loskoppelen stuurbekrachtiging

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

loskoppelen stuurbekrachtiging

Bericht door sjirafje »

Ik was afgelopen paar dagen met de poelies van mijn mustang bezig. En toen vroeg ik mij af hoe de auto zou rijden zonder stuurbekrachtiging. Kan ik zonder problemen de v-snaar van de stuurbekrachtigingspomp verwijderen en er mee rijden? Of loopt er dan van alles stuk?
Mijn excuses als dit een domme vraag is :oops:
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
Vincent
Berichten: 1221
Lid geworden op: zo 09 nov, 2008 20:15
Locatie: Rotterdam

Re: loskoppelen stuurbekrachtiging

Bericht door Vincent »

Nee is geen probleem..
1968 Fastback 390 in restauratie...bijna klaar...
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: loskoppelen stuurbekrachtiging

Bericht door Gearz »

Hou wel in je achterhoofd dat de overbrenging in het stuurhuis van een auto zonder stuurbekrachtiging meestal anders is dan een auto met stuurbekrachtiging. De ratio varieert van 1965 t/m 1970 van standaard 16:1 (power) tot 19:1 (manual) ofschoon wagens met een handling package wel weer de 16:1 (manual) ratio kregen. Daarna voor de modeljaren van '71 t/m '73 van 17.5:1 (power) naar 24:1 (Manual). Er is in deze jaren zelfs een optionele 'variable ratio' power steering van 13:1 tot aan 24:1.
Afijn, long story short... als je enkel de V-snaar verwijderd bij een powersteering wagen stuurt deze niet zoals een manualsteering wagen.

Je kunt voor nood best even zonder de V-snaar rijden maar echter niet te lang, aangezien de powervalve zonder oliedruk niet kan functioneren heb je veel te veel stuurspeling en daarnaast krijgen de zuigertjes (cups/stops) bij sturen steeds op hun donder aangezien ze tegen de veerdruk in geen oliedruk kunnen insturen ter assistentie waardoor het (toch al gevoelige) systeem teveel belast raakt.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: loskoppelen stuurbekrachtiging

Bericht door sjirafje »

Als het alleen voor nood eventjes kan dan betekent dat voor mij dat het niet kan om alleen maar mee te experimenteren.
En aangezien:
Gearz schreef:...
als je enkel de V-snaar verwijderd bij een powersteering wagen stuurt deze niet zoals een manualsteering wagen.
...
heeft experimenteren ook geen zin, dus die snaar blijft er lekker om zitten. :lol:
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”