wat is dit en waar dient het voor....:)

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robinski
Berichten: 807
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 20:08
Locatie: Maastricht e.o.

wat is dit en waar dient het voor....:)

Bericht door Robinski »

hallo,
de mach 1 is afgelopen week thuis afgeleverd, dus de ontdekkingstocht is zo langzaamaan begonnen, hoewel ie voorlopig in een stalling staat,
maar wat inspecties en kleine dingen kan ik er wel doen zo lang mijn eigen garage nog niet klaar is.

nu heb ik dus wat, ik vermoed simpele vragen, waarvan ik zeker weet dat een van jullie dit waarschijnlijk wel uit het hoofd kan beantwoorden.
hieronder de foto's met de vragen.

alvast bedankt voor de welgewaardeerde hulp!!


op de linkse bank zit niet echt een breather maar dit dingetje, wat is het en waarop moet het aangesloten zijn?
de rechtse bank heet een breather die aansluit op het luchtfilter.
Image

links naast het startrelais een soort van trafootje (daar lijkt het tenminste op) of een spoel oid. wat is het?
Image

op de luchtfilter zit deze klep, waarom en hoe werkt dat? aan de andere kant een vacuumpotje, ook met een klep eraan. heb er vergeten een foto van te maken. wie weet het?
Image

het gaat om de sensor hier. is dit oliedruk?
Image

en deze? watertemp?
Image

electronische ontsteking, heeft iemand info? merk, type, etc.?
Image

is dit de remlichtschakelaar, of....?
Image

ik heb het gevoel dat hier iets op de lege plek hoort te zitten, links tegen het schutbord, er zit ook een schroefje. wie weet wat? sproeiertank zit rechts in de hoek, dus die is het niet.
Image

carburateur, wie herkent um? hoort ie hier thuis?
Image
Image
Image


verder kwam ik dit nog tegen, erg leuk!

op de spiegel in de sunvisor van de bijrijder.
Image

autoradio....met 8track??? :shock:
Image

Image
Groetjes, Robin
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: wat is dit en waar dient het voor....:)

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Robinski schreef: za 03 feb, 2018 18:10 hallo,
de mach 1 is afgelopen week thuis afgeleverd, dus de ontdekkingstocht is zo langzaamaan begonnen, hoewel ie voorlopig in een stalling staat,
maar wat inspecties en kleine dingen kan ik er wel doen zo lang mijn eigen garage nog niet klaar is.

nu heb ik dus wat, ik vermoed simpele vragen, waarvan ik zeker weet dat een van jullie dit waarschijnlijk wel uit het hoofd kan beantwoorden.
hieronder de foto's met de vragen.

alvast bedankt voor de welgewaardeerde hulp!!


op de linkse bank zit niet echt een breather maar dit dingetje, wat is het en waarop moet het aangesloten zijn?
de rechtse bank heet een breather die aansluit op het luchtfilter.
Image
Hier hoort een PCV valve te zitten, met een aansluiting op de intake
op de luchtfilter zit deze klep, waarom en hoe werkt dat? aan de andere kant een vacuumpotje, ook met een klep eraan. heb er vergeten een foto van te maken. wie weet het?
Image
Dit is voor aanzuiging van warme lucht tijdens een een koude start.
De vacuumklep wordt bedient dmv slangen welke door sensoren lopen die in het koelwater steken
het gaat om de sensor hier. is dit oliedruk?
Image
Klopt
en deze? watertemp?
Image
Klopt
is dit de remlichtschakelaar, of....?
Image
Nee dit is een schakelaar die meet of het remcircuit goed werkt
autoradio....met 8track??? :shock:
Image

Image
Wat is shocking aan een 8track ?
Ze zijn nog steeds nieuw te koop voor de Mustang
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
willem_nog_niks
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 11 mar, 2008 18:29

Re: wat is dit en waar dient het voor....:)

Bericht door willem_nog_niks »

Hallo Robin
Een aantal opmerkingen
- De PCV valve ziet er iets anders uit dan dat knietje ;) .
- Eerlijk gezegd twijfel ik aan het nut van het trafo'tje naast het startrelais. Bij mij zit hij er niet niet. Zit eruit als huisvlijt ;) .
Staat er iets van een onderdeelnummer of merk op?
- Als het goed is zit er een heater riser (snorkel) tegen het rechter uitlaatspruitstuk. Tussen deze snorkel en het luchtfilter zit een (aluminium ?) slang
- Op de lege plek hoort idd een reservoir voor ruitenwisservloeistof te zitten
- Zo te zien is het een Autolite 4300. Zo'n carburateur heb ik ook. Leuk om te zien dat de leiding tussen carburateur en uitlaatspruitstuk er nog op zit.
Groetjes Willem
Laatst gewijzigd door willem_nog_niks op za 03 feb, 2018 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn project:
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: wat is dit en waar dient het voor....:)

Bericht door Cobretti »

Oliedruksensor -> check
Watertempmeter -> check
Elektronische ontsteking -> lijkt op Pertronix. Nr op de module eens Googlen.
Carb -> heeft een automatische choke zie ik

Grts, C. 😎
Gebruikersavatar
Robinski
Berichten: 807
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 20:08
Locatie: Maastricht e.o.

