Valvetrain noise.....

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
blackmercury
Berichten: 143
Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 11:55

Valvetrain noise.....

Bericht door blackmercury »

Misschien weet iemand of dit geluid te verhelpen is, met Googelen vind ik ook reactie's van mensen die beweren dat je er mee moet leren leven....
Set up: 1969 351W, 1e om Hypereutic Zuigers, standaard koppen met geharde klepzittingen, Offenhauser single plane intake, Edelbrock 4 barrel.
Recent de nokkenas vervangen voor een Lunati Voodoo 61001; 0.483" lift inlaat, 0.499" lift uitlaat (at 0.050" tappet lift)
Duration is 213 degrees inlet en 219 degrees outlet.
Ik heb de voorgeschreven set veren van Lunati 73084 gemonteerd, eerst allemaal veerdruk gemeten en dmv shims getracht zo dicht mogelijk bij
de "recommended installed height"van 115 lbs bij een hoogte van 1.75" te komen.
Motor opnieuw in laten lopen, allemaal goed verlopen, loopt mooi rond, maar op het moment dat de olie (20W50 met extra zink) op temperatuur is
hoor je gekletter (beter kan ik het niet omschrijven), ik heb de kleppen afstelbaar gemaakt dmv een contramoer en op het moment dat ik zero lash heb, draai ik de moer nog 3/4 turn aan, zodat je 3mm de lifter indrukt waardoor je in het middengebied van de plunjer zit.....
Waar gaat het mis ? Als ik de kleppen niet afstel, ben je overgeleverd aan hoe diep de revisieman mijn kleppen heeft ingeslepen, dus meten is weten zou je zeggen. Wie heeft een vergelijkbare nokkenas in zijn Ford en heeft een stille motor ?
Vorige setup was een Edelbrock Perforemer met minder lift en die was mooi stil.
Hoor het graag !
PS de tuimelaars zijn de stock stamped steel exemplaren.
Gebruikersavatar
tminus3
Donateur 2014
Berichten: 1534
Lid geworden op: wo 24 dec, 2003 15:22
Locatie: 't zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Valvetrain noise.....

Bericht door tminus3 »

Kunnen die standaard tuimelaars wel genoeg slag maken ?

Met dat soort kleplift zie ik liever een tuimelaar met naaldlager en roller tip. En gebruik je nog de standaard tapeinden of heb je geschroefde exemplaren? Wat is de open veerdruk met de huidige klepveren?
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
blackmercury
Berichten: 143
Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 11:55

Re: Valvetrain noise.....

Bericht door blackmercury »

Ik heb roller rockers er op gehad, maar eraf gehaald vanwege het geluid.... vond ze best rumoerig, kan dus bij nader inzien een andere oorzaak hebben.
Alhoewel ik die roller rockers er bij mijn vorige setup heb geprobeerd en ze een stuk rumoeriger vond.
Als de standaard tuimelaar het niet zou redden, zou ik toch loopsporen moeten zien, waar die zou raken ?
De Rate van de veren is 270Lbs/Inch, ik heb ook gecontroleerd of mijn standaard studs uit de kop getrokken worden, maar ik kan niets ontdekken wat daar op lijkt; een rij over de studs heen gelegd en er is een verschil van minder dan 1 mm tussen de hoogste en de laagste.
Als die studs eruit komen, wordt de klepspeling steeds groter en zou het gekletter verklaren, toch ?
Bedankt voor het meedenken.
blackmercury
Berichten: 143
Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 11:55

Re: Valvetrain noise.....

Bericht door blackmercury »

Zie net in de tabel v/d klepveren dat de Open Load 250@1.250" is, kun je daar iets mee ?
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1805
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Valvetrain noise.....

Bericht door Big_fun_58 »

Heb je de tuimelaars (lees: de geleiderblokken) al gecontroleerd op sporen? Weet je waar je exact moet kijken? Vergis je niet, een heel lichte verkleuring (alu zichtbaar) kan betekenen dat ze tegen het eind van de slag kunnen lopen.
Ik heb ook het vermoeden dat je het in deze richting moet zoeken.
Heb je je valve train geometrie gecheckt?
Succes
It's the M@DM@N.......... #>B-)
blackmercury
Berichten: 143
Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 11:55

Re: Valvetrain noise.....

Bericht door blackmercury »

Valve train geometry..... heb altijd gedacht, zelfde ratio hanteren (1:6), dan verander je toch niets ingrijpendst, maar als de lift zo veel verder gaat,
Komt de tuimelaar natuurlijk onder een veel scherpere hoek te staan...... Ga eens aan de Google machtine, bedankt !
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1805
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Valvetrain noise.....

