correct olieniveau C4
Moderator: Shelby GT-H
correct olieniveau C4
Hallo iedereen,
Ik heb onlangs mijn C4 versnellingsbak onder handen genomen aangezien de dichting achter de koppelomvormer lekte.
Dichtingen en oliefilter zijn intussen vervangen. Oliepan gerecht en gepolierd, ganse bak proper gemaakt en opnieuw afgevuld met ATF-F olie.
Koppelomvormer had ik ook gedraind. Er zit nu 7,5 liter nieuwe olie in.
Ik vind op het internet tegenstrijdige info over het oliepeil bij koude toestand.
-> Sommigen zeggen dat dit lager moet zijn dan normaal warm oliepeil (vanwege de thermische uitzetting)
-> Sommigen zeggen dat dit hoger moet zijn dan normaal warm oliepeil (vanwege de leegloop uit de koppelomvormer)
-> Nog anderen zeggen dat het niet zo nauw steekt, omdat in geval van overvulling het teveel er wel langs de vent/jigglepin zal uitgutsen
-> En nog anderen zeggen dat het wel nauw steekt, want je mag zeker niet overvullen omdat je riskeert dat de dichtingen er dan worden uitgeblazen
Zou iemand alvast kunnen aangeven welke van bovenstaande 4 zaken juist is ?
Mijn olieniveau in koude toestand is zoals op de foto hieronder.
Ongeveer 7cm van onderkant van de peilstok en dus wellicht overvuld.
Olieniveau is zoals je kan zien zeer moeilijk af te lezen, wat het er niet makkelijker op maakt, maar dat schijnt een klassieke moeilijkheid te zijn bij de verse propere olie. Ik heb er een schroevendraaier naastgehouden om het niveau aan te duiden.
Motor heeft al gedraaid, bak schakelt in alle versnellingen, eerste testrit was OK, bak schakelt boterzacht, geen foam op de oliepeilstok.
Voor tweede testrit dacht ik eerst opnieuw 0,5liter af te laten langs de oliekoeler, warm te rijden en oliepeil warm beter te checken.
Tenzij jullie me zeggen beter geen olie af te laten
Alvast bedankt voor jullie advies !
Grts, C.
Ik heb onlangs mijn C4 versnellingsbak onder handen genomen aangezien de dichting achter de koppelomvormer lekte.
Dichtingen en oliefilter zijn intussen vervangen. Oliepan gerecht en gepolierd, ganse bak proper gemaakt en opnieuw afgevuld met ATF-F olie.
Koppelomvormer had ik ook gedraind. Er zit nu 7,5 liter nieuwe olie in.
Ik vind op het internet tegenstrijdige info over het oliepeil bij koude toestand.
-> Sommigen zeggen dat dit lager moet zijn dan normaal warm oliepeil (vanwege de thermische uitzetting)
-> Sommigen zeggen dat dit hoger moet zijn dan normaal warm oliepeil (vanwege de leegloop uit de koppelomvormer)
-> Nog anderen zeggen dat het niet zo nauw steekt, omdat in geval van overvulling het teveel er wel langs de vent/jigglepin zal uitgutsen
-> En nog anderen zeggen dat het wel nauw steekt, want je mag zeker niet overvullen omdat je riskeert dat de dichtingen er dan worden uitgeblazen
Zou iemand alvast kunnen aangeven welke van bovenstaande 4 zaken juist is ?
Mijn olieniveau in koude toestand is zoals op de foto hieronder.
Ongeveer 7cm van onderkant van de peilstok en dus wellicht overvuld.
Olieniveau is zoals je kan zien zeer moeilijk af te lezen, wat het er niet makkelijker op maakt, maar dat schijnt een klassieke moeilijkheid te zijn bij de verse propere olie. Ik heb er een schroevendraaier naastgehouden om het niveau aan te duiden.
Motor heeft al gedraaid, bak schakelt in alle versnellingen, eerste testrit was OK, bak schakelt boterzacht, geen foam op de oliepeilstok.
Voor tweede testrit dacht ik eerst opnieuw 0,5liter af te laten langs de oliekoeler, warm te rijden en oliepeil warm beter te checken.
Tenzij jullie me zeggen beter geen olie af te laten
Alvast bedankt voor jullie advies !
Grts, C.
Re: correct olieniveau C4
Geen enkele van de 4 !Cobretti schreef:
Zou iemand alvast kunnen aangeven welke van bovenstaande 4 zaken juist is ?
Je moet meten met WARME motor, draaiend en in park.
Staat trouwens ook duidelijk op de peilstok...
Waarom dan moeilijk maken en koud gaan meten ?
(en voor je meet, even door alle versnellingen gaan met de pook...)
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Re: correct olieniveau C4
Tja, ik had die reactie eigenlijk wel kunnen verwachten
Maar je vult de lege bak eerst op in koude toestand.
Dus dan had ik toch min of meer een idee nodig wat het niveau zou moeten zijn in koude toestand.
En als iemand je dan bang maakt dat overvullen kan leiden tot uitgeblazen dichtingen, begin je je toch wat zorgen te maken, vooraleer je -zoals het hoort- warm het olieniveau gaat meten.
Maar aangezien ik al warm getest heb en alles lijkt ok, doe ik het gewoon een 2de keer... en zal ik me dan maar gewoon minder zorgen maken
Thanks & greets, C.
Maar je vult de lege bak eerst op in koude toestand.
Dus dan had ik toch min of meer een idee nodig wat het niveau zou moeten zijn in koude toestand.
En als iemand je dan bang maakt dat overvullen kan leiden tot uitgeblazen dichtingen, begin je je toch wat zorgen te maken, vooraleer je -zoals het hoort- warm het olieniveau gaat meten.
