Hevig trillen vanaf 20mph (Met filmpjes)
Moderator: Shelby GT-H
Hevig trillen vanaf 20mph (Met filmpjes)
Ik heb een weekje geleden meegedaan aan de OSL herfstkleuren rit. Een rit van 80+ km. Allemaal prima verlopen. Via de snelweg heen gereden en na de rit wilde we ook via de snelweg weer terug rijden. Bij het invoegen op de snelweg het gaspedaal wat dieper ingetrapt (kick-down) en op enig moment begon de auto hevig te trillen (alsof je over slecht wegdek rijdt). Daarom de eerste mogelijkheid maar weer de snelweg af en op een parkeerplaats kijken of we iets konden vinden. Omdat het al donker begon te worden en we niets konden vinden maar besloten om binnendoor terug naar huis te rijden. En ik kan je vertellen dat dit met 20mph aardig wat tijd inbeslag neemt
Maar goed ik vraag jullie advies bij het volgende:
- De auto trilt niet bij lagere snelheden. Vanaf ca 15 mph begint hij lichtjes te trillen. Bij 20 mph begint het onaangenaam te worden.
- Bij hogere snelheden de automaat in N zetten verminderd het trillen niet
- Alle loodjes//gewichtjes lijken nog gewoon stevig op hun plek te zitten
- De banden staan goed op spanning en hebben geen vervormingen of rare dingen opgepikt
- Wanneer de automaat in N staat kun je hem prima met de hand (zonder bijgeluiden) heen en weer duwen
Iemand enig idee waar ik moet beginnen? Hier op het forum wordt de versnellingsbaksteun af en toe genoemd als oorzaak van trillingen. Ligt het voor de hand dat het bij mij hier ook aan ligt? Of is het iets heel anders?
Toevoeging: De hele auto trilt, de trilling lijkt niet uit het stuur te komen.
Maar goed ik vraag jullie advies bij het volgende:
- De auto trilt niet bij lagere snelheden. Vanaf ca 15 mph begint hij lichtjes te trillen. Bij 20 mph begint het onaangenaam te worden.
- Bij hogere snelheden de automaat in N zetten verminderd het trillen niet
- Alle loodjes//gewichtjes lijken nog gewoon stevig op hun plek te zitten
- De banden staan goed op spanning en hebben geen vervormingen of rare dingen opgepikt
- Wanneer de automaat in N staat kun je hem prima met de hand (zonder bijgeluiden) heen en weer duwen
Iemand enig idee waar ik moet beginnen? Hier op het forum wordt de versnellingsbaksteun af en toe genoemd als oorzaak van trillingen. Ligt het voor de hand dat het bij mij hier ook aan ligt? Of is het iets heel anders?
Toevoeging: De hele auto trilt, de trilling lijkt niet uit het stuur te komen.
Laatst gewijzigd door sjirafje op za 15 jul, 2017 18:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Re: Hevig trillen vanaf 20mph
Trilt de hele auto of het stuur?
Gezien de tekst ga ik van heel de auto uit, dus mogelijk iets met de achteras, achter wiellagers of achterbanden.
Wissel de wielen eens van voor met achter, blijft het hetzelfde, dan zijn het mogelijk de lagers/diff of ophanging. Gaat het naar voor, dan zijn het de banden /velgen / balancering.
Gezien de tekst ga ik van heel de auto uit, dus mogelijk iets met de achteras, achter wiellagers of achterbanden.
Wissel de wielen eens van voor met achter, blijft het hetzelfde, dan zijn het mogelijk de lagers/diff of ophanging. Gaat het naar voor, dan zijn het de banden /velgen / balancering.
- 1970TwisterSpecial
- Moderator
- Berichten: 5531
- Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
- Locatie: net ff buituh ut Westland
- Contacteer:
Re: Hevig trillen vanaf 20mph
Probeer uit te vinden of de trilling van voor of achter vandaan komt.
