shiftpoints C4

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

shiftpoints C4

Bericht door Cobretti »

Hallo iedereen,

Mijn shiftpoints zijn na het vervangen van bakolie/filter/dichtingen + afkoppelen kickdownkabel wat gewijzigd.
- bij trage acceleratie lijken ze me nog steeds OK.
- bij WOT lijken ze me nu wat te vroeg 4000-4500rpm.

Kan ik deze later maken ? zou 5500-6000rpm moeten zijn lijkt me.
Mijn vacuum modulator valve heeft geen stelschroef. (zie foto hieronder)
Gaatjes boren in de valvebody of valvebody vervangen vermijd ik liever, want voor het vervangen van olie en afkoppelen kickdownkabel waren de WOT shiftpoints zeker bij hoger toerental...

Met andere woorden :
-> kan het olieniveau in de bak invloed hebben ? (denk het niet)
-> heeft de stand van de kickdownlever een invloed op de shiftpoints bij de WOT acceleratie ? Dan ligt het wellicht aan de afgekoppelde kickdownkabel ?
Vacuumaansluiting lijkt me OK.

Alvast bedankt !
Grts, C. 8)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: shiftpoints C4

Bericht door Gearz »

Vacuüm slang moet lekvrij op de modulator zijn aangesloten.
Stelschroef tbv de schakelstoot zit in de modulator, bereikbaar met een fittingschroevendraaier via het pijpje waarop de vacuümslang geschoven zit.
Wellicht is een performance shiftkit wat je zoekt ?

Michel
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: shiftpoints C4

Bericht door Mustang24 »

Gearz schreef: een fittingschroevendraaier
Wat is dat ??? :smt102

Bedoel je een "zeskant" of "Allen wrench" Michel .???
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: shiftpoints C4

Bericht door Ando »

ha, nu hebben de Hollanders eens een woord wat de Belgen niet kennen! :-)

Wilde even een fotootje plaatsen maar dat is hier drama.

Is een klein plat schroevendraaiertje waar je de vijsjes in een lampfitting mee aan kunt draaien Emiel.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: shiftpoints C4

Bericht door edgar »

Ik zou in ieder geval je kickdown kabel weer aankoppelen. Ik dacht dat wanneer deze aangespannen is (wot), je bij lagere toerentallen terugschakelt, en opschakelen later legt
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: shiftpoints C4

Bericht door Mustang24 »

Ando schreef:ha, nu hebben de Hollanders eens een woord wat de Belgen niet kennen! :-)
:up: :up: :up:

:lol:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: shiftpoints C4

Bericht door Mustang24 »

edgar schreef:Ik zou in ieder geval je kickdown kabel weer aankoppelen. Ik dacht dat wanneer deze aangespannen is (wot), je bij lagere toerentallen terugschakelt, en opschakelen later legt
Ik rij al tien jaar zonder de kickdown kabel aangesloten... nooit problemen gehad daarmee...
Ik heb ze er bewust (GTA en de 68) afgedaan...
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: shiftpoints C4

Bericht door edgar »

Waarom heb je het er af gehaald Emiel?

Meneer Ford kennende had hij het weggelaten als zo wat centjes uitgespaard worden.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: shiftpoints C4

Bericht door Mustang24 »

edgar schreef:Waarom heb je het er af gehaald Emiel?

Meneer Ford kennende had hij het weggelaten als zo wat centjes uitgespaard worden.
1. mijn beest heeft PK's genoeg... als ik teveel gas geef ben ik mijn schoenen kwijt :lol:
2. Een kickdown is het slechtste dat er is voor de motor, gaat direkt in veel hogere toeren en de smering kan even niet volgen
3. En ik geef eens graag "pedal to the metal" gas, als de secondaries (mecchanisch) bijspringen... en het fluitconcert van de haardroger... :shock:

Achja, als de kleine maar tevreden is met zijn speelgoed... :smt041
Zo, met deze: ik ben anti-kickdown... :ok: :mrgreen:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: shiftpoints C4

Bericht door Ando »

Mustang24 schreef:
edgar schreef:Waarom heb je het er af gehaald Emiel?

Meneer Ford kennende had hij het weggelaten als zo wat centjes uitgespaard worden.
1. mijn beest heeft PK's genoeg... als ik teveel gas geef ben ik mijn schoenen kwijt :lol:
2. Een kickdown is het slechtste dat er is voor de motor, gaat direkt in veel hogere toeren en de smering kan even niet volgen
3. En ik geef eens graag "pedal to the metal" gas, als de secondaries (mecchanisch) bijspringen... en het fluitconcert van de haardroger... :shock:

Achja, als de kleine maar tevreden is met zijn speelgoed... :smt041
Zo, met deze: ik ben anti-kickdown... :ok: :mrgreen:
Ik heb ook niets met kickdowns... maar dan wel weer met haardrogers. En een open springende dumpvalve bij overschakelen. Geweldig!

Maar zou de motor echt smeringsproblemen hebben bij terugschakelen Emiel? Als ik zo naar mijn oliedrukmeter kijkt zakt deze enkel wat bij stationair (bij warme motor) maar is verder op alle toerentallen zo'n beetje constant. Dan zou ik toch verwachten dat er voldoende olie moet zijn?

