Ja, er zijn verschillende uitvoeringen. De behuizing kan 2 groottes hebben (large en small casing) en de bevestigingswijze aan het blok.
Ik ben mijn linkjes aan het doorzoeken maar de pagina's uit 2007-2008 zijn dood of zelfs de sites zijn compleet weg. Vanuit mijn mail heb ik het volgende gevonden:
upgrade internals van standaard alternator:
https://alternatorparts.com (ook veel info te vinden over 3G spul trouwens)
https://alternatorparts.com/ho-7013-kit-contents.html
Heeft ook veel YT video's.
Persoonlijk zou ik voor onderstaande gaan. De stroomvoorziening in de Mustang was op zijn best net aan. Hier moeten we H4 lampen hebben en die pakken al meer, modern radiootje misschien. Foglights geinstalleerd en misschien wel een betere ontsteking gemonteerd of een elektrische fan. Dan gaat het heel rap. Hoewel ik dus bovenstaande onderdelen heb liggen, vind ik het teveel gepruts om een correcte uitvoering van een dynamo te gebruiken en hiermee aan de gang te gaan. Heb dan ook besloten er een 3G uitvoering op te schroeven, temeer omdat deze al bij lage toerentallen veel leveren. Dat heeft bovenste oplossing dus niet. Die moet echt toeren draaien (!).
vervangen door modernere 3G alternator:
7" pivot 95A 3G alternator -> 7" is kleine uitvoering, pivot mount is wat de oude alternator ook heeft
4:00 clocking -> was optie om aan te geven of de electrische aansluitingen verdraaid ten opzichte van de mountingpoints moesten zitten. Standaard is 12:00 clocking. Ik kan helaas geen site vinden waar je de clocking kunt aanpassen. Je kunt het zelf doen, drie schoeven los en achterkant 120 graden draaien.
Alternator charge cable kit -> er zit een speciale weatherpack connector op deze jongens. Handig om erbij te hebben.
Verder heb je nog een dikkere kabelaansluiting nodig richting je accu / startrelais. Hier kan je voor shoppen bij Rick Donkers Auto Electrics hier in Nederland (
www.rdae.nl). Denk aan 175A microfuse en voldoende dikke kabels om het aan te sluiten.
Zie bijvoorbeeld hier:
http://www.fourwheeler.com/how-to/elect ... ing-power/
http://www.powermastermotorsports.com/catalog.html# pagina 96-97
http://www.paperformance.com/95a-3g-alternator-1614e/
Een dynamo van plusminus 100A kan nog met een enkele v-belt uitgevoerd worden zonder dat deze gaat slippen. Voor zwaardere uitvoeringen wordt een dubbele v-belt of zelfs serpentine belt geadviseert. Zeker bij hele zware verbruikers of lege accu's.
De charme van een 3G is dat deze al vanaf een vrij laag toerental een behoorlijke opbrengst heeft. En dat is wel fijn als je in een file staat of in de rij bij een verregend high school eindexamen feest en je elektrische fan in de motorruimte begint 30A weg te trekken. Verder hoeft deze, in tegenstelling tot
Er zijn ook zgn One-wire (of Self-Exciting) alternators. Die worden ook vaak toegepast omdat ze zo eenvoudig aan te sluiten zijn (letterlijk 1 draad). Deze moeten na starten van de motor eerst een keer een bepaald minimum toerental draaien om ze te activeren. Dat is voor een stationair opgesteld apparaat vaak niet zo'n probleem. Voor een auto zou ik toch voor de 'gestuurde' versie gaan die vanuit het contactslot geactiveerd wordt.
Als laatste tip: met een zwaardere dynamo moet je ook je massa aansluitingen upgraden. Er zitten er twee:
body - engine block achterop cylinderkop bij passagierskant
engine block - negative side battery (deze is vaak al van voldoende dikte vanwege de startstroom van de startmotor, zit aan onderkant motorblok passagierskant vooraan)
Ik heb vanaf de aansluiting op het blok waar de de minkabel van de accu naar toe gaat, extra een platte geweven massa strip naar de engine mount op de carrosserie gezet.Dit als extra aansluiting want de verbinding vanaf de firewall naar achterkant motorblok is aan de firewall kant niet al te zwaar uitgevoerd. Dat stukje heb ik trouwens ook vervangen door een stukje plat geweven massa strip
Hope this helps.