Beste allemaal,
ben sinds vandaag lid op het forum en sinds 5 maanden trotse bezitter van een Mustang V8 289 van 1965.
Ben zelf (nog) niet zo technisch en het volgende probleem doet zich voor.
Als de motor op temperatuur is start hij pas na een aantal pogingen en loopt dan stationair heel onrustig;
moet gas blijven geven anders slaat die af; ruikt ook na benzine. De ontsteking is gecontroleerd en werkt goed.
Iemand een idee of tip voor mijn probleem?
Bij voorbaat dank!
Groeten,
Wolf
motor draait niet rond
Moderator: Shelby GT-H
- 1970TwisterSpecial
- Moderator
- Berichten: 5531
- Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
- Locatie: net ff buituh ut Westland
- Contacteer:
Re: motor draait niet rond
Wellicht last van Vapor-lock ?
Als je de motor uitzet, kijk eens of de benzine aan het koken is ik het benzinefilter.
Wellicht loopt de benzineslang/benzine filter wat te dicht langs je blok, waardoor er gasvorming optreed door de warmte die het blok afgeeft.
Als je de motor uitzet, kijk eens of de benzine aan het koken is ik het benzinefilter.
Wellicht loopt de benzineslang/benzine filter wat te dicht langs je blok, waardoor er gasvorming optreed door de warmte die het blok afgeeft.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Re: motor draait niet rond
Welkom op het forum Wolf,
Er kunnen verschillende oorzaken aan ten grondslag liggen, de eerste waar ik eens naar zou kijken zijn de volgende ...
1-Bobine is defect aan het gaan.
-Merk je dat de motor naar mate dat je rijdt (en warmer wordt) slechter gaat lopen, misfired of vermogen mist, dan zou een slechte bobine een oorzaak kunnen zijn.
2-Carburateur raakt verhit door de hitte van de intake waardoor de benzine in de vlotterkamer aan de kook raakt.
-Trek het luchtfilter er eens af als het probleem zich voor doet met de motor uit en kijk eens in de barrels (venturies) van de carburateur.
Zie je hier benzine al dan niet borrelend in staan dan zit het probleem in de carburateur en verzuipt de motor.
-Zit er een spacer (metalen, kunststof of aluminium deel) tussen het intake manifold (inlaatspruitstuk) en de carburateur ? Deze hoort hier namelijk te zitten, zo niet dan raakt de carburateur mogelijk oververhit met eerder genoemde verschijnselen ten gevolge.
3-Vapour lock in de brandstofleiding.
-Loopt de brandstofaanvoerleiding in de motorruimte dicht langs een uitlaatspruitstuk of deel van het motorblok ?
Zo ja, dan zou het kunnen zijn dat de benzine verdampt in de leiding waardoor er luchtbellen ontstaan en zich een luchtkolom vormt waardoor de brandstofpomp (vloeistofpomp) niet meer goed of onvoldoende kan aanzuigen. Oplossing is dan omleiden of isoleren. Dit probleem doet zich meestal voor nadat de warme motor even heeft uitgestaan en weer opnieuw gestart wordt.
4-Defecte choke, c.q. Motor loopt te rijk als deze warm is.
-Trek het luchtfilter er af als de motor warm is en het probleem zich voor doet en kijk of de choke klep open staat, zo niet dan krijgt de carb te weinig lucht en te veel brandstof en loopt te rijk.
-Is het een originele carburateur, check dan of de metalen choke tube tussen carb en uitlaatspruitstuk nog aanwezig is en in goede staat, deze zorgt er voor dat de chokewerking geregeld wordt.
-Blijft de choke klep geheel of gedeeltelijk dicht staan ? Probeer dan eens te starten als je de choke klep handmatig open houdt.
5-Vacuüm lek.
-Lekt één van de vacuüm slangen of zit er een vacuüm lek tussen de intake en carburateur (vergane pakking bijv.) ?
Als je bij de laatste voorzichtig een klein beetje remreiniger er tegenaan spuit gaat de motor dan kortstondig harder lopen ?
Zo ja dan heb je een vacuüm lek. Je kunt het ook proberen door er een vloeitje tegenaan te houden om te kijken of deze er tegenaan gezogen wordt.
6- Brandstofpomp versleten.
Michel.
Er kunnen verschillende oorzaken aan ten grondslag liggen, de eerste waar ik eens naar zou kijken zijn de volgende ...
1-Bobine is defect aan het gaan.
-Merk je dat de motor naar mate dat je rijdt (en warmer wordt) slechter gaat lopen, misfired of vermogen mist, dan zou een slechte bobine een oorzaak kunnen zijn.
2-Carburateur raakt verhit door de hitte van de intake waardoor de benzine in de vlotterkamer aan de kook raakt.
-Trek het luchtfilter er eens af als het probleem zich voor doet met de motor uit en kijk eens in de barrels (venturies) van de carburateur.
Zie je hier benzine al dan niet borrelend in staan dan zit het probleem in de carburateur en verzuipt de motor.
-Zit er een spacer (metalen, kunststof of aluminium deel) tussen het intake manifold (inlaatspruitstuk) en de carburateur ? Deze hoort hier namelijk te zitten, zo niet dan raakt de carburateur mogelijk oververhit met eerder genoemde verschijnselen ten gevolge.
3-Vapour lock in de brandstofleiding.
-Loopt de brandstofaanvoerleiding in de motorruimte dicht langs een uitlaatspruitstuk of deel van het motorblok ?
Zo ja, dan zou het kunnen zijn dat de benzine verdampt in de leiding waardoor er luchtbellen ontstaan en zich een luchtkolom vormt waardoor de brandstofpomp (vloeistofpomp) niet meer goed of onvoldoende kan aanzuigen. Oplossing is dan omleiden of isoleren. Dit probleem doet zich meestal voor nadat de warme motor even heeft uitgestaan en weer opnieuw gestart wordt.
4-Defecte choke, c.q. Motor loopt te rijk als deze warm is.
-Trek het luchtfilter er af als de motor warm is en het probleem zich voor doet en kijk of de choke klep open staat, zo niet dan krijgt de carb te weinig lucht en te veel brandstof en loopt te rijk.
-Is het een originele carburateur, check dan of de metalen choke tube tussen carb en uitlaatspruitstuk nog aanwezig is en in goede staat, deze zorgt er voor dat de chokewerking geregeld wordt.
-Blijft de choke klep geheel of gedeeltelijk dicht staan ? Probeer dan eens te starten als je de choke klep handmatig open houdt.
5-Vacuüm lek.
-Lekt één van de vacuüm slangen of zit er een vacuüm lek tussen de intake en carburateur (vergane pakking bijv.) ?
Als je bij de laatste voorzichtig een klein beetje remreiniger er tegenaan spuit gaat de motor dan kortstondig harder lopen ?
Zo ja dan heb je een vacuüm lek. Je kunt het ook proberen door er een vloeitje tegenaan te houden om te kijken of deze er tegenaan gezogen wordt.
6- Brandstofpomp versleten.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Re: motor draait niet rond
Heren,
Hartelijk dank voor de snelle reactie; tip - ik ga er aan de slag mee.
Groeten,
Wolf
Hartelijk dank voor de snelle reactie; tip - ik ga er aan de slag mee.
Groeten,
Wolf