ontsteking 302ci

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: ontsteking 302ci

Bericht door Big_fun_58 »

capri v8 driver schreef: vr 22 dec, 2017 10:00 Een balancer bestaat uit 3 delen. De naaf. Een rubber ring en de ijzeren ring aan de buitenkant.

De rubbere ring zorgt voor de demping en dat betekend ook dat deze warm word. Na tig jaren verslijt het rubber, word zachter en verlies ook zijn eigenschappen, zijn vorm (hiermee verschuift de buiten ring ook tegenover de naaf) en scheurt uiteindelijk.

Even googlen en je vind genoeg voorbeelden.
De buitering zit gevulcaniseerd op het rubber. Rubber wordt harder naarmate deze verouderd.
Als een ring loskomt dan komt het 99% zeker doordat er iemand ( in het verleden ) geprobeerd heeft de demper er met een "poelietrekker af te trekken. Erop slaan met een hamer om hem los te laten "schrikken" is ook niet bevoordelijk voor de levensduur van een demper.
Enfin, in verband met onbalance is het beter een originele demper niet te vlug te vervangen. Dan wordt het alleen maar erger...... :D
It's the M@DM@N.......... #>B-)
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: ontsteking 302ci

Bericht door capri v8 driver »

De buitering zit gevulcaniseerd op het rubber. Rubber wordt harder naarmate deze verouderd.
Rubber kan zo wel harder als zachter worden naar mate het ouder word. kijk maar eens naar de deur rubbers van je auto. De eigenschappen van het rubber veranderen naar mate de leeftijd en dat betekend ook dat het rubber niet meer zijn werk doet waar het voor bedacht is. in dit geval de demper.
Als een ring loskomt dan komt het 99% zeker doordat er iemand ( in het verleden ) geprobeerd heeft de demper er met een "poelietrekker af te trekken. Erop slaan met een hamer om hem los te laten "schrikken" is ook niet bevoordelijk voor de levensduur van een demper.
Daar heb je wel gedeeltelijk gelijk in. je kunt niet ontkennen dat rubber na 40 of 50 jaar zijn beste tijd wel gehad heeft en kapot kan gaan.
Enfin, in verband met onbalance is het beter een originele demper niet te vlug te vervangen. Dan wordt het alleen maar erger......
Als de buitenring ( het feitelijke balanceer gewicht ) verschoven is tegenover de naaf klopt de balanceerring voor de krukas ook niet meer. Als het rubber zijn werk net meer doet krijg je ook meer trillingen op de krukas. Je kunt toch niet serieus menen dat mensen een oude balancer dan maar moeten laten zitten?
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: ontsteking 302ci

Bericht door Big_fun_58 »

Yep (want een ring verschuiven op de demper kan niet!) :mrgreen:
Trouwens, ik weet niet of jij het snapt maar de balancering gebeurt niet op de ring maar op de basispoelie die op je krukas zit.....
Rubber verouderdt door blootstelling aan de buitenlucht (klopt) maar het gevulkaniseerde gedeelte komt dat niet vaandaar dat alleen aan de buitenkant iets kan gebeuren. Binnenin niets. Daar is het (gevulkaniseerde) rubber nog bijna net zo soepel als nieuw.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: ontsteking 302ci

Bericht door capri v8 driver »

Trouwens, ik weet niet of jij het snapt maar de balancering gebeurt niet op de ring maar op de basispoelie die op je krukas zit.....
Het balanceer gewicht kan zowel op de naaf als op de buitenring aangebracht zijn.

Afbeelding

Hier een ford v8 small block 28 oz en een 50 oz naast elkaar.

Afbeelding

Als je een balancer met een gewicht op de naaf goed bekijkt zul je zien dat de buiten ring ook balanceer gaten heeft om de buitenring op nul te balanceren.

