Ik was afgelopen paar dagen met de poelies van mijn mustang bezig. En toen vroeg ik mij af hoe de auto zou rijden zonder stuurbekrachtiging. Kan ik zonder problemen de v-snaar van de stuurbekrachtigingspomp verwijderen en er mee rijden? Of loopt er dan van alles stuk?
Mijn excuses als dit een domme vraag is
loskoppelen stuurbekrachtiging
Moderator: Shelby GT-H
loskoppelen stuurbekrachtiging
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Re: loskoppelen stuurbekrachtiging
Nee is geen probleem..
1968 Fastback 390 in restauratie...bijna klaar...
Re: loskoppelen stuurbekrachtiging
Hou wel in je achterhoofd dat de overbrenging in het stuurhuis van een auto zonder stuurbekrachtiging meestal anders is dan een auto met stuurbekrachtiging. De ratio varieert van 1965 t/m 1970 van standaard 16:1 (power) tot 19:1 (manual) ofschoon wagens met een handling package wel weer de 16:1 (manual) ratio kregen. Daarna voor de modeljaren van '71 t/m '73 van 17.5:1 (power) naar 24:1 (Manual). Er is in deze jaren zelfs een optionele 'variable ratio' power steering van 13:1 tot aan 24:1.
Afijn, long story short... als je enkel de V-snaar verwijderd bij een powersteering wagen stuurt deze niet zoals een manualsteering wagen.
Je kunt voor nood best even zonder de V-snaar rijden maar echter niet te lang, aangezien de powervalve zonder oliedruk niet kan functioneren heb je veel te veel stuurspeling en daarnaast krijgen de zuigertjes (cups/stops) bij sturen steeds op hun donder aangezien ze tegen de veerdruk in geen oliedruk kunnen insturen ter assistentie waardoor het (toch al gevoelige) systeem teveel belast raakt.
Michel.
Afijn, long story short... als je enkel de V-snaar verwijderd bij een powersteering wagen stuurt deze niet zoals een manualsteering wagen.
Je kunt voor nood best even zonder de V-snaar rijden maar echter niet te lang, aangezien de powervalve zonder oliedruk niet kan functioneren heb je veel te veel stuurspeling en daarnaast krijgen de zuigertjes (cups/stops) bij sturen steeds op hun donder aangezien ze tegen de veerdruk in geen oliedruk kunnen insturen ter assistentie waardoor het (toch al gevoelige) systeem teveel belast raakt.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Re: loskoppelen stuurbekrachtiging
Als het alleen voor nood eventjes kan dan betekent dat voor mij dat het niet kan om alleen maar mee te experimenteren.
En aangezien:
En aangezien:
heeft experimenteren ook geen zin, dus die snaar blijft er lekker om zitten.Gearz schreef:...
als je enkel de V-snaar verwijderd bij een powersteering wagen stuurt deze niet zoals een manualsteering wagen.
...
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm