Pagina 1 van 1

1966 C4 automatic - hoe vaak onderhoud?

Geplaatst: ma 06 aug, 2018 20:00
door Sway
Mensen,

In mijn ‘66 convertible zit een C4 automaat.

Hij schakelt nog prima, maar als je van stilstand ‘Park’ naar ‘Reverse’ of ‘Drive’ schakelt, geeft dit een lichte schok. Net of dat er behoorlijk wat vermogen opeens op de achteras komt. Wellicht is dit normaal, ik weet het niet.

Ik onderhoud de bak goed, wat betreft regelmatig olie peilen en er zo nu en dan wat correcte transmissie olie er bij.
Wel merk ik dat als de auto een tijdje heeft gestaan, dat na het starten de ‘Reverse’ het meteen doet, maar dat voor vooruit (Drive, Green Dot en L) de boel eerst ca 30 sec tot een minuut warm moet draaien voordat de bak ‘pakt’.

Ik heb 2 vragen:
- Is het bovenstaande normaal?
- Ik heb de auto ca 12 jaar en heb al die tijd geen onderhoud aan de transmissie laten doen (met uitzondering van natuurlijk zelf goed het oliepeil bij houden). Is dat goed of moet er wel degelijk regelmatig onderhoud worden gedaan door een transmissiespecialist (volledig olieverversen, ‘flushen’?, oliefilter vervangen, etc)?

Of is het beter er maar niet teveel aan te komen? Ik rij ca 3.5-5 duizend km per jaar.

Bedankt!

Re: 1966 C4 automatic - hoe vaak onderhoud?

Geplaatst: ma 06 aug, 2018 20:06
door Gearz
Wellicht eerst het filter en de olie eens vervangen, kun je prima zelf doen indien je een beetje handig bent.
Ook is de vacuümslang vanaf de motor naar de modulator op de bak wellicht eens aan vervanging toe.

Michel.

Re: 1966 C4 automatic - hoe vaak onderhoud?

Geplaatst: ma 06 aug, 2018 21:11
door Sway
Michel,

Bedankt voor je reactie. Ik heb helaas geen brug hier.

Kwam wel net 2 aardige video’s tegen over het onderwerp:

https://www.youtube.com/watch?v=OQXRoI0552c


https://m.youtube.com/watch?v=YUQL-UtYb8c

Re: 1966 C4 automatic - hoe vaak onderhoud?

Geplaatst: ma 06 aug, 2018 21:17
door 1967coupe
Sway schreef: ma 06 aug, 2018 20:00 Mensen,

In mijn ‘66 convertible zit een C4 automaat.

Hij schakelt nog prima, maar als je van stilstand ‘Park’ naar ‘Reverse’ of ‘Drive’ schakelt, geeft dit een lichte schok. Net of dat er behoorlijk wat vermogen opeens op de achteras komt. Wellicht is dit normaal, ik weet het niet.

Hoe hoog is je toerental?

Re: 1966 C4 automatic - hoe vaak onderhoud?

Geplaatst: di 07 aug, 2018 06:55
door Sway
Toerental is niet heel hoog, en de schok is niet heel hard (je hebt trouwens ook je voet nog op de Brake dus geen gevaar). De schok is trouwens alleen als je van Park naar Reverse of naar een van de vooruit standen schakelt. Als je eenmaal rijdt, is de bak heel soepel en schokt hij helemaal niet tussen de versnellingen.

Zou het de vacuum modulator kunnen zijn?

Iemand nog tips voor een goede en betrouwbare specialist voor Ford C4 automaten uit de beriode jaren ‘60?

Re: 1966 C4 automatic - hoe vaak onderhoud?

Geplaatst: di 07 aug, 2018 09:21
door 1967coupe
tminus

Re: 1966 C4 automatic - hoe vaak onderhoud?

Geplaatst: di 07 aug, 2018 18:00
door Sway
1967coupe schreef: ma 06 aug, 2018 21:17
Sway schreef: ma 06 aug, 2018 20:00 Mensen,

In mijn ‘66 convertible zit een C4 automaat.

Hij schakelt nog prima, maar als je van stilstand ‘Park’ naar ‘Reverse’ of ‘Drive’ schakelt, geeft dit een lichte schok. Net of dat er behoorlijk wat vermogen opeens op de achteras komt. Wellicht is dit normaal, ik weet het niet.

Hoe hoog is je toerental?

Ik heb t gecheckt: de lichte schokt ontstaat vooral vlak na starten motor als de bak nog niet warm is en de motor op verhoogd toerental draait, doordat de automatische choke dan actief is. Zodra de boel behoorlijk is opgewarmd en de choke ook weer uit gaat, valt het toerental omlaag (van het stationair draaien) en is de schok ook veel minder sterk als te van ‘Park’ naar een van de drive standen schakelt of naar de Reverse.

Wie weet waardoor het schokken sterker is als de motor vrij hoog stationair draait? En hoe krijg je dat omlaag?

Re: 1966 C4 automatic - hoe vaak onderhoud?

Geplaatst: di 07 aug, 2018 18:27
door edgar
Peil je het olieniveau op de juiste wijze? Misschien ten overvloede maar dat moet je doen met draaiende motor. Dat is hier bij diverse mensen al eens verkeerd gegaan.

Verder, nogmaals: wat is je toerental? Als je meer dan 600 rpm draait, grijpt je koppelomvormer al redelijk aan en klapt de bak bij het inschakelen van een versnelling. Op dat moment wordt alle speling (differentieel, aandrijfaskruizen, speling in bak) weggenomen.




Re: 1966 C4 automatic - hoe vaak onderhoud?

Geplaatst: di 07 aug, 2018 22:22
door Sway
Ik denk dat t iets is met de automatische choke.

Ook met dit warme weer, als ik na een nacht de auto start, draait de motor in eerste instantie op vrij hoog toerental.

Als ik ‘m dan een minuut laat warm draaien en kort eens flink gas geef (in Park of Neutral), dan schakelt volgens mij de choke uit en gaat de motor normaal op z’n lage stationaire toerental draaien. Als je dan de automaat schakelt in 1 van de versnellingen schakelt is er vrij weinig schokt.

Is het normaal dat vlak na een koude start (ook nu met de zomerse temperaturen) de motor eerst op een vrij hoog stationair toerental gaat draaien?

Re: 1966 C4 automatic - hoe vaak onderhoud?

Geplaatst: wo 08 aug, 2018 15:58
door Ando
Sway schreef: di 07 aug, 2018 22:22 Ik denk dat t iets is met de automatische choke.

Ook met dit warme weer, als ik na een nacht de auto start, draait de motor in eerste instantie op vrij hoog toerental.

Als ik ‘m dan een minuut laat warm draaien en kort eens flink gas geef (in Park of Neutral), dan schakelt volgens mij de choke uit en gaat de motor normaal op z’n lage stationaire toerental draaien. Als je dan de automaat schakelt in 1 van de versnellingen schakelt is er vrij weinig schokt.

Is het normaal dat vlak na een koude start (ook nu met de zomerse temperaturen) de motor eerst op een vrij hoog stationair toerental gaat draaien?
Zoals je omschrijft is normaal...