Falende dynamo (‘66): schoonmaken/reviseren?

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Falende dynamo (‘66): schoonmaken/reviseren?

Bericht door Sway »

OK, veel dank! Ik ga eens kijken.

Ik krijg echter het idee dat er geen spanning van de dynamo afkomt. Ik heb ook dit jaar vrij weinig gereden (en de winterperiode ook niet). Dus het zou met niet verbazen als het probleem in de dynamo zit: bijv. vervuilde contacten, etc.

Heeft iemand wel eens de revisie van een dynamo/alternator op dit forum gezet, met foto’s?
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Falende dynamo (‘66): schoonmaken/reviseren?

Bericht door sjirafje »

Een gereviseerde dynamo kost in de VS ca. 25 euro :shock:
Jammer dat het boven de 22€ is en postnl dus 17,50 rekent voor het foutief invullen van de douane formulieren
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Falende dynamo (‘66): schoonmaken/reviseren?

Bericht door Sway »

OK, klinkt interessant!
Gewoon zoeken op eBay of zijn er gespecialiseerde bedrijven die je kan aanbevelen waar ik eens moet rondkijken?
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Falende dynamo (‘66): schoonmaken/reviseren?

Bericht door Sway »

Of komt het er op neer dan zelf reviseren (of ergens anders laten reviseren) eigenlijk onzin is en je beter of een New Manufactured of Rebuilt alternator beter direct uit de US kan bestellen en in 10 min in je auto kan monteren?
Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 828
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: Falende dynamo (‘66): schoonmaken/reviseren?

Bericht door Swordfish79 »

Of gewoon even de lokale handelaren bellen wat die nieuw hebben liggen?
Is misschien paar euro duurder maar kan je wel gelijk aan de gang en de weg op.

het is maar net wat je wilt...
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Falende dynamo (‘66): schoonmaken/reviseren?

Bericht door Sway »

OK, maar het zal toch een bepaald type/fabrikaat moeten zijn die in de auto past van dat jaartal (Mustang uit 1966). Er kan toch niet van alles in worden gehangen?

Of is er iemand hier op het forum die nog een goedwerkend exemplaar heeft en er niets meer mee gaat doen?
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Falende dynamo (‘66): schoonmaken/reviseren?

Bericht door edgar »

Moet het origineel blijven?

Een moderne 3G alternator kost niet veel en dan heb je een die 80 -100 A kan leveren en bij stationair al voldoende levert om en verlichting, ventilatie en ruitewissers te voeden zonder dat je accu leeg loopt. Ze zien er nauwelijks anders uit, passen er zo in.

Ik heb zelf nog een nieuw binnenwerk liggen voor een oude motorcraft dynamo. Is ook aangepast zodat deze meer energie levert. Dit soort upgrades zijn ook nog wel op internet te vinden. Voordeel is hogere opbrengst maar stock look en dito aansluitingen
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Falende dynamo (‘66): schoonmaken/reviseren?

Bericht door Sway »

OK Edgar, veel dank voor de tip.
Zijn er verschillende typen van de Ford 3G? Welke past standaard op het bestaande mounting bracket in de auto?
Hebben ze allemaal standaard een ingebouwde volt regulator?
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Falende dynamo (‘66): schoonmaken/reviseren?

Bericht door saf1908 »

Sway schreef: zo 09 sep, 2018 06:44 OK Edgar, veel dank voor de tip.
Zijn er verschillende typen van de Ford 3G? Welke past standaard op het bestaande mounting bracket in de auto?
Hebben ze allemaal standaard een ingebouwde volt regulator?
Google even op “Mustang 3G alternator conversion”. Je vindt dan ook een lijst van auto’s en bouwjaren waar deze in zitten. Heb er zelf ook één op die manier via Marktplaats gevonden. Paste bovendien op de bestaande beugel.
1966 Mustang Fastback
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Falende dynamo (‘66): schoonmaken/reviseren?

Bericht door edgar »

Ja, er zijn verschillende uitvoeringen. De behuizing kan 2 groottes hebben (large en small casing) en de bevestigingswijze aan het blok.

Ik ben mijn linkjes aan het doorzoeken maar de pagina's uit 2007-2008 zijn dood of zelfs de sites zijn compleet weg. Vanuit mijn mail heb ik het volgende gevonden:

upgrade internals van standaard alternator:

https://alternatorparts.com (ook veel info te vinden over 3G spul trouwens)
https://alternatorparts.com/ho-7013-kit-contents.html

Heeft ook veel YT video's.

