Torque converter stock stall voor C4 small bellhousing met 26 splines.

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
RonNL
Berichten: 273
Lid geworden op: do 27 okt, 2011 14:05
Locatie: N-H

Torque converter stock stall voor C4 small bellhousing met 26 splines.

Bericht door RonNL »

Mijn 1965 289 krukas is gebroken en heeft diverse barsten in de onderkant van de motor geslagen. Ik ben nu bezig met een vervangende motor. Dit wordt de ATK99F, een 302 met 220 hp uit de jaren 80. Nu proberen we de huidige onderdelen te identificeren om de stock 302 aan te sluiten op mijn C4. Inmiddels heb ik contact gehad met Paul Pearson en zijn we eruit dat het een C4 is met een small bellhousing, 6 bolts, en met 26 splines. (http://www.mustangcentral.net/tech/c4.html) Mijn 289 blijkt te zijn voorzien van onderdelen die de motor wat extra power geven. De manifold intake van Edelbrock 7121 Performer RPM, zou volgens de catalogus bij hoger rpm beter werken. Ook zitten er roller rockers in, wilde camshaft, robuustere zuigers.

Volgens de TS van ATK heeft de ATK99F standaard een 164 tooth 50 OZ flexplate, die dan vervangen zou moeten worden door een 157 tooth 50 OZ. Dat wordt de TCI-529610. Dit is dan omdat ik een small bellhousing heb. Nu zou alleen de torque converter (waarschijnlijk aangepast op de wat wildere config van de 289) aangepast moeten worden om met de stock 302 rustig te kunnen cruisen.

Op de converter staat geschreven FM18A en erin geslagen 18A. Als ik op internet zoek op FM18A kom ik een Torque Converter van Pro King tegen met 26 splines, de FM18 heeft 24 splines. De FM18A staat in hun catalogus o.a. bij Mustang 1970-72, E100, E150, E200, E250

-----------------------------------------------------------------------
C4 Torque Converter
Part #: FM18A / DCF28
C4 Torque Converter, Non-Lock Up, Codes: BP
Dia 11"
Bolt Circle 10.44"
Pads 4 Studs
Input Splines 26
Stock Stall

-----------------------------------------------------------------------

Deze FM18A heeft een Bolt Circle van 10.44 inch. Ik heb begrepen dat Ford voor de 157 tooth flexplate een 10.5 inch bolt circle gebruikt en de 164 tooth een 11.438 inch bolt circle.

Als ik bij Summit zoek op flexplates of torque converters krijg ik wel de optie 10.5 inch, maar kom nergens 10.44 inch tegen.
Wie weet hoe dit zit? Kan ik de 10.5 flexplate aansluiten opde torque converte met 10.44 inch? Hoe wordt dit gemeten.

Alvast bedankt,

Ron


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
.
Afbeelding

Afbeelding
1965 V8 302 Raven Black convertible.
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Torque converter stock stall voor C4 small bellhousing met 26 splines.

Bericht door Gearz »

RonNL schreef:Ik ben nu bezig met een vervangende motor. Dit wordt de ATK99F, een 302 met 220 hp uit de jaren 80.
RonNL schreef:Volgens de TS van ATK heeft de ATK99F standaard een 164 tooth 50 OZ flexplate
Ik kan je een heel eind volgen maar wat is ATK en wie of wat is de TS van ATK ?
Wellicht kun je wat toelichting geven op hetgeen waarover je schrijft.

Michel
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
RonNL
Berichten: 273
Lid geworden op: do 27 okt, 2011 14:05
Locatie: N-H

Re: Torque converter stock stall voor C4 small bellhousing met 26 splines.

Bericht door RonNL »

Hallo Michel,

Was misschien een beetje summier.

De motor betreft een ATK99F. Hier op het forum was ik al eens ergens iets over ATK motoren tegen gekomen. Vroeger maakten ze in Nederland VeGe motoren en zijn in de VS ATK motoren op de markt gaan brengen. De ATK99F is dan een long block op basis van een 1980-1986 Mustang 302 block. De Technisch Specialist van ATK gaf aan dat deze motoren met een 164 tooth 50 OZ flexplate worden uitgeleverd. Maar om de motor samen te laten werken met een small bellhousing is een 157 tooth, 50 OZ flexplate nodig.

Nu heb ik op advies van de ATK medewerker de TCI flexplate met een bolt circle van 10.5 inch op het oog. Mijn torque converter Pro King FM18A heeft volgens hun specificaties een bolt circle van 10.44 inch. Het totale verschil is 1,524 mm. Ik weet niet of dit kleine verschil invloed kan hebben op het monteren van de 10.5 inch flexplate op de 10.44 inch torque converter.

Ron

https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/

Afbeelding
1965 V8 302 Raven Black convertible.
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Torque converter stock stall voor C4 small bellhousing met 26 splines.

Bericht door 1967coupe »

ai Ron, dat is minder.
Succes

Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
RonNL
Berichten: 273
Lid geworden op: do 27 okt, 2011 14:05
Locatie: N-H

Re: Torque converter stock stall voor C4 small bellhousing met 26 splines.

Bericht door RonNL »

Dank je wel, Rene. Was ons eerste ritje sinds maanden. Enorme knal, stukken metaal onder de auto, v-snaren kapot. Een grote tegenvaller. Zal nog wel even duren voor ons volgende ritje. :(

Ron

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
1965 V8 302 Raven Black convertible.
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Torque converter stock stall voor C4 small bellhousing met 26 splines.

Bericht door 1967coupe »

Zo zeg dat is een aanzienlijke schade. Maar zo te lezen komt het wel weer goed, ik denk niet met dat blok.

Zoals gezegd succes en we zien elkaar wel weer
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
RonNL
Berichten: 273
Lid geworden op: do 27 okt, 2011 14:05
Locatie: N-H

Re: Torque converter stock stall voor C4 small bellhousing met 26 splines.

Bericht door RonNL »

Thanx. Dit blok is afgeschreven. Zal de nog bruikbare onderdelen eraf halen.
Hoop in ieder geval in September weer aanwezig te kunnen zijn.
1965 V8 302 Raven Black convertible.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”