Luchtbellen in benzinefilter

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Luchtbellen in benzinefilter

Bericht door saf1908 »

Ik heb deze vraag ook op het Vintage Mustangs Forum geplaatst, maar nog altijd geen oplossing gevonden. Misschien heeft hier iemand de gouden tip...

Probleem: Mijn auto heeft met name als hij goed warm is gereden enorm veel luchtbellen in de benzinefilter. Zie:

https://youtu.be/WuxoC0bTJkE

Soms is het even weg, maar het komt altijd weer terug. Wat niet heeft geholpen is:

- Nieuwe benzinepomp
- Terugslagklep (in de video te zien) verwijderen
- Nieuwe benzineslang tussen stalen leiding en pomp, van pomp naar carburateur, en tussen tank en stalen leiding
- Nieuwe tankvlotter
- Tankdop eraf
- Auto voltanken

Ik ruik ook geen benzine en kan ook geen benzinelek ontdekken. Heb nog even gedacht dat het kokende benzine is door de elektrische fan die hete lucht op de benzinepomp blaast, maar dat zou het volgens anderen niet kunnen zijn.

Wat kan dit in vredesnaam dan nog wel zijn?
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Luchtbellen in benzinefilter

Bericht door Mustang24 »

Hier een collega bubbler van u :lol:

Maar ik heb ook het antwoord niet...

https://www.youtube.com/watch?v=9Q2YbLAdcoY
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Luchtbellen in benzinefilter

Bericht door Gearz »

De mechanische brandstof pomp is een (aan)zuigende pomp en het benzine filter is hoger gemonteerd dan de brandstof tank, de luchtbellen zullen niet verdwijnen en kunnen ook geen kwaad bij een carburatie motor, m.a.w het is volstrekt normaal.

*Tenzij de lucht bellen blijven bubbelen als de motor uit staat wat duidt op heat soak, c.q. de leiding en/of het filter wordt te warm waardoor de benzine gaat koken en de (vloeistof) pomp geen brandstof meer kan aanzuigen, dit manifesteert zich dan in het leiding gedeelte vóór de brandstofpomp.

Zijn er verder problemen welke ontstaan behalve de zichtbare bubbels ?

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Luchtbellen in benzinefilter

Bericht door 1967coupe »

heb ik ook. Hij rijdt gewoon goed dus geen zorgen.

Gr
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Luchtbellen in benzinefilter

Bericht door saf1908 »

1967coupe schreef:heb ik ook. Hij rijdt gewoon goed dus geen zorgen.

Gr
Rene
Heb je het net zo erg als bij mij in de video?

Ik heb verder geen klachten, maar heel soms stottert mijn auto bij volgas als hij warm is. In mijn bedachte theorie zou het niveau in de filter dusdanig laag kunnen komen te staan en zoveel lucht aanzuigen, dat hij droog komt te staan.

Die sporadische klacht en de berichten dat dit wel heel erg veel lucht is zorgen ervoor dat ik het liever opgelost zou hebben.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Luchtbellen in benzinefilter

Bericht door Ando »

Zelf heb ik het filter uit de motorruimte weggehaald en achter bij de tank geplaatst. Dit i.v.m. de warmteontwikkeling onder de motorkap.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
66hipowannebee
Donateur 2014
Berichten: 4375
Lid geworden op: za 18 sep, 2004 11:53
Locatie: Sliedrecht

Re: Luchtbellen in benzinefilter

Bericht door 66hipowannebee »

Kleiner filter nemen en vlak leggen ipv rechtop, en je probleem is over

Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.

(TMP) TonieMustangParts@hotmail.com
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Luchtbellen in benzinefilter

Bericht door Mustang24 »

66hipowannebee schreef:Kleiner filter nemen en vlak leggen ipv rechtop, en je probleem is over

Tonie
Zo zie je maar dat de meningen weer verschillen...
Ik zou zeggen een GROTER filter nemen, kan meer volume in, dus een soort vergaarbakje... :shock:

Die van mij is ongeveer de grootte van een bier (of cola) blikje !
Wel volledig dicht en in RVS, dus bellen of andere dingen kan je niet zien...

:ok:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
66hipowannebee
Donateur 2014
Berichten: 4375
Lid geworden op: za 18 sep, 2004 11:53
Locatie: Sliedrecht

Re: Luchtbellen in benzinefilter

Bericht door 66hipowannebee »

Kleiner zorgt voor betere doorstrooming
Vlak leggen zorgt voor directe doorstrooming omdat de lucht dan bovenin blijft en niet in je doorstroom lijn zit

Maar ik ga niet in discussie met een oudere wijzere man Emiel, jij hebt waarschijnlijk een electric pump :mrgreen:

Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.

(TMP) TonieMustangParts@hotmail.com
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Luchtbellen in benzinefilter

Bericht door Mustang24 »

66hipowannebee schreef:Kleiner zorgt voor betere doorstrooming
Vlak leggen zorgt voor directe doorstrooming omdat de lucht dan bovenin blijft en niet in je doorstroom lijn zit

Maar ik ga niet in discussie met een oudere wijzere man Emiel, jij hebt waarschijnlijk een electric pump :mrgreen:

Tonie

Neeeee Tonie.... ik heb een standaard pomp (wel van Edelbrock)....
(aangesloten met een overdrukleiding op de supercharger, om meer druk te geven bij hoger toerental)

:ok:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
mustang66coupe
Berichten: 1259
Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26

Re: Luchtbellen in benzinefilter

Bericht door mustang66coupe »

Mustang24 schreef:
Die van mij is ongeveer de grootte van een bier (of cola) blikje !
Wel volledig dicht en in RVS, dus bellen of andere dingen kan je niet zien...

