Luchtbellen in benzinefilter

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Luchtbellen in benzinefilter

Bericht door saf1908 »

Gearz schreef:
saf1908 schreef:In mijn bedachte theorie zou het niveau in de filter dusdanig laag kunnen komen te staan en zoveel lucht aanzuigen, dat hij droog komt te staan.
Dat is onmogelijk aangezien er niets aangezogen wordt tussen carb en pomp waar jouw filter zich bevindt !
De mechanische brandstofpomp (membraan vloeistofpomp) wordt aangedreven door een excentriek op de nokkenas en zuigt brandstof aan vanuit de tank door de zuigende werking van het membraan dat naar beneden getrokken wordt en duwt de brandstof vervolgens verder naar de carburateur als het membraan door de membraanveer terug omhoog geduwd wordt, de pomp slag wordt bepaald door de vraag, een checkvalve (terugslagklepje) in het pompgedeelte zorgt dat de brandstof niet terug kan stromen bij stilstand en zorgt er tevens voor dat de pomp geen druk blijft leveren als de vlotterkamers (nog) vol zijn (anders zouden deze overstromen).

Je kunt het inline filter vóór de brandstof pomp te plaatsen (waar een inline filter als dit type trouwens ook hoort te zitten), uiteraard wel uit de buurt van hitte bronnen aangezien de brandstof anders aan de kook kan raken en er juist luchtbellen kunnen ontstaan hierdoor.
Als er al een brandstof tekort optreed (en zelfs de vlotterkamers droog komen te staan) is de oorzaak meestal eerder te vinden in een niet juist functionerende tank ontluchting, een hangende vlotter, een probleem in de brandstof pomp of heat soak/vapor lock in het aanzuig gedeelte.
Ook een verkeerde pomp met een te grote druk en het ontbreken van een regulateur hierbij kan problemen geven, met name bij hogere toerentallen.

Enkele luchtbellen in het filter veroorzaken echt geen probleem bij een carburatiemotor.
saf1908 schreef:Ik heb verder geen klachten, maar heel soms stottert mijn auto bij volgas als hij warm is.
Heb je een spacer tussen de carburateur en het inlaatspruitstuk gemonteerd zitten ? ontsteking juist afgesteld ?

Michel.
Als ik mijn auto parkeer is mijn filter meteen volledig leeg, en loopt vervolgens weer langzaam vol. Na een dag of 2-3 stilstand is hij vervolgens weer leeg. Ik dacht juist altijd dat dit type filter tussen pomp en carb moest zitten, maar geloof je meteen.

Ik heb de tankdop er al eens af gehaald toen ik de luchtbellen zag, maar dat hielp niet direct. Dus ontluchting zou het dan al niet meer kunnen zijn?

Zelf sluit ik, ondanks alle Amerikaanse ontkenningen, hitte nog altijd niet uit. Mijn elektrische fan zuigt enorm veel lucht aan en blaast deze direct minutenlang op de filter en benzinepomp die hier achter zitten. De pomp is dan niet meer aan te raken zo warm. Ook heb ik eens een test gedaan door na een lange rit een fles koud water leeg te gieten over de benzinepomp, en het probleem verdween. Kan ook toeval zijn, of...?

Tussen mijn carburateur en inlaatspruitstuk heb ik inderdaad een vrij dikke (phenolic) spacer zitten. Ontsteking heb ik geen verstand van, maar is door zowel Summerlin als MovieCars gecheckt en zou dus OK moeten zijn.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Luchtbellen in benzinefilter

Bericht door peer »

saf1908 schreef: Zelf sluit ik, ondanks alle Amerikaanse ontkenningen, hitte nog altijd niet uit. Mijn elektrische fan zuigt enorm veel lucht aan en blaast deze direct minutenlang op de filter en benzinepomp die hier achter zitten. De pomp is dan niet meer aan te raken zo warm.
Wat doet deze bij een koude start, als het probleem er dan ook meteen is kan het niet komen door de hitte.

Mijn mustang met orginele pomp heeft dit ook, ik het verder geen problemen. Jaren geleden heb ik hier ook eens naar gezocht toen ik problemen had (wat later bleek de ontsteking te zijn). Ik kwam tot de conclusie dat dit vrij normaal is hoewel het wel aangeraden was de filter horizontaal te plaatsen.
Gebruikersavatar
Mustengske
Berichten: 80
Lid geworden op: za 31 mar, 2012 11:31
Locatie: Sittard

Re: Luchtbellen in benzinefilter

Bericht door Mustengske »

Het zou benzinedamp kunnen zijn door cavitatie in de brandstofpomp. Google NPSH maar eens.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1805
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Luchtbellen in benzinefilter

Bericht door Big_fun_58 »

Goede tip Mustengske!
Als je wat verdiept in deze materie dan kan het goed kloppen dat het door onderdruk / luchtbellen (en cavitatie?) komt.
Vooral een restrictie in de aanzuigzijde verhoogt de kans op het onstaan van luchtbellen in je aanzuigbuis.
Ik denk dat je daar het probleem moet zoeken.
Een vernauwing zoals bijv. een slangthule met een te kleine diameter of waar scherpe randen aan zitten zou het zo kunnen veroorzaken. Dus wat scherp is "chamferen" (bijv. met een verzinkboor?), wat te nauw is vergroten......
Is het proberen waard....
Succes.

