Brake system warning light
Moderator: Shelby GT-H
Brake system warning light
Hallo,
De eerste 5-10 minuten van elke nieuwe (koude motor) rit brandt het 'brake system warning light' (niet handrem waarschuwing dus) Na die 5-10 minuten gaat het consequent uit. Ook als ik stop, motor af, na een tijdje weer verder blijft ie uit. Lijkt dus iets met temperatuur te maken te hebben.
Iemand enig idee hoe ik dat kan verhelpen?
Mustang 351W convertible, 1969.
Thanks a bunch.
Michel
De eerste 5-10 minuten van elke nieuwe (koude motor) rit brandt het 'brake system warning light' (niet handrem waarschuwing dus) Na die 5-10 minuten gaat het consequent uit. Ook als ik stop, motor af, na een tijdje weer verder blijft ie uit. Lijkt dus iets met temperatuur te maken te hebben.
Iemand enig idee hoe ik dat kan verhelpen?
Mustang 351W convertible, 1969.
Thanks a bunch.
Michel
Met vriendelijke groet,
Michel
Michel
- 1967coupe
- Adverteerder
- Berichten: 7968
- Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
- Locatie: Dalfsen
- Contacteer:
Re: Brake system warning light
Verder misschien nog problemen met dashboard meters of verlichting?
Massa?
Spanningsregelaar achter dashboard?
Massa?
Spanningsregelaar achter dashboard?
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Re: Brake system warning light
Nee, geen andere dashboard problemen. Ik dacht dat er mss ergens een (mechanische) sensor zit die wellicht wat bijstelling nodig heeft. Maar dat is meer een 'wild guess'.
Met vriendelijke groet,
Michel
Michel
- 1967coupe
- Adverteerder
- Berichten: 7968
- Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
- Locatie: Dalfsen
- Contacteer:
Re: Brake system warning light
Oliepeil?
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
- Roodmaster
- Berichten: 84
- Lid geworden op: wo 20 mei, 2009 17:18
- Locatie: O-Vl
Re: Brake system warning light
Michel,
Misschien helpt het als ik even de werking uitleg van het lampje. Naast je 'master cillinder' van je remmen zit aan de zijkant een verdeelblok waar alle remleidingen op toe komen. De remleidingen rechts gaan naar de voorwielen, de linker leidingen gaan naar de achterwielen. Binnenin dit verdeelblok zit een plunjer die naar links en naar rechts kan bewegen. Het is de bedoeling dat deze plunjer exact in het midden zit. Dat betekent dat er evenveel remdruk naar de voorwielen als naar de achterwielen gestuurd wordt. In het midden van de verdeeblok zit een pennetje dat op en neer kan bewegen. In de middenstand maak dat pennetje geen contact met de plunjer (dankzij de uitsparing in de plunjer). Je lamp op het dashboard zal dan niet branden. Als de remdruk tussen voor-en achterwielen ongelijk is, zal de plunjer naar links of rechts verschuiven. Het pennetje maakt dan wel contact met de plunjer, die negatief geladen is via je carrosserie (0V, massa). Via de stekker wordt de - (0V) doorgegeven aan het lampje op het dashboard. Dat lampje begint dan te branden omdat er reeds +12V aanwezig is op zijn 2e aansluiting (althans bij omgedraaide contact sleutel). Je kan eenvoudig de stekker los halen en met een steeksleutel het pennetje eruit schroeven. Remvloeistof zal er niet vrij komen. Daar moeten de dichtingsringen op de plunjer voor zorgen. Hou het pennetje ergens tegen de - (0V) en je zal zien dat je lampje binnenin oplicht.
Waarom het lampje na 5 minuten pas dooft ? Geen idee ... Misschien gaat de plunjer stroef en heeft hij een paar rembeurten nodig om terug in de middenstand te komen ?
Nog een opmerking : Als je de contact sleutel helemaal horizontaal houdt, dan worden alle lampjes op het dashboard getest, zo ook deze 'Brake' lamp. De sleutelschakelaar zet dan zelf tijdelijk een - (0V) signaal op het pennetje, zodat de lamp gaat branden tot je de sleutel terug lost. Het zou dus ook kunnen dat je sleutelschakelaar te lang 0V naar het lampje stuurt ... lijkt me minder waarschijnlijk ...
Hopelijk helpt dit je verder,
Hans.
Misschien helpt het als ik even de werking uitleg van het lampje. Naast je 'master cillinder' van je remmen zit aan de zijkant een verdeelblok waar alle remleidingen op toe komen. De remleidingen rechts gaan naar de voorwielen, de linker leidingen gaan naar de achterwielen. Binnenin dit verdeelblok zit een plunjer die naar links en naar rechts kan bewegen. Het is de bedoeling dat deze plunjer exact in het midden zit. Dat betekent dat er evenveel remdruk naar de voorwielen als naar de achterwielen gestuurd wordt. In het midden van de verdeeblok zit een pennetje dat op en neer kan bewegen. In de middenstand maak dat pennetje geen contact met de plunjer (dankzij de uitsparing in de plunjer). Je lamp op het dashboard zal dan niet branden. Als de remdruk tussen voor-en achterwielen ongelijk is, zal de plunjer naar links of rechts verschuiven. Het pennetje maakt dan wel contact met de plunjer, die negatief geladen is via je carrosserie (0V, massa). Via de stekker wordt de - (0V) doorgegeven aan het lampje op het dashboard. Dat lampje begint dan te branden omdat er reeds +12V aanwezig is op zijn 2e aansluiting (althans bij omgedraaide contact sleutel). Je kan eenvoudig de stekker los halen en met een steeksleutel het pennetje eruit schroeven. Remvloeistof zal er niet vrij komen. Daar moeten de dichtingsringen op de plunjer voor zorgen. Hou het pennetje ergens tegen de - (0V) en je zal zien dat je lampje binnenin oplicht.
Waarom het lampje na 5 minuten pas dooft ? Geen idee ... Misschien gaat de plunjer stroef en heeft hij een paar rembeurten nodig om terug in de middenstand te komen ?
Nog een opmerking : Als je de contact sleutel helemaal horizontaal houdt, dan worden alle lampjes op het dashboard getest, zo ook deze 'Brake' lamp. De sleutelschakelaar zet dan zelf tijdelijk een - (0V) signaal op het pennetje, zodat de lamp gaat branden tot je de sleutel terug lost. Het zou dus ook kunnen dat je sleutelschakelaar te lang 0V naar het lampje stuurt ... lijkt me minder waarschijnlijk ...
Hopelijk helpt dit je verder,
Hans.
Re: Brake system warning light
De Brake light switch zit in het distributieblokgedeelte van de remleiding en inderdaad, als in het voorste of in het achterste remcircuit de druk weg valt verschuift de switch door het ontstane drukverschil maakt massa en het lampje op het dashboard gaat branden. Je kunt het enkel weer uitkrijgen door de systeem lekkage te repareren en de remvloeistof weer bij te vullen, puur mechanisch dus en het heeft niets te maken met het vloeistof niveau in het remvloeistof reservoir.
Jouw "probleem" is anders, e.e.a gaat namelijk na verloop van tijd vanzelf uit, dit hoort ook zo te zijn (er zit inderdaad een testfunctie in) echter niet na pas 5 tot 10 minuten. De lamp in het dashboard krijgt massa van de switch bij een drukverschil (fout in remsysteem) of als het contactslot in de start positie staat. Probleem zou kunnen zitten in de voltage regulator achter het dashboard.
Michel.
Jouw "probleem" is anders, e.e.a gaat namelijk na verloop van tijd vanzelf uit, dit hoort ook zo te zijn (er zit inderdaad een testfunctie in) echter niet na pas 5 tot 10 minuten. De lamp in het dashboard krijgt massa van de switch bij een drukverschil (fout in remsysteem) of als het contactslot in de start positie staat. Probleem zou kunnen zitten in de voltage regulator achter het dashboard.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Re: Brake system warning light
Beste Hans en Michel,
dank jullie hartelijk. Ik ga in de door jullie beschreven richting verder zoeken. Zo lezende lijkt me een 'stroeve plunjer' aannemelijk. Zal 's kijken of dat wat versoepeld kan worden.