Het simpelste is natuurlijk even de wielen opnieuw te balanceren.
Vervolgens aandrijfas en kruiskoppelingen controleren.
(Een kapot naaldlager of losgetrilde bouten is mij voorgekomen)
Losse versnellingsbak steun of kapotte rubbere steunen van motor of versnellingsbak.
Het simpelste is natuurlijk even de wielen opnieuw te balanceren.
Vervolgens aandrijfas en kruiskoppelingen controleren.
(Een kapot naaldlager of losgetrilde bouten is mij voorgekomen)
Losse versnellingsbak steun of kapotte rubbere steunen van motor of versnellingsbak.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Re: Hevig trillen vanaf 20mph
Heb ik ook gehad, Alles nagelopen banden, uitlijning, etc.
Bleek uiteindelijk een kromme krukas te zijn...
Bleek uiteindelijk een kromme krukas te zijn...
Triumph TR6 1969 Royal Blue
Ford Mustang 1967 Lime Gold
Ford Mustang 1967 Lime Gold
- NordicDawn
- Berichten: 2586
- Lid geworden op: wo 12 sep, 2007 14:34
- Locatie: Overijssel
Re: Hevig trillen vanaf 20mph
Kromme krukas, dat is voor mij een eerste. Hoe is dat zo ontstaan?Peter schreef:Bleek uiteindelijk een kromme krukas te zijn...
1970 Mustang Hardtop
Re: Hevig trillen vanaf 20mph
Lijkt mij zeer sterk dat het bij mij om een kromme krukas zou gaan. Dan moet de trilling toch toerentalafhankelijk zijn en niet snelheidsafhankelijk?
sjirafje schreef:[...]
- Bij hogere snelheden de automaat in N zetten verminderd het trillen niet
[...]
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
- 1967coupe
- Adverteerder
- Berichten: 7968
- Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
- Locatie: Dalfsen
- Contacteer:
Re: Hevig trillen vanaf 20mph
Denk dat de aandrijfas bedoeld wordt
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Re: Hevig trillen vanaf 20mph
De transmissiesteun is inmiddels vervangen maar het trillen is nog niet weg.
Ik had ivm een ander probleem de voorwielen in de lucht en toen viel mij op dat het rechter voorwiel (bijrijderskant) per omwenteling een licht slepend geluid maakte. Het geluid lijkt uit de trommel te komen, dus die heb ik er even afgehaald, de remschoenen en trommel zien er gewoon goed uit. De schoenen iets terug gesteld en de trommel weer gemonteerd, maar het geluid blijft. Ik verdenk nu het binnenste lager. Dat draait voor zover ik kan testen goed rond, maar het zit erg los. Lan iemand mij vertellen hoe dit lager hoort te zitten? Ik kan helaas geen duidelijke filmpjes of foto's vinden van hoe dat moet zitten.
Ik had ivm een ander probleem de voorwielen in de lucht en toen viel mij op dat het rechter voorwiel (bijrijderskant) per omwenteling een licht slepend geluid maakte. Het geluid lijkt uit de trommel te komen, dus die heb ik er even afgehaald, de remschoenen en trommel zien er gewoon goed uit. De schoenen iets terug gesteld en de trommel weer gemonteerd, maar het geluid blijft. Ik verdenk nu het binnenste lager. Dat draait voor zover ik kan testen goed rond, maar het zit erg los. Lan iemand mij vertellen hoe dit lager hoort te zitten? Ik kan helaas geen duidelijke filmpjes of foto's vinden van hoe dat moet zitten.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
- 1967coupe
- Adverteerder
- Berichten: 7968
- Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
- Locatie: Dalfsen
- Contacteer:
Re: Hevig trillen vanaf 20mph
Misschien teveel speling op het lager? Is af te stellen dacht ik
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Re: Hevig trillen vanaf 20mph
Ik dacht, ik haal de linkerkant even los, dan kan ik daar zien hoe het zit en de trommels eventueel even omwisselen, krijg ik die linker trommel niet op de rechter spindle. De remschoenen nog verder terugesteld, past het nog niet. Blijkt dat de linker en de rechter spindle een andere dikte hebben. Is dat normaal?
