carb spacer
Moderator: Shelby GT-H
carb spacer
Hallo iedereen,
Ik denk volgend jaar een carburator spacer te plaatsen. Er is dus even tijd om dit te onderzoeken.
Zulke spacers lijken me een snelle vermogens/koppelwinst voor weinig geld.
Welke spacer zou ik best plaatsen ?
mijn motor : ford 302 1969
mijn intake : edelbrock performer 289 intake (dual plane dus)
mijn carb : Holley carb 4160 600CFM
Ik verkies 'winst' bij lage en midrange toeren.
Voor zover ik weet heb ik geen probleem met de carburator die te warm wordt.
Spacerdikte maximaal 1" vanwege de ruimte onder de motorkap. (ik moet dat nog eens goed meten)
Is het zo dat een dual plane intake met 4barrel carb per definitie best een 4hole spacer krijgt ?
Met een open of tapered spacer zou je het mengsel namelijk toch nog effe "mixen" tss de 2 intakehelften en dat lijkt me nu niet echt de bedoeling in die setup dacht ik zo...
Dat zou dus betekenen dat open en tapered spacers minder geschikt zijn ?
Of bestaan er mogelijks tapered spacers specifiek voor dual plane intakes.... ?
Alvast bedankt voor jullie info en meningen !
Greets, C.
viewtopic.php?t=5453
viewtopic.php?t=3547
http://www.jomarperformance.com/spacers.php
http://www.hotrod.com/articles/ctrp-060 ... or-spacers
https://www.jalopyjournal.com/forum/thr ... -it.26728/
Ik denk volgend jaar een carburator spacer te plaatsen. Er is dus even tijd om dit te onderzoeken.
Zulke spacers lijken me een snelle vermogens/koppelwinst voor weinig geld.
Welke spacer zou ik best plaatsen ?
mijn motor : ford 302 1969
mijn intake : edelbrock performer 289 intake (dual plane dus)
mijn carb : Holley carb 4160 600CFM
Ik verkies 'winst' bij lage en midrange toeren.
Voor zover ik weet heb ik geen probleem met de carburator die te warm wordt.
Spacerdikte maximaal 1" vanwege de ruimte onder de motorkap. (ik moet dat nog eens goed meten)
Is het zo dat een dual plane intake met 4barrel carb per definitie best een 4hole spacer krijgt ?
Met een open of tapered spacer zou je het mengsel namelijk toch nog effe "mixen" tss de 2 intakehelften en dat lijkt me nu niet echt de bedoeling in die setup dacht ik zo...
Dat zou dus betekenen dat open en tapered spacers minder geschikt zijn ?
Of bestaan er mogelijks tapered spacers specifiek voor dual plane intakes.... ?
Alvast bedankt voor jullie info en meningen !
Greets, C.
viewtopic.php?t=5453
viewtopic.php?t=3547
http://www.jomarperformance.com/spacers.php
http://www.hotrod.com/articles/ctrp-060 ... or-spacers
https://www.jalopyjournal.com/forum/thr ... -it.26728/
carb spacer
Een carburateur werkt het beste met een sterk vacuum signaal. Zeker eentje met vacuum gestuurde secundaries. Ik zou voor een 4 hole gaan daarom.
Een performance applicatie is all about maximale flow; single plane manifold, dual pump carb etc.
Een performance applicatie is all about maximale flow; single plane manifold, dual pump carb etc.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: carb spacer
Ik kan me totaal niet voorstellen dat een carb spacer voor significante vermogenswinst zou zorgen. Wellicht scheelt het een paar pk, maar dat verschil merk je nooit, denk ik. Bij mijn weten plaats je zo'n spacer vooral om je carburateur te isoleren van je warme motorblok.
1966 Mustang Fastback
- Ando
- Donateur 2014
- Berichten: 4848
- Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
- Locatie: Barendrecht
- Contacteer:
Re: carb spacer
Mee eens....saf1908 schreef:Ik kan me totaal niet voorstellen dat een carb spacer voor significante vermogenswinst zou zorgen. Wellicht scheelt het een paar pk, maar dat verschil merk je nooit, denk ik. Bij mijn weten plaats je zo'n spacer vooral om je carburateur te isoleren van je warme motorblok.