Nogmaals bedankt en ik meld het als ik eruit ben.
Mvg, Michel
dank jullie hartelijk. Ik ga in de door jullie beschreven richting verder zoeken. Zo lezende lijkt me een 'stroeve plunjer' aannemelijk. Zal 's kijken of dat wat versoepeld kan worden.
Nogmaals bedankt en ik meld het als ik eruit ben.
Mvg, Michel
Met vriendelijke groet,
Michel
Michel
Re: Brake system warning light
Dat zou niet logisch zijn, dit is een mechanisch onderdeel dat enkel beweegt (of hoort te bewegen) bij een drukverschil tussen de voor en achterrem.Ngauruhoe schreef:Zo lezende lijkt me een 'stroeve plunjer' aannemelijk. Zal 's kijken of dat wat versoepeld kan worden.
Als de plunjer beweegt komt hij niet uit zichzelf terug, wel zou het kunnen dat er een spanning/massa probleem is.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
- willem_nog_niks
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: di 11 mar, 2008 18:29
Re: Brake system warning light
Mijn ex (de Grande ) had toch een stroeve plunjer probleem. Hij zat vast in de behuizing. Volgens mij brandde mijn lampje continu. Een beetje kruipolie deed wonderen .
Mijn project:
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
Re: Brake system warning light
willem_nog_niks schreef: ↑za 06 jan, 2018 22:56 Mijn ex (de Grande ) had toch een stroeve plunjer probleem. Hij zat vast in de behuizing. Volgens mij brandde mijn lampje continu. Een beetje kruipolie deed wonderen .
- willem_nog_niks
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: di 11 mar, 2008 18:29
Re: Brake system warning light
Ja ja we lachen hier wat af. . Ik zie nu pas hoe schuin je mijn topic ook kunt lezen . Het grappige is dat ik het helemaal niet in de gaten had . Het is maar goed dat er niet had bijgezet dat ik Grande Brutus had genoemd. Anders was het nog erger geweest . Dat gezegd hebbende: ontopic maar weer .
Mijn project:
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
Re: Brake system warning light
Ik zie nu pas (shame on me) dat ik nooit meer een response heb geplaatst.
Ik heb het opgelost (denk ik) door een rubber ringetje tussen stekker en verdeelblok te plaatsen waardoor de voeler 1mm minder diep in de plunjer zit. Nooit meer probleem gehad. Gezien de lengte van het contactdeel van de stekker (veel meer dan 1mm) lijkt me dat bij een ongelijke druk de waarschuwing nog wel steeds zou moeten werken. Maar gecontroleerd heb ik dat niet, wist ook niet zo goed hoe.
Maar nu lees ik weer over contactsleutel helemaal horizontaal dus dat probeer ik morgen .
Nogmaals dank (en sorrie voor de late response).
Michel
Ik heb het opgelost (denk ik) door een rubber ringetje tussen stekker en verdeelblok te plaatsen waardoor de voeler 1mm minder diep in de plunjer zit. Nooit meer probleem gehad. Gezien de lengte van het contactdeel van de stekker (veel meer dan 1mm) lijkt me dat bij een ongelijke druk de waarschuwing nog wel steeds zou moeten werken. Maar gecontroleerd heb ik dat niet, wist ook niet zo goed hoe.
Maar nu lees ik weer over contactsleutel helemaal horizontaal dus dat probeer ik morgen .
Nogmaals dank (en sorrie voor de late response).
Michel
Met vriendelijke groet,
Michel
Michel
- willem_nog_niks
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: di 11 mar, 2008 18:29
Re: Brake system warning light
Hallo Michel
Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.
Heb je de plunjer van de sensor wel gangbaar gemaakt met kruipolie oid?
Als je een rubber ringetje zodanig hebt geplaatst brandt het lampje misschien niet meer maar kun je ook niet controleren of je distribution block wel werkt.
Bij mij had de vorige eigenaar het kabeltje doorgeknipt. Dan brandt het lampje ook niet meer .
Groetjes Willem
Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.
Heb je de plunjer van de sensor wel gangbaar gemaakt met kruipolie oid?