Heb de trommels maar weer terug gemonteerd en nu heb ik geen slepende geluiden meer...
Morgen maar eens testen of de remmen nog steeds werken en of het trillen nu misschien weg is. Durf het bijna niet te hopen....
Heb de trommels maar weer terug gemonteerd en nu heb ik geen slepende geluiden meer...
Morgen maar eens testen of de remmen nog steeds werken en of het trillen nu misschien weg is. Durf het bijna niet te hopen....
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Re: Hevig trillen vanaf 20mph
De spindle links en rechts een verschillende dikte ????sjirafje schreef:IBlijkt dat de linker en de rechter spindle een andere dikte hebben. Is dat normaal?
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Re: Hevig trillen vanaf 20mph
Ja ik kan het op internet nergens terugvinden dat het zo hoort...Gearz schreef:
De spindle links en rechts een verschillende dikte ????
Michel.
Bestuurderskant
Diameter spindle binnen lager 31,8 mm
Diameter spindle buiten lager 19,1mm
Moer maat 1 1/16"
Bijrijderskant
Diameter spindle binnen lager 31,4 mm
Diameter spindle buiten lager 21,9 mm
Moer maat 1 1/8"
Update: het trillen van de auto is nogsteeds aanwezig
Ik zag op YouTube iemand die de auto op steunen had staan en de achterwielen had verwijderd en de auto zo stilstaand liet rijden om trillingen op te sporen. Kan dit zonder gevaar?
Ik wil namelijk toch graag mijn auto kunnen gebruiken dit seizoen maar heb geen zin/geld om maar lukraak zaken te gaan vervangen. En ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik er nu achter moet komen hoe ik het probleem moet oplossen.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Re: Hevig trillen vanaf 20mph
sjirafje schreef:
Ik wil namelijk toch graag mijn auto kunnen gebruiken dit seizoen
Volgende week Geleen !
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Re: Hevig trillen vanaf 20mph
Precies. Maar dan moet hij het wel doen...Mustang24 schreef: Volgende week Geleen !
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Re: Hevig trillen vanaf 20mph
Aan de hand van dit filmpje even het volgende op een rijtje gezet:
Trillen begint 15-20 mph (24 km/u – 30 km/u)
Trilling is niet afhankelijk van:
- accelereren
- gas loslaten
- remmen
- motorsnelheid (verschillende versnellingen/neutraal)
Trilling wordt dus zeer waarschijnlijk niet veroorzaakt door motor of transmissie.
Transmissie steun is vervangen, heeft geen verandering aan het trillen gebracht.
Verdachte onderdelen zijn de onderdelen waarvan de rotatiesnelheid direct samenhangt met de voertuigsnelheid
- Cardanas
- Differentieel
- Aandrijfassen
- Wielen
Rotatiesnelheid wielen = snelheid / omtrek band
25km/u = 7m/s
Banden r= 32 cm -> omtrek 2m
Bij 25 km/u hebben zou in vibratie veroorzaakt door de banden een frequentie hebben van (7 / 2 =) 3,5 Hz
Het zelfde geldt voor de aandrijfassen en het differentieel.
Volgens mijn doorplate heeft mijn differentieel een verhouding van 2,80:1
Een vibratie veroorzaakt door de cardanas zou bij 25km/u een frequentie hebben van (2,8 * 3,5 =) 9,8Hz
Indien de cardanas een grote knik zou maken zou de frequentie verdubbeld kunnen zijn (19,6Hz) maar dat is in de mustang niet het geval.
Er vanuit gaande dat bovenstaande correct is, en wanneer ik naar de snelheid van de trilling in de auto kijk is de grootste verdachte de cardanas.
