Carterpan vervangen

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 31 mar, 2013 20:44
Locatie: Noord Limburg

Carterpan vervangen

Bericht door Robert »

Ik wil mijn carterpan vervangen, nu twijfel ik wat voor pakking het beste is bij adams zie ik alleen een papieren pakking, bij rockauto zie ik ook rubberen pakkingen. Welke heeft het minste kans op lekkage en waar moet ik op letten.
Mvgr Robert
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Carterpan vervangen

Bericht door 1967coupe »

vooral oppassen met het aandraaien van de boutjes. Als je ze te strak aandraait heb je kans op vervorming van de pan en dus lekkage.
papier of rubber kan ik je geen advies in geven.

Gr
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
BullitTV
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 27 okt, 2014 13:03

Re: Carterpan vervangen

Bericht door BullitTV »

Ik heb recent rubberen met staal erin en uit één stuk bestaande besteld. Enkel al vanwege dat ze één geheel zijn, of het verder beter is behalve montage gemak, dat weet ik ook niet maar lijkt me toch wel eigenlijk.
Mustang Coupe 289 '68
Mach-E RWD standard range Technology+
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Carterpan vervangen

Bericht door Gearz »

Beste is een Felpro 1-piece maar in ieder geval een 1-piece met Rubber/Steel Core en dan een dun laagje RTV kit er tussen doen, wat extra in de hoekjes bij de main seals.

Ford Racing of Ford Performance Parts pakkingen heb ik geen goede ervaringen mee.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
BullitTV
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 27 okt, 2014 13:03

Re: Carterpan vervangen

Bericht door BullitTV »

Gearz schreef: ma 12 mar, 2018 22:27 Beste is een Felpro 1-piece maar in ieder geval een 1-piece met Rubber/Steel Core en dan een dun laagje RTV kit er tussen doen, wat extra in de hoekjes bij de main seals.

Ford Racing of Ford Performance Parts pakkingen heb ik geen goede ervaringen mee.

Michel.
Hi Michel,

Maakt het daarbij nog uit welke RTV kit? Als ik google zie ik allerliei uiteenlopende nummertjes, 650, 704, 705, 732 etc.
Mustang Coupe 289 '68
Mach-E RWD standard range Technology+
Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 31 mar, 2013 20:44
Locatie: Noord Limburg

Re: Carterpan vervangen

Bericht door Robert »

:ok: wordt dus een felpro. Nu dus alleen nog een carterpan kiezen met of zonder baffle, wat is het verschil?
Gebruikersavatar
B67FSTB
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 25 jul, 2016 19:09

Re: Carterpan vervangen

Bericht door B67FSTB »

Gearz schreef: ma 12 mar, 2018 22:27 Beste is een Felpro 1-piece maar in ieder geval een 1-piece met Rubber/Steel Core en dan een dun laagje RTV kit er tussen doen, wat extra in de hoekjes bij de main seals.

Ford Racing of Ford Performance Parts pakkingen heb ik geen goede ervaringen mee.

Michel.
Same here

en lees dit eens door betreffende RTV : https://www.summitracing.com/int/parts/ ... cation=int
Liever eraan sleutelen dan ermee rijden.
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Carterpan vervangen

Bericht door Gearz »

Maakt het daarbij nog uit welke RTV kit? Als ik google zie ik allerliei uiteenlopende nummertjes, 650, 704, 705, 732 etc.
Als je dan toch wilt/kunt kiezen dan zou ik een kit nemen met een range van minimaal -20 / +200 C.

Robert schreef: di 13 mar, 2018 21:05 :ok: wordt dus een felpro. Nu dus alleen nog een carterpan kiezen met of zonder baffle, wat is het verschil?
Voor normaal straat gebruik volstaat een carter zonder baffle, voor circuitgebruik met lange bochten etc. is een baffle aan te raden.
(Een motorcarter met baffle(s) en/of trapdoor(s) zorgt er voor dat de olie bij de aanzuigbuis van de oil pick-up blijft en niet richting de carterwanden vloeit als e.e.a onderhevig is aan wat extremere G-krachten).

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 31 mar, 2013 20:44
Locatie: Noord Limburg

Re: Carterpan vervangen

Bericht door Robert »

Dank u voor alle reacties, ga aan de slag voor het mooi weer wordt.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Carterpan vervangen

Bericht door Cobretti »

Felpro 1stuk + Loctite 5922

RTV kende ik niet, maar ziet er iets goeds uit...

Grts, C. 8)
Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 31 mar, 2013 20:44
Locatie: Noord Limburg

Re: Carterpan vervangen plus keering

Bericht door Robert »

Carterpan en pakkingen zijn binnen, echter lekt er veel olie uit de afdekplaat van de automaat, motorolie! Ik heb gelezen dat dit de achterste krukas keering is, is deze gemakkelijk te vervangen en zijn er misschien foto's of filmpjes van. Kan dit met de motor in de auto te laten, Anders zoek ik een adres voor een complete revisie, motor loopt eigenlijk fantastisch.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1805
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Carterpan vervangen

Bericht door Big_fun_58 »

Als ik moet kiezen uit een motor revisie of een krukaskeering vervangen dan wist ik het wel.
Sowieso moet je bak erachter vandaan. Volgens mij is het te doen.
Ik dacht niet dat je je hoofdlagerkappen losgedraaid hoeven te worden (1 mm speling? ) om je keering er goed in te krijgen.
Succes!
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Carterpan vervangen

Bericht door Gearz »

Als het het originele blok betreft dan is het nog een twee delige pakking, 1 deel in de carterpan en eentje in het blok. Je kunt de motor laten zitten maar je moet het crossmember verwijderen, dan de carterpan er onder vandaan halen en de lagerkappen iets op lossen om 'm er uit te duwen en de nieuwe er in te duwen. Als je de pech hebt dat het blok nog helemaal origineel is met een zgn rope seal dan moet je ook nog eerst het borgingspinnetje (definitief) verwijderen. Als je de oude een stukje "rond" duwt over de krukas dan kun je 'm met een punt tangetje er uit trekken en de andere er weer overheen in duwen. Let op dat ie goed om zit, er is een front en rear zijde aan de keering. Vervolgens waar de keerings helften bij elkaar komen een flinke dot RTV kit doen en niet vergeten de lagerkappen weer op moment na te trekken !

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 31 mar, 2013 20:44
Locatie: Noord Limburg

Re: Carterpan vervangen

Bericht door Robert »

Dus als ik het goed begrijp kan de automaatbak blijven zitten, moet ik de lagerkappen wat los draaien. Later met een momentsleutel weer aandraaien.
Klinkt simpel, ik begin gewoon en dan zien we wel
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”