Onze 'Stang', de laatste loodjes

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
metzijndrie
Berichten: 1351
Lid geworden op: zo 27 apr, 2008 21:09
Locatie: Gooi

Re: Onze 'Stang' betrouwbaar maken

Bericht door metzijndrie »

Hej GJ
Is het al gelukt met de verwarming?

gj
hoi GJ,
nee, nog steeds niet; moet wel gaan gebeuren.
De hele sloperij houdt me nogal tegen.
Idem de deur, het aanpakken van het scharnier.
Heb wel garage maar er staat nogal wat in waardoor je niet makkelijk vrij aan de carrosserie kan werken.
Daarnaast is een extra handje soms handig en zijn de heren nogal uithuizig. Lees in Amsterdam.
gj :-)
die starter voor super torque geeft dat dan meer kracht voor wat acceleratie of snelheid
hoi Tristan,
nee, de starter doet alleen wat als de motor gestart wordt. Dus voor acceleratie of snelheid maakt het niks uit.
wel voor het starten zelf, de startmotor komt snel rond waardoor hij beter start.

groetjes, gj
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
jilco
Berichten: 248
Lid geworden op: ma 13 okt, 2008 10:23

Re: Onze 'Stang' betrouwbaar maken

Bericht door jilco »

het scharnier kun je er wel afhalen hoor met een banaansleutel
dat is een sleutel voor om een hoek.
zo heb ik het ook gedaan,spatscherm hoeft er dan niet af.
sleutel 14 moet je gebruiken.
het nieuwe veertje vond ik bij mij te lang , heb er iets afgeslepen (zo,n 6 mm)
ik kreeg dat ding er niet tussen ondanks ik het scharnier in de bankschroef had.
hij is nu nog lang zat.
zo idioot veel spanning hoeft er ook niet op .
als je hem loshaald , ondersteun de deur dan wel ,anders is het zo vervelend voor je andere scharnier.

succes
4 speed a code
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Onze 'Stang' betrouwbaar maken

Bericht door Dakloos »

jilco schreef:sleutel 14 moet je gebruiken.
Ik denk dat je 9/16" nodig hebt. Als je bouten en moeren op een klassieke Mustang naar z'n grootje wilt helpen moet je metrisch gereedschap gebruiken :wink: .
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
metzijndrie
Berichten: 1351
Lid geworden op: zo 27 apr, 2008 21:09
Locatie: Gooi

Re: Onze 'Stang' betrouwbaar maken

Bericht door metzijndrie »

heren, dank voor de inspirerende informatie.

In mijn geval bleek een 1/2" maansleutel goed te passen.

Afbeelding

Het gat voor de nieuwe pin, die bij mij dus afgebroken of weggeslepen was, is 8.5 mm.
Dat met de kolomboor er in geboord na eerst even een center geslagen te hebben.

Afbeelding

Ik zette de veer er in terwijl de hinge los van de auto was.
Voor het losnemen de deur ondersteund met bierkratje plus kussentje.

Ik monteerde de veer en drukte het geheel daarna met een lijmtang in.
Daarna sloeg ik de nieuwe pin in het eerder geboorde 8.5 mm gat. Er is na het indrukken met de lijmtang voldoende vrije ruimte.

Daarna de hinge weer op zijn plaats terug gezet. Daarvoor was het nodig om ook de bovenste hinge wat ruimte te geven.
Deur afgesteld en daarna ook de defecte wire harness naar de deur vervangen.