Zojuist de auto achter opgekrikt en op as-steuntjes gezet. De achterwielen draaien soepel rond met de hand. Wanneer je 1 wiel draait draait het andere wiel (zoals het volgens mij hoort) de andere kant uit, de cardanas draait dan vrijwel niet.
Ik kan helaas niet goed controleren wat er met de wielen gebeurt wanneer je met de hand de cardanas draait. Van het draaien aan de cardan as heb ik wel 2 filmpjes gemaakt. Misschien dat iemand daar iets vreemds aan ziet of hoort?
Voorkant:
https://www.youtube.com/watch?v=YieWGw4 ... e=youtu.be
Mij valt op dat er een gewichtje op zit. Dit ziet er uit alsof het origineel is
Achterkant:
https://www.youtube.com/watch?v=E3sXBc0 ... e=youtu.be
Mij valt op dat er een soort kale plek zit. Heeft hier misschien een gewichtje gezeten? De vorm van de kale plek komt niet overeen met de vorm van het gewichtje aan de voorkant. Het is zowiso heen logische vorm voor een gewichtje.
Over de hele cardanas heb ik geen deuken, scheuren of wat dan ook kunnen ontdekken.
Trillen begint 15-20 mph (24 km/u – 30 km/u)
Trilling is niet afhankelijk van:
- accelereren
- gas loslaten
- remmen
- motorsnelheid (verschillende versnellingen/neutraal)
Trilling wordt dus zeer waarschijnlijk niet veroorzaakt door motor of transmissie.
Transmissie steun is vervangen, heeft geen verandering aan het trillen gebracht.
Verdachte onderdelen zijn de onderdelen waarvan de rotatiesnelheid direct samenhangt met de voertuigsnelheid
- Cardanas
- Differentieel
- Aandrijfassen
- Wielen
Rotatiesnelheid wielen = snelheid / omtrek band
25km/u = 7m/s
Banden r= 32 cm -> omtrek 2m
Bij 25 km/u hebben zou in vibratie veroorzaakt door de banden een frequentie hebben van (7 / 2 =) 3,5 Hz
Het zelfde geldt voor de aandrijfassen en het differentieel.
Volgens mijn doorplate heeft mijn differentieel een verhouding van 2,80:1
Een vibratie veroorzaakt door de cardanas zou bij 25km/u een frequentie hebben van (2,8 * 3,5 =) 9,8Hz
Indien de cardanas een grote knik zou maken zou de frequentie verdubbeld kunnen zijn (19,6Hz) maar dat is in de mustang niet het geval.
Er vanuit gaande dat bovenstaande correct is, en wanneer ik naar de snelheid van de trilling in de auto kijk is de grootste verdachte de cardanas.
Zojuist de auto achter opgekrikt en op as-steuntjes gezet. De achterwielen draaien soepel rond met de hand. Wanneer je 1 wiel draait draait het andere wiel (zoals het volgens mij hoort) de andere kant uit, de cardanas draait dan vrijwel niet.
Ik kan helaas niet goed controleren wat er met de wielen gebeurt wanneer je met de hand de cardanas draait. Van het draaien aan de cardan as heb ik wel 2 filmpjes gemaakt. Misschien dat iemand daar iets vreemds aan ziet of hoort?
Voorkant:
https://www.youtube.com/watch?v=YieWGw4 ... e=youtu.be
Mij valt op dat er een gewichtje op zit. Dit ziet er uit alsof het origineel is
Achterkant:
https://www.youtube.com/watch?v=E3sXBc0 ... e=youtu.be
Mij valt op dat er een soort kale plek zit. Heeft hier misschien een gewichtje gezeten? De vorm van de kale plek komt niet overeen met de vorm van het gewichtje aan de voorkant. Het is zowiso heen logische vorm voor een gewichtje.
Over de hele cardanas heb ik geen deuken, scheuren of wat dan ook kunnen ontdekken.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm