Benzinepomp testen?

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Benzinepomp testen?

Bericht door peer »

Begin dit jaar had ik al een vermoede dat ik een brandstof probleem had. Daarna heb ik niet veel meer gedaan en nu afgelopen weekend ben ik weer eens gaan rijden. Natuurlijk meteen problemen. Op het moment dat ik flink op het gas ga dan gaat het voor enkele secondes goed en dan valt het vermogen compleet weg.

Na het plaatsen van een brandstofdruk meter kom ik erachter dat mijn elektrische pomp geen druk (meer) opbouwt.

Wat heb ik al gedaan:
1. Ik heb de tank filter verwijderd en een externe filter geplaatst
2. rechtstreekse + en - aangesloten op de accu.

De pomp klinkt 'goed' zover je het kan horen maar na het loskoppelen van de leiding om deze eens in een liter fles te meten kom ik tot een conclusie.
Het is zeker een brandstof probleem want mijn 125GPH (473 liter per uur = +-8 liter per minuut) pomp, doet er 1,5 minuut over om een 1 literfles te vullen :shock:

http://youtu.be/Aeje9DL1i-I

Nu is mijn vraag aan de geleerden hier, kan ik dit wel zo meten? volgensmij wel, mijn pomp heeft een 'free-flow' van 125GPH, dus dan zou deze toch in 10 tot 15 seconden mijn 1 literfles moeten vullen?

Dus kan ik een testopstelling maken met alleen de pomp, inflow aansluiten op een jerrycan (die hoger is dan de pomp) en dan outflow opvangen en zou dit dan die 8 liter per minuut moeten zijn?
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Benzinepomp testen?

Bericht door Mustang24 »

peer schreef:.
Na het plaatsen van een brandstofdruk meter kom ik erachter dat mijn elektrische pomp geen druk (meer) opbouwt.
En nu maar wachten op het advies van onze "Gearz"ipedia... :P

Ik heb een mecchanische pomp (Edelbrock) met een by-pass electrische pomp (met terugslaklep enz...) maar nog te monteren.

Dus weer een klusje voor als ik tijd (?) en goesting (?) heb... :up:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: Benzinepomp testen?

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Op zich zou denken dat de flow voldoende zou moeten zijn, anders rij je binnen iets meer dan een uurtje je tank leeg.
Wellicht met de tegendruk van een filter, en het omhoog pompen naar de carb wordt de flow nog langzamer, dat dit toch te weinig kan zijn.
In ieder geval is de flow een stuk lager dan ie hoort te zijn
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Benzinepomp testen?

Bericht door Big_fun_58 »

Kan je niet gewoon de pomp open maken om te kijken hoe het er van binnen uitziet? Misschien is er een schoepje vast geroest of zijn ze versleten. Kan je dat oplossen en weer testen..
Heb dat wel eens bij een Holley pomp gedaan en daar bleef ook het een en ander hangen. Alles schoongemaakt en met een 1000 schuurpapier weer gladgemaakt. Werkte weer perfect.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Benzinepomp testen?

Bericht door Cobretti »

Hallo Peer,

'Free Flow' rating kan je inderdaad op die manier nameten.
125GPH = 7,9liter/min, dus je literfles moet in minder dan 10sec volzijn.

Cfr je filmpje heb je dus te weinig free flow, dus ingebouwd met alle leidingweerstanden zal je zeker te weinig flow hebben.
Cfr je uitleg heb je ook te weinig pressure.

Dus het lijkt me aan je fuelpomp te liggen. Maar goed, daar heb je nog geen oplossing mee, maar mss heb je er iets aan.
Filmpjes hieronder tonen wat een free flow zou moeten zijn. 1ste van een kleinere wagen, 2de van een dikkere Amerikaan...

https://www.youtube.com/watch?v=7vk5MsWHWDs
https://www.youtube.com/watch?v=K7qVwQSZ6OU

Greets,
C. 8)
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Benzinepomp testen?

Bericht door peer »

Bedankt voor de antwoorden, ik ben gisteren avond nog even aan de gang gegaan en heb het 1 en ander uitgesloten.
Ik heb de pomp losgehaald en aangesloten op een jerrycan. Dan haalt de pomp de juiste snelheid wel:

http://youtu.be/nwXS9Xf9MTM

Mijn conclusie is dat het dus niet de pomp is maar het moet inderdaad in de filtering of leidingen zitten.

Ik heb ook gelezen over oude slangen die dicht klappen enz. Dus daar zal ik vanavond eens naar kijken. Het grote nadeel van dit soort klusjes is die stinkende benzine lucht die je bijna niet weg krijgt. Ondertussen stink alles naar de benzine :(

Wat betreft het verbruik, ik verwacht ook wel binnen een uur de tank leeg te hebben als ik even aan het spelen ben op het circuit. Mijn 192 pk bmwtje trekt ook zo'n 50 liter in een uur circuit rijden :shock:
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Benzinepomp testen?

Bericht door saf1908 »

peer schreef:Bedankt voor de antwoorden, ik ben gisteren avond nog even aan de gang gegaan en heb het 1 en ander uitgesloten.
Ik heb de pomp losgehaald en aangesloten op een jerrycan. Dan haalt de pomp de juiste snelheid wel:

http://youtu.be/nwXS9Xf9MTM

Mijn conclusie is dat het dus niet de pomp is maar het moet inderdaad in de filtering of leidingen zitten.

Ik heb ook gelezen over oude slangen die dicht klappen enz. Dus daar zal ik vanavond eens naar kijken. Het grote nadeel van dit soort klusjes is die stinkende benzine lucht die je bijna niet weg krijgt. Ondertussen stink alles naar de benzine :(

Wat betreft het verbruik, ik verwacht ook wel binnen een uur de tank leeg te hebben als ik even aan het spelen ben op het circuit. Mijn 192 pk bmwtje trekt ook zo'n 50 liter in een uur circuit rijden :shock:
Je mag het wel in mijn garage doen. Ik vind die benzinedamp namelijk stiekem wel lekker. :mrgreen:
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Benzinepomp testen?

Bericht door Gearz »

Wellicht een overbodige vraag...
Geen idee wat voor een pomp het is maar veel pusher brandstof pompen geven problemen als ze te ver van de tank gemonteerd zitten of boven tank niveau waardoor de aanvoer naar de pomp niet efficiënt genoeg is.

Kan de filmpjes helaas momenteel niet bekijken aangezien ik ergens ver weg zit zonder goede WiFi.

Michel
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Benzinepomp testen?

Bericht door peer »

Ik heb het gevonden... het was de rubbere slang tussen de filter en de tank, deze was inwendig gescheurd waardoor die dicht gaat zitten als er aan gezogen wordt terwijl deze van buiten gewoon goed leek...

Nu alles weer gemonteerd en het lijkt allemaal in orde :)

Volgende week alleen nog wat betere slangen klemmen kopen. Die goedkope dingen draai je zo snel dol.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”