Afbeelding


gj
Laatst gewijzigd door metzijndrie op vr 10 sep, 2010 20:18, 3 keer totaal gewijzigd.
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
Gebruikersavatar
gert-jan
Berichten: 1656
Lid geworden op: di 24 apr, 2007 20:07
Locatie: nabij 't fean

Re: Onze 'Stang' betrouwbaar maken

Bericht door gert-jan »

hej gj
op zich viel het mee de verwarming. je moet wel met 2 man zijn.

eerst in de motorruimte de schroefies losdraaien. en het plaatje in de motorruimte loshalen. de pijpjes vd radiateur zie je dan ook zitten

aan de binnenkant moet je het dashboardkastje verwijderen. bij ons zit een lange schroef aan de rechterkant. die houdt de rechterkant op zijn plek. die moet dus ook los. dan moet je hem een beetje wrikken, omdat ie aan de linkerkant in een pijp zit. dus wrikken en naar rechts en naar benden en naar je toe bewegen. naar beneden, ivm met de ruimte. naar je toe omdat de pijpjes vd radiateur uit de motorruimte moeten komen.
rest wijst zich vanzelf. wel ff doorzetten ook al denk je dat het niet kan....

om hem er weer in te zetten heb je hulp nodig. eerst proberen de pijpjes door de opening te sturen. dan moet er iemand de pijpjes proberen vast te houden, zodat ze er niet uitschieten. dan weer de zelfde handelingen. is wel even een gepruts.

uiteraard kun je een hernia oplopen als je onder de dash ligt.... :mrgreen:

veel plezier aankomende winter :wink:
1968 Mustang Coupe 289
1974 VW412e
Gebruikersavatar
metzijndrie
Berichten: 1351
Lid geworden op: zo 27 apr, 2008 21:09
Locatie: Gooi

Re: Onze 'Stang' betrouwbaar maken

Bericht door metzijndrie »

op zich viel het mee de verwarming. je moet wel met 2 man zijn.

eerst in de motorruimte de schroefies losdraaien. en het plaatje in de motorruimte loshalen. de pijpjes vd radiateur zie je dan ook zitten
Dat heb ik wel al gedaan.
aan de binnenkant moet je het dashboardkastje verwijderen.
Dit is onze dash; hebben we het over een vergelijkbare uitvoering?

Afbeelding

Als dat zo is moet het dus alleen goed te doen zijn en blijft ook na wat sloopwerk de auto rijdbaar.
Het assistentenwerk lijkt als ik het zo lees goed door een doktersassistente uitgevoerd te kunnen worden.
Dat zou een goede reden kunnen zijn om de klus eerder dan de winter aan te pakken. (en daarna de gas installatie...)

gj
Laatst gewijzigd door metzijndrie op zo 05 sep, 2010 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Onze 'Stang' betrouwbaar maken

Bericht door Dakloos »

GJ,

Ik zie aan je dashboard dat je auto aico heeft (gehad). Je kachelunit is dan compleet anders! Kleppen worden b.v. vacuum gestuurd i.p.v. kabels en de verdamper zit in dezelfde behuizing. Ik heb ooit eens iemand geholpen bij het verwijderen van zo'n unit en dat was heel veel lastiger als een standaard kachelhuis! Die krijg ik er alleen, met misschien een paar gvd's, :wink: wel uit binnen een halfuurtje maar met een 67/68 airco/kachelunit red je dat niet.
Succes in ieder geval......
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
metzijndrie
Berichten: 1351
Lid geworden op: zo 27 apr, 2008 21:09
Locatie: Gooi

Re: Onze 'Stang' betrouwbaar maken

Bericht door metzijndrie »

hoi Erwin,
is inderdaad met Airco. Ben al wat aan het graven geweest en lijkt niet zo simpel, althans als je klus halverwege afbreekt is de boel niet rijdbaar vrees ik. Ben beniewd naar GJ zijn reactie.
gj
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
Gebruikersavatar
gert-jan
Berichten: 1656
Lid geworden op: di 24 apr, 2007 20:07
Locatie: nabij 't fean

Re: Onze 'Stang' betrouwbaar maken

Bericht door gert-jan »

die van ons heeft geen airco, maar wel de voorbereiding. het enige wat ontbreekt is de bediening in de auto.
onze kachelbehuizing is hetzelfde als met airco. we hadden ook een aircopomp, de lsangen enz. Alles inz. de airco heb ik er af gelaten (scheelt weer gewicht) en gebruik toch geen airco (ook niet in mijn moderne wagen, maar dit terzijde)

ik heb niet zo'n middenconsole, verder lijkt het allemaal hetzelfde.

