan zitten.
Dus, nieuwe keering, crush sleeve en het differentieel maar weer terug in elkaar gezet (op de juiste wijze natuurlijk)

Nogmaals alles nameten en afstellen en nu ligt deze weer klaar om te monteren.
Volgende stap, alles terug monteren, kijken of er verschil is.
Zoniet, nieuwe lagers op de achteras, eventueel preventief een nieuwe kruiskoppeling. Is het probleem dan nog niet weg ga ik de lagers van het differentieel vervangen. (Dan neem ik ook meteen de overbrenging mee aangezien de 3.55 die hij nu is iets teveel van het goede is)

To be continued....
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: diagnose zingende achteras.

Bericht door peer »

Alweer bijna een jaar geleden maar nog steeds niet opgelost :(

Ik heb eigenlijk niets meer met deze mustang gedaan, teveel bezig geweest met andere wagens tot ik aan een ander diff kon komen, een 3.00 wat ik juist zocht. Helemaal blij natuurlijk alleen is/was de staat onbekend. '2 jaar geleden verwisseld voor een andere overbrenging'

Vol goede moet onder de wagen en aan de slag. Ochtendje aan de gang en het nieuwe diff zit er onder.

Duidelijk een ander geluid, maar ik wilde eigenlijk 'geen' geluid :roll:

De zoem is weg, maar nu heb ik een ander geluid ervoor terug, meer een schavend geluid. En alleen met acceleren en cruisen, met uitrollen is het weg. In eerste instantie zou je dan niet de lagers verdenken? Ik heb wat filmpjes gemaakt omdat ik me afvraag of het geluid van mijn versnellingsbak wel in orde is, deze piept... maar ook alleen bij het draaien in de 'rijrichting'

De filmpjes:
De versnellingsbak als ik aan de aandrijfas draai. (negeer de blaffende honden)
http://youtu.be/-ZX1IAFyjyM

Linker wiel lijkt te 'tokkelen' en de rem loopt aan?:
http://youtu.be/XYg9kX4IFBI

Rechterwiel ook:
https://youtu.be/52g-jTo0pME

Verder lijkt het wel soepel rond te gaan. Nu een jaar later zou ik het toch wel eens op willen lossen wie o wie kan me helpen? :smart:
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”