Rubbers aan uw voorzijde

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Hamster
Berichten: 241
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:49

Rubbers aan uw voorzijde

Bericht door Hamster »

Ik heb het natuurlijk keurig over de Mustang hè. :roll:

Gisteren bij het vervangen van de brandstofpomp (ja Jan, duurde even..) de auto op een brug gehad en 's beter naar de onderzijde kunnen gluren. Wat vooral opviel was dat alle (!) rubbers aan de voorkant nogal droog zijn zeg maar. Projectje voor het komende seizoen zeg maar. Is daar een 'routine' voor als in: als het hele circus los gaat, wat pak je dan bij voorkeur mee om bv. besturing beter te maken? Ik ga (vooralsnog) geen schijfremmen of fancy suspension plaatsen maar kleine verbeteringen maken een kans.
Iedere dag is een schooldag
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Rubbers aan uw voorzijde

Bericht door Big_fun_58 »

:lol: :lol: Beter laat dan nooit... :D
Start hij nu weer op benzine?

Wat je rubbers betreft: onderste draagarmrubbers kan je zo nieuwe bussen in persen. Stabilisatorrubbers kan je ook zo vervangen. De rest (bovenste draagarmen en spiraalveerhouders) zijn moeilijker. Compleet vervangen is beter.
Succes.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Rubbers aan uw voorzijde

Bericht door Gearz »

Als je het in één keer goed wil aanpakken, alle rubbers in één keer vervangen en daarbij tevens goed letten op eventuele vervorming van de onderste draagarmen en de strut rods.

Swaybar bushings
Control arm bushings
Strutrod bushings
Coil spring isolator bushings
Spring perches

Evt. kun je alles (op de strutrods na) indien wenselijk gelijk ook vervangen door poly urethane bushings.

Uiteindelijk zou ik je aanraden om alles opnieuw te laten afstellen, uitlijnen van sporing, camber en caster, en je zult aangenaam verrast zijn door het nieuwe weggedrag.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Hamster
Berichten: 241
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:49

Re: Rubbers aan uw voorzijde

Bericht door Hamster »

Wat is precies het voordeel van poly tov rubber?

Ik kan even niet de juiste naam vinden maar de rubbers waar de motor in 'hangt' hebben ook betere dagen gekend. Ook op het lijstje lijkt me.

Verder las ik eerder iets over "roller idler arms", wat een veel betere wegligging zou opleveren (ipv power steering installeren). Meteen maar meenemen dan of gaan we dan op de "helling der eindeloze kleine verbeteringen"?
Iedere dag is een schooldag
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Rubbers aan uw voorzijde

Bericht door Gearz »

Poly Urethane geeft minder speling (bewegingsruimte), stuurt strakker en gaat langer mee (hardt niet uit), Rubber geeft minder trilling door, geeft meer comfort maar is eerder onderhevig aan slijtage c.q. uitharding door warmte en UV.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
mustang66coupe
Berichten: 1259
Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26

Re: Rubbers aan uw voorzijde

Bericht door mustang66coupe »

Hamster schreef: zo 23 sep, 2018 19:41 Wat is precies het voordeel van poly tov rubber?

Ik kan even niet de juiste naam vinden maar de rubbers waar de motor in 'hangt' hebben ook betere dagen gekend. Ook op het lijstje lijkt me.

Verder las ik eerder iets over "roller idler arms", wat een veel betere wegligging zou opleveren (ipv power steering installeren). Meteen maar meenemen dan of gaan we dan op de "helling der eindeloze kleine verbeteringen"?
Een roller idler arm is geen slecht idee maar zeker geen vervanger van stuurbekrachtiging.
Mocht je van stuurbekrachtiging naar manueel gaan (zoals ik heb gedaan) dan is een roller arm zeker geen slecht idee. Dit omdat een stuurhuis van een bekrachtiger versie minder omwenteling heeft en dus zwaarder stuurt dan een niet bekrachtigd stuurhuis.

Heb je nu al een manueel stuurhuis en je doet een roller idler arm plaatsen (eventueel incl. sportieve afstelling van je voorwielen) dan zit je denk ik op een gulle middenweg. Strakker sturen en niet al te zwaar. Wil je echt stuurbekrachtiging zal je stuurbekrachtiging moeten nemen denk ik.

Gewoon ff googlen wat de ervaring van mensen zijn met bepaalde combinaties.
66 coupe aut. V8 in progress
Gebruikersavatar
pmadelis
Berichten: 55
Lid geworden op: di 26 mei, 2015 19:51
Locatie: Sittard-Geleen

Re: Rubbers aan uw voorzijde

Bericht door pmadelis »

Hoi,

ben er zelf ook mee bezig. Bij mij zijn alleen de spring perches naar de haaien..en de coil spring insulators...

ben sterk erover aan het denken om de "Scott Drake Coil Spring Saddle High Performance 1965-1973" aan te schaffen...

deze schijnen goed mee te draaien net zoals de "roller spring perches" ...alleen kosten die laatste over de 200 dollar...

