Die radiateur doppen die kende ik wel. Moet ik ook nog hebben.
Koelvloeistof ook trouwens
Nooit verdiept in soorten koelvloeistof in alle jaren dat ik al auto rijdt. Maar G12 is dus een goede tip.
gr,
Bas
koelvloeistof vervangen 302ci '69
Moderator: Shelby GT-H
- mustang66coupe
- Berichten: 1259
- Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26
Re: koelvloeistof vervangen 302ci '69
66 coupe aut. V8 in progress
- convertible70
- Berichten: 280
- Lid geworden op: ma 23 mar, 2009 21:43
- Locatie: Haarlem
Re: koelvloeistof vervangen 302ci '69
Ik had het niet beter kunnen omschrijven.
- NordicDawn
- Berichten: 2586
- Lid geworden op: wo 12 sep, 2007 14:34
- Locatie: Overijssel
Re: koelvloeistof vervangen 302ci '69
Ik heb er kant-en-klare koelvloeistof van Bardahl in zitten. Geen idee welke G1# dat is bij de radiateurwissel (van origineel naar repro) erin gedaan, de oude radiateur was niet meer te repareren. Ik kon aan de meter zien dat de vorige zijn werk ook niet helemaal meer lekker deed, staat nu een stuk lager.
1970 Mustang Hardtop
Re: koelvloeistof vervangen 302ci '69
Zo'n anode zoals op het bovenste plaatje heb ik erin zitten. Voor weinig geld op eBay gekocht.Gearz schreef: ↑vr 20 apr, 2018 18:52Ook daar is een schijnbaar relatief simpele oplossing voor.Dakloos schreef: ↑vr 20 apr, 2018 15:48en koperen kachelradiator!mustang66coupe schreef: ↑vr 20 apr, 2018 15:21 Tja, en wat doe je dan met gietijzer blok/koppen en aluminium radiator
Het probleem zit 'm in de verschillende metalen welke onderling vaak in combinatie met verontreinigingen binnen het koelsysteem elektrolytische/galvanische corrosie veroorzaken waardoor het ene materiaal vaak invreet op het andere door onderling spanningsverschil tussen positief en negatief geladen delen binnen het systeem, de meest zachte materialen lossen hierdoor als het ware als eerste op door corrosie.
In koperen radiateurs lossen bijvoorbeeld de soldeerverbindingen op of het aluminium vreet weg daar waar het tegen gietijzer aan ligt, ook de goedkopere aluminium radiateurs waarvan het koelblok er met epoxy in is gemonteerd ipv middels het z.g.n aluminum brazing proces gaan vaak lekken of gaan narigheid vertonen.
Door plaatsing van een zogenaamde zinc (of magnesium) anode in het koelsysteem ga je dit grotendeels tegen aangezien dit materiaal zachter is dan al het andere waardoor dit de galvanische corrosie weghoudt bij je duur betaalde "performance" delen.
Je kunt een anode plaatsen ipv het aftapkraantje of je koopt een radiateurdop met een anode er aan.
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/
https://www.radiatorexpress.com/product ... _id=223233
https://www.northernfactory.com/knowled ... ficialcaps
Ik heb er nu een paar jaar eentje inzitten, aluminium radiateur, koppen, intake, waterpomp etc. met gietijzer onderblok en G12 koelvloeistof.
Het zit niets in de weg en voor het geld hoef je het ook niet te laten.
G12 gaat prima met aluminium delen aangezien er geen silicaten (zouten) inzitten zoals bij G11 en ook weer in G12++ c.q G13.
Michel.
Zit er nu een paar jaar in, maar is nog niet zichtbaar aangetast (ik rijd ook niet zoveel).
1966 Mustang Fastback
Re: koelvloeistof vervangen 302ci '69
Hallo iedereen,
Dus welke koelvloeistof is uiteindelijk nodig voor mijn 302 ci '69 blok ?
Overzicht G11-12-13 : https://tevu.nl/blog/koelvloeistof-meng ... r-hoe-zit/
Mijn 'bestel-site' : http://www.oliehandel.nl/toepassing/koe ... oeistoffen
Thanks !
C.
Dus welke koelvloeistof is uiteindelijk nodig voor mijn 302 ci '69 blok ?
Overzicht G11-12-13 : https://tevu.nl/blog/koelvloeistof-meng ... r-hoe-zit/
Mijn 'bestel-site' : http://www.oliehandel.nl/toepassing/koe ... oeistoffen
Thanks !
C.
Re: koelvloeistof vervangen 302ci '69
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Re: koelvloeistof vervangen 302ci '69
Thanks Michel , is besteld.
Mvg, C
Mvg, C