Headers

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
dbouwer
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 30 okt, 2016 13:22

Headers

Bericht door dbouwer »

Vraagje: Ik ga spoedig aan de gang om mijn nieuwe 289 motor in de mustang te bouwen, opgebouwd conform hipo specs. Nu zit ik nog met de oude uitlaatspruitstukken, en zit te denken aan een setje headers. Paar vragen:
- Levert dat wat op qua vermogen?
- Welke dan, er zijn enorm veel typen en soorten
- Waar rekening mee te houden qua passing en aansluitingen?

Vast veel ervaringen hier. hoor het graag.

Gr. David
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Headers

Bericht door Ando »

Kijk uit met long type headers, die liggen vaak erg laag en rijdt je snel aan de grond. Ook heb je hier vaak een verlengt bracket bij nodig voor de stuurbekrachtigingscilinder. Headers geven een stuk meer warmte onder de kap dan de gietijzeren spruitstukken. In wikkelen is een optie maar geeft kans op doorbranden. Als ik nu weer zou moeten kiezen dan zou ik ceramisch gecoate shorties nen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Headers

Bericht door Big_fun_58 »

Ando schreef: wo 05 sep, 2018 18:00 Kijk uit met long type headers, die liggen vaak erg laag en rijdt je snel aan de grond.
Vermijd long tube headers die óók voor een 351W geschikt zouden zijn. Als je deze op een 289 zet dan komen ze 1/2 inch lager te liggen (steken er waarschijnlijk dus verder onderuit)

Headers zijn het beste en als je echt voor Hipo 289 old scool gaat dan kan je tri-Y headers proberen. Die zijn speciaal voor (Shelby) 289 Hipo blokken gemaakt.
Voor straat gebruik voldoen deze goed. Zag pas geleden nog RVS sets op Marktplaats...

nou succes!!!
It's the M@DM@N.......... #>B-)
blackmercury
Berichten: 143
Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 11:55

Re: Headers

Bericht door blackmercury »

Kijk uit met die MP tri y headers, dat zijn china ebay troep, die voor $ 100 nieuw verkocht worden en handige harries in NL verkopen die voor € 200
of meer. Die krengen passen voor geen meter, dus veel slijp en laswerk om die erop te krijgen !
Heb zelf longtubes verbouwd totdat ze pasten en gewrapt, paar keer de grond geraakt en veel stank van de wrap in de cabine door de ventilatiekleppen bij de voeten.
Geven theoretisch meer pk, maar zo hoog bovenin dat je met sportief rijden er niets van merkt.....
Ik heb ze er weer vanaf geschopt en heb de gietijzeren er weer op gebout !
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Headers

Bericht door Ando »

Kikk inderdaad uit voor de merkloze troep, daar wordt je echt doodziek van. Ik had een setje van Dynomax, dat paste goed, trok niet krom en zijn netjes gebleven zolang ik de Mustang had.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Headers

Bericht door Gearz »

Er zijn tegenwoordig ook correct uitziende Hi-Po manifolds te koop die aanmerkelijk beter flowen als de originele Hi-Po spruitstukken als je een correct uiterlijk wil nastreven, worden ook veel gebruikt door historische racers welke gelimiteerd zijn aan gebruik van bepaalde castings.
Tri-Y's zien er ook lekker tijdscorrect uit en doen hun werk, Midlength headers hebben de voordelen (patriots bijv.) en niet de nadelen.
De Tri-Y's geven wat meer koppel onderin, Long tubes met niet te grote primaries geven wat HP winst in een bredere range , Shorties hebben nagenoeg geen voordeel ten opzichte van de Hi-Po manifolds.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”