koelvloeistof vervangen 302ci '69

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
mustang66coupe
Berichten: 1147
Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26

Re: koelvloeistof vervangen 302ci '69

Bericht door mustang66coupe » vr 20 apr, 2018 20:11

Die radiateur doppen die kende ik wel. Moet ik ook nog hebben.
Koelvloeistof ook trouwens :mrgreen:
Nooit verdiept in soorten koelvloeistof in alle jaren dat ik al auto rijdt. Maar G12 is dus een goede tip.

gr,
Bas
66 coupe aut. V8 in progress

Gebruikersavatar
convertible70
Berichten: 270
Lid geworden op: ma 23 mar, 2009 21:43
Locatie: Haarlem

Re: koelvloeistof vervangen 302ci '69

Bericht door convertible70 » za 21 apr, 2018 06:36

Ik had het niet beter kunnen omschrijven.

Gebruikersavatar
NordicDawn
Berichten: 2528
Lid geworden op: wo 12 sep, 2007 14:34
Locatie: Overijssel

Re: koelvloeistof vervangen 302ci '69

Bericht door NordicDawn » za 21 apr, 2018 13:50

Ik heb er kant-en-klare koelvloeistof van Bardahl in zitten. Geen idee welke G1# dat is :roll: bij de radiateurwissel (van origineel naar repro) erin gedaan, de oude radiateur was niet meer te repareren. Ik kon aan de meter zien dat de vorige zijn werk ook niet helemaal meer lekker deed, staat nu een stuk lager.
1970 Mustang Hardtop

Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1180
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: koelvloeistof vervangen 302ci '69

Bericht door saf1908 » zo 22 apr, 2018 20:11

Gearz schreef:
vr 20 apr, 2018 18:52
Dakloos schreef:
vr 20 apr, 2018 15:48
mustang66coupe schreef:
vr 20 apr, 2018 15:21
Tja, en wat doe je dan met gietijzer blok/koppen en aluminium radiator :lol:
en koperen kachelradiator!
Ook daar is een schijnbaar relatief simpele oplossing voor.

Het probleem zit 'm in de verschillende metalen welke onderling vaak in combinatie met verontreinigingen binnen het koelsysteem elektrolytische/galvanische corrosie veroorzaken waardoor het ene materiaal vaak invreet op het andere door onderling spanningsverschil tussen positief en negatief geladen delen binnen het systeem, de meest zachte materialen lossen hierdoor als het ware als eerste op door corrosie.
In koperen radiateurs lossen bijvoorbeeld de soldeerverbindingen op of het aluminium vreet weg daar waar het tegen gietijzer aan ligt, ook de goedkopere aluminium radiateurs waarvan het koelblok er met epoxy in is gemonteerd ipv middels het z.g.n aluminum brazing proces gaan vaak lekken of gaan narigheid vertonen.

Door plaatsing van een zogenaamde zinc (of magnesium) anode in het koelsysteem ga je dit grotendeels tegen aangezien dit materiaal zachter is dan al het andere waardoor dit de galvanische corrosie weghoudt bij je duur betaalde "performance" delen.
Je kunt een anode plaatsen ipv het aftapkraantje of je koopt een radiateurdop met een anode er aan.

https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/
Afbeelding

https://www.radiatorexpress.com/product ... _id=223233
Afbeelding


https://www.northernfactory.com/knowled ... ficialcaps

Ik heb er nu een paar jaar eentje inzitten, aluminium radiateur, koppen, intake, waterpomp etc. met gietijzer onderblok en G12 koelvloeistof.
Het zit niets in de weg en voor het geld hoef je het ook niet te laten.

G12 gaat prima met aluminium delen aangezien er geen silicaten (zouten) inzitten zoals bij G11 en ook weer in G12++ c.q G13.

Michel.
Zo'n anode zoals op het bovenste plaatje heb ik erin zitten. Voor weinig geld op eBay gekocht.
Zit er nu een paar jaar in, maar is nog niet zichtbaar aangetast (ik rijd ook niet zoveel).
1966 Mustang Coupe - 351W

Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”