Hoi,
Al zoekende kom ik heel veel meningen van mensen in specifieke situaties tegen zodat ik er niet erg veel mee verder kom... Ik wil binnenkort de olie in mijn 351C ('73) gaan verversen. De motor is oud en niet gereviseerd (daar moet ik vanuit gaan) en de compressie is laag tot gemiddeld (voor zover dat nuttige info is i.v.m. slijtage en speling). Van de olie die er nu in zit weet ik niet of die mineraal of synthetisch is.
Ik heb me laten vertellen dat als er eenmaal synthetisch in heeft gezeten je niet meer terug moet gaan naar minerale olie. Tevens las ik dat de te kiezen viscositeit ook afhangt van de slijtage in de motor en dat er zink in de olie moet zitten.
Keuzes die ik nu moet maken zijn:
- Mineraal of synthetisch
- 15w40 of 20w50
Heeft iemand een goed advies betr. de te kiezen olie?
Groetjes,
Vincent.
Welke motorolie voor 351C?
Moderator: Shelby GT-H
Welke motorolie voor 351C?
- 1973 Mustang Grande 351C-2V
- 1999 Corsa Sport X14XE
- 1999 Corsa Sport X14XE
Re: Welke motorolie voor 351C?
Vinnie schreef:
Heeft iemand een goed advies betr. de te kiezen olie?
Er wedden dat je nu weer 725 verschillende antwoorden krijgt...
De een zal zeggen syntetisch, de andere mineraal, nog een 20W50, nee, 30W50, nee 10W40 enz...
Succes !
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Re: Welke motorolie voor 351C?
Haha, ja zou kunnen. Hopelijk wel met een goeie onderbouwing... Ik leef in hoopMustang24 schreef:Er wedden dat je nu weer 725 verschillende antwoorden krijgt...Vinnie schreef: Heeft iemand een goed advies betr. de te kiezen olie?
De een zal zeggen syntetisch, de andere mineraal, nog een 20W50, nee, 30W50, nee 10W40 enz...
Succes !
- 1973 Mustang Grande 351C-2V
- 1999 Corsa Sport X14XE
- 1999 Corsa Sport X14XE
- Ando
- Donateur 2014
- Berichten: 4848
- Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
- Locatie: Barendrecht
- Contacteer:
Re: Welke motorolie voor 351C?
Volgens mij was destijds 20W50 mineraal de gangbare olie, dus zou ik die er in doen.
Founder of Mustang Valley
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Re: Welke motorolie voor 351C?
Factory spec was 10W30 10W40 voor 351C.
echter,
Vandaag de dag zou ik voor je "summer cruiser" met een originele motor (met dus een flat tapped cam) gaan voor een 20W50 met hoog ZDDP gehalte (Zink-Fosfor) , zoals enkel nog te vinden in sommige (maar niet alle) classic oliën. Minimaal aan te raden is 1000 ppm zink , (te vinden op de specsheets van de betreffende oliën).
Het ZDDP gehalte draagt bij aan de hoognodige bescherming van mechanische delen in oudere motoren, in modernere oliën is ZDDP in steeds mindere mate terug te vinden vanwege de steeds kleinere toegepaste toleranties in moderne motoren en daarnaast uiteraard het milieu aspect.
Ook bevatten modernere oliën meer reinigende dopes waardoor oudere motoren sneller olie gaan verbruiken.
Aan te raden bijvoorbeeld o.a,
(PPM = "Parts Per Million" concentratie)
Gulf Classic 20W50 met +/- 2400 ppm zddp
http://www.oliehandel.nl/product/classi ... GwodiHsNTQ
Motul Classic motor olie met +/- 1000 ppm zddp (0.08 tot 0.11% & 1000 ppm fosfor (0.08-0.11%)
http://www.snoekproducts.nl/index.php?r ... 0wod0HINyA
Castrol Classic motor olie met +/-1000 ppm zddp (0.8 tot 1.2% = opgave castrol uk)
http://www.oliehandel.nl/product/classi ... 0wod7RMABg
Millers Classic motor olie met +/-1000 ppm zddp (zinc)
https://www.misteroil.be/producten/smee ... 0wod77YKrw
Michel
echter,
Vandaag de dag zou ik voor je "summer cruiser" met een originele motor (met dus een flat tapped cam) gaan voor een 20W50 met hoog ZDDP gehalte (Zink-Fosfor) , zoals enkel nog te vinden in sommige (maar niet alle) classic oliën. Minimaal aan te raden is 1000 ppm zink , (te vinden op de specsheets van de betreffende oliën).