O ja, en voor de schoenen heb ik ook speciale.... anders trap ik alle pedalen tegelijk in....
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: shiftpoints C4

Bericht door Ando »

Cobretti schreef:Hallo iedereen,


- bij WOT lijken ze me nu wat te vroeg 4000-4500rpm.


Afbeelding
Volgens mij zijn dit toch wel een beetje de standaard waarden bij een C4. Als ik verder door wilde zette ik 'm handmatig in 'twee' en dan liep hij tot zo'n 5.400rpm door om dan alsnog over te schakelen naar 'drie'.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: shiftpoints C4

Bericht door capri v8 driver »

Mustang24 schreef:
edgar schreef:Waarom heb je het er af gehaald Emiel?

Meneer Ford kennende had hij het weggelaten als zo wat centjes uitgespaard worden.

2. Een kickdown is het slechtste dat er is voor de motor, gaat direkt in veel hogere toeren en de smering kan even niet volgen

Zo, met deze: ik ben anti-kickdown... :ok: :mrgreen:
Dan zouden al heel wat motoren gesneuveld zijn.

De kick down heeft nog een functie dan alleen terug schakelen. Het regelt ook de olie druk van de valve body.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: shiftpoints C4

Bericht door peer »

Ik heb de kickdown ook gedemonteerd, maar dan met reden dat ik graag zelf de touwtjes in handen heb :)

Maar zonder gekheid, ik ben ook anti kickdown, in combinatie met een krachtige motor (in mijn geval de 347 stroker) kan dat ooit best link zijn.
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: shiftpoints C4

Bericht door Ando »

peer schreef: Maar zonder gekheid, ik ben ook anti kickdown, in combinatie met een krachtige motor (in mijn geval de 347 stroker) kan dat ooit best link zijn.
Daar heb ik ervaring mee.....lag ineens in een greppel!
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: shiftpoints C4

Bericht door Cobretti »

Gearz schreef:Vacuüm slang moet lekvrij op de modulator zijn aangesloten.
Stelschroef tbv de schakelstoot zit in de modulator, bereikbaar met een fittingschroevendraaier via het pijpje waarop de vacuümslang geschoven zit.
Wellicht is een performance shiftkit wat je zoekt ?

Michel
Dank voor reacties iedereen !
Ik heb een en ander opgezocht en wil dat graag hieronder delen.

ivm VACUUMMODULATOR :
Kan het zijn dat er vacuummodulators bestaan zonder stelschroef ?
geen stelschroef -> zie foto van de mijne hierboven
wél stelschroef -> https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/

Wat kan je regelen met de vacuummodulator stelschroef ?
- rpm shiftpoint + hardere/zachter schakelstoot ?
- enkel bij gewone acceleratie ? of ook bij WOT ? (gezien de werking van de vacuummodulator denk ik gewoon altijd)
"For firmer and later shifts turn the screw clockwise"

Wat kan je regelen door verschillende pinlengtes te installeren in de vacuummodulator ?
Volgens mij net hetzelfde als de stelschroef, maar een stelschroef is eenvoudiger.
"longer rods = later upshifts"

Volgende links vond ik alvast nuttig, en wil ze daarom hier ook voor iedereen die ze lezen wil delen
werking vacuummodulator + tekening : http://www.hotrod.com/articles/pit-stop ... ly-needed/
werking vacuummodulator + tekening C4 : http://www.ranchero.us/forum/index.php? ... tor.19459/
werking vacuummodulator PaulS1950 : http://www.fordmuscleforums.com/c4-tran ... ost1602062
info pinlengte : http://www.fordmuscleforums.com/c4-tran ... fting.html


ivm KICKDOWN LEVER :
Blijft de vraag of de stand van de kickdown lever de WOT acceleratie shiftpoints beïnvloed.
Ik lees veel tegenstrijdigheden, ik ga het gewoon moeten testen denk ik.
Mijn kickdownkabel was sowieso niet perfect aangesloten, ik wil dat verbeteren, maar dat wordt een projectje en topic op zich.
Daarnaast zijn er natuurlijk voor en tegenstanders van een kickdownfuncite. De 302-C4 combinatie kan gewoon zonder, punt.
Maar persoonlijk vind ik het wel fijn om gewoon in drive die functie te hebben.
Daarnaast heb ik een shifter die manueel kan schakelen (klassiek rooster en zelfs sequentieel).
Mogelijkheden genoeg dus voor me :)


ivm PERFORMANCE SHIFTKIT :
Dat zijn die valvebody setjes met veren en zo toch hé ?
Ik doorzie het aanbod aan shiftkits niet en weet dus niet wat ik zou nodig hebben en wat goed of minder goed is.
Oliepan moet er dan opnieuw af, bak zou gelukkig kunnen blijven zitten.
Ik ga eerst nog wat verder testen vooraleer ik die weg op ga.
Sowieso hou ik van zachte onvoelbare shifts, bij WOT mag het wat harder zijn.
Ook governor wijzigingen blijf ik liever af, en verwacht ik niet nodig te hebben.

Greets,
C. 8)
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”