Afbeelding
Rubber verouderdt door blootstelling aan de buitenlucht (klopt) maar het gevulkaniseerde gedeelte komt dat niet vaandaar dat alleen aan de buitenkant iets kan gebeuren. Binnenin niets.
Afbeelding

Dat iets gevulcanieseert is betekend niet dat het niet veroudert, los laat of afscheurt. Wat lees voer voor je: http://www.underhoodservice.com/harmoni ... fail-look/

Je vind over dit onderwerp genoeg verhalen.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: ontsteking 302ci

Bericht door Cobretti »

Hallo iedereen,

Dank voor antwoorden en info !
Vooral die balancer info en foto's daar heb ik wat aan. Waar schaf ik dit best aan ? Ga ik best voor een orginieel of aftermarket ?
Had intussen al gevonden dat ik het pré '81 type zou moeten hebben met 28,2 oz-in onbalans. Moet nog eens kijken hoeveel poliebouten, denk 4. krukasbout 15/16. Ik heb zo het idee dat een onbalansgewicht best op de binnenring zit, dan blijft de motor wel nog correct gebalanceerd indien de buitenring zou verschuiven. Als ik de foto's hieronder zie, zit op een originele balancer het onbalansgewicht op de buitenring. Volgens mij heb ik een originele en dat betekent dus dat als mijn buitenring NU verschoven is dat mijn motor NU niet proper gebalanceerd loopt en dat ik de zaak maar beter snel vervang... Ik zie het na en wil het gaan verbeteren.

Maar bon, ik heb eerst ander goed nieuws ! (zie foto's hieronder)
Pertronix 2 ombouw is gisterenmiddag geslaagd, motor draait, toerenteller werkt, chrome Pertronix Flamethrower II coil ziet er bling bling uit. Coilhouder, timingtab en boutjes heb ik opgekuist. Ik polier graag en laat alles blinken als een spiegel :) Ik ben alvast tevreden :D

Heb nog wel wat nazorg (juiste waterdichte kabelstekkers, kabelgeine, vacuumcanister polishen, vacuumslangetje naar manifold ipv carb,...)
Maar vooral de timing correct krijgen, een snelle oplossing op gehoor is mss het eerstvolgende.
Maar om het goed te doen gaat dat nog wel wat duren. (TDC bepalen, nieuwe balancer aanschaffen, kijken voor juiste de- en montagesleutels)

motor draait nu iets anders wel.
met de strobo lijkt de timing minstens 10 graden vervroegd, nochtans is er niks bijgesteld. Vraag me af of dat normaal/gebruikelijk is bij zo'n ombouw.
rpm vervroeging werkt.
vacuum vervroeging werkt niet of alleszinds opvallend minder, weinig verschil tss vacuumslangetje aangesloten vs afgekoppeld.

mss dat ik het vacuum vervroegings mechanisme binnenin de verdeler eens moet nakijken, heb dat nogal kwistig ontvet zoals voorgeschreven, en mss loopt het niet meer gesmeerd/zit het geblokkeerd...

Wordt vervolgd,
Greets, C. 8)

Afbeelding
Afbeelding
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: ontsteking 302ci

Bericht door capri v8 driver »

Waar schaf ik dit best aan ? Ga ik best voor een orginieel of aftermarket ?
Had intussen al gevonden dat ik het pré '81 type zou moeten hebben met 28,2 oz-in onbalans. Moet nog eens kijken hoeveel poliebouten, denk 4. krukasbout 15/16. Ik heb zo het idee dat een onbalansgewicht best op de binnenring zit, dan blijft de motor wel nog correct gebalanceerd indien de buitenring zou verschuiven. Als ik de foto's hieronder zie, zit op een originele balancer het onbalansgewicht op de buitenring. Volgens mij heb ik een originele en dat betekent dus dat als mijn buitenring NU verschoven is dat mijn motor NU niet proper gebalanceerd loopt en dat ik de zaak maar beter snel vervang... Ik zie het na en wil het gaan verbeteren.
Zo als ik al zei, je hebt balancers die het gewicht op de naaf hebben of op de buitenring. Ieder heeft zijn + en - punten. Of de buitenring nu verschuift of niet het rubber doet meer dan de buitenring op zijn plek houden. Aan de foto's te zien heb je er 1 met het gewicht aan de naaf en heeft de balancer 4 bouten. Als je de balancer niet vertrouwt ( het is tenslotte zo te zien nog de originele balancer die ondertussen 50 jaar oud is) Is mijn advies; vervangen.

