How to: de Starlet booster!

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

How to: de Starlet booster!

Bericht door Dakloos »

Voor de belangstellenden heb ik mijn oorspronkelijke verhaal ,wat in de Pony Coral uit 2000 heeft gestaan, wat aangepast en geschikt gemaakt voor het forum. Het was wel even werk maar ik zat toch een paar dagen thuis.... :(
Er zijn natuurlijk vele wegen die naar Rome leiden maar als je geen zin hebt om het wiel opnieuw uit te vinden is dit misschien wel wat?






Starlet rembekrachtiging op uw 65-66 ‘er Mustang

WAARSCHUWING VOORAF

We hebben hier te maken met het belangrijkste onderdeel van de auto: remmen!

Neem geen enkel risico! Voor klassieke Mustangs zijn alle rem onderdelen nieuw verkrijgbaar, dus bij enige twijfel: vervangen. Vervang ook regelmatig de remvloeistof. Voor 65-66 Mustangs is een goed onderhouden remsysteem helemaal belangrijk, omdat deze auto’s zijn uitgerust met een enkelvoudige hoofdremcilinder.
Ik ben op geen enkele wijze aansprakelijk voor schade voortvloeiend uit onderstaande ombouwbeschrijving. Deze ombouw is geheel voor eigen risico.


Inleiding

Het is al weer bijna 10 jaar geleden dat ik onderstaande modificatie heb uitgevoerd op mijn toenmalige 66’er Mustang coupe. Omdat er nog steeds veel interesse is in deze ombouw heb ik het oorspronkelijke artikel weer eens uit de kast gehaald, hier en daar wat aangepast en wat nieuwe foto’s toegevoegd.

In 1999 liep ik met het idee om mijn 66’er Mustang met een rembekrachtiger uit te rusten. Bij navraag bij verschillende bedrijven en na wat catalogussen nagekeken te hebben, kwam ik tot de conclusie dat dit toch wel erg duur zou worden. Een nieuwe rembekrachtiger met een hoofdremcilinder kost al gauw $ 250 en dat zonder verzendkosten en douane “formaliteiten” !!

Na wat meten aan de bekrachtiger in de Toyota Starlet van mijn vriendin (inmiddels mijn vrouw!), leek het me mogelijk deze aan te passen aan de Mustang. Een standaard hoofdremcilinder past er al zo op dus echt moeilijk kon het nooit zijn!

De hieronder beschreven uitvoering is gebaseerd op die rembekrachtiger uit een Toyota Starlet (niet die uit de auto van mijn vriendin trouwens, die moest blijven zitten!).

Voordelen:

- Geen modificaties aan schutbord of rempedaal.
- Geen nieuwe hoofdremcilinder nodig.
- Enkele en dubbele hoofdremcilinders bruikbaar (trommels/schijven).
- Goedkoop.
- Weinig inbouwruimte nodig.

Nadelen:

- Originaliteit.
- Alleen geschikt voor auto’s met automatische transmissie (?).

Als je Mustang niet in concours staat verkeerd valt “het niet origineel zijn” bijna niet op. Zeker niet als de originele hoofdremcilinder gebruikt wordt. Als voorbeeld hier mijn oude installatie met een enkelvoudige cilinder:

Afbeelding

Bij handgeschakelde uitvoeringen kan het koppelingsmechanischme in de weg zitten. Omdat ik niemand ken met een handgeschakelde Mustang, heb ik dit niet kunnen controleren. Kijk dan naar de beschikbare ruimte en plaats de bekrachtiger eventueel met stevige beugels iets verder van het schutbord.

Onderdelen en maatvoeringen zijn gebaseerd op 65 en 66’er Mustangs met automatische transmissie. Bij latere bouwjaren is misschien hetzelfde principe toepasbaar.

Er zullen natuurlijk ook nog andere aanpassingen gemaakt moeten worden aan het remsysteem zoals: remleidingen veranderen, plaatsen remdrukverdeler etc etc.

Dit is natuurlijk het moment om over te stappen naar een veel veiliger 2 kring systeem!!!

Wat is er nodig:

-Een bekrachtiger van een Toyota Starlet, bouwjaren 1985 – 1990 (sloop).
-50 cm vacuüm slang met ventiel (sloop, niet merk gebonden).
-30 cm metalen strip, 6mm dik, 25mm breed.
-9 moeren M8, 1 bout M8 (40mm lang), 4 veerringen M8, 4 ringen M8.
-4 bouten M6 (80mm lang), 12 moeren M6, 8 grote ringen M6, 4 veerringen M6.

