Pagina 1 van 1

65r neus omhoog maar daalt niet.

Geplaatst: do 15 jun, 2017 22:39
door Mitch
Hallo boys,


Mijn 65r heeft laatst last van als ik gas geef dan gaat de neus omhoog dus uit ze vering en blijft zo redelijk lang staan. Ik moet dan de remmen en hij zakt weer in. Zo irritant. Ik heb nieuwe voor vering stock en nieuwe kyb gas a just schokbrekers.

Zou het misschien kunnen zijn dat de schokbrekers niet recht gemonteerd zijn dus bij uitvering die stang onder een graden hoek staat?

Graag jullie mening.

Gr.mitch

Re: 65r neus omhoog maar daalt niet.

Geplaatst: vr 16 jun, 2017 17:57
door Gearz
Die schokdempers kunnen maar op één manier gemonteerd worden (op de juiste manier).
Hoe staat het met de afstelling van de wielen en draagarmen ?
Sporing, askanteling, wielvlucht ?

Michel.

Re: 65r neus omhoog maar daalt niet.

Geplaatst: vr 16 jun, 2017 20:59
door Swordfish79
Maar een idee maar heb je misschien te veel Toe-In ?

Maar wat Gearz dus ook al zegt!

Re: 65r neus omhoog maar daalt niet.

Geplaatst: vr 16 jun, 2017 23:04
door Mitch
Bedankt voor de reacties mannen. Ik heb gisteren 2 nieuwe veren gemonteerd en sinds dien heb ik het euvel. Draagarmen zijn niet los geweest vandaar mijn vraag wat betrekking schokdempers.

Wellicht moet ik het zaakje maar is laten uitlijnen.

Weten jullie wat de specs zijn met de shelby drop?


Gr.mitch

Re: 65r neus omhoog maar daalt niet.

Geplaatst: ma 19 jun, 2017 18:57
door richard66coupe
Ik heb dit probleem ook gehad. Zelf heb ik ook standaard veren icm de Shelby Drop. Voor de Shelby Drop kon ik gewoon met een beetje toe spoor rijden maar na de shelby drop heeft ie veel meer neiging om de neus omhoog te doen bij veel gas geven. Zelf heb ik het gevoel dat dit komt doordat de banden veel meer contact hebben met de weg.
Eigenlijk komt dit door het zgn. bumpsteer effect wat de mustangs van deze jaren hebben. Bumpsteer onstaat wanneer de geometrie van de draagarmen anders is dan de stuurstangen. Daardoor heb je bij uitveren ineens veel toespoor(neus komt omhoog) en bij inveren ineens uitspoor(zoekerig met remmen). Hier ontkom je niet helemaal aan volgens mij met de originele ophanging. De Shelby drop uitlijn gegevens helpen wel wat om dit te verminderen. Stugge veren(minder veerweg) ook. Verder zou ik eens proberen wat minder toespoor in te (laten) stellen.
Na een aanpassing in rijhoogte moet je sowieso wel uitlijnen is mijn ervaring.

Re: 65r neus omhoog maar daalt niet.

Geplaatst: ma 19 jun, 2017 20:44
door Mitch
Thanks voor je reactie! Het wordt me nu wat duidelijker!
Uitlijnen was ik wel van plan om te doen alleen moet je dan hee andere waardes hebben ivm de shelby drop?

Gr Mitch

Re: 65r neus omhoog maar daalt niet.

Geplaatst: di 20 jun, 2017 12:04
door Ando
Mitch schreef:Thanks voor je reactie! Het wordt me nu wat duidelijker!
Uitlijnen was ik wel van plan om te doen alleen moet je dan hee andere waardes hebben ivm de shelby drop?

Gr Mitch


http://mustang66.perronwei.nl/shelby-drop.aspx

Re: 65r neus omhoog maar daalt niet.

Geplaatst: di 20 jun, 2017 14:42
door mustang66coupe
Mitch schreef:Thanks voor je reactie! Het wordt me nu wat duidelijker!
Uitlijnen was ik wel van plan om te doen alleen moet je dan hee andere waardes hebben ivm de shelby drop?

Gr Mitch


Link naar een artikel over de shelby drop.
Lees door en bepaal zelf welke waarde voor jou het beste past :mrgreen:

https://sep.yimg.com/ty/cdn/yhst-135251 ... /aarms.pdf

Re: 65r neus omhoog maar daalt niet.

Geplaatst: di 20 jun, 2017 18:55
door edgar
toevallig is er op Stangfix ook een draadje over de shelby drop. En met een verwijzing naar een beschrijving waar ook bijpassende uitlijngegevens in staan; http://dazecars.com/dazed/drop.html

Re: 65r neus omhoog maar daalt niet.

Geplaatst: di 20 jun, 2017 21:06
door richard66coupe
Ik heb ongeveer +2,6 graden caster, -1 graad camber en een beetje toespoor, zeg maar 1/16 inch.
Een beetje meer Caster komt de geometrie (bumpsteer effect) ten goede maar stuurt wel wat moeilijker bij manouvreren maar heeft daarentegen wel meer rechtuit stabiliteit. Zonder stuurbekrachting zou ik het wat lager houden, zeg maar 2 graden. Met stuurbekrachting zou je wel naar een graad of 3 kunnen.

Toespoor kun je als je een vlakke vloer hebt wel met wat hulpmiddelen en een paar rolmaten wel meten. Het gaat hierbij om het verschil tussen de voorkant van de band en de achterkant van de band. Als ik naar meer dan 1/8 (3mm) ga dan krijgt die van mij ook opstijg nijgingen bij flink gassen en een gladde vlakke weg.
Als hij verder goed rechtuit rijdt zou je dit ook nog wel zelf iets bij kunnen stellen. In de shopmanual staat wel waar je rekening mee moet houden, met name de adjuster bij de Control Valve(bij stuurbekrachting) mag de Control Valve niet raken.

Re: 65r neus omhoog maar daalt niet.

Geplaatst: do 22 jun, 2017 09:59
door Mitch
Thanks mannen ga met deze info eens naar een uitlijn specialist.

Gr Mitch