Persoonlijk zou ik voor onderstaande gaan. De stroomvoorziening in de Mustang was op zijn best net aan. Hier moeten we H4 lampen hebben en die pakken al meer, modern radiootje misschien. Foglights geinstalleerd en misschien wel een betere ontsteking gemonteerd of een elektrische fan. Dan gaat het heel rap. Hoewel ik dus bovenstaande onderdelen heb liggen, vind ik het teveel gepruts om een correcte uitvoering van een dynamo te gebruiken en hiermee aan de gang te gaan. Heb dan ook besloten er een 3G uitvoering op te schroeven, temeer omdat deze al bij lage toerentallen veel leveren. Dat heeft bovenste oplossing dus niet. Die moet echt toeren draaien (!).

vervangen door modernere 3G alternator:
7" pivot 95A 3G alternator -> 7" is kleine uitvoering, pivot mount is wat de oude alternator ook heeft
4:00 clocking -> was optie om aan te geven of de electrische aansluitingen verdraaid ten opzichte van de mountingpoints moesten zitten. Standaard is 12:00 clocking. Ik kan helaas geen site vinden waar je de clocking kunt aanpassen. Je kunt het zelf doen, drie schoeven los en achterkant 120 graden draaien.
Alternator charge cable kit -> er zit een speciale weatherpack connector op deze jongens. Handig om erbij te hebben.
Verder heb je nog een dikkere kabelaansluiting nodig richting je accu / startrelais. Hier kan je voor shoppen bij Rick Donkers Auto Electrics hier in Nederland (www.rdae.nl). Denk aan 175A microfuse en voldoende dikke kabels om het aan te sluiten.

Zie bijvoorbeeld hier:
http://www.fourwheeler.com/how-to/elect ... ing-power/
http://www.powermastermotorsports.com/catalog.html# pagina 96-97
http://www.paperformance.com/95a-3g-alternator-1614e/

Een dynamo van plusminus 100A kan nog met een enkele v-belt uitgevoerd worden zonder dat deze gaat slippen. Voor zwaardere uitvoeringen wordt een dubbele v-belt of zelfs serpentine belt geadviseert. Zeker bij hele zware verbruikers of lege accu's.

De charme van een 3G is dat deze al vanaf een vrij laag toerental een behoorlijke opbrengst heeft. En dat is wel fijn als je in een file staat of in de rij bij een verregend high school eindexamen feest en je elektrische fan in de motorruimte begint 30A weg te trekken. Verder hoeft deze, in tegenstelling tot

Er zijn ook zgn One-wire (of Self-Exciting) alternators. Die worden ook vaak toegepast omdat ze zo eenvoudig aan te sluiten zijn (letterlijk 1 draad). Deze moeten na starten van de motor eerst een keer een bepaald minimum toerental draaien om ze te activeren. Dat is voor een stationair opgesteld apparaat vaak niet zo'n probleem. Voor een auto zou ik toch voor de 'gestuurde' versie gaan die vanuit het contactslot geactiveerd wordt.

Als laatste tip: met een zwaardere dynamo moet je ook je massa aansluitingen upgraden. Er zitten er twee:
body - engine block achterop cylinderkop bij passagierskant
engine block - negative side battery (deze is vaak al van voldoende dikte vanwege de startstroom van de startmotor, zit aan onderkant motorblok passagierskant vooraan)

Ik heb vanaf de aansluiting op het blok waar de de minkabel van de accu naar toe gaat, extra een platte geweven massa strip naar de engine mount op de carrosserie gezet.Dit als extra aansluiting want de verbinding vanaf de firewall naar achterkant motorblok is aan de firewall kant niet al te zwaar uitgevoerd. Dat stukje heb ik trouwens ook vervangen door een stukje plat geweven massa strip

Hope this helps.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
NordicDawn
Berichten: 2586
Lid geworden op: wo 12 sep, 2007 14:34
Locatie: Overijssel

Re: Falende dynamo (‘66): schoonmaken/reviseren?

Bericht door NordicDawn »

Mijn dynamo was er ook mee op gehouden. Ik heb er voor gekozen om hem te laten reviseren. Uiteindelijk het complete binnenwerk van een nieuwe over laten zetten in de oude case zodat het er nog origineel uit ziet. Kosten vielen mij mee. Ik was iets meer dan €100,- kwijt. Werkt weer als een zonnetje.
1970 Mustang Hardtop
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Falende dynamo (‘66): schoonmaken/reviseren?

Bericht door Sway »

Mensen, veel dank voor de uitgebreide reacties. Helemaal top al die info. Ik ga er binnenkort mee aan de slag!
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”