Uh oh, tuimelaars scheef

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Uh oh, tuimelaars scheef

Bericht door edgar »

Ik rij er al een paar kilometer mee rond, maar het zit mij toch niet lekker...

Ik heb onder de kleppendeksels een paar scheve tuimelaars. Hoe scheef? Nou ze staan nog half op de valve-stem en half op de keepers. Lijkt mij niet gezond. Ik heb er indertijd eentje bekeken en de bol die onder de moer zit, is ingesleten. Van de bol heb ik geen foto's maar voor de rest, kijk en huiver;

Image

Image

Ik dacht dat de tik uit het vooronder van een lekkende uitlaatheader kwam, maar daar zijn onlangs extra dikke voor terug gezet. Ik ga er eigenlijk vanuit dat die wel dicht zitten en het geluid van mijn kleppen vandaan moet komen.

Ik heb nog geen verschijnselen die duiden op versleten klepgeleiders, maar dat wil ik voor zijn.

Wat kan ik het beste doen:
a) 16 nieuwe rockers bestellen inclusief seat en nut?
b) of meteen upgraden naar iets moderners met rollers er in?

Wat zijn mijn opties?
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1805
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Uh oh, tuimelaars scheef

Bericht door Big_fun_58 »

Mijn advies eerst kijken of al je stoterstangen recht zijn.
Eenvoudig te controleren door ze over een vlak te laten rollen.
Controleer de stoterstangen ook direct op extreme slijtagesporen (diep ingesleten t.p.v. de geleiding in de kop).
Dat kan duiden op ongeharde stoterstangen (bij deze 65er 289 koppen en tuimelaars dienen geharde stangen worden gebruikt).
Als bovenstaande allemaal goed is dan kan je de rechte gleufjes in de kop contoleren of er daar geen extreme slijtage zichtbaar is (te wijd geworden waardoor de stoterstang teveel speling heeft gekregen).
Ik denk niet dat de bollen niet versleten zijn (dat gebeurt alleen bij overbelasting en het ontbreken van olie maar dan zijn ze meestal "blauw" geworden ....
Laat weten wat je vindt!
Succes!!!!
:D
It's the M@DM@N.......... #>B-)
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Uh oh, tuimelaars scheef

Bericht door edgar »

Update:

vandaag eerst nog eens de headers nagetrokken. Tik blijft hoorbaar. Mijn vader hoorde het aan en vertelde mij dat het een stuk luider dan voorheen was.

Dan de valvecovers er maar weer afgeschroefd.

De ergste rocker maar eens gedemonteerd. De halfronde 'ball' is prima. Ook het contactvlak van de rocker ziet er bij nadere inspectie goed uit. Het contactvlak met de valvetip is iets schuin weggesleten. Pushrod is recht. Geen sporen ter hoogte van pushrod slot. Valvetip is iets mushroomed en ik zie plaatselijk contactsporen op de valvespring retainer. Dit betekent dat de valve waarschijnlijk niet meer roteert.

De press-in stud is ingesleten ter hoogte van de onderkant van de rocker. Inslijten is ongeveer 25% van de diameter. Behoorlijk serieus dus. Dit heeft de scheefstand wel verklaard denk ik zo.

Een andere kandidaat losgehaald en daar zie ik een pushrod die ingesleten is ter hoogte van pushrod.

Ga ze allemaal maar loshalen en inspecteren.

In ieder geval schade aan 1 stud en 1 klep. Waarschijnlijk is door de zijdelingse belasting ook de klepgeleider ovaal en door het niet roteren misschien wel op de zitting ingeslagen (of erger).

Wat zijn mijn opties? Is het zinvol om uberhaupt tijd en geld te steken in oude 289 koppen?
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1805
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Uh oh, tuimelaars scheef

Bericht door Big_fun_58 »

De extreme slijtage aan de tip van de klep heeft waarschijnlijk het probeem veroorzaakt.
Sowieso moet(en) de kop(pen) eraf om er een andere klep, tuimelaar en stoterstang in te zetten. Afhankelijk van de slijtage ook één (of meerdere) stud(s).
Die heb ik nog wel liggen dus dat kunnen we samen wel eens goed bekijken en opknappen als dat gaat. Als je wilt (duurt wel wat langer) dan kan ik de koppen en kleppen ook wat bewerken (flowen) voor wat extra pk's. Hoeft niet veel te kosten.
Alternatief (wel flink duurder) is een complete kop revisie of een set Edelbrock koppen (en tuimelaars, en stoterstangen) gebruiken.
Wil je voor de standaard Ford looks gaan en je koppen behouden pm dan maar.
Gr Jan
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”