Als je een rubber ringetje zodanig hebt geplaatst brandt het lampje misschien niet meer maar kun je ook niet controleren of je distribution block wel werkt.
Bij mij had de vorige eigenaar het kabeltje doorgeknipt. Dan brandt het lampje ook niet meer .
Groetjes Willem
Mijn project:
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
Re: Brake system warning light
Hoi Willem,
idd, dat was mijn opmerking ook, dat weet ik dus niet zeker. En die opmerking over die contactsleutel van mij was natuurlijk onzin. Daarmee controleer ik alleen of het lampje het wel doet. Maar natuurlijk niet of het 'plunjer meachnisme' nog wel goed werkt. Dat weet ik dus idd niet zeker. Ik zou voor of achter wat olie kunnen aftappen en kijken of het gaat branden door de druk-onbalans die dan zou moeten ontstaan.
@Roadmaster, contactsleutel helemaal horizontaal.... dat moet dan tegen de klok in omdat ik anders (door)start. Maar meer dan -45 graden krijg ik de sleutel niet hoor. Misschien begrijp ik het verkeerd?
Mvg, Michel
idd, dat was mijn opmerking ook, dat weet ik dus niet zeker. En die opmerking over die contactsleutel van mij was natuurlijk onzin. Daarmee controleer ik alleen of het lampje het wel doet. Maar natuurlijk niet of het 'plunjer meachnisme' nog wel goed werkt. Dat weet ik dus idd niet zeker. Ik zou voor of achter wat olie kunnen aftappen en kijken of het gaat branden door de druk-onbalans die dan zou moeten ontstaan.
@Roadmaster, contactsleutel helemaal horizontaal.... dat moet dan tegen de klok in omdat ik anders (door)start. Maar meer dan -45 graden krijg ik de sleutel niet hoor. Misschien begrijp ik het verkeerd?
Mvg, Michel
Met vriendelijke groet,
Michel
Michel
- willem_nog_niks
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: di 11 mar, 2008 18:29
Re: Brake system warning light
Hallo Michel
Je hoeft niets af te tappen. Echt, geloof me nou maar .
Gewoon onderstaande sensor (zie link onder of foto boven) eruit draaien
https://www.cjponyparts.com/brake-light ... /p/HW1182/
en het pinnetje inspuiten met kruipolie.
Het pinnetje ook even controleren op rechtheid. Ik heb wel eens gehoord dat ze krom zijn. Dan heb je hetzelfde probleem.
Je hoeft er niet bang voor te zijn dat je het remsysteem hoeft te ontluchten.
Het remsysteem en de sensor zijn namelijk 2 gescheiden circuits.
Mbt de sleutel: er zijn 5 standen (volgens mijn werkplaats handboek)
Met de klok mee:
1 ACC (accessory; volgens mij met name lampen)
2 OFF (duidelijk denk ik )
3 ON (ignition)
4 PROOF (zit tussen contact aan en starten; ik denk dat Hans (Roodmaster) die stand bedoelt)
5 START (ook duidelijk )
En als er vragen zijn, stel ze gerust.
Groetjes Willem
Je hoeft niets af te tappen. Echt, geloof me nou maar .
Gewoon onderstaande sensor (zie link onder of foto boven) eruit draaien
https://www.cjponyparts.com/brake-light ... /p/HW1182/
en het pinnetje inspuiten met kruipolie.
Het pinnetje ook even controleren op rechtheid. Ik heb wel eens gehoord dat ze krom zijn. Dan heb je hetzelfde probleem.
Je hoeft er niet bang voor te zijn dat je het remsysteem hoeft te ontluchten.
Het remsysteem en de sensor zijn namelijk 2 gescheiden circuits.
Mbt de sleutel: er zijn 5 standen (volgens mijn werkplaats handboek)
Met de klok mee:
1 ACC (accessory; volgens mij met name lampen)
2 OFF (duidelijk denk ik )
3 ON (ignition)
4 PROOF (zit tussen contact aan en starten; ik denk dat Hans (Roodmaster) die stand bedoelt)
5 START (ook duidelijk )
En als er vragen zijn, stel ze gerust.
Groetjes Willem
Mijn project:
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0