Rubbers aan uw voorzijde

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hamster
Berichten: 90
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:49

Rubbers aan uw voorzijde

Bericht door Hamster » zo 23 sep, 2018 06:44

Ik heb het natuurlijk keurig over de Mustang hè. :roll:

Gisteren bij het vervangen van de brandstofpomp (ja Jan, duurde even..) de auto op een brug gehad en 's beter naar de onderzijde kunnen gluren. Wat vooral opviel was dat alle (!) rubbers aan de voorkant nogal droog zijn zeg maar. Projectje voor het komende seizoen zeg maar. Is daar een 'routine' voor als in: als het hele circus los gaat, wat pak je dan bij voorkeur mee om bv. besturing beter te maken? Ik ga (vooralsnog) geen schijfremmen of fancy suspension plaatsen maar kleine verbeteringen maken een kans.
Iedere dag is een schooldag

Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Rubbers aan uw voorzijde

Bericht door Big_fun_58 » zo 23 sep, 2018 08:46

:lol: :lol: Beter laat dan nooit... :D
Start hij nu weer op benzine?

Wat je rubbers betreft: onderste draagarmrubbers kan je zo nieuwe bussen in persen. Stabilisatorrubbers kan je ook zo vervangen. De rest (bovenste draagarmen en spiraalveerhouders) zijn moeilijker. Compleet vervangen is beter.
Succes.
It's the M@DM@N.......... #>B-)

Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5116
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland
Contacteer:

Re: Rubbers aan uw voorzijde

Bericht door Gearz » zo 23 sep, 2018 10:57

Als je het in één keer goed wil aanpakken, alle rubbers in één keer vervangen en daarbij tevens goed letten op eventuele vervorming van de onderste draagarmen en de strut rods.

Swaybar bushings
Control arm bushings
Strutrod bushings
Coil spring isolator bushings
Spring perches

Evt. kun je alles (op de strutrods na) indien wenselijk gelijk ook vervangen door poly urethane bushings.

Uiteindelijk zou ik je aanraden om alles opnieuw te laten afstellen, uitlijnen van sporing, camber en caster, en je zult aangenaam verrast zijn door het nieuwe weggedrag.

Michel.

Gebruikersavatar
Hamster
Berichten: 90
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:49

Re: Rubbers aan uw voorzijde

Bericht door Hamster » zo 23 sep, 2018 19:41

Wat is precies het voordeel van poly tov rubber?

Ik kan even niet de juiste naam vinden maar de rubbers waar de motor in 'hangt' hebben ook betere dagen gekend. Ook op het lijstje lijkt me.

Verder las ik eerder iets over "roller idler arms", wat een veel betere wegligging zou opleveren (ipv power steering installeren). Meteen maar meenemen dan of gaan we dan op de "helling der eindeloze kleine verbeteringen"?
Iedere dag is een schooldag

Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5116
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland
Contacteer:

Re: Rubbers aan uw voorzijde

Bericht door Gearz » zo 23 sep, 2018 21:02

Poly Urethane geeft minder speling (bewegingsruimte), stuurt strakker en gaat langer mee (hardt niet uit), Rubber geeft minder trilling door, geeft meer comfort maar is eerder onderhevig aan slijtage c.q. uitharding door warmte en UV.

Michel.

Gebruikersavatar
mustang66coupe
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26

Re: Rubbers aan uw voorzijde

Bericht door mustang66coupe » zo 23 sep, 2018 23:10

Hamster schreef:
zo 23 sep, 2018 19:41
Wat is precies het voordeel van poly tov rubber?

Ik kan even niet de juiste naam vinden maar de rubbers waar de motor in 'hangt' hebben ook betere dagen gekend. Ook op het lijstje lijkt me.

Verder las ik eerder iets over "roller idler arms", wat een veel betere wegligging zou opleveren (ipv power steering installeren). Meteen maar meenemen dan of gaan we dan op de "helling der eindeloze kleine verbeteringen"?
Een roller idler arm is geen slecht idee maar zeker geen vervanger van stuurbekrachtiging.
Mocht je van stuurbekrachtiging naar manueel gaan (zoals ik heb gedaan) dan is een roller arm zeker geen slecht idee. Dit omdat een stuurhuis van een bekrachtiger versie minder omwenteling heeft en dus zwaarder stuurt dan een niet bekrachtigd stuurhuis.

Heb je nu al een manueel stuurhuis en je doet een roller idler arm plaatsen (eventueel incl. sportieve afstelling van je voorwielen) dan zit je denk ik op een gulle middenweg. Strakker sturen en niet al te zwaar. Wil je echt stuurbekrachtiging zal je stuurbekrachtiging moeten nemen denk ik.

Gewoon ff googlen wat de ervaring van mensen zijn met bepaalde combinaties.
66 coupe aut. V8 in progress

Gebruikersavatar
pmadelis
Berichten: 39
Lid geworden op: di 26 mei, 2015 19:51
Locatie: Sittard-Geleen

Re: Rubbers aan uw voorzijde

Bericht door pmadelis » di 25 sep, 2018 19:17

Hoi,

ben er zelf ook mee bezig. Bij mij zijn alleen de spring perches naar de haaien..en de coil spring insulators...

ben sterk erover aan het denken om de "Scott Drake Coil Spring Saddle High Performance 1965-1973" aan te schaffen...

deze schijnen goed mee te draaien net zoals de "roller spring perches" ...alleen kosten die laatste over de 200 dollar...

Zeer waarschijnlijk zijn de "motor mounts "ook aan vervanging toe....

Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”