Startmotor

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mustangflip
Berichten: 946
Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 15:48
Locatie: Kop van Noord-Holland

Startmotor

Bericht door Mustangflip »

Hallo allemaal,

Ik heb het ernstige vermoeden dat mijn startmotor de geest begint te geven. Ik heb een redelijk nieuwe accu ( 2 jaar) en een redelijk nieuw startrelais (3 jaar). De auto start prima als hij koud is maar zodra hij warm is en je wilt de auto opnieuw starten dan loopt de startmotor heel zwaar waardoor de auto niet aan wil slaan. Vorige keer getest met een andere volle accu over de accu van de auto heen en ook toen bleef het euvel. Vandaar ook dat ik er redelijk zeker van ben dat ik het in de startmotor zelf moet zoeken. Wie weet wellicht een adresje waar je een nieuwe kan kopen of heeft er iemand ervaring om de oude te reviseren? Werkt dat ook wel of kan je dan net zo goed een nieuwe halen? Ik heb een 429 Ci motor van een Thunderbird uit 71 in mijn auto zitten dus ik heb zo'n vermoeden dat een nieuwe lastig te vinden zal zijn in Nederland?

Ik hoor het graag,

Groet Flip
-Mustang Mach 1 1969 V8 429

Live is not about miles to the gallon but smiles to the gallon !
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Startmotor

Bericht door Mustang24 »

Mustangflip schreef:Hallo allemaal,

Ik heb het ernstige vermoeden dat mijn startmotor de geest begint te geven. Ik heb een redelijk nieuwe accu ( 2 jaar) en een redelijk nieuw startrelais (3 jaar). De auto start prima als hij koud is maar zodra hij warm is en je wilt de auto opnieuw starten dan loopt de startmotor heel zwaar waardoor de auto niet aan wil slaan. Vorige keer getest met een andere volle accu over de accu van de auto heen en ook toen bleef het euvel. Vandaar ook dat ik er redelijk zeker van ben dat ik het in de startmotor zelf moet zoeken. Wie weet wellicht een adresje waar je een nieuwe kan kopen of heeft er iemand ervaring om de oude te reviseren? Werkt dat ook wel of kan je dan net zo goed een nieuwe halen? Ik heb een 429 Ci motor van een Thunderbird uit 71 in mijn auto zitten dus ik heb zo'n vermoeden dat een nieuwe lastig te vinden zal zijn in Nederland?

Ik hoor het graag,

Groet Flip
Heb ik ook gehad en vervangen door een Hi-Torq mini starter...
Start wel goed, maar het probleem was de voorontsteking... kijk die eens eerst na voor je geld uitgeeft... :censored:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Startmotor

Bericht door saf1908 »

Ik had dezelfde klachten en na aanschaf nieuwe startmotor was het probleem bij een warme motor (starten) direct weg. Ik heb, net als enkele anderen hier, een goedkope high torque starter (zo'n kleine) van eBay. Werkt al een paar jaar prima!
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Vincent
Berichten: 1221
Lid geworden op: zo 09 nov, 2008 20:15
Locatie: Rotterdam

Re: Startmotor

Bericht door Vincent »

Ja startmotoren kunnen problemen hebben van hitte zeker als je er longtube headers op hebt zitten.
Soms helpt een heat shield bij de startmotor maar een mini high torq startmotor helpt ook.
1968 Fastback 390 in restauratie...bijna klaar...
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Startmotor

Bericht door Mustang24 »

saf1908 schreef:Ik had dezelfde klachten en na aanschaf nieuwe startmotor was het probleem bij een warme motor (starten) direct weg. Ik heb, net als enkele anderen hier, een goedkope high torque starter (zo'n kleine) van eBay. Werkt al een paar jaar prima!
Inderdaad ook via Ebay, om en rond de 80 euro dacht ik.
Onnodig een dure te kopen, de goedkopere werken ook goed... :ok:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
Mustangflip
Berichten: 946
Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 15:48
Locatie: Kop van Noord-Holland

Re: Startmotor

Bericht door Mustangflip »

Ok heren.

Bedankt voor de reacties :ok:. Ik vermoed niet dat het met mijn vervroeging te maken heeft omdat ik daar helemaal niet heb aangezeten maar kan nooit kwaad het even te controleren. En anders wordt het dus eBay. Helaas duurt dat weer even maar het is niet anders.