Zie hieronder een voorbeeld van een hydrauliek systeem maar het geeft het principe duidelijk weer.
Afbeelding
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Luchtbellen in benzinefilter

Bericht door Ando »

Heb je bij een membraanpomp cavitatie?
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Luchtbellen in benzinefilter

Bericht door Gearz »

saf1908 schreef:Ook heb ik eens een test gedaan door na een lange rit een fles koud water leeg te gieten over de benzinepomp, en het probleem verdween. Kan ook toeval zijn, of...?
Welk "probleem" verdween ?
Even voor de duidelijkheid, wat omschrijf jij precies als "het probleem" ? De luchtbellen die je ziet of de motor die anders gaat lopen of iets dergelijks ?
Er worden in dit topic verschillende oorzaken, gevolgen en symptomen door elkaar gehaald wat niet tot erg veel opheldering maar juist tot meer verwarring leidt ben ik bang.
Cavitatie zal misschien best mogelijk zijn maar lijkt mij niet echt een oorzaak wat een probleem veroorzaakt in dit geval.

saf1908 schreef:Zelf sluit ik, ondanks alle Amerikaanse ontkenningen, hitte nog altijd niet uit. Mijn elektrische fan zuigt enorm veel lucht aan en blaast deze direct minutenlang op de filter en benzinepomp die hier achter zitten. De pomp is dan niet meer aan te raken zo warm.
Ik probeer je uit te leggen waarom ik niet denk dat dit een probleem is....

-Hitte na de pomp is niet direct een probleem, de brandstof wordt nog steeds naar boven geduwd door de pomp en komt nog steeds gewoon in de carburateur. Eventuele lucht/gas bellen in de brandstof zijn in dat geval ook niet direct een probleem, sterker nog de vlotterkamer van de carburateur zelf zit ook altijd vol met lucht, je merkt mogelijk wel na het uitzetten van de motor (en dus mechanische pomp) dat de brandstof wellicht verdampt en in gasvorm de vlotterkamer vult en mogelijk later weer in vloeistofvorm neerslaat, misschien dat je dat bij jou ziet gebeuren (?).
Een groter probleem is het als de brandstof gaat koken in de vlotterkamers of venturies door overmatige hitte van de intake, dit merk je echter direct , de motor slaat af en slaat pas na een 5 tot 10 minuten later weer aan, dit lijkt mij bij jou echter niet het geval.

-Te veel hitte voor de pomp veroorzaakt wel mogelijk een groot (heat soak/vapor lock) probleem, eventuele gasbellen in de brandstof welke worden veroorzaakt door mogelijk koken van de vloeistof verhinderen namelijk dat er brandstof kan worden aangezogen door de brandstofpomp welke feitelijk gewoon een membraanvloeistofpomp is, een vloeistofpomp kan namelijk geen lucht/gas aanzuigen dus ook niet de vloeistof die zich achter de lucht/gaskolom in de leiding bevindt, ---> de pomp pompt geen lucht/gas aan, de checkvalves in de pomp openen en sluiten niet (want geen vloeistofdruk) dus de pomp stopt met werken, carb krijgt geen brandstof meer en als na verloop van tijd de vlotterkamer(s) leeg zijn stopt de motor ermee. De motor start pas weer als het brandstof systeem is afgekoeld, de gasbellen weg zijn, de pomp weer werkt en de vlotterkamer weer gevuld wordt. (bij jou volgens mij ook niet het geval)


Oorzaak - Heat soak --> Motor wordt warmer nadat deze op bedrijfstemperatuur wordt uitgezet, de waterpomp (en dus de koeling) stopt en het metaal warmt erg snel op.
Gevolg - Vapor lock --> Vloeistof in een kolom (bijv. remleiding, brandstofleiding etc.) neemt warmte op van een hitte bron (bijv.motorblok) waardoor het gaat koken en er luchtbellen ontstaan welke zorgen dat er druk of onderdruk problemen ontstaan (bijv. geen remdruk, geen brandstofdruk etc)

Ik heb in meerdere gevallen heat soak problemen (in brandstofleidingen) met vapor lock als gevolg ervaren bij diverse wagens en motoren, in echt alle gevallen werden de problemen veroorzaakt door overmatige hitteopbouw in een leiding of een filter vóór de brandstofpomp.