idd. de hulp die je nodig hebt is gewoon lichte assistentie. maar is wel handig. De hulp heb je alleen nodig als je hem weer plaatst. Eruit is makkelijk zelf te doen. De zwaartekracht helpt je dan ook wel. Alleen onderkant vd dash zit ff in de weg. Vandaar het wrikken met beleid... :wink:

je kunt het halverwege wel rijdbaar maken. door de slangen door te lussen met een busje oid. zo heb ik ook ruim 4 jaar doorgereden, keek nl ook tegen het werk aan de kachel aan. Dit is een foto zoals het was voordat ik aan de slag ging. de waterslagen zijn hier dus al af.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

de aircoslangen zijn verwijderd en de waterslagen gemonteerd.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
gaten vd de aircoslagen heb ik dichtgesmeerd... mmm wel een beetje duister.
de schroefies ga ik eerdaags nog ff mooi maken
1968 Mustang Coupe 289
1974 VW412e
jilco
Berichten: 248
Lid geworden op: ma 13 okt, 2008 10:23

Re: Onze 'Stang' betrouwbaar maken

Bericht door jilco »

even voor erwin!
9\16 is 14 mm hoor. Zit dan wel strak. Dus niks kapot draaien.
4 speed a code
Gebruikersavatar
metzijndrie
Berichten: 1351
Lid geworden op: zo 27 apr, 2008 21:09
Locatie: Gooi

Re: Onze 'Stang' betrouwbaar maken

Bericht door metzijndrie »

@ Gert-jan: ik ga morgen eens kijken; de hinge was verleden week in elk geval meegevallen.
@ Erwin & Jilco
Ik heb o.a. dit sleutelsetje, naast de oude Facom maansleutel die ik nu gebruikte:

http://gereedschapland.nl/Sleutelset-2c ... GN=BESLIST" onclick="window.open(this.href);return false;

Sleutelset, metrisch+inch, 50 delig, € 84,99 (Incl. BTW) BGS-32500

* Materiaal: Chroom vanadium-staal, mat verschroomd
* Starter (s) sleutels, Halve maansleutels, extra korte sleutels, normale sleutels.
* Etui kan opgehangen worden.

- 20 x ring steek sleutel:
metrisch: 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 mm
Inch: 1/4", 5/16", 3/8", 7/16", 1/2", 9/16", 5/8", 11/16", 3/4", 7/8 "

- 10 x starter- / bloksleutel:
metrisch: 8 x 10, 11 x 13, 14 x 15, 17 x 19, 21 x 22 mm
Inch: 5/16" x 3/8", 7/16" x 1/2", 9/16" x 5/8", 11/16" x 3/4", 13/16" x 7/8 "

- 10 x halve maan -dubbele ringsleutel ( ring - ring)
metrisch: 10 x 11, 12 x 13, 14 x 15, 16 x 17, 18 x 19 mm
Inch: 3/8" x 13/32", 7/16" x 1/2", 9/16" x 19/32", 5/8" x 11/16", 11/16" x 3/4 "

- 10 extra korte ring-steeksleutel:
metrisch: 10, 12, 13, 14, 17 mm
Inch: 3/8", 7/16", 1/2", 9/16", 5/8"

niet duur en toch altijd passend, al ben ik het met Jilco eens dat soms een metrische sleutel uitstekend kan passen.
Ik zag trouwens dat er enkele hobby clubs een kortingregeling bij http://www.gereedschapland.nl" onclick="window.open(this.href);return false; hebben; wellicht ook iets voor onze club?

