Vreemd rammelend geluid tijdens starten

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Vreemd rammelend geluid tijdens starten

Bericht door sjirafje »

Ik heb onlangs de transmissie steun vervangen in de hoop dat het trillen van de auto hiermee verholpen is.
Hierbij heb ik de volgende stappen doorlopen:
- Auto gestart (zonder vreemde bijgeluiden) en op babybrugjes gereden.
- Automaat in P, parkeer/handrem aangetrokken, auto uitgezet en stenen achter de achterwielen gelegd
- Crossmember los geschroefd en er achter gekomen dat toch de handrem toch los moest omdat het systeem onder de auto (Parking Brake Cable Equalizer Lever) in de weg zit.
- Handremsysteem onder de auto gedemonteerd
- Automaat iets op gekrikt
- Uitlaten achter de manifold iets los gemaakt om voldoende ruimte te hebben om de crossmember weg te pakken
- Transmissie steun los geschroefd,
- Vuil weg gehaald en nieuwe steun vast geschroefd,
- Crossmember terug, krik omlaag, handrem weer gemonteerd, uitlaten weer vast geschroefd
- handrem weer aangetrokken en de stenen achter de achterwielen weg gepakt
En dan komt het vreemde. Ik wilde de auto starten om hem de brugjes weer af te rijden maar bij het starten klinkt er een heel vreemd rammelend geluid. De startmotor krijg de motor wel rond geslingerd, maar ik vind het geuid zo ernstig dat ik niet echt durf te starten. De startmotor zit nog gewoon goed vast.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Heb ik bij het vervangen van de transmissiesteun iets niet goed gedaan?

Het gaat om een 65er met standaard 289 en C4 automaat

ps.
Ik probeer op korte termijn nog een filmpje te maken van het geluid, maar daar heb ik een extra persoon voor nodig
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Vreemd rammelend geluid tijdens starten

Bericht door Gearz »

Zoveel kan er eigenlijk toch niet verkeerd zijn gegaan zou je denken.
Loopt er niet een schakelstang of een uitlaatpijp of iets dergelijks tegen de tunnel aan ?
Motorsteunen zelf nog OK ?
Afdekplaatje/tussenplaat tussen automaatbak en motor loopt vrij van flexplate ?

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Vreemd rammelend geluid tijdens starten

Bericht door sjirafje »

https://youtu.be/ZzEWYHpBCco
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 472
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Vreemd rammelend geluid tijdens starten

Bericht door richard66coupe »

Zo te horen lijkt het wel of de koppel omvormer los zit van de flexplate. Of misschien de flexplate zelf, deze willen nog weleens scheuren rond de bouten van de krukas. Alleen ik begrijp niet wat dit te maken heeft met dat je de baksteun vervangen hebt.

Ik zou eens het inspectie plaatje loshalen en eens kijken of daar iets te zien is. Misschien ligt hier ook de oorzaak van de trilling..
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Vreemd rammelend geluid tijdens starten

Bericht door Big_fun_58 »

Heb hij uberhaupt wel eens gekeken of je bak bouten goed vast zitten?
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Vreemd rammelend geluid tijdens starten

Bericht door sjirafje »

Inspectieplaatje vandaag los gehad, daarvoor ook de onderste bout van de startmotor er uit gehaald en omdat die er best versleten uitzag vervangen. Niets vreemds aan de flexplate kunnen zien. Met de startmotor de motor een stukje gedraaid om het volgende deel van de flexplate te bekijken en toen leek het geluid weg te zijn. Voor de zekerheid nog even aan de flexplate gevoeld maar leek goed vast te zitten. Nog een keer de startmotor gebruikt en het klonk nog steeds goed, dus ik dacht dan durf ik het ook wel aan om hem echt te starten. En prompt was het geluid er weer.

Motor start gewoon normaal lijkt het. De rammel is ook aanwezig als de motor loopt.