Vapor lock in de brandstofleiding of in een filter openbaart zich niet meteen gedurende een normale rit aangezien de brandstof dan nog normaal rondgepompt wordt en geen kans krijgt te gaan koken, het probleem doet zich meestal juist voor als je 5 tot 15 minuten hebt stilgestaan (heat soak), daarna weer start, gaat rijden en je de vlotterkamer hebt leeg gereden (+/- 100 tot 400 meter).
Doordat de niet meer circulerende brandstof zich snel heeft opgewarmt aan de hitte van het snel heter wordende motorblok (dat op dat moment ook niet meer gekoeld wordt) en is gaan koken zijn er gasbellen ontstaan met vapor lock ten gevolg.

Afijn, wat zijn nu echt de problemen ? Zie je wellicht iets wat niet echt een probleem is ? Ligt de oorzaak van het probleem elders ?
Mocht je ondanks alles toch nog blijven twijfelen, zet dan gewoon een brandstof mano metertje net voor de aanzuigleiding van de carburateur.

Michel.

(*lucht in een diesel of injectie motor is wel een probleem, echter is hier sprake van een geheel ander werkingsprincipe)
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Luchtbellen in benzinefilter

Bericht door saf1908 »

Ha Michel, ik begrijp jouw verhaal, waarvoor dank. Ik heb niet direct last van de luchtbellen, maar vind het er vreemd uit zien. Als ik daarna op VMF, van enkele leden hier en van Ton (Mustang Country) hoor dat dit wel heel veel lucht is, dan wil ik het het liefst verhelpen. Maar goed, ik heb genoeg geprobeerd en laat het hier dan wel bij. Mijn auto slaat niet af en start ook goed als hij warm is.

p.s.: Het probleem dat verdween met de truc met de waterfles waren dus de luchtbellen in de filter. Volgens mij zijn de luchtbellen er ook niet na een koude start, wat misschien ook duidt op hitte-invloed. Maar ik zal dat (koude start) nog eens nagaan.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Luchtbellen in benzinefilter

Bericht door Gearz »

Duidelijk antwoord :up:

De luchtbellen worden uiteraard "ergens" door veroorzaakt, vraag is alleen of dit gevolgen heeft waaruit problemen ontstaan, ik denk van niet.
Je ziet eigenlijk altijd wel wat (opgesloten) lucht zitten in dergelijke inline filters, soms minder maar ook zelfs nog wel eens erger dan bij jou te zien is, ook door slag van de (hevel)pomp en ten gevolge daarvan de pulsaties in de vloeistofdruk lijkt het vaak erger dan het daadwerkelijk is.

In mijn optiek is een dergelijk inline filter met klemmetjes beter te plaatsen voor de pomp en niet er achter, e.e.a uit veiligheidsoverweging (Ford plaatste origineel een metalen leiding van pomp naar carb), met als bonus ook bescherming van de pomp tegen roest en narigheid vanuit de brandstoftank, Just a thought. :wink:
Vaak zit er in de ingaande leiding van de carburateur zelf trouwens ook nog een heel klein filtertje.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Luchtbellen in benzinefilter

Bericht door saf1908 »

Update: vandaag weer een keer of drie gestart en steeds ongeveer een kwartier stationair laten lopen. Elke keer geen enkel luchtbelletje te zien en de filter is steeds helemaal vol gebleven.

Vandaar dat ik daarom nog steeds vermoed dat het door de warmte komt van de motor, maar vooral door de grote elektrische fan die direct hele hete lucht op de benzinepomp en filter blaast als mijn auto goed warm is gereden.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
dany
Berichten: 18
Lid geworden op: do 26 nov, 2015 18:25
Locatie: Belgische kuststreek

Re: Luchtbellen in benzinefilter

Bericht door dany »

Vandaar dat ik daarom nog steeds vermoed dat het door de warmte komt van de motor, maar vooral door de grote elektrische fan die direct hele hete lucht op de benzinepomp en filter blaast als mijn auto goed warm is gereden.
Misschien als test even een aluminium plaatje op enkele cm voor je filter bevestigen zodat de luchtstroom eromheen geleid is en dan even bekijken??
Help het dan een definitief systeempje aanbrengen.
Met vriendelijke groeten.
Dany

2012 Ford Mustang Cabrio 3.7 V6
1956 Ford Thunderbird
1952 MG TD
1977 MG B Roadster
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”