Founder of Mustang Valley
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
- mustang66coupe
- Berichten: 1259
- Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26
Re: carb spacer
Significante vermogenswinst gaat het niet geven maar het is zeker niet vooral om je carb te isoleren van je motorblok. Maar van het juiste materiaal gemaakt kan dat natuurlijk wel.saf1908 schreef: ↑zo 19 nov, 2017 21:54 Ik kan me totaal niet voorstellen dat een carb spacer voor significante vermogenswinst zou zorgen. Wellicht scheelt het een paar pk, maar dat verschil merk je nooit, denk ik. Bij mijn weten plaats je zo'n spacer vooral om je carburateur te isoleren van je warme motorblok.
66 coupe aut. V8 in progress
Re: carb spacer
Merci voor reacties !
Echter ben ik nog steeds in twijfel tussen een (dure) tapered <-> (goedkopere) 4hole design
De laatste plaats ik sowieso
Ik wil ook best zo een duurdere tapered aanschaffen, maar dan hoor ik graag van iemand die er eentje heeft dat ie wel degelijk geschikt is voor dualplane intakes. Dat is eigenlijk m'n voornaamste vraag. Ik geloof er wel in dat met een tapered design je mengsel minder bruut afbuigt enz enz... maar bij mijn dualplane intake heb ik er dus vraagtekens bij...
Ik stuur eens een mailtje naar Wilson en High Velicity Heads. Ik heb nog wel even tijd
Greets,
C.
Echter ben ik nog steeds in twijfel tussen een (dure) tapered <-> (goedkopere) 4hole design
De laatste plaats ik sowieso
Ik wil ook best zo een duurdere tapered aanschaffen, maar dan hoor ik graag van iemand die er eentje heeft dat ie wel degelijk geschikt is voor dualplane intakes. Dat is eigenlijk m'n voornaamste vraag. Ik geloof er wel in dat met een tapered design je mengsel minder bruut afbuigt enz enz... maar bij mijn dualplane intake heb ik er dus vraagtekens bij...
Ik stuur eens een mailtje naar Wilson en High Velicity Heads. Ik heb nog wel even tijd
Greets,
C.
- Big_fun_58
- Berichten: 1807
- Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
- Locatie: Mierlo
Re: carb spacer
Maak je maar geen zorgen over welvelingen onder je carburateur of onder de 4 gats spacer. Dat moet juist om een betere menging en homogenere gas flow te krijgen.
Richting de poort in de koppen daar moet voorkomen worden dat er onnodige wervelingen plaatsvinden om de gasstroom zo efficient mogelijk te laten plaatsvinden.
Dus manifold, manifoldpakking en inlaatpoort op elkaar afstemmen......
Wat de spacer zelf betreft: Niet praten, gewoon erop zetten (lees: proberen) maar verwacht er niet te veel van.
Succes!
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Re: carb spacer
Met alle respect maar zo'n dure Wilson heeft echt weinig nut bij een dergelijk licht gemodificeerd blok, sowieso zal je er vrij weinig van merken qua vermogenswinst. Misschien dat de gas iets beter op pakt en uiteraard het voordeel dat de carb wat minder heet wordt.
Michel.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
- mustang66coupe
- Berichten: 1259
- Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26
Re: carb spacer
Dat is mijn ervaring inderdaad. Ook een K&N top luchtfilter kan daar bij helpen.
Maar geen wonderen verwachten
66 coupe aut. V8 in progress
- Big_fun_58
- Berichten: 1807
- Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
- Locatie: Mierlo
Re: carb spacer
Wie schrijft een E-mail naar "Roadkill" met het verzoek eens uit te zoeken of-, en welke spacers er nu vermogenswinst leveren bij een doorsnede V8???
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Re: carb spacer
Die Wilson geeft je eerder juist aanzienlijk vermogens verlies... in je portemonnee wel te verstaan.Big_fun_58 schreef: ↑wo 22 nov, 2017 12:58 Wie schrijft een E-mail naar "Roadkill" met het verzoek eens uit te zoeken of-, en welke spacers er nu vermogenswinst leveren bij een doorsnede V8???