:ok:
Zo een zit ook standaard in mijn 86er bmw E30, en staat rechtop :mrgreen:

Zo'n doorkijk filter zit ook tussen tank en (eletrische) pomp en die ligt plat :D
66 coupe aut. V8 in progress
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Luchtbellen in benzinefilter

Bericht door 1967coupe »

filter ligt bij mij volgens mij ook plat. Wat Tonie zegt klinkt mij het meest logisch.
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1805
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Luchtbellen in benzinefilter

Bericht door Big_fun_58 »

:? Ik vind wel dat er erg veel lucht door het filtertje wordt geblazen. Volgens mij helpt het platleggen of grote filters hier niet tegen. Dat is niet het probleem aanpakken lijkt mij maar symptoon bestrijding.
Het lijkt mij dat er ergens valse lucht wordt aangezogen. Als er geen benzinelekken zijn (toch??) of stinkt als deze stil staat dan lijkt het dat het niet in de pomp zit of in de leidingen. Dan zou het dus in de tank insert kunnen zitten (waar aanzuigbuis en vlotter zitten).
Kan je eenvoudig controleren: als het luchtprobleem over gaat als je je tank vol tankt dan zou ik die unit eruit halen en controleren (lekkage, scheurtjes, verbogen, pick-up te hoog, verkeerde pick-up unit, etc). In geval van twijfel dan vervangen.
Als hij wel stinkt als hij stil staat dan eerst alle klemnen opnieuw vastdraaien en/of pomp vervangen.
Succes!
Hou ons op de hoogte.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Luchtbellen in benzinefilter

Bericht door Gearz »

saf1908 schreef:In mijn bedachte theorie zou het niveau in de filter dusdanig laag kunnen komen te staan en zoveel lucht aanzuigen, dat hij droog komt te staan.
Dat is onmogelijk aangezien er niets aangezogen wordt tussen carb en pomp waar jouw filter zich bevindt !
De mechanische brandstofpomp (membraan vloeistofpomp) wordt aangedreven door een excentriek op de nokkenas en zuigt brandstof aan vanuit de tank door de zuigende werking van het membraan dat naar beneden getrokken wordt en duwt de brandstof vervolgens verder naar de carburateur als het membraan door de membraanveer terug omhoog geduwd wordt, de pomp slag wordt bepaald door de vraag, een checkvalve (terugslagklepje) in het pompgedeelte zorgt dat de brandstof niet terug kan stromen bij stilstand en zorgt er tevens voor dat de pomp geen druk blijft leveren als de vlotterkamers (nog) vol zijn (anders zouden deze overstromen).

Je kunt het inline filter vóór de brandstof pomp te plaatsen (waar een inline filter als dit type trouwens ook hoort te zitten), uiteraard wel uit de buurt van hitte bronnen aangezien de brandstof anders aan de kook kan raken en er juist luchtbellen kunnen ontstaan hierdoor.
Als er al een brandstof tekort optreed (en zelfs de vlotterkamers droog komen te staan) is de oorzaak meestal eerder te vinden in een niet juist functionerende tank ontluchting, een hangende vlotter, een probleem in de brandstof pomp of heat soak/vapor lock in het aanzuig gedeelte.
Ook een verkeerde pomp met een te grote druk en het ontbreken van een regulateur hierbij kan problemen geven, met name bij hogere toerentallen.

Enkele luchtbellen in het filter veroorzaken echt geen probleem bij een carburatiemotor.
saf1908 schreef:Ik heb verder geen klachten, maar heel soms stottert mijn auto bij volgas als hij warm is.
Heb je een spacer tussen de carburateur en het inlaatspruitstuk gemonteerd zitten ? ontsteking juist afgesteld ?

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Luchtbellen in benzinefilter

Bericht door saf1908 »

Big_fun_58 schreef::? Ik vind wel dat er erg veel lucht door het filtertje wordt geblazen. Volgens mij helpt het platleggen of grote filters hier niet tegen. Dat is niet het probleem aanpakken lijkt mij maar symptoon bestrijding.
Het lijkt mij dat er ergens valse lucht wordt aangezogen. Als er geen benzinelekken zijn (toch??) of stinkt als deze stil staat dan lijkt het dat het niet in de pomp zit of in de leidingen. Dan zou het dus in de tank insert kunnen zitten (waar aanzuigbuis en vlotter zitten).
Kan je eenvoudig controleren: als het luchtprobleem over gaat als je je tank vol tankt dan zou ik die unit eruit halen en controleren (lekkage, scheurtjes, verbogen, pick-up te hoog, verkeerde pick-up unit, etc). In geval van twijfel dan vervangen.
Als hij wel stinkt als hij stil staat dan eerst alle klemnen opnieuw vastdraaien en/of pomp vervangen.
Succes!
Hou ons op de hoogte.
Bedankt voor het meedenken, maar wat ik in de eerste post al zei, zijn zowel de pomp als de volledige fuel sending unit al vervangen. Probleem is er altijd, met ene volle of bijna lege tank ook. Alle klemmen ook al 3x gecheckt en meteen slangen vervangen (klemmen ook niet te vast).
1966 Mustang Fastback
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”