klepsteel lengte

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

klepsteel lengte

Bericht door mymustang »

Hallo,

Ben mijn motor aan het reviseren en er zit een verschil op de kleplengte van de inlaat.
De lengte van de nieuwe kleppen zijn 2.3mm langer dan de kleppen in de cilinderkoppen.
Volgens de machinebewerker zijn de kleppen waarschijnlijk bewerkt geweest.
Hij kan daar geen verklaring voor geven waarom dit zou gebeurd zijn.
Heeft iemand ervaring of ken je een gelijkaardig geval?
het is een 302 motor.
Alvast dank mocht er iemand wat info hebben.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: klepsteel lengte

Bericht door Big_fun_58 »

Pre 66 kleppen zijn korter dan de latere kleppen vanaf 66.
Heeft te maken met het type tuimelaar.
Volgens mij was het verschil méér dan 2.3 mm.
Ik kan het hier niet nakijken. Misschien weet iemand anders dat.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: klepsteel lengte

Bericht door Gearz »

Big_fun_58 schreef: wo 03 okt, 2018 21:17 Pre 66 kleppen zijn korter dan de latere kleppen vanaf 66.
Heeft te maken met het type tuimelaar.
Volgens mij was het verschil méér dan 2.3 mm.
Ik kan het hier niet nakijken. Misschien weet iemand anders dat.
Dat klopt Jan, echter geeft hij aan dat het om een 302 gaat en niet om een 289.
mymustang schreef: wo 03 okt, 2018 17:32 De lengte van de nieuwe kleppen zijn 2.3mm langer dan de kleppen in de cilinderkoppen.
Volgens de machinebewerker zijn de kleppen waarschijnlijk bewerkt geweest.
Hij kan daar geen verklaring voor geven waarom dit zou gebeurd zijn.

Uit welk jaar is die 302 motor en is deze nog volledig origineel ?

Een paar mogelijke suggesties....

Zitten er geen zogenaamde valve stem tip caps op ?
Dit zijn een soort losse busjes van gehard staal welke soms op de uiteinde van de klepstelen zaten in sommige 302 blokken vanaf '68 tot en met '71
Vanaf mid '68 zitten deze enkel nog op de uitlaatklep stelen, vanaf '69 zaten er z.g.n fixed type caps op klepstelen in alle 302 blokken uit taxi's, politie wagens en Bronco's, vanaf '72 zitten deze fixed type caps op klepstelen op alle 302's.

Zonder deze caps (in het geval van de vroege losse types) zijn de klepstelen net iets korter (wellicht over het hoofd gezien na demontage ?)

Zo niet dan zou ik toch maar eens goed checken of de bestelde kleppen wel de juiste lengte en valve stem diameter hebben, je kunt ze voor een 302 in verschillende lengtes bestellen.
Ik kan mij amper voorstellen dat ze qua lengte bewerkt zijn geweest tenzij er kleppen gemonteerd zitten uit een vroegere versie of wellicht in een 289 kop welke misschien ooit gemonteerd is geweest ?

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: klepsteel lengte

Bericht door mymustang »

De motor is een blok uit 72.
De machinebewerker stelde voor om er 1mm af te doen.
Bij de bestelling heb ik duidelijk vermeld dat een 302 was van 72.
Daar vertelde ze me dat de kleppen vooral diep genoeg in hun zitting moesten zitten en de klepsteel gelijk met die van de uitlaat te laten stellen.
Kan er iets ernstig mislopen met deze theorie?
Gebruikersavatar
mustang66coupe
Berichten: 1259
Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26

Re: klepsteel lengte

Bericht door mustang66coupe »

De motor kan wel van 72 zijn maar zijn de koppen dat ook?
Na al die jaren kan er wat verwisseld zijn.

Ik bleek in mijn 302 blok 289 krukas en drijfstangen te hebben (heb dus eigenlijk een 289er in een 302 blok).
En mijn koppen bleken uit de jaren 80.

M.a.w. het is zeker de moeite waard om de casting nummers te controleren en niet zomaar alles te bestellen omdat je denkt een origineel 302 blok uit 1972 hebt.
66 coupe aut. V8 in progress
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: klepsteel lengte

Bericht door mymustang »

De machinebewerker heeft de koppen klaar ondertussen.
Hij heeft de diepte van de zitting gecheckt en dat is correct volgens hem.
De kleppen zijn gelijk gebracht en volgens hem zou dit perfect moeten kloppen.
Moeten er überhaupt valve stem tips opzitten?
Ik neem aan dat dit gedaan werd om de inslag op de klepsteel te beperken of is dit om andere reden gebeurd destijds? De ene keer met tips dan enkel op de uitlaatkleppen en daarna vaste tips... Daar zie ik geen lijn in eerlijk gezegd.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: klepsteel lengte

Bericht door mymustang »

Wat betreft het jaartal.
Heb van de koppen nu net geen foto gemaakt, maar op uitzondering van de intake is alles van 72'.
Zelfs de distributie is van 72' en dus waarschijnlijk nooit vervangen.
Ik vermoed dat de koppen ook van dat jaar zijn.
De krukas staat 302 op, dus dat klopt dan ook al.
Ik hoop dat het allemaal goed gaat komen, mijn intuïtie verteld me anders andere dingen🤔
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”