zijn dit verdeler graden of krukasgraden ? Ik heb namelijk 5°aan de verdeler en dus 10° aan de krukas.capri v8 driver schreef: ↑vr 23 feb, 2018 21:23 ...de mechanische vervroeging is max 10 tot 11 graden bij een standaard v8 verdeler met contact punten.
...een autolite single point verdeler (onder licentie ook gemaakt door bosch) is door zijn contructie begrenst op 10 graden en daar valt niet veel aan te veranderen.
Ik vind enkele verdelercurves via http://www.fordsmallblock.com/info.html
Ik Google me rot maar kan er geen vinden met maar 10 krukasgraden.
kleine update van vandaag :
TDC meting was een ontgoocheling . toestelletje blijkt niet bruikbaar. De meetnaald komt te schuin boven de zuiger en ik meet eigenlijk niets.
De meetnaald verbuigt. Het toestelletje lijkt me bedoeld voor motoren waarbij de bougie bijna vertikaal boven de zuiger staat.
Dan maar geïmproviseerd en gestest met de pink in het bougiegat, terwijl kijkend naar de verdelerrotor, verdelerhuis en timingtab. Op mijn verdelerhuis staat trouwens een vroeger aangebracht merkteken.
En alles blijkt (tot mijn verbazing) proper op te lijnen.... TDC op mijn harmonic balancer blijkt ongeveer te kloppen, het zal geen 5° afwijken en wellicht nog veel nauwkeuriger. Tja, mijn balancer buitenring zal dan toch nog niet verschoven zijn....
Vervolgens getest met de strobo :
- vacuumvervroeging werkt, en aan het aantal graden te zien over een mooie range. Blokkages die er waren tegen het Pertronix supportplaatje zijn dus weg. Vacuumsignaal is ook behoorlijk sterk. Heb geen meter, maar het zuigt behoorlijk
- centrifugaalvervroeging werkt ook. max 10° op de krukas. Zie hierboven.
- verdeler vervolgens wat bijgedraaid.
Aangezien het toch allemaal lijkt te kloppen heb ik de initial timing (met afgedopt vacuum) op het verf merkteken van mijn harmonic balancer ingesteld. Merkteken heeft ooit iemand aangebracht en staat op 8° BTDC. Stationair toerental ging met de aanpassing iets omhoog. Lijkt me OK, aangezien sinds hermontage van mn verdeler stationair wat lager was en de motor in koude toestand durfde stilvallen.
Conclusie :
Motor draait nu OK.
Benieuwd wat het gaat geven onder belasting, heb nog geen rijtest kunnen doen.
Greets, C.