Schuddende motor

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

PimM
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 02 mar, 2018 16:02

Schuddende motor

Bericht door PimM »

Hallo allemaal,

Ik zal me eerst even kort voorstellen: Ik ben Pim (23, Delft) en heb een half jaar geleden mijn droomauto kunnen kopen: Mustang uit 1970 (6 in lijn).
Nu heb ik nog niet zo veel ervaring met klussen aan de wagen maar het begint te komen. :P

Sinds een week schud mijn motor heel erg en heb ik weinig vermogen. Het lijkt erop dat er een cilinder niet mee doet. Ik dacht dat het probleem bij de ontsteking zat, dus ik heb nieuwe bougies en bougiekabels gemonteerd. Dit heeft helaas niet geholpen.
Nu denk ik dat het aan de benzinetoevoer ligt. Als ik hem een tijdje laat lopen of in drive zet rookt de wagen iets meer dan in park (onvolledige verbranding?). De carburateur staat nu wat rijker maar dat helpt ook niet echt.

Verder zit er niks los en ziet alles er schoon uit.

Hebben jullie een idee wat ik verder kan doen? Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Schuddende motor

Bericht door Gearz »

Als je wil weten of er inderdaad een cilinder is die niet meedoet zou je de wagen stationair kunnen laten draaien en voorzichtig met een geïsoleerde tang en rubber handschoen één voor één een bougiekabel er af trekken.
Als de motor bij een willekeurige kabel er af slechter gaat lopen dan weet je dat de ontsteking van betreffende cilinder OK is, merk je echter geen verschil dan is dit een indicatie dat er bij die cilinder iets aan de hand is voor wat betreft de ontsteking. Is de verdelerkap van binnen nog OK ?

Ook zou ik (just to be double sure!) toch ook nog eens checken of de ontstekingsvolgorde juist is.

Image

Als de motor gaat roken is de benzinetoevoer waarschijnlijk wel OK maar is er wellicht een mengsel probleem waardoor hij te weinig lucht krijgt.
Komt de choke er af als de motor op temperatuur komt ?

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
willem_nog_niks
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 11 mar, 2008 18:29

Re: Schuddende motor

Bericht door willem_nog_niks »

Hallo Pim
Welkom! Ik denk dat ik namens iedereen spreek als ik zeg dat ik heel nieuwsgierig ben hoe je Mustang eruit ziet ;) .
Mijn Mustang ging op een gegeven moment ook slecht lopen. Bij mij was het aanslag in de verdeler. Rommel wegkrabben en hij liep weer als een zonnetje ;) .
Groetjes Willem
Mijn project:
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
PimM
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 02 mar, 2018 16:02

Re: Schuddende motor

Bericht door PimM »

Bedankt voor de reacties! De verdelerkap zal ik checken en bougies 1 voor 1 loshalen. De ontstekingsvolgorde is wel juist.

Fotootje:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Schuddende motor

Bericht door Dakloos »

Hallo Tim......één tip: haal de bougiekabel van de verdelerkap en NIET van de bougie. Of je moet het leuk vinden dat je haren recht overeind gaan staan om de zoveel slagen :lol: .....don't ask me how I know :oops:
Laatst gewijzigd door Dakloos op do 22 mar, 2018 07:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Schuddende motor

Bericht door Big_fun_58 »

Dakloos schreef: wo 21 mar, 2018 22:07 Hallo Tim......één tip: haal de bougiekabel van de bobine en NIET van de bougie.....
Wat ga je dan testen? Of je motor afslaat? :mrgreen:
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Schuddende motor

Bericht door Dakloos »

Big_fun_58 schreef: wo 21 mar, 2018 22:38
Dakloos schreef: wo 21 mar, 2018 22:07 Hallo Tim......één tip: haal de bougiekabel van de bobine en NIET van de bougie.....
Wat ga je dan testen? Of je motor afslaat? :mrgreen:
Ooooh :oops: :( :oops: ehm V E R D E L E R K A P bedoelde ik. Aangepast, bedankt Jan!