Ik ben zelf eigenlijk wel te spreken over de Summit racing balancers https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /make/ford

Voor een straat motor die niet over de 6500 toeren gaat is dit best een fijne balancer voor $89,-. Het is jammer dat summit niet meer de SFI geteste versies meer heeft.

Voor de trekker: https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/

Ik heb wel Pertronix kitjes gebruikt maar ben er eigenlijk niet zo'n fan van. Maar dat kan aan mij liggen. Uit eigen ervaring weet ik dat de originele Ford elektrische verdelers een stuk beter zijn maar dat is ook gelijk wat duurder. Als je wat aan de ontsteking verandert moet je altijd het tijdstip van de ontsteking controleren en indien nodig op nieuw afstellen. je hebt een afstel lamp dus dat mag niet een probleem zijn. Ik stel ze op 10 graden af, maak een test rit om te kijken of de motor niet pingelt. Vaak kun je nog wat meer voor ontsteking geven maar ik zou niet verder gaan dan 12 tot 14 graden.

Maakt de vacuum pot eens los en kijk of de grondplaat soepel kan draaien. Het zou me niet verbazen als de schroefje die bij die kit zitten aanlopen waardoor de grondplat stroef draait.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: ontsteking 302ci

Bericht door Cobretti »

capri v8 driver schreef: za 23 dec, 2017 21:21 Maakt de vacuum pot eens los en kijk of de grondplaat soepel kan draaien. Het zou me niet verbazen als de schroefje die bij die kit zitten aanlopen waardoor de grondplat stroef draait.
Dat zou heel goed kunnen, bedankt voor het meedenken !!
Ik zie het na.
capri v8 driver schreef: za 23 dec, 2017 21:21 Ik ben zelf eigenlijk wel te spreken over de Summit racing balancers https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /make/ford
Voor een straat motor die niet over de 6500 toeren gaat is dit best een fijne balancer voor $89,-. Het is jammer dat summit niet meer de SFI geteste versies meer heeft.
Ben er nog niet uit welke ik zou kopen. Prijs van de Summit balancer zit goed, ontbrekende SFI certificering is jammer, maar ok, ik lees vooral ook een slechte review van iemand die serieuze montageproblemen hiermee heeft gehad (teweinig sleutelruimte en daarom balancer moeten aanpassen). Heb jij deze mogelijks al eens besteld en geïnstalleerd Capri ?
Daarnaast twijfel ik ook nog wat over de kleuren. Is een zwarte met witte graden aanduiding niet beter zichtbaar ? Of als ik er straks een nieuwe blinkende polieset opzet doe ik dan toch beter alles in blinkende opzet. keuzes, keuzes, keuzes :D

Wat ik voorlopig nog niet snap is dat bij mij 'alles fix' is. Ik bedoel :
- balancer is fix : heeft gegraveerde graden aanduidingen en vaste positie met sleeve op de krukas
- timing tab is fix : vaste positie aan het blok te bouten
Bij bepaling TDC moet je toch minstens 1 van beide kunnen aanpassen, zodat ze samen perfect TDC aanduiden op een plaats die zichtbaar is met de strobo. Als je balancer mooi gegraveerde aanduidingen heeft dan lijkt me best de timing tab instelbaar te moeten zijn.
Of kan ik verwachten dat Ford dit destijds allemaal mooi heeft uitgeëngineerd en dat alles meteen op de juiste plaats zit. En dat Summit dan ook een perfecte balancer met gegraveerde aanduidigingen op de juiste posities heeft. Of als ik niet originele balancer koop, moet ik dan best meteen ook een custom timing tab kopen ?


Nog iets anders : gisterenavond nog wat op de Pertronix website gelezen. En nog iets gevonden ivm het 'tussenmonteren' van de tacho toerenteller.
Tot mijn verbazing vermeldt Pertronix met naam en toenaam de Britse Smiths tacho's, welke ik dus ook heb. Had het echt tegengezeten dan moest ik zelfs de tacho openwriemelen en intern kablage wijzigen. Maar ok, bij mij lijkt voorlopig alles te werken, hoewel ik toch best eens een toerental check doe. Ik verwacht dat ik niets hoef te wijzigen.
http://support.pertronix.com/kb/faq.php?id=34

Greets en goede Kerst !
C. 8)
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: ontsteking 302ci