Re: wat is dit en waar dient het voor....:)

Bericht door Robinski »

Hallo, bedankt voor alle opheldering. Nu heb ik wel nog een paar andere vragen hierdoor... 8)

Kan dit geen pcv valve zijn? Het is een FE390 blok, wellicht is dat nog een verschl met bv een 351 of 289?
Hoe moet het er dan uitzien indien niet?

Waar zit dan de remlichtschakelaar? Achter het rempedaal?


[/quote]
Wat is shocking aan een 8track ?
Ze zijn nog steeds nieuw te koop voor de Mustang
[/quote]
De shock is meer vanwege het feit dat het aan de buitenkant van deze unit niet te zien is. Ik heb het toevallig ontdekt toen ik ermee bezig was en ik zag dat de frequentiezoekpaneeltje naar binnen geduwd kon worden.


In elk geval zeer bedankt voor de reacties, ik heb weer een stukje verheldering! 🧐🤓
Groetjes, Robin
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: wat is dit en waar dient het voor....:)

Bericht door edgar »

Als je nou eens een shopmanual koopt? Is zoveel makkelijker als je een project auto koopt en alles na moet gaan lopen. Met de info uit het shop manual kan je dan hier meer gerichte vragen stellen.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
NordicDawn
Berichten: 2586
Lid geworden op: wo 12 sep, 2007 14:34
Locatie: Overijssel

Re: wat is dit en waar dient het voor....:)

Bericht door NordicDawn »

Dat blokje zit prima op zijn plek voor een vroege 390:

Image



Na 21-02-1969 zo:

Image

En ja een Shopmanual is een must, net als de oranje boekjes met exploded views.

En op de lege plek hoort niet iets. Ruitensproeier tank inderdaad gelijk naast de radiateur.
1970 Mustang Hardtop
Gebruikersavatar
Robinski
Berichten: 807
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 20:08
Locatie: Maastricht e.o.

Re: wat is dit en waar dient het voor....:)

Bericht door Robinski »

Nordic, super afbeelding. duidelijk! bedankt!

Voor wat betreft het shop manual, ik heb er éen! Maar ik vind het veel leuker om dit soort vragen hier te stellen, dat is tenslotte de reden waarom een forum bestaat, of vergis ik me nu. Het voegt ook iets toe aan de kennis database waar ik zelf ook al enkele jaren van profiteer en aan toevoeg.
Ik vind het een beetje kinderachtig om het op deze manier te stellen. Er staan hier onderwerpen op het forum waarbij ik me de vraag stel wat ze hier doen en als ik dan een keer wat (toch redelijk) gerichte vragen stel waarbij ik me de moeite nog doe om nog wat foto's te plaatsen die misschien nog wat discussies oproepen of voor sommigen interessant kunnen zijn (ook een bestaansreden van dit forum) krijg ik commentaar dat ik mijn info elders moet halen.
Het kan zijn dat mensen zich storen aan dergelijke onderwerpen, maar je bent vrij om te reageren, of niet te reageren. Dat doe ik ook namelijk.
Maar goed, als dat de algemene tendens is kan ik wellicht beter niets meer posten, ook goed.
Als iedereen dat doet, sterft dit forum helaas een stille dood, net zoals zovele andere autofora. het is nu al niet meer het forum van een paar jaar geleden naar mijn idee. de sfeer is hier wel es anders geweest.
enfin, daar wil ik het bij laten!
wat mij betreft mag er hier een slotje op!
Groetjes, Robin
Gebruikersavatar
NordicDawn
Berichten: 2586
Lid geworden op: wo 12 sep, 2007 14:34
Locatie: Overijssel

Re: wat is dit en waar dient het voor....:)

Bericht door NordicDawn »

Ik snap beide reacties. En wat mij betreft zit er geen foute tussen. Van mij mag je lekker door gaan dus, en dus niet zo snel het er bij laten hangen. Ik wist bijvoorbeeld niet dat er verschil zat in de aansluitingen van de PVC (voor en na 21-02-1969). Even snel opgezocht voor je in mijn documentatie.
1970 Mustang Hardtop
Gebruikersavatar
Robinski
Berichten: 807
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 20:08
Locatie: Maastricht e.o.

Re: wat is dit en waar dient het voor....:)

Bericht door Robinski »

Dank je Teun!

Het is niet bedoeling iemand voor het hoofd te stoten, mocht dat wel zo zijn, dan mijn excuses.
Groetjes, Robin
Gebruikersavatar
Robinski
Berichten: 807
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 20:08
Locatie: Maastricht e.o.

Re: wat is dit en waar dient het voor....:)

Bericht door Robinski »

NordicDawn schreef: ma 05 feb, 2018 21:54 Ik wist bijvoorbeeld niet dat er verschil zat in de aansluitingen van de PVC (voor en na 21-02-1969). Even snel opgezocht voor je in mijn documentatie.
I rest my case 😜🤘
Groetjes, Robin
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”