Bij de bekrachtiger hoort ook de aansluiting op het rempedaal aanwezig te zijn. Dit is een soort vork. Let er ook op of de borgmoer aanwezig is, dit is namelijk speciale draad.

Afbeelding

Verwijderen oude hoofdremcilinder:

Verwijder de hoofdremcilinder van het schutbord. Verwijder ook de 2 bouten net boven de hoofdremcilinder. In de nu ontstaande gaten, waarmee aan de binnenkant de rempedaalhouder vastzit, wordt de bekrachtiger bevestigd.

Afbeelding

De afstand van de vier draadeinden van de Toyota bekrachtiger komen qua hoogte niet overeen met de gaten in het schutbord. Om deze gaten toch te gebruiken, worden er 2 adapter strips op de bekrachtiger gemonteerd. Op elk van deze strips komen 2 lange M6 bouten. Deze strips worden achter op de bekrachtiger geschroefd en zo kan deze, zonder zagen of vijlen in het schutbord, probleemloos worden bevestigd.

Ombouw bekrachtiger

Zaag van de metalen strip 2 stukken af met een lengte van 10 cm. Boor vervolgens 2 gaten van 8,5 mm op 15 en 75 mm en 2 gaten van 6,5 mm op 45 en 90 mm in de strips. Plaats in de 6,5 mm gaten de M6 bouten en zet deze met een veerring en 2 moeren per bout vast. Draai 4 M8 moeren op draadeinden van de bekrachtiger. Deze moeren dienen als afstandsbussen. Plaats hierna de metalen strips zodanig op de bekrachtiger dat er 2 M6 bouten aan de bovenzijde komen te zitten (vacuum aansluiting) en zet deze vast met 4 M8 moeren en veerringen. Zaag de resterende draadeinden bij de moer af.

Afbeelding

Aanpassing bekrachtiger aan rempedaal

Voor de aanpassing van de vork op het rempedaal wordt een stuk strip gebruikt van 70 mm. Boor een gat van 16 mm op 11 mm en een gat van 8 mm op 50 mm. Bevestig deze strip in het midden van de vork met aan beide zijden van de strip 2 M8 tussenringen (of zelfgemaakte plaatjes van de juiste dikte) en een M8 bout en moer met veerring.

Afbeelding

Hier een voorbeeldfoto met een enkelvoudige hoofdremcilinder waarop de afzonderlijke onderdelen te zien zijn als alles aan elkaar zit:

Afbeelding

Het monteren van de bekrachtiger

Plaats over de draadeinden van de M6 bouten grote ringen. Plaats vervolgens de bekrachtiger los tegen het schutbord (de rubber stofhoes past precies door het grote gat!) . Vanuit de binnenzijde van de auto wordt nu eerst het rempedaal vastgezet op de bekrachtiger op dezelfde manier als de oude situatie (3 nylon ringen, de schakelaar en het borgveertje). Vervolgens de aan de binnenzijde uitstekende draadeinden voorzien van een ring en met moeren stevig vastzetten.

Afbeelding

Controleer de remlichten en of de “pushrod” uit de bekrachtiger komt, door op het rempedaal te trappen. Het ziet er dan ongeveer zo uit:

Afbeelding

Aanpassen hoofdremcilinder

Ik heb voor mijn huidige setup een dubbele remcilinder gebruikt voor schijfremmen, je kunt natuurlijk ook gewoon de originele enkelvoudige cilinder blijven gebruiken. Omdat de “pushrod” van de bekrachtiger niet lang genoeg is, zit er in de binnenkant van de zuiger een stuk aluminium met de juiste diameter.
Ik heb dit laten maken op een draaibank maar ieder stuk metaal met de juiste diameter voldoet, bv een afgezaagde bout. De lengte moet zodanig bepaald worden dat bij het plaatsen van de hoofdremcilinder op de bekrachtiger, de zuiger net niet ingedrukt wordt. Dit is vrij kritisch omdat hiermee voor een groot deel de vrije slag van het rempedaal bepaald wordt. Bij mij was de lengte 21 mm, maar er zit wat verschil in hoofdremcilinders onderling.

Afbeelding

Ontlucht de hoofdremcilinder volgens de bijgeleverde instructies en plaats deze met 2 moeren op de bekrachtiger. Sluit de vacuümslang met een ventiel (in de juiste richting) aan op de vacuümaansluiting op de bekrachtiger. De vacuümaansluiting op het blok zit op achter op het inlaatspruitstuk (bij een 289). Meestal is hier nog een aansluiting vrij.