Het ZDDP gehalte draagt bij aan de hoognodige bescherming van mechanische delen in oudere motoren, in modernere oliën is ZDDP in steeds mindere mate terug te vinden vanwege de steeds kleinere toegepaste toleranties in moderne motoren en daarnaast uiteraard het milieu aspect.
Ook bevatten modernere oliën meer reinigende dopes waardoor oudere motoren sneller olie gaan verbruiken.
Aan te raden bijvoorbeeld o.a,
(PPM = "Parts Per Million" concentratie)
Gulf Classic 20W50 met +/- 2400 ppm zddp
http://www.oliehandel.nl/product/classi ... GwodiHsNTQ
Motul Classic motor olie met +/- 1000 ppm zddp (0.08 tot 0.11% & 1000 ppm fosfor (0.08-0.11%)
http://www.snoekproducts.nl/index.php?r ... 0wod0HINyA
Castrol Classic motor olie met +/-1000 ppm zddp (0.8 tot 1.2% = opgave castrol uk)
http://www.oliehandel.nl/product/classi ... 0wod7RMABg
Millers Classic motor olie met +/-1000 ppm zddp (zinc)
https://www.misteroil.be/producten/smee ... 0wod77YKrw
Michel
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Re: Welke motorolie voor 351C?
Top! Heel erg bedankt, ik zal die links gaan bekijken
- 1973 Mustang Grande 351C-2V
- 1999 Corsa Sport X14XE
- 1999 Corsa Sport X14XE
- Swordfish79
- Berichten: 828
- Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20
Re: Welke motorolie voor 351C?
Penrite CLASSIC 20W-50 (EUROPE & USA ONLY)
http://www.penriteoil.com.au/products.p ... oducts=326
Typical Data
Colour Amber
Density at 15°C, kg/L 0.883
Viscosity, Kinematic, cSt
at 40°C 169
at 100°C 18.8
Viscosity Index 126
Zinc, Mass % 0.108
Phosphorus, Mass % 0.098
Magnesium, Mass % 0.141
Classic 20W-50 is a mid-detergent engine oil designed specifically for light duty petrol and diesel fuelled vehicles manufactured between 1950 and 1980 as well as motorcycles. Also suitable as an engine / transmission oil in BMC Minis and passes JASO MA for wet clutch performance in four stroke motorcycles.
Classic 20W-50 is suitable for passenger cars, motorcycles, 4WD's, light & heavy duty commercial vehicles that originally specified a SAE 30, SAE 20W-40 or SAE 20W-50 engine oils and operate in cooler ambient temperatures.
Classic 20W-50 is suitable for use as an engine/transmission oil in BMC Minis and in motorcycles.
Classic 20W-50 is a multi-grade oil that contains a special additive pack that suits vehicles of the era and is compatible with originally specified products. This oil exceeds the specification requirements of the original oil required during this period hence offering a greater level of engine protection compared to original oils.
Classic 20W-50 is an API SL/CF grade oil and contains optimised ZINC levels for added anti-wear protection for older engines.
Classic 20W-50 feature standard multigrade cold temperature SAE viscosity grades with an operating temperature range that provides and added layer of protection for the engine at start up and at normal operating temperature. This oil is suitable in winter and summer as they used to do.
http://www.penriteoil.com.au/products.p ... oducts=326
Typical Data
Colour Amber
Density at 15°C, kg/L 0.883
Viscosity, Kinematic, cSt
at 40°C 169
at 100°C 18.8
Viscosity Index 126
Zinc, Mass % 0.108
Phosphorus, Mass % 0.098
Magnesium, Mass % 0.141
Classic 20W-50 is a mid-detergent engine oil designed specifically for light duty petrol and diesel fuelled vehicles manufactured between 1950 and 1980 as well as motorcycles. Also suitable as an engine / transmission oil in BMC Minis and passes JASO MA for wet clutch performance in four stroke motorcycles.
Classic 20W-50 is suitable for passenger cars, motorcycles, 4WD's, light & heavy duty commercial vehicles that originally specified a SAE 30, SAE 20W-40 or SAE 20W-50 engine oils and operate in cooler ambient temperatures.
Classic 20W-50 is suitable for use as an engine/transmission oil in BMC Minis and in motorcycles.
Classic 20W-50 is a multi-grade oil that contains a special additive pack that suits vehicles of the era and is compatible with originally specified products. This oil exceeds the specification requirements of the original oil required during this period hence offering a greater level of engine protection compared to original oils.
Classic 20W-50 is an API SL/CF grade oil and contains optimised ZINC levels for added anti-wear protection for older engines.
Classic 20W-50 feature standard multigrade cold temperature SAE viscosity grades with an operating temperature range that provides and added layer of protection for the engine at start up and at normal operating temperature. This oil is suitable in winter and summer as they used to do.