Bericht door edgar »

TDC is een vast gegeven. Daar valt niks op aan te passen. Als je markering niet overeenkomt dan is of de markering op balancer niet goed, timing pointer niet goed, of buitenste ring balancer verschoven. Of, je meet niet vanaf cylinder 1. Verder kan je een oud blok hebben met een aangegoten timing pointer aan de rechterkant, of een modern blok met een opschroefbare losse timing pointer. En om het ingewikkeld te maken zat die juist aan de linkerkant dacht ik.
Heb ik het mis moet iemand mij even verbeteren
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: ontsteking 302ci

Bericht door capri v8 driver »

Ben er nog niet uit welke ik zou kopen. Prijs van de Summit balancer zit goed, ontbrekende SFI certificering is jammer, maar ok, ik lees vooral ook een slechte review van iemand die serieuze montageproblemen hiermee heeft gehad (te weinig sleutelruimte en daarom balancer moeten aanpassen). Heb jij deze mogelijks al eens besteld en geïnstalleerd Capri ?
Ik heb er diverse van geïnstalleerd zonder problemen. Ik heb er zelf 1 op de capri 427W zitten (dat was er 1 met SFI certificering) Ja ze gaan strakker op de krukas dan een oude balancer, hier waarschuwt summit ook zelf voor, maar met goed schoonmaken van de krukas tap en goed en juist gereedschap is dat eigenlijk geen probleem. En dat laatste, goed en het juiste gereedschap, is vaak bij veel hobbyisten niet aanwezig, ze gaan dan van alles bedenken om de balancer er toch maar op te krijgen met alle gevolgen van dien. Natuurlijk is het nooit hun schuld als het dan niet werkt of er een hoop beschadigt is.
Wat ik voorlopig nog niet snap is dat bij mij 'alles fix' is. Ik bedoel :
- balancer is fix : heeft gegraveerde graden aanduidingen en vaste positie met sleeve op de krukas
- timing tab is fix : vaste positie aan het blok te bouten
Bij bepaling TDC moet je toch minstens 1 van beide kunnen aanpassen, zodat ze samen perfect TDC aanduiden op een plaats die zichtbaar is met de strobo. Als je balancer mooi gegraveerde aanduidingen heeft dan lijkt me best de timing tab instelbaar te moeten zijn.

Of kan ik verwachten dat Ford dit destijds allemaal mooi heeft uitgeëngineerd en dat alles meteen op de juiste plaats zit. En dat Summit dan ook een perfecte balancer met gegraveerde aanduidigingen op de juiste posities heeft. Of als ik niet originele balancer koop, moet ik dan best meteen ook een custom timing tab kopen ?
Normaal gesproken staat de timing tekens op de balancer wel goed. Ik controleer dat meestal gelijk met de distributie als ik het toch los heb liggen.

Het is een straat motor dus Ford (en de meeste andere fabrikanten) gaat daar geen afstelbare timing tap voor maken. Men maakt dan gewoon vaste merktekens.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: ontsteking 302ci

Bericht door Cobretti »

Cobretti schreef: zo 24 dec, 2017 12:51
capri v8 driver schreef: za 23 dec, 2017 21:21 Maakt de vacuum pot eens los en kijk of de grondplaat soepel kan draaien. Het zou me niet verbazen als de schroefje die bij die kit zitten aanlopen waardoor de grondplat stroef draait.
Dat zou heel goed kunnen, bedankt voor het meedenken !!
Ik zie het na.

Kleine update :
vacuumvervroeging werkte niet omdat de 2 platen inderdaad veel te stroef draaiden.
bedankt Capri !

Intussen heb ik alles gedemonteerd om alles op te kuisen en na te zien.
Enkele vóór en ná foto's van mijn kuiswerk van verdeler en vacuumpot hieronder.

De verdeler ziet er mechanisch eigenlijk top uit.
Ik bemerk niet de minste speling, aandrijftandwiel blinkt mooi centraal op elke tandflank zonder echt slijtage te vertonen.
Kan het zijn dat dit een 'recentere' verdeler is ? of werden '69 motoren standaard met deze Bosch verdelers uitgerust ? Ofwel heeft mijn motor (of alleszinds de verdeler) niet echt veel gelopen lijkt me....

Dat gezegd zijnde, heb ik wat vragen bij de precieze werking van de rpm vervroeging en beste werkwijze om de verdeler opnieuw juist in te bouwen.
1/ rpm vervroeging is een klassiek systeem met gewichten en veertjes. Maar ik ben niet zeker of het 100% goed werkt. Ik zie er niets verkeerds aan, veertjes en 'naar buiten beweging' lijkt me OK. Maar er lag een klein asje en ook een rondseltje, onderin de verdelerpot vast in wat vet, wellicht al jaren. Geen idee waarvan dat zou kunnen komen, maar als je onderdelen over hebt bij inbouw voelt dat niet direkt lekker hé :lol:
2/ inbouw verdeler, tja... nog nooit gedaan. Motorpositie is ongewijzigd, maar de verdeleras is uiteraard 'verdraaid'...

Tijd dus om weer een en ander uit te zoeken en bij te leren.
Wordt vervolgd,
Greets, C. 8)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: ontsteking 302ci

Bericht door Cobretti »

https://www.youtube.com/watch?v=a1yo0K4xIHA
Hier moest ik toch even van slikken :shock: :shock: :shock:
De as van de oliepomp kan bij small block Fords blijkbaar in het blok vallen bij demontage verdeler.
Ik heb niets gemerkt maar ga dit toch eens goed moeten bekijken of alles nog op z'n plaats zit.
Het moet bij inbouw ook perfect zijn want mijn oliedrukmeter werkt niet (tijdelijk uitgebouwd omdat die mijn nieuwe oliefilter raakte)
Zou ik op n andere manier kunnen 'zien' dat mijn oliepomp goed werkt ?


ook deze vond ik interessant -> http://www.stangtv.com/tech-stories/ele ... e-details/
(onderaan artikel) Hodgdon brought up Ford distributor gears,”Small Block Fords have historically been one of the toughest applications in which to make a gear “live” due to engine oiling design. They also have the smallest distributor gear in the industry, and the oil splash may not be sufficient.”

Ik ben maw tevreden over mooi centraal slijtagepatroon van mijn verdelertandwiel.
ik zie ook geen shims, wat me doet vermoeden dat mijn koppen nog onbewerkt zijn.
Maar dat gaat mss wat ver -> er kan bvb ook een nieuw verdelertandwiel opgezet zijn.

Bij demontage van mijn verdeler had ik blijkbaar beter wat merktekens gezet. My bad.
Wél heb ik zeer gedetailleerde foto's van hoe alles precies gepositioneerd stond. Dus ik denk dat ik alles opnieuw correct erin krijg. Het wordt wel een precisiewerkje met die oliepompstang hex en bijkomende verdraaiing tgv schuin lopende tandflank. Tandwiel eerst goed inoliën met de motorolie heb ik gelezen.

-> Kan ik verwachten dat ik de oliepomp in het blok moet verdraaien ? hoe vlot draait die as ? Ik ben er nog niet aangeweest.
-> Wat als ik 1 tand ernaast zit ? Ik tel 15tanden, dus dan zit ik er 360°/15 = 24° ernaast. Die fout zou ik op basis van mijn foto's absoluut moeten zien. Maar hoe erg zou het zijn om 1tand verkeerd te starten, kan dit opgevangen worden na inbouw door de verdeler dan te draaien ? Of moet het absoluut juist zijn... Graag jullie mening.

Ik weet dat er 2 methodes zijn.
1/ inbouw in bestaande motor op basis van positie (wat ik dus zou doen)
2/ inbouw startende van 0 met bepaling TDC (lijkt me nogal veel werk, aangezien mijn harmonic balancer is verdraaid, pistonstop maken met oude bougie,...)

Als 1/ niet lukt wordt het sowieso 2/ natuurlijk.
Wellicht doe ik ermee verder in weekend van 6jan.
Prettig eindejaar alvast :up:

Greets,
C. 8)
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: ontsteking 302ci

Bericht door capri v8 driver »

Bij demontage van mijn verdeler had ik blijkbaar beter wat merktekens gezet. My bad.
Wél heb ik zeer gedetailleerde foto's van hoe alles precies gepositioneerd stond. Dus ik denk dat ik alles opnieuw correct erin krijg.
Kijk eerst even of de as van de oliepomp er nog in zit.