De praktijk

Ik heb deze ombouwbeschrijving voor het eerst in 2000 in de “Pony Coral” van TMCN beschreven. Toen nog met een enkelvoudige hoofdremcilinder en trommelremmen op mijn inmiddels verkochte coupe. Inmiddels zijn er veel Mustangrijders die mijn idee met succes hebben toegepast en zeer tevreden zijn over het resultaat.
Ik rij nu (2009) met precies dezelfde setup in een 66’er convertible met schijfremmen. Het past en remt gewoon fantastisch! Ook met een dubbele hoofdremcilinder is er plaats genoeg:

Afbeelding

Tot slot

Het is achteraf gezien mooi dat deze ombouw met zo weinig middelen te doen is. Recentelijk heb ik vernomen dat de bekrachtiger van een type 323 hetzelfde is als die van de Starlet. Ik weet zeker dat met niet al te veel moeite vele andere types relatief makkelijk om te bouwen zijn voor de Mustang.

Voor vragen en of opmerkingen ben ik bereikbaar via mustang66@xs4all.nl of gluur eens onder mijn motorkap want bij de meeste meetings ben ik wel aanwezig. Graag hoor ik hoe deze ombouw bij anderen verlopen is en wat de ervaringen zijn. Succes met de eventuele ombouw en: wees voorzichtig!
Laatst gewijzigd door Dakloos op za 18 apr, 2015 12:40, 3 keer totaal gewijzigd.
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
okp
Donateur 2013
Berichten: 2609
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 15:16
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

Bericht door okp »

fantastisch beschreven Erwin, die ga ik zeker tussen mijn favorieten zetten.
Heb je remleidingen naar de hoofdremcilinder zelf gemaakt.gebogen?
Ik dacht dat er ook flexible slangetjes verkrijbaar zijn die je erop kan schoeven?

groeten,

Eric
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Bericht door Dakloos »

Ale remleidingen zijn zelfgemaakt van cunifer. Heel makkelijk te velzen en te buigen.
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
martijnvanthiel
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 29 aug, 2008 17:24
Locatie: nijmegen

Bericht door martijnvanthiel »

Perfect! Waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden idd. Mijn '66 coupe gaat iig ook omgebouwd worden. Erwin bedankt!

Groet martijn
Blurr
Berichten: 372
Lid geworden op: ma 02 mei, 2005 00:59
Locatie: Goes

mazda

Bericht door Blurr »

Pas die in mijn Torino vervangen, zelfde manier gedaan als hier beschreven.(wist t nog van me Ford falcon die er ook 1 heeft.)

Enige toevoeging misschien aan deze thread welke ik al eerder noemde is ook het terugloopklepje te monteren van de starlet of ander merk welke in de vacuumslang zit geborgd.
Dan houd ie ook zijn vacuum wanneer de motor uitvalt.
Puike uitleg!! Thnx


p.s.
Voor de doe het zelver!!!
Het is heel belangerijk dat het custom plaatje wat gebruikt word om de stang te verlengen aanligt op de bodem van het vorkje!!
Als dit niet het geval is kan het omslaan waardoor je niet meer de benodigde slag haalt om te kunnen remmen....:(
1967 Thunderbird
Gebruikersavatar
mick
Berichten: 1472
Lid geworden op: za 02 aug, 2008 12:04
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Bericht door mick »

prachtige uitleg
Mustang Fastback gt 66 302 ho Springtime yellow
Mustang Coupe 66 L6 200ci restauratie http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t ... 45#p238279
Srx 600 86
http://www.everyoneweb.com/mustang66
Gebruikersavatar
Mustangdriver
Berichten: 2517
Lid geworden op: wo 19 nov, 2003 11:55
Locatie: Aalst Belgium
Contacteer:

Bericht door Mustangdriver »

BEDANKT ERWIN !!!!!!!!!