Ik heb in de afgelopen 20 jaar met allerlei spacers geëxperimenteerd, open, met gaten, aluminium, kunststof, en ik heb het idee dat mijn blok er na montage van de 4 gaats Wilson iets vetter uit ziet dan voorheen.
Serieus..
Ik denk dat je echt geen verschil gaat merken tussen een $17,95 kostende 1" spacer van Summit racing of een dure Wilson of High velocity design spacer van $150-$200 op een nagenoeg standaard blok. Het enige wat je nu feitenlijk gaat doet is de plenum ruimte vergroten. Als je echter effectief hier iets substantieel aan wil veranderen kun je beter de intake vervangen door een exemplaar met langere runners, een iets hogere plenum en daarnaast een matchende cam (Een Edelbrock 289 intake is weinig anders dan een licht gewicht 4V vervanger voor het loeizware gietijzeren originele 2V intake manifold).
Kun je later wellicht nog een set beter flowende koppen toevoegen aan het geheel en wellicht dat je dan ooit nog eens vijf PK extra er uit perst bij de 5500 RPM na montage van een dure design spacer.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
- Big_fun_58
- Berichten: 1807
- Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
- Locatie: Mierlo
Re: carb spacer
"vere pulchra"
Yep Michel, Zoals met veel modificaties helaas...
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Re: carb spacer
Een goede supercharger is zijn centjes wel waard !Big_fun_58 schreef: ↑do 23 nov, 2017 21:02"vere pulchra"
Yep Michel, Zoals met veel modificaties helaas...
En dàt verschil, dat VOEL je ...
Maarja, dan spreek je over enkele duizenden euro's...
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Re: carb spacer
Antwoord van High Velocity Heads :
Gelezen op Summit :
Het zal dus een 4hole type worden.
Nu ja, inderdaad niet het belangrijkste en meest spectaculaire item van de dag "carb spacers op standaard V8's". En mijn verwachtingen zijn inderdaad niet hoog. Maar van zodra er echter een 'voelbaar' verschil is ben ik tevreden. En dan is 18$ inderdaad the 'cheapest upgrade possible'. Ik zal dan wel zien of dat het geval is. Ik laat het weten, maar dat zal zeker na nieuwjaar zijn.
Greets,
C.
Antwoord van Wilson :Our SS4150-1AL or SS4150-1ALW would probably be your best bet. They are both 1" tall tapered spacers. The tapered spacers offer better throttle response and distribution over a standard four hole. I hope this helps.
-> Geen antwoord op mijn specifiek single plane intake vraag... Ik geloof het niet, het voelt alsof ze me gewoon hun duurdere tapered modellen willen laten kopen. Ik geloof wel dat ze werken op singleplane intakes...Yes, a 1" tapered spacer would likely run best.
Gelezen op Summit :
-> Dit geloof ikQuestion:
Will this work on a dual plane intake, or is this for single plane intakes only ? Thanks !
Answer:
I believe it is for single plane only, due to its shape. However, I looked at Wilson's website and it did not note single or dual on the product description or specs. It works good on my single plane Edelbrock Super Victor CNC intake with a Holley 850. I use the 1.50 model
Het zal dus een 4hole type worden.
Nu ja, inderdaad niet het belangrijkste en meest spectaculaire item van de dag "carb spacers op standaard V8's". En mijn verwachtingen zijn inderdaad niet hoog. Maar van zodra er echter een 'voelbaar' verschil is ben ik tevreden. En dan is 18$ inderdaad the 'cheapest upgrade possible'. Ik zal dan wel zien of dat het geval is. Ik laat het weten, maar dat zal zeker na nieuwjaar zijn.
Greets,
C.
- Ando
- Donateur 2014
- Berichten: 4848
- Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
- Locatie: Barendrecht
- Contacteer:
Re: carb spacer
Als jij denk dat je verschil voelt is het toch prima?
Founder of Mustang Valley
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl