Power steering inbouwen?
Moderator: Shelby GT-H
Power steering inbouwen?
Eén van de 'opties' die ik toch wel fijn zou vinden is stuurbekrachtiging. Tijdens Mustang Valley zei iemand dat dit op zich niet zo ingewikkeld is en dat hij voor origineel zou gaan. Op Ebay Duitsland kom ik deze set tegen.
- Is het inderdaad een complete set?
- Wat vind je van de staat ervan? Zijn er bv. onderdelen die je 'altijd' zou moeten vervangen voor ongebruikte exemplaren (slangen of zo)?
- Maakt het type blok nog uit? Ik heb een 289 (uit '68)
- Is het een reële prijs?
- Is het inderdaad een complete set?
- Wat vind je van de staat ervan? Zijn er bv. onderdelen die je 'altijd' zou moeten vervangen voor ongebruikte exemplaren (slangen of zo)?
- Maakt het type blok nog uit? Ik heb een 289 (uit '68)
- Is het een reële prijs?
Iedere dag is een schooldag
- Swordfish79
- Berichten: 828
- Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20
Re: Power steering inbouwen?
ik zou gaan voor EZ powersteering. Lekker electrisch en modern.
Spullen van Borgeson schijnen ook wel goed te zijn
Spullen van Borgeson schijnen ook wel goed te zijn
Re: Power steering inbouwen?
Prijs is wel redelijk reëel, vraag is uiteraard in welke conditie e.e.a verkeerd.
Vooral het slangenwerk droogt nog wel eens uit, de control valve heeft misschien revisie nodig en de stuurpompen van Ford maken ook graag herrie.
Al met al is alles ook redelijk goed nieuw te verkrijgen dus je kunt gemakkelijk e.e.a reviseren of vervangen.
https://secure.cougarpartscatalog.com/p ... ering.html
Michel.
Vooral het slangenwerk droogt nog wel eens uit, de control valve heeft misschien revisie nodig en de stuurpompen van Ford maken ook graag herrie.
Al met al is alles ook redelijk goed nieuw te verkrijgen dus je kunt gemakkelijk e.e.a reviseren of vervangen.
https://secure.cougarpartscatalog.com/p ... ering.html
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Re: Power steering inbouwen?
Ik ben heel tevreden met mijn originele setup. Stuurt redelijk strak, geen lekkage(!) en lekker ouderwets .
Dit is een interessante site met heel veel info: http://www.stangerssite.com/
Dit is een interessante site met heel veel info: http://www.stangerssite.com/
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
- Ando
- Donateur 2014
- Berichten: 4848
- Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
- Locatie: Barendrecht
- Contacteer:
Re: Power steering inbouwen?
De originele setup stuurt wel wrg indirect. Bij mij begon de valve drie jaar na revisie weer te lekken. Ik zou er zelf toch eens de prijs van een (goede) rack and pignion naast leggen...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Founder of Mustang Valley
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Re: Power steering inbouwen?
Wow. Here tech knowledge is failing me big time. Nauwelijks een idee wat je schrijft
Iedere dag is een schooldag
- mustang66coupe
- Berichten: 1259
- Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26
Re: Power steering inbouwen?
Ik zou eerst een roller idler arm proberen plus een sportieve afstelling van camber voordat ik stuurbekrachtiging zou nemen. Zeker origineel staat nu niet bekend als strak weggedrag. Is dan zeker niet als stuurbekrachtiging maar zou zeker een verbetering op moeten leveren.
Het is maar net wat je belangrijker vindt denk ik, weggedrag of volledige stuurbekrachtiging.
Veel positieve reacties gelezen op amerikaans forum hierover en heb zelf bij mijn 66er ook de stuurbekrachtiging vervangen naar manueel plus roller idler arm.
Helaas rijdt de mustang nog niet dus kan niet zeggen hoe het bevalt.
Het is maar net wat je belangrijker vindt denk ik, weggedrag of volledige stuurbekrachtiging.
Veel positieve reacties gelezen op amerikaans forum hierover en heb zelf bij mijn 66er ook de stuurbekrachtiging vervangen naar manueel plus roller idler arm.
Helaas rijdt de mustang nog niet dus kan niet zeggen hoe het bevalt.
66 coupe aut. V8 in progress
Re: Power steering inbouwen?
Kijk. Zo heb ik er nog niet naar gekeken. Ik ging ervan uit dat stuurbekrachtiging geheel op zichzelf staat, wist niet dat weggedrag ervan op invloed is. Hmm, toch maar geen power steering dan?
Iedere dag is een schooldag
Re: Power steering inbouwen?
Een goed gereviseerd origineel stuurbekrachtigingssysteem stuurt prima! Met een graad of 3 caster, een dikkere swaybar en de shelbydrop durf ik met 120 km/h gewoon mijn stuur los te houden....geen probleem .
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
- Ando
- Donateur 2014
- Berichten: 4848
- Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
- Locatie: Barendrecht
- Contacteer:
Re: Power steering inbouwen?
Stuurt wel zwaarder zonder...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Founder of Mustang Valley
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
- mustang66coupe
- Berichten: 1259
- Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26
Re: Power steering inbouwen?
Een roller idler arm helpt daar weer een beetje bij, maar niet als een stuurbekrachtiging uiteraard.
66 coupe aut. V8 in progress
- Ando
- Donateur 2014
- Berichten: 4848
- Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
- Locatie: Barendrecht
- Contacteer:
Re: Power steering inbouwen?
Het ligt er natuurlijk ook maar aan wat je wilt. Als je ligt wilt sturen dan bekrachtiging, meer gevoel dan zonder.... rijdt momenteel zelf met zachte compound 205 banden, bandenspanning van 1,1 bar en een stuurtje met een diameter van 30cm. Geweldige respons, kl*te inparkeren....maar wil toch niet anders.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Founder of Mustang Valley
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Re: Power steering inbouwen?
Het Ford stuursysteem (Ford pomp) werkt op +/- 850 psi, je kunt een Rack& pinion installeren met een GM Saginaw of GM type II stuurpomp, dan heb je een systeem dat stuurt op 950 tot1300 psi, als je dan wilt kun je bijvoorbeeld een Heidts adjustable power steering valve monteren zodat je zelf je ideale stuurdruk kunt bepalen , heel licht of juist meer road feel. Er zijn ook GM type II stuurpompen verkrijgbaar die RPM afhankelijk meer of minder druk insturen zodat er een ingestuurde stuurdruk continuïteit behouden blijft.
Een origineel bekrachtigd systeem heeft wellicht zijn beperkingen maar met een juiste afstelling en een goed functionerend gereviseerd systeem is e.e.a echt wel acceptabel te maken.
Een Borgeson bekrachtigd stuurhuis is ook al een hele stap voorwaarts.
Met een elektronisch ondersteunde bekrachtiging heb ik zelf geen ervaring maar het is een relatief simpele en moderne oplossing waar ik veel goede verhalen over hoor en lees, daarnaast zit het uit het zicht, geen lekkages en geeft het ruimte in het motorcompartiment.
Het is maar net wat je er van verwacht en wat je daar voor wil uitgeven uiteraard.
Michel.
Een origineel bekrachtigd systeem heeft wellicht zijn beperkingen maar met een juiste afstelling en een goed functionerend gereviseerd systeem is e.e.a echt wel acceptabel te maken.
Een Borgeson bekrachtigd stuurhuis is ook al een hele stap voorwaarts.
Met een elektronisch ondersteunde bekrachtiging heb ik zelf geen ervaring maar het is een relatief simpele en moderne oplossing waar ik veel goede verhalen over hoor en lees, daarnaast zit het uit het zicht, geen lekkages en geeft het ruimte in het motorcompartiment.
Het is maar net wat je er van verwacht en wat je daar voor wil uitgeven uiteraard.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.