Maar aangezien ik al warm getest heb en alles lijkt ok, doe ik het gewoon een 2de keer... en zal ik me dan maar gewoon minder zorgen maken
Thanks & greets, C.
Re: correct olieniveau C4
Daar heb je natuurlijk ook een punt !Cobretti schreef:
Maar je vult de lege bak eerst op in koude toestand.
en zal ik me dan maar gewoon minder zorgen maken
Ik vermoed dat het minder kwaad kan dat er tijdens het opwarmen iets minder inzit dan eerder iets teveel... (mijn idee)
En dan stilletjes bijvullen...
En inderdaad, het is soms verdomd moeilijk te zien op de peilstok !!!!!!!!!!
Heb al eens het idee gehad er enkele druppels verfkleurstof bij te doen, maar is dat een risico ?
Onze "Gearz" zal het wel weten... daar wachten we op voor duidelijke info
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
correct olieniveau C4
Bij koud vullen is er geen peil op te trekken (letterlijk). Ik heb mijn bak helemaal uit elkaar gehaald, daar zat niks meer in. Bij terug vullen met dezelfde hoeveelheid die er uit was gekomen overstroomde de bak zelfs. Ik heb er toen twee liter weer uitgehaald. Met draaiende motor ging er uiteindelijk toch weer iets van 3 liter bij om goed op peil te komen.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
- 1970TwisterSpecial
- Moderator
- Berichten: 5531
- Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
- Locatie: net ff buituh ut Westland
- Contacteer:
Re: correct olieniveau C4
@Edgar. Had je de convertor leeggegoten toen je m demonteerde ?
Die wordt door aandrijving van de bak gevuld.
Die wordt door aandrijving van de bak gevuld.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Re: correct olieniveau C4
Door wat rond te smurfen op het net, verschillende sites gevonden die melding maken van dipsticks met "HOT" en "COLD".
Sommige hebben langs de ene zijde de Hot, en aan de achterkant de Cold markering.
Dus het bestaat wel degelijk het "koud" meten (voor zover ik begrijp, wel altijd met draaiende motor)
Google maar eens op ATF dipstick..... succes !
Sommige hebben langs de ene zijde de Hot, en aan de achterkant de Cold markering.
Dus het bestaat wel degelijk het "koud" meten (voor zover ik begrijp, wel altijd met draaiende motor)
Google maar eens op ATF dipstick..... succes !
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Re: correct olieniveau C4
Nee, niet geleegd. Maar er zal wel wat teruggelopen zijn voordat ik de bak uit elkaar trok. Totaal ging er bij mij een liter of 6 uiteindelijk in. Dan moet de converter nog aardig vol hebben gezeten.1970TwisterSpecial schreef:@Edgar. Had je de convertor leeggegoten toen je m demonteerde ?
Die wordt door aandrijving van de bak gevuld.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: correct olieniveau C4
Ik ben wel er benieuwd wat het niveau ongeveer moet zijn met koude motor. Het pijlen lukt bij mij niet bepaald makkelijk. Het is erg slecht te zien en ik kan de stok er ook nog eens niet recht uit trekken omdat die "veerpoot versteviging" (ben even de naam kwijt) in de weg zit. Gevolg is dat die stok altijd een beetje langs de vulbuis komt waardoor hij meer olie op pikt en het nog slechter te zien is.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
- Ando
- Donateur 2014
- Berichten: 4848
- Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
- Locatie: Barendrecht
- Contacteer:
Re: correct olieniveau C4
Het uiteinde (meetgebied) van de pijlstok mat schuren geeft vaak een duidelijker beeld....
Founder of Mustang Valley
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Re: correct olieniveau C4
Er zit ook nog een groot verschil in koud meten:
1. een bak zonder olie vullen (die bijvoorbeeld gereviseerd is, alles leeg)
2. een bak met olie die al gelopen heeft (bijvoorbeeld bij een controle)
3. een bak waarbij alleen de olie uit de versnellingsbak is geweest maar niet de omvormer. (na het vervangen van de carter pakking?)
Het probleem van 1 is dat je ergens moet starten, volgensmij is er wel een start waarde te vinden en vanuit daar ga je verder. Maar dan moet je zeker weten dat alles leeg is.
1. een bak zonder olie vullen (die bijvoorbeeld gereviseerd is, alles leeg)
2. een bak met olie die al gelopen heeft (bijvoorbeeld bij een controle)
3. een bak waarbij alleen de olie uit de versnellingsbak is geweest maar niet de omvormer. (na het vervangen van de carter pakking?)
Het probleem van 1 is dat je ergens moet starten, volgensmij is er wel een start waarde te vinden en vanuit daar ga je verder. Maar dan moet je zeker weten dat alles leeg is.
Re: correct olieniveau C4
De grote van de oliepan verandert toch niets aan wat het niveau op de pijlstok moet zijn? Maw, grotere pan betekent dat er meer olie in moet om het zelfde niveau te bereiken toch?
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Re: correct olieniveau C4
Ik heb zojuist gepeild; 1,25 cm boven het streepje van full. Dit na stilstand van 4 dagen.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: correct olieniveau C4
Even voor de zekerheid, dit was met de motor uit toch?edgar schreef:Ik heb zojuist gepeild; 1,25 cm boven het streepje van full. Dit na stilstand van 4 dagen.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Re: correct olieniveau C4
Correct!sjirafje schreef:Even voor de zekerheid, dit was met de motor uit toch?edgar schreef:Ik heb zojuist gepeild; 1,25 cm boven het streepje van full. Dit na stilstand van 4 dagen.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.