Ook bij de manifold's lijkt geluid vandaan te komen, dus daar kijk ik de volgende keer eerst naar. En verder eerst alle boutjes even allemaal nalopen...
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
Nothing
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 16 jan, 2013 21:38
Locatie: Zuid Limburg

Re: Vreemd rammelend geluid tijdens starten

Bericht door Nothing »

Ik heb een zelfde soort klacht gehad met de Mustang.

Bij het starten van de auto kwam er een heel naar klinkend metalig geluid, maar de motor startte wel gewoon.
Dit geluid was er ook soms tijdens stationair draaien en tijdens hard accelereren kwam het geluid terug.

Bij mij was het issue dat de veer in de bendix gebroken was, waardoor de bendix niet meer goed terug sprong na het starten van de motor.
Dit zorgde ervoor dat de bendix steeds een klap kreeg van het vliegwiel en het geluid veroorzaakte.

Misschien is dit iets wat je kan onderzoeken, de startmotor is er snel onderuit gehaald.
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Vreemd rammelend geluid tijdens starten

Bericht door sjirafje »

Heb de startmotor er afgehaald en tot de conclusie gekomen dat die vervangen moet worden :cry:
viewtopic.php?f=2&t=29817
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
Nothing
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 16 jan, 2013 21:38
Locatie: Zuid Limburg

Re: Vreemd rammelend geluid tijdens starten

Bericht door Nothing »

De Mustang Garage heeft ze waarschijnlijk wel op voorraad . Daar heb ik de startmotor ook nog op dezelfde dag vandaan kunnen halen toen de start motor helemaal de geest gaf. Volgens mij koste die 155 euro.
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Vreemd rammelend geluid tijdens starten

Bericht door Mustang24 »

Nothing schreef:De Mustang Garage heeft ze waarschijnlijk wel op voorraad . Daar heb ik de startmotor ook nog op dezelfde dag vandaan kunnen halen toen de start motor helemaal de geest gaf. Volgens mij koste die 155 euro.
Ik heb er een Hi-Torq ingezet van 80 $ (Ebay) en start als een tierelier... :lol:

:ok:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Vreemd rammelend geluid tijdens starten

Bericht door sjirafje »

$80? Is dat inclusief verzenden, inklaringskosten en belastingen? Heb je misschien een linkje voor me?

Wat ik zelf zover gevonden heb:
startenladen.nl heeft hem op voorraad voor €120

rockauto.com heeft remanufactured voor €15 + €10 core charge, verzenden is €32. Helaas is het bestelbedrag net 3 euro hoger dan de grens van €22 dus dat betekent dat postNL nog eens €17,50 rekent en er nog €13 btw bij komt. Wat een totaal van €90 maakt (ipv €57)
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 828
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: Vreemd rammelend geluid tijdens starten

Bericht door Swordfish79 »

ik heb nog een gebruikte startmotor liggen van een 289 automaat. bij interesse stuur maar een PB
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Vreemd rammelend geluid tijdens starten

Bericht door Mustang24 »

sjirafje schreef:$80? Is dat inclusief verzenden, inklaringskosten en belastingen? Heb je misschien een linkje voor me?
Ik vind de gegevens op Ebay niet meer terug, is al te lang geleden (vijf jaar denk ik).
Zal bij gelegenheid eens in mijn documenten-lade kijken of daar nog iets bijzit...

:up:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 828
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: Vreemd rammelend geluid tijdens starten

Bericht door Swordfish79 »

Mustang24 schreef:
sjirafje schreef:$80? Is dat inclusief verzenden, inklaringskosten en belastingen? Heb je misschien een linkje voor me?
Ik vind de gegevens op Ebay niet meer terug, is al te lang geleden (vijf jaar denk ik).
Zal bij gelegenheid eens in mijn documenten-lade kijken of daar nog iets bijzit...

:up:
Dat zal dan nu niet meer het geval zijn.

Je kan ook je oude startmotor laten reviseren? is dat geen optie?
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Vreemd rammelend geluid tijdens starten

Bericht door Big_fun_58 »

Google wel even wat het verschil is tussen een startmotor voor een automaat of schakelbak (positie van het tandwiel) zodat je kan controleren of je de juiste versie krijgt (of erop had zitten!!).
Succes.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”