Ik moet echt stoppen met alcohol drinken
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Schuddende motor

Bericht door Big_fun_58 »

:-D :wink:
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
PietBoon
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 11 aug, 2017 10:15

Re: Schuddende motor

Bericht door PietBoon »

PimM schreef:Hallo allemaal,

Ik zal me eerst even kort voorstellen: Ik ben Pim (23, Delft) en heb een half jaar geleden mijn droomauto kunnen kopen: Mustang uit 1970 (6 in lijn).
Nu heb ik nog niet zo veel ervaring met klussen aan de wagen maar het begint te komen. Afbeelding

Sinds een week schud mijn motor heel erg en heb ik weinig vermogen. Het lijkt erop dat er een cilinder niet mee doet. Ik dacht dat het probleem bij de ontsteking zat, dus ik heb nieuwe bougies en bougiekabels gemonteerd. Dit heeft helaas niet geholpen.
Nu denk ik dat het aan de benzinetoevoer ligt. Als ik hem een tijdje laat lopen of in drive zet rookt de wagen iets meer dan in park (onvolledige verbranding?). De carburateur staat nu wat rijker maar dat helpt ook niet echt.

Verder zit er niks los en ziet alles er schoon uit.

Hebben jullie een idee wat ik verder kan doen? Alvast bedankt!
Hoi pim.. Welkom bij de mustang rijders.. Ik heb bij de action een warmte gun meter gekocht richt hem op je uitlaat en je ziet zo welke koud blijft.. Oorzaak.kan zijn bougie stuk.. Diode afstand fout.. Verdeelkap binnen in oxidatie.. Bougiekabel stuk.. Of erger geen compressie.. Kan een.klep zijn die niet open gaat of juist open blijft staan.

Ok.succes.. Piet en Arnold (The Musthavestang) zoek maar op op Facebook. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Schuddende motor

Bericht door Dakloos »

PietBoon schreef: vr 23 mar, 2018 00:44 Diode afstand fout..
Gelukkig ben ik niet "de enige" in dit topic :mrgreen: :lol:
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
PietBoon
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 11 aug, 2017 10:15

Re: Schuddende motor

Bericht door PietBoon »

Dakloos schreef:
PietBoon schreef: vr 23 mar, 2018 00:44 Diode afstand fout..
Gelukkig ben ik niet "de enige" in dit topic :mrgreen: Afbeelding
Wist naam.niet 123. Lol

Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk

PimM
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 02 mar, 2018 16:02

Re: Schuddende motor

Bericht door PimM »

Ik heb de bougiekabels 1 voor 1 losgehaald en bij cilinder 4 heb ik geen verschil gemerkt. De bougie en bougiekabel zijn nieuw en de verdelerkap heb ik schoongemaakt. Hebben jullie een idee hoe ik dit verder op kan lossen?

Ik heb een filmpje van de draaiende motor gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=E9FqhJSFExU

Nogmaals bedankt!
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Schuddende motor

Bericht door Big_fun_58 »

Om even de kabel en bougie uit te sluiten kan je even de bougie kabel van cilinder 3 overzetten (ook op de kap op positie 4 !) en die van 4 naar cilinder 3 overzetten.
Als dan 3 geen verschil laat zien dan zit het in de kabel of bougie van deze set....
Gewoon proberen...
Succes.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
PimM
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 02 mar, 2018 16:02

Re: Schuddende motor

Bericht door PimM »

Big_fun_58 schreef: vr 23 mar, 2018 20:20 Om even de kabel en bougie uit te sluiten kan je even de bougie kabel van cilinder 3 overzetten (ook op de kap op positie 4 !) en die van 4 naar cilinder 3 overzetten.
Als dan 3 geen verschil laat zien dan zit het in de kabel of bougie van deze set....
Gewoon proberen...
Succes.
Ik blijf hetzelfde probleem houden...
Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 828
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: Schuddende motor

Bericht door Swordfish79 »

tijd voor een compressie test?

Als je de bougie van cilinder 4 er uit haalt en deze tegen de massa (motor) houdt zie je dan een vonk?
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”