Zeer waarschijnlijk zijn de "motor mounts "ook aan vervanging toe....
Gebruikersavatar
Hamster
Berichten: 241
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:49

Re: Rubbers aan uw voorzijde

Bericht door Hamster »

Guilty as charged: vorig jaar vooral rondgereden en deze klus geparkeerd. Bij dezen poging twee :smt059

Het jargon zit nog niet lekker onder de huid :roll: dus ik heb moeite met te bepalen welke bushing nou welke naam draagt. Maar even terug naar de basisschool dan, ook voor toekomstige 'gluurders' in dit draadje. Plaatjes bij het praatje dus: hoe heten de volgende rubbers? ( '68 Convertible)

1. Stabilisatorstang Rubbers / Sway Bar Bushings
(verschillende diameters),
bv. https://www.adamscc.nl/nl/64-73-stabili ... bers-set-1


2.


3. Trekstang Rubbers / Strut Rod Bushings.
De trekstang zit aan de andere zijde vast gebout aan de control arm.
Bv. https://www.adamscc.nl/nl/67-73-trek-stang-rubbers-kit


4.



5. Stabilisatorstang / Sway Bar End Link (bovenzijde). Aan de onderzijde gaat deze set (2x2 rubbers + ringen) door de Control Arm (ook zichtbaar)
,
bv. https://www.adamscc.nl/nl/68-73-stabili ... d-link-kit


6. (onduidelijk wrs, de dikke 'donut' onder de metalen arm)



7. Stabilisatorstang / Sway Bar End Link (bovenzijde), net als 5. maar van de andere kant (voorzijde) gezien.



8.


9. (da's aan de bovenkant van de schokbreker, onder de motorkap dus)
Laatst gewijzigd door Hamster op ma 11 mei, 2020 19:57, 5 keer totaal gewijzigd.
Iedere dag is een schooldag
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Rubbers aan uw voorzijde

Bericht door peer »

Die stabilisatie stang en schokbreker rubbers kan je makkelijk vervangen. Die op de stuurkogels en daarboven (dikke donut) is een ander verhaal, als je die los probeert te maken komen die vaak niet los. Met alle handelingen en geweld die nodig is om dat ooit los te krijgen is de kans groot dat je de hele kogels moet vervangen en daarna de boel uitlijnen.
Ik zou die vooral schoonmaken en kijken of ze niet gescheurd zijn. Zijn ze nog heel, lekker laten zitten.
Gebruikersavatar
Hamster
Berichten: 241
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:49

Re: Rubbers aan uw voorzijde

Bericht door Hamster »

Thanks, Peer. :smt023
Twee 'dingetjes': ik weet dus niet welke rubber wat is en hoe dat in het Engels heet.

7. is dus de stuurkogelrubber?
Iedere dag is een schooldag
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Rubbers aan uw voorzijde

Bericht door peer »

Nee 4,6 en 8 zijn de rubbers die ik niet los zo halen als het niet hoeft.

1,3,5 en 7 zijn je stabilisatiestang rubbers. Gewoon een hele zet met nieuwe boutjes lijkt me het verstandig.
Gebruikersavatar
Hamster
Berichten: 241
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:49

Re: Rubbers aan uw voorzijde

Bericht door Hamster »

Ok, helder advies, tnx. Gaat vervanging de wegligging e/o stuurgedrag verbeteren overigens of is het meer "onderhoud als goed huisvader"?

Ook, als ik op CJPonyparts kijk word ik horendol van alle soorten en uitvoeringen. Is er iets van een basispakket waar alle 'standaard' rubbers + hardware in zit of is het toch een kwestie van eindeloos zoeken en maar hopen dat je alle producten bij elkaar weet te harken?
Iedere dag is een schooldag
Gebruikersavatar
67gt500
Donateur 2014
Berichten: 1718
Lid geworden op: di 21 feb, 2006 10:31
Locatie: Wierden (overijssel)
Contacteer:

Re: Rubbers aan uw voorzijde

Bericht door 67gt500 »

punt 9 is APK afkeur! weet niet of je dit rubber kunt vervangen.

https://www.adamscc.nl/nl/ford-usa-onde ... anging?p=2
'66 conv. 289ci zilver bleu, pony int. ps en airco.
'67 GT500E Eleanor met 418ci stroker
'66 coupé deelnemer Historische rally's
Gebruikersavatar
Hamster
Berichten: 241
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:49

Re: Rubbers aan uw voorzijde

Bericht door Hamster »

Met wat desk research :D ben ik achter wat namen (NL/EN) gekomen en heb ze toegevoegd aan de foto's.

Het is maar dat u het weet.

Informatief filmpje over deze spullenboel.
Iedere dag is een schooldag
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Rubbers aan uw voorzijde

Bericht door edgar »

4,6 en 8 zijn ball joint seals / stof hoezen. Er achter zit het vet wat je die kogels in spuit.

Voor een voorbeeld zie:
https://www.adamscc.nl/nl/65-73-stofhoe ... fuseekogel

Om deze te vervangen moet je je balljoints loshalen. Die zitten i.h.a. zeer vast door de conische passing (mag immers geen speling op zitten). Er zijn verschillende manieren, op jijpijp staan veel voorbeelden. Ik doe het door ze te laten schrikken; met een zware hamer een goede klap op het 'oog' gedeelte te geven terwijl ik de achterkant tegen een andere zware hamer houd. Daarmee wordt de energie van de klap opgevangen en niet doorgegeven aan de rest van de ophanging. Eerst de kroonmoer een paar slagen los natuurlijk.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”