ontsteking 302ci

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: ontsteking 302ci

Bericht door Cobretti »

thanks Capri voor je reacties, ik kan er steeds mee vooruit ! :up:
capri v8 driver schreef: vr 23 feb, 2018 21:23 ...de mechanische vervroeging is max 10 tot 11 graden bij een standaard v8 verdeler met contact punten.
...een autolite single point verdeler (onder licentie ook gemaakt door bosch) is door zijn contructie begrenst op 10 graden en daar valt niet veel aan te veranderen.
zijn dit verdeler graden of krukasgraden ? Ik heb namelijk 5°aan de verdeler en dus 10° aan de krukas.
Ik vind enkele verdelercurves via http://www.fordsmallblock.com/info.html
Ik Google me rot maar kan er geen vinden met maar 10 krukasgraden.

kleine update van vandaag :
TDC meting was een ontgoocheling :( . toestelletje blijkt niet bruikbaar. De meetnaald komt te schuin boven de zuiger en ik meet eigenlijk niets.
De meetnaald verbuigt. Het toestelletje lijkt me bedoeld voor motoren waarbij de bougie bijna vertikaal boven de zuiger staat.
Dan maar geïmproviseerd en gestest met de pink in het bougiegat, terwijl kijkend naar de verdelerrotor, verdelerhuis en timingtab. Op mijn verdelerhuis staat trouwens een vroeger aangebracht merkteken.
En alles blijkt (tot mijn verbazing) proper op te lijnen.... TDC op mijn harmonic balancer blijkt ongeveer te kloppen, het zal geen 5° afwijken en wellicht nog veel nauwkeuriger. Tja, mijn balancer buitenring zal dan toch nog niet verschoven zijn....

Vervolgens getest met de strobo :

- vacuumvervroeging werkt, en aan het aantal graden te zien over een mooie range. Blokkages die er waren tegen het Pertronix supportplaatje zijn dus weg. Vacuumsignaal is ook behoorlijk sterk. Heb geen meter, maar het zuigt behoorlijk :)

- centrifugaalvervroeging werkt ook. max 10° op de krukas. Zie hierboven.

- verdeler vervolgens wat bijgedraaid.
Aangezien het toch allemaal lijkt te kloppen heb ik de initial timing (met afgedopt vacuum) op het verf merkteken van mijn harmonic balancer ingesteld. Merkteken heeft ooit iemand aangebracht en staat op 8° BTDC. Stationair toerental ging met de aanpassing iets omhoog. Lijkt me OK, aangezien sinds hermontage van mn verdeler stationair wat lager was en de motor in koude toestand durfde stilvallen.

Conclusie :
Motor draait nu OK.
Benieuwd wat het gaat geven onder belasting, heb nog geen rijtest kunnen doen.

Greets, C. 8)
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: ontsteking 302ci

Bericht door capri v8 driver »

zijn dit verdeler graden of krukasgraden ?
Krukas graden. Het is een beetje verwarrend omdat men in het boek spreekt over distributor speed en distributor advance.

Het is een mooie dag, ik zou zeggen, ga eens een stukje rijden met de mustang en laat even weten hoe het gegaan is.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: ontsteking 302ci

Bericht door Cobretti »

capri v8 driver schreef: zo 25 feb, 2018 08:47 Het is een mooie dag, ik zou zeggen, ga eens een stukje rijden met de mustang en laat even weten hoe het gegaan is.
De Cobra is nog niet volledig rijklaar en oldtimerproject ligt vanaf nu een paar weken stil.
PS : het is een Cobra met (uiteraard) een Ford hart hé -> viewtopic.php?f=15&t=29962

Intussentijd zijn nieuwe buitenspiegels en autogordels onderweg.
Voor de ontsteking denk ik intussentijd ook een nieuwe rotor te plaatsen. Ik heb die opgekuist maar is behoorlijk ingebrand aan de bovenzijde. (zie foto's). De verdelerkap lijkt me OK aan de contactpuntjes. Maar ipv die rotor uit Australië te laten komen, waar zou ik een passend model kunnen vinden/bestellen ? Hoeft dat exact hetzelfde te zijn ? BOSCH product nr 9231064300
http://www.vehiclepartsdatabase.com/veh ... 9231064300

Greets, C. 8)

Afbeelding

Afbeelding
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: ontsteking 302ci

Bericht door capri v8 driver »

Ik zal eens kijken of ik niet een rotor heb liggen.

Die hard top op een cobra is wel goed. Dat zie je niet vaak.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: ontsteking 302ci

Bericht door Cobretti »

capri v8 driver schreef: zo 25 feb, 2018 16:46 Ik zal eens kijken of ik niet een rotor heb liggen.

Die hard top op een cobra is wel goed. Dat zie je niet vaak.
Thanks Capri :up:
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: ontsteking 302ci

Bericht door capri v8 driver »

Ik heb helaas geen rotor meer liggen voor de autolite verdeler maar misschien heeft iemand anders nog een rotor liggen om te kijken of die het zelfde is als die van jou.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: ontsteking 302ci

Bericht door Cobretti »

Ik heb er een apart 'rotor gezocht' topic van gemaakt -> viewtopic.php?f=2&t=30366
Intussen zijn nieuwe buitenspiegels en autogordels toegekomen. Leuk spul :D

Greets, C. 8)
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: ontsteking 302ci

Bericht door Cobretti »

Hallo iedereen,

Even een snelle update :
Ik heb eens raad gevraagd bij Bosch classics Germany. Bosch heeft blijkbaar een speciale service voor oldtimer parts en die werkt fantastisch moet ik zeggen. Ik heb van mijn specifieke Australische distributor de partslist en de curve ontvangen. Ik mag ze echter niet publiceren :roll:

Curve toont een max van 11° (2000rpm) en buigt af vanaf 6°(800rpm). Alle waarden (graden en toerentallen) zijn verdelerwaarden vanop verdelertestbank. Dus geen krukaswaarden.

Dat is dus slecht nieuws voor mij. Ik kom maar aan 5°op de verdeler. Zie hierboven.

Nieuwe strobotest en test onder belasting blijven de volgende stap. (nog steeds geen tijd voor gehad)

Greets,
C. 8)
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: ontsteking 302ci

Bericht door Cobretti »

Gisteren eerste rit dit jaar gemaakt. Maw eerste test onder belasting en die vond ik OK.
The snake is alive again :D

Waar moet ik zijn om alles (ontsteking + carb) eens perfect af te stellen op testbank ? Regio Gent.
Ik heb er een apart topic van gemaakt.
viewtopic.php?f=82&t=30437

Greets,
C. 8)
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: ontsteking 302ci

Bericht door Cobretti »

Verdeler tikje klokgewijs gedraaid om stationair toerental te verhogen. De motor durfde soms stilvallen op het einde van de straat.
Hij staat nu eigenlijk perfect weer op een merkteken dat vroeger ooit moet aangebracht zijn... :mrgreen:

Greets, T. 8)
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”