Als je de verdeler nu weer terug er inzet met de rotor iets naar rechts dan de positie hoe die op de foto staat zou de verdeler er weer helemaal in moeten gaan als je de motor(krukas zelf niet verdraait hebt. Het zal even proberen worden. Als de verdeler er weer in zit zou ik de motor toch naar nul draaien en controleren of de rotor ook op de eerste cilinder staat.

Het beste is de motor op nul te zetten voordat je de verdeler uitbouwt, ook al zou de balancer iets verschoven zijn.

Als je niet weet of de motor 180 graden verdraait is. Draai de bougie van de eerste cilinder er uit en hou je vinger op het bougie gat. Draai de krukas met de klok mee. Als je druk op je vinger voelt, zit de eerste cilinder in de compressie slag. Nu draai je de krukas door totdat deze op nul staan. Nu kun je de verdeler erin plaatsen. Op de verdeler zelf staat ook een streepje of puntje waar de rotor op moet wijzen als deze er weer helemaal in zit.
Dat gezegd zijnde, heb ik wat vragen bij de precieze werking van de rpm vervroeging en beste werkwijze om de verdeler opnieuw juist in te bouwen.
1/ rpm vervroeging is een klassiek systeem met gewichten en veertjes. Maar ik ben niet zeker of het 100% goed werkt.


Dat je zien en controleren met de afstel lamp die je hebt.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: ontsteking 302ci

Bericht door Cobretti »

Dag Capri,

Bedank voor je adviezen en het meedenken !
capri v8 driver schreef: za 23 dec, 2017 21:21 Voor de trekker: https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/
Dit is een puller set uiteraard. :roll:
Maar welke installer kit zou je aanraden, of monteert dit vlot en heb ik die niet nodig ?
Ik zie op Summit veel verschillende "puller + installer" setjes, maar weet niet wat ik best kies...

Heb intussen ook al eens gekeken naar oliepompas, en die lijkt gelukkig nog keurig op de plaats te zitten. :D

Greets, C. 8)
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: ontsteking 302ci

Bericht door capri v8 driver »

Maar welke installer kit zou je aanraden, of monteert dit vlot en heb ik die niet nodig ?
Ik zie op Summit veel verschillende "puller + installer" setjes, maar weet niet wat ik best kies...
Er zijn niet veel installer setjes voor de Ford. Ik gebruik een aangepaste krukas bout + een dikke schijf. Het gaat ook met de originele bout en schijf maar ik raad aan dit met gevoel te doen en wat vet op de draad en schijf.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: ontsteking 302ci

Bericht door Cobretti »

Hallo,

Kleine update :
Ik heb dit weekend de verdeler dan toch maar helemaal uit elkaar gehaald. Ik ben nu toch al zover :)
Ik had wat vraagtekens bij de goede werking van het centrifugaal vervroegingsmechanisme.
Het werkte wel, maar bij demontage bleek :

- dat de plaat waarop de gewichtjes monteren een beetje verwrongen was -> is intussen gerecht
- tussen plaat en gewichtjes zit een kunststof sluitringetje op de asjes, bij 1 was dit weg, en dat was precies het sluitringetje wat ik destijds onderin de verdeler had gevonden :) ik ga het vervangen
- dat er 2 verschillende veren gemonteerd zaten. (zie foto's)

Eerst dacht ik dat dit niet juist is en dat het uiteraard 2 dezelfde veren zouden moeten zijn. Maar na het lezen van de zeer interessante link in bijlage ben ik niet zeker of het toch zo bedoeld zou zijn. Ik weet trouwens niet waar ik passende veertjes voor mijn oude verdeler zou moeten halen. Iemand een tip hiervoor ? Is ook wat vervelend dat de gewichtjes en veertjes onderin de verdeler zitten, dus deze vervangen om de curve aan te passen is toch altijd wat werk. Denk dat ik ze gewoon weer monteer zoals het was, en dan kijk ik later met de strobo wel of er iets moet aan wijzigen.
http://sw-em.com/Volvo%20Ignition%20from%20Scratch.htm

Greets, C. 8)

Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”