Hallo iedereen,
Ik ga binnenkort Pertronix II ignitor + Flamethrower II coil installeren ter vervanging van de contactpunten.
Stukken zijn besteld bij Summit, voorlopig nog niet geleverd.
De installatie zou vrij eenvoudig moeten zijn 'plug and play' maar is dat wel zo ?
Daarom wil ik toch graag eens polsen of er naast de installatie op zich, toch andere zaken zijn waarmee ik rekening moet houden.
1/ moet de timing opnieuw afgesteld worden ? zo ja, kan ik alsnog van start gaan zonder opnieuw af te stellen ? Ik verwacht daar namelijk een behoorlijk werkje aan te hebben omdat ik nagenoeg van 0 moet starten (detailwerkwijze opzoeken in essentie iets als -> TDC bepalen, markeringschaal op balancer, strobo lenen, timingsettings opzoeken, total timing instellen, initial timing) dat is mss nog iets voor een apart topic
Ik ga het sowieso nog moeten doen, maar mijn vraag is of het meteen moet...
2/ moet ik de bougies gap groter maken ? ("We recommend that the gap be increased a maximum of .005" over the factory specification")
Gaat dat echt verschil maken ?
3/ heb hier gelezen dat de II units gevoelig zouden zijn voor overspanning. Dien ik dus absoluut eerst een overspanningsbeveiliging in te bouwen ? Unit kost voldoende om die meteen correct te beschermen lijkt me. Welk type en waar inbouwen ? Ik heb geen idee of er die mogelijks al ergens inzit (blijft een replica) en dan zou ik de electrics moeten uitvogelen.
Een electrics schema '69 302 V8 wat ik als basis kan nemen zou dan handig zijn.
4/ is het inderdaad zo dat in geval van defect (wat we nooit hopen tegen te komen), ik opnieuw de contactpunten 'on the road' kan monteren ? of is daar bij installatie toch een kabeltje geknipt moeten worden....
5/ andere ?
Alvast bedankt voor advies !
Grts, C.
installatie Pertronix II op 302ci
Moderator: Shelby GT-H
Re: installatie Pertronix II op 302ci
Volgens mij Is je verdeelkap ook anders die wijst alleen nog maar aan je pc Ontsteking aan welke bougie moet vuren.
Eerste cil van een.ford zit passagiers kant voorste cilinder. Bovenste Dodepunt vind je door of je duim op het bougie gat te houden als hij blaast snel stoppen en dan een schroevendraaier er in en zet je verdeelkap op de eerste cilinder.
Een betere methode Is een.bout er in te draaien een stuk voor je bdp.. Je draait de motor per hand voorzichtig tegen de bout.. Je maakt een merk op je poelie.. en blok.. Dan draai je terug tot hij weer tegen bout aan loopt.. Je tekent dat ook af en meet nu het exacte midden op de poelie.. Daar Is je exacte 0 punt..
Waarschijnlijk staat er wel al een 0 punt hoor..
Dan regelt de Electronic ontsteking de vervroeging verder zelf.. VOILA..
.
Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk
Eerste cil van een.ford zit passagiers kant voorste cilinder. Bovenste Dodepunt vind je door of je duim op het bougie gat te houden als hij blaast snel stoppen en dan een schroevendraaier er in en zet je verdeelkap op de eerste cilinder.
Een betere methode Is een.bout er in te draaien een stuk voor je bdp.. Je draait de motor per hand voorzichtig tegen de bout.. Je maakt een merk op je poelie.. en blok.. Dan draai je terug tot hij weer tegen bout aan loopt.. Je tekent dat ook af en meet nu het exacte midden op de poelie.. Daar Is je exacte 0 punt..
Waarschijnlijk staat er wel al een 0 punt hoor..
Dan regelt de Electronic ontsteking de vervroeging verder zelf.. VOILA..
.
Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk
Re: installatie Pertronix II op 302ci
Uhh wat?
Petronix 2 instaleren is nog geen 15 minuten werk. Niks geen ontsteking opnieuw instellen!
Contacten eruit, module erin.
Coil eruit, nieuwe erin.
En het werkt. Ik weet niet of je ook een weerstand draad hebt? Zoja, ik zou hem eruit halen, maar het hoeft niet .
Contacten in de auto leggen voor het geval dat de petronix ermee op houd. Dat is alles.
Zo’n overspannings beveiliging, tja meningen verschillen maar als je een goede alternator hebt en je gebruikt geen startkabels dan blijft het wel heel.
Petronix 2 instaleren is nog geen 15 minuten werk. Niks geen ontsteking opnieuw instellen!
Contacten eruit, module erin.
Coil eruit, nieuwe erin.
En het werkt. Ik weet niet of je ook een weerstand draad hebt? Zoja, ik zou hem eruit halen, maar het hoeft niet .
Contacten in de auto leggen voor het geval dat de petronix ermee op houd. Dat is alles.
Zo’n overspannings beveiliging, tja meningen verschillen maar als je een goede alternator hebt en je gebruikt geen startkabels dan blijft het wel heel.
Re: installatie Pertronix II op 302ci
Hou wel in gedachten dat je enkel de contactpunten vervangt, de rest blijft dus 40-50 jaar oud !
Met andere woorden... een tientallen jaren oude verdeler met slijtage aan de vacuüm of centrifugaal vervroeging, het tandwiel of in de lagering, is na het vervangen van de contactpunten door een Pertronix module nog steeds een tientallen jaren oude verdeler met slijtage aan de vacuüm of centrifugaal vervroeging, het tandwiel of in de lagering.
Check dus tevens de algehele conditie en werking van de verdeler zelf !
Michel.
Met andere woorden... een tientallen jaren oude verdeler met slijtage aan de vacuüm of centrifugaal vervroeging, het tandwiel of in de lagering, is na het vervangen van de contactpunten door een Pertronix module nog steeds een tientallen jaren oude verdeler met slijtage aan de vacuüm of centrifugaal vervroeging, het tandwiel of in de lagering.
Check dus tevens de algehele conditie en werking van de verdeler zelf !
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Re: installatie Pertronix II op 302ci
Hoe ziet die check er uit?Gearz schreef:Check dus tevens de algehele conditie en werking van de verdeler zelf !
Iedere dag is een schooldag
- Ando
- Donateur 2014
- Berichten: 4848
- Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
- Locatie: Barendrecht
- Contacteer:
Re: installatie Pertronix II op 302ci
Ik zou toch echt de timing nakijken met een stroboscoop, kan me niet voorstellen dat die gelijk is na de wissel.....peer schreef:Uhh wat?
Petronix 2 instaleren is nog geen 15 minuten werk. Niks geen ontsteking opnieuw instellen!
Contacten eruit, module erin.
Coil eruit, nieuwe erin.
Founder of Mustang Valley
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Re: installatie Pertronix II op 302ci
Thanks voor de reacties iedereen !!
Ik wacht op de levering, hiermee loopt blijkbaar iets mis, dus kan nog even duren vrees ik.
Greets, C.
Ik wacht op de levering, hiermee loopt blijkbaar iets mis, dus kan nog even duren vrees ik.
Greets, C.
Re: installatie Pertronix II op 302ci
Hallo iedereen, dit heb ik verder beschreven in mijn 'ontstekings topic' op -> viewtopic.php?f=82&t=30111
Greets, C.
Greets, C.