Groet Flip
-Mustang Mach 1 1969 V8 429

Live is not about miles to the gallon but smiles to the gallon !
Gebruikersavatar
willem_nog_niks
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 11 mar, 2008 18:29

Re: Startmotor

Bericht door willem_nog_niks »

Hallo Flip
De startmotor van Julius (ja, mijn project ;) ) had het ook moeilijk.
Toen ik de koolresten uit de collector had gehaald deed hij het weer prima en draaide als een gek ;) .
Moeilijk is het niet. Duur ook niet. Het enige wat je nodig hebt is tijd en een oud ijzerzaagje ;) .
Groetjes Willem
Mijn project:
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
Gebruikersavatar
Hans72
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 07 jan, 2011 23:41
Locatie: Noord-Brabant

Re: Startmotor

Bericht door Hans72 »

Hallo Flip
Ik heb met mijn 429 exact zelfde probleem gehad. Na accu ( 100Ah /980A ) en startmotor vernieuwd te hebben was probleem niet verholpen. Accu ligt bij mij achterin. Starten bij koude motor niet probleemloos maar OK, maar bij warme motor geen beweging in te krijgen. ( Heb op verscheidene plaatsen staan wachten tot motor weer was afgekoeld, ha ha ha )
Uiteindelijk heb ik het probleem kunnen tackelen door ipv een 50mm2 een 95mm2 startkabel er in te leggen. Kunnen die amperen wat gemakkelijker richting startmotor stromen. Startkabel bleek ook op paar plekken slecht te zijn. Nu erg blij weer normaal te kunnen starten.
Succes

Tipje: kabels via meeste internet shops belachelijk duur. Via lokaal electro installatie bedrijf 90mm2 stuk goedkoper kunnen bemachtigen
71' Ford Mustang Hardtop 429
Gebruikersavatar
Mustangflip
Berichten: 946
Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 15:48
Locatie: Kop van Noord-Holland

Re: Startmotor

Bericht door Mustangflip »

95 m2 kabel? :shock: :shock: Ik heb er een 35 mm2 inzitten. En die heb ik er zelf nog ingezet omdat ik mijn twijfels had over de 25 mm2 van de vorige eigenaar. Maar nu je erover begint. Mijn hoofdstroom schakelaar zit ook in mijn plus. Al zou die 500 A moeten kunnen hebben Maar kan altijd eens kijken door creatief te zijn met startkabels. Kan dan meteen Willem zijn advies ook opvolgen en de boel eens open maken en schoonmaken. Slechter zal het er niet van worden en een nieuwe was ik toch al vanuit gegaan dus misschien valt het mee.

Bedankt voor de tips weer, heb in ieder geval wat testwerk uit te voeren.

Groet Flip
-Mustang Mach 1 1969 V8 429

Live is not about miles to the gallon but smiles to the gallon !
Gebruikersavatar
mustang66coupe
Berichten: 1259
Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26

Re: Startmotor

Bericht door mustang66coupe »

Ik heb ook de accu en het startrelais in de kofferbak.
Heb zelf 70mm2 gebruikt als startmotor kabel. Dat vind ik al dik :mrgreen:

Een goede dikke min kabel bij de motor is ook erg belangrijk zeggen ze. Dus heb ik van een overgebleven stuk 70mm2 een min kabel voor de motor gemaakt.
66 coupe aut. V8 in progress
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Startmotor

Bericht door peer »

Mustangflip schreef:95 m2 kabel? :shock: :shock: Ik heb er een 35 mm2 inzitten. En die heb ik er zelf nog ingezet omdat ik mijn twijfels had over de 25 mm2 van de vorige eigenaar. Maar nu je erover begint. Mijn hoofdstroom schakelaar zit ook in mijn plus. Al zou die 500 A moeten kunnen hebben Maar kan altijd eens kijken door creatief te zijn met startkabels. Kan dan meteen Willem zijn advies ook opvolgen en de boel eens open maken en schoonmaken. Slechter zal het er niet van worden en een nieuwe was ik toch al vanuit gegaan dus misschien valt het mee.

Bedankt voor de tips weer, heb in ieder geval wat testwerk uit te voeren.

Groet Flip

Startmotor techniek is heel simpel, openmaken, schoonmaken en weer in elkaar zetten. 9 van de 10 keer werkt dit gewoon en is revisie of een nieuwe helemaal niet nodig.

Wat betreft de kabel, 95mm2 is overdreven, 25mm2 zou genoeg moeten zijn, 35mm2 is zeer veilig. Als er problemen opgelost worden door van een 50mm2 naar een 95mm2 te gaan dan heb ik mijn twijfels over de 50mm2.... waarschijnlijk is met de wissel de aansluiting ook vervangen of schoongemaakt en was dit het echte probleem.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”