Groeten
Geoffrey
1966 fastback in Clearwater Aqua, 302ci en AOD

16th Flanders Mustang Event, zondag 23 juni 2013

www.mustangdrivers.be The Belgian Mustangsite

http://www.mustangdrivers.be/webdesign.html
6-banger
Berichten: 619
Lid geworden op: vr 25 apr, 2008 13:09

Bericht door 6-banger »

Mooie uitleg en ik ga hier binnekort mee aan de gang.
Blijft nog wel de vraag waarom het beter is bij rondom trommels om een enkele hoofdremcylinder te hebben dan een dubbele.Ik wilde juist een dubbele zodat ik een gescheiden systeem kon maken als exstra stukje veiligheid.
Of het past bij een handgeschakelde weet ik jullie binnekort te vertellen,ik heb een handgeschakelde 3 bak.

dank voor je duidelijke uitleg Erwin!
groet Jan
Gebruikersavatar
DennisStang
Berichten: 350
Lid geworden op: do 12 aug, 2004 17:37
Locatie: Gelderland

Bericht door DennisStang »

Netjes beschreven/uitgebeeld Erwin! Ik wil er ook binnenkort aan, met het (eindelijk) aanbrengen van mijn dual MC. Inderdaad een goed moment om het in één keer te doen! Binnenkort toch het een en ander aan groot onderhoud doen aan de Mustang, en dat is één van de dingen.

Thanks dat je het weer ff in een goed (helder) daglicht heb gesteld!! :D

Greetz,

Dennis.
Groet,

Dennis.

SOLD <<< Silver Blue '66 hardtop, vinyl top, 289 Cui, AT, PS >>> SOLD
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Bericht door 1967coupe »

Hoi Erwin,

Zeer interessant!! Weet je misschien ook of dit toepasbaar is voor een 67er?

Gr
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
metzijndrie
Berichten: 1351
Lid geworden op: zo 27 apr, 2008 21:09
Locatie: Gooi

Bericht door metzijndrie »

of dit toepasbaar is voor een 67er?
ik heb een 67er coupe aangepakt, zie:
http://www.isookzo.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=12436 67er verliest vacuum bij rembektachtiger

dat was toen niet met Starlet booster, maar ik denk dat je in mijn topic ook een aantal zaken tegen kan komen dat je helpt om alles te begrijpen.
Alle foto's zijn van een '67 er.

Ik heb de oude bracket nog liggen, dus als iemand daarmee de pedal ratio wil veranderen dan is hij te krijg, zie foto:
Afbeelding
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Bericht door Dakloos »

Die bracket en hoofdremcilinder zijn van een 65-66'er Gert-Jan. De pedal ratio werd vanaf 67 aangepast door een ander rempedaal. In 67 en 68 werden Mustang, naar mijn weten, ook niet geleverd met bekrachtigde trommelremmen.
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
martijn
Berichten: 680
Lid geworden op: do 08 apr, 2004 19:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door martijn »

Mooi helder verhaal Erwin. Wellicht dat ook ik binnenkort naar de sloop ga om een booster te bemachtigen.

Groeten,
Martijn
NOW 1966 coupe L6
SOLD 1965 2+2 fastback 302 5.0 HO, C4, PS, PB
SOLD 1966 coupe 289 V8, C4, PS
SOLD 1966 coupe 289 V8, C4, Discs
SOLD 1965 2+2 fastback 289 V8, C4
SOLD 1965 coupe 289 V8, C4, PS
Gebruikersavatar
metzijndrie
Berichten: 1351
Lid geworden op: zo 27 apr, 2008 21:09
Locatie: Gooi

Bericht door metzijndrie »

Die bracket en hoofdremcilinder zijn van een 65-66'er Gert-Jan. De pedal ratio werd vanaf 67 aangepast door een ander rempedaal. In 67 en 68 werden Mustang, naar mijn weten, ook niet geleverd met bekrachtigde trommelremmen.
Je hebt helemaal gelijk, Erwin!
Kennelijk heeft men onze '67 met gescheiden niet bekrachtigde trommelremmen een keer omgebouwd naar niet gescheiden bekrachtigde remmen met een setje uit een '65 of '66er.

En ik heb daar weer een gescheiden bekrachtigde variant van gemaakt.

gj
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
Gebruikersavatar
Rob Emberglo
Berichten: 128
Lid geworden op: za 07 mar, 2009 09:45
Locatie: Mustang Valley

Bericht door Rob Emberglo »

top !

dit zou een toekomstig project kunnen worden, want dat was het allereerste wat me opviel aan de mustang toen er ik mee reed; het ontbreken van de rembekrachtiging.

bedankt voor deze geweldige informatie !
Ford Mustang 1966 289-4V C4 Cruise-o-Matic
159.0 PK@4133 RPM - 279 NM @ 3267 RPM

Groeten, Rob
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”