Gertjan
Laatst gewijzigd door metzijndrie op zo 31 jul, 2011 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
jilco
Berichten: 248
Lid geworden op: ma 13 okt, 2008 10:23

Re: Onze 'Stang' betrouwbaar maken

Bericht door jilco »

dat is wel een mooi setje om er bij te hebben .
Ik zal er is over nadenken.
Maansleutels zijn best soms handig.
Ik dacht dat ze het ook wel banaansleutels noemden.
4 speed a code
Gebruikersavatar
metzijndrie
Berichten: 1351
Lid geworden op: zo 27 apr, 2008 21:09
Locatie: Gooi

Re: Onze 'Stang' betrouwbaar maken

Bericht door metzijndrie »

nog een overzicht van Zandvoort:
Afbeelding

op 12 okt APK: afgekeurd :(
http://dmff.nl/viewtopic.php?f=10&t=18637&p=212448" onclick="window.open(this.href);return false; APK, tussenstand, wiellagers, Power Steering, banden

Inmiddels achterbanden door Tyra laten vervangen,
Voor de voorbanden denk ik nog over Arie zijn aanbod na, iets smaller..., heel klein beetje hoger... doen / niet doen?

De speling op het stuur ben ik nu aan het aanpakken:
http://dmff.nl/viewtopic.php?f=10&t=18727" onclick="window.open(this.href);return false; control valve disassembly
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
Gebruikersavatar
metzijndrie
Berichten: 1351
Lid geworden op: zo 27 apr, 2008 21:09
Locatie: Gooi

Re: Onze 'Stang' betrouwbaar maken

Bericht door metzijndrie »

de stuur valve assy is inmiddels aangepakt.
Ook de viewtopic.php?f=10&t=18756" onclick="window.open(this.href);return false; Ontbrekende bushing bij control valve disassembly? is er dankzij Mick gekomen.
Alles is inmiddels weer in elkaar gezet en van hydraulische olie voorzien.

Idler arm bushing vervangen: viewtopic.php?f=10&t=18818" onclick="window.open(this.href);return false; monteren idle arm bushing

Linker voorwiellager nagesteld, rechter voorwiellager vervangen.

Benzinefilter vervangen: viewtopic.php?f=10&t=18952" onclick="window.open(this.href);return false; benzinefilter '67er wanneer voldoende aangedraaid?

Bij het vervangen van de achterbanden wees Tyra me er op dat het RV wiel de camber verkeerd afgesteld had staan, de band sleet daardoor aan de binnenzijde af. Over een breedte van 100mm was het verschil in profieldiepte 2.4 mm, dus arctan 2.4/100 = 1.3 graad scheef slijten.
Ik heb de diverse bijdragen over camber op het forum doorgelezen en verder wat gezocht.
Kort samengevat (alles in graden):
Bartmann: -0.35 (bij Shelby drop)
Dakloos / Erwin: 0 tot -0.5
'67 shop manual +1
"alignment science Mustang & fords june 2004" : 0 tot -0.75

De camber LV was 13 mm ruimte aan de onderkant uit de verticaal op 400 mm waterpaslengte is arctan 13/400 = -1.9 graad.
Ik heb in eerste instantie de camber op 0 graden ingesteld.
Nu nog toespoor en caster checken.

Voor het hydrauliek de motor gestart; bij goed geladen accu was het bij deze temp op gas in een paar keer starten en mooi lopen :-) Daarna alles heel goed warm laten worden.
Laatst gewijzigd door metzijndrie op wo 26 jan, 2011 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
Gebruikersavatar
mick
Berichten: 1472
Lid geworden op: za 02 aug, 2008 12:04
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: Onze 'Stang' betrouwbaar maken

Bericht door mick »

Please align to these specs “1967-1970 Mustang, Falcon & Cougar Performance Alignment with or without UCA drop”.

These specifications are in order of importance.


1. NO more than .25 degrees difference between driver’s side and passenger’s side.

2. +2.0 to +3.5 degrees caster.

3. -.5 to 0 degrees camber. No positive camber, please. There is no problem having a slight variation from driver’s side to passenger’s side to account for the crown in the road.

4. 1/16" to 1/8” toe in

Is van deze site http://home.bresnan.net/~dazed/drop" onclick="window.open(this.href);return false;
greets
Mick
Mustang Fastback gt 66 302 ho Springtime yellow
Mustang Coupe 66 L6 200ci restauratie http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t ... 45#p238279
Srx 600 86
http://www.everyoneweb.com/mustang66
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”