Bericht door Big_fun_58 »

blackmercury schreef:Valve train geometry..... heb altijd gedacht, zelfde ratio hanteren (1:6), dan verander je toch niets ingrijpendst, maar als de lift zo veel verder gaat,
Komt de tuimelaar natuurlijk onder een veel scherpere hoek te staan...... Ga eens aan de Google machtine, bedankt !
Meestal wordt de hogere lift bewerkstelligd door de basecircle kleiner te maken waardoor de beginstand van de tuimelaar ook iets anders wordt t.o.v. een std nokkenas (heft elkaar meestal op: Beginstand-Maximale liftstand). Maar: Meten is weten...
Succes.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
tminus3
Donateur 2014
Berichten: 1534
Lid geworden op: wo 24 dec, 2003 15:22
Locatie: 't zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Valvetrain noise.....

Bericht door tminus3 »

Wat Big_Fun zegt..

Plus zou ik met pressed in studs niet hoger gaan dan zo'n 250lbs open veerdruk. En over een tijdje eens kijken of niet omhoog gekomen zijn.
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
blackmercury
Berichten: 143
Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 11:55

Re: Valvetrain noise.....

Bericht door blackmercury »

De basecircle kleiner maken, hoe bedoel je dit ?
Enige dat ik me hierbij kan voorstellen is de nokkenas vervroegen of verlaten..... maar of dit invloed heeft op de basecircle ?
Veel stelmogelijkheden heb je niet bij de originele koppen om de klepgeometrie te veranderen, andere stoterstangen misschien.
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: Valvetrain noise.....

Bericht door 1970TwisterSpecial »

blackmercury schreef:De basecircle kleiner maken, hoe bedoel je dit ?
Enige dat ik me hierbij kan voorstellen is de nokkenas vervroegen of verlaten..... maar of dit invloed heeft op de basecircle ?
Veel stelmogelijkheden heb je niet bij de originele koppen om de klepgeometrie te veranderen, andere stoterstangen misschien.
Ik denk dat Jan bedoelt is dat je de nokkenas moet laten slijpen en dan alleen op het gedeelte waar de klep nog niet wordt bedient ?
Zal natuurlijk wel peanuts zijn, maar komen je lifters dan niet te laag in het carter ?
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1805
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Valvetrain noise.....

Bericht door Big_fun_58 »

Wat ik bedoel is dat 90% van alle nokkeassen uit hetzelfde (smeed of giet-) bassisdeel wordt geslepen. Er zitten op deze "blanks" voor high performance nokkenassen geen hogere nokken op maar men slijpt het gedeelte waar er geen lift is (the base circle) iets kleiner in diameter (waardoor de lift totaal gezien hoger wordt).
Je kan daar zelf weinig aan veranderen.
Ik weet uit ervaring dat er verschillende lengtes stoterstangen zijn dus een fout bij een revisie of upgrade is vlug gemaakt. Dat kan je dus checken.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
blackmercury
Berichten: 143
Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 11:55

Re: Valvetrain noise.....

Bericht door blackmercury »

OK,
toen ik het bericht plaatste dacht ik ook aan de manier waarop ze geproduceerd zijn.....
heb nu twee klepsteelkopjes met een marker zwart gemaakt en de motor een aantal slagen rond laten draaien, maar nog geen sleeppatroon te zien,
waarschijnlijk omdat ze dit normaal gesproken met een solid lifter doen.
Denk dat ik de klepdeksel monteer en de motor een tijd laat lopen, als de lifter steeds opgepompt wordt, zal uiteindelijk toch een sleeppatroon zichtbaar worden, hoop ik...... wordt vervolgd.
blackmercury
Berichten: 143
Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 11:55

Re: Valvetrain noise.....

Bericht door blackmercury »

Nu ik me ingelezen heb in de materie moet ik bekennen dat ik wel naïef ben geweest met het plaatsen van deze nokkenas.
Ik begrijp nu dat elke andere nokkenas dan standaard ,je op zijn minst de geometrie moet controleren...
Als ik het goed begrijp moet je met een solid lifter (of vastgezette hydraulische) de hele lift meten met een meetklok, dan op de helft v/d lift, met een verstelbare stoterstang opmeten wat de lengte zou moeten zijn.
Is het mogelijk om zelf een (oude) stoterstang te prepareren zodat ie afstelbaar is of wordt dat te zwak icm de veerdruk ?
Zijn er stoterstangen te koop die je zelf op maat kan maken (zoals voor de Mopars), ik kan ze niet vinden....?
Of moet ik alles opmeten en een gemiddelde lengte bestellen voor alle 16 stoterstangen, maar wel er voor zorgen dat ze qua maat in de marge v/d lifter blijven ?
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”