Vorderingen project 69 sportsroof

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Mustangflip
Berichten: 946
Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 15:48
Locatie: Kop van Noord-Holland

Re: Vorderingen project 69 sportsroof

Bericht door Mustangflip »

Een mooi bericht Willem, nu dat filmpje nog even plaatsen.
-Mustang Mach 1 1969 V8 429

Live is not about miles to the gallon but smiles to the gallon !
Gebruikersavatar
tminus3
Donateur 2014
Berichten: 1534
Lid geworden op: wo 24 dec, 2003 15:22
Locatie: 't zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Vorderingen project 69 sportsroof

Bericht door tminus3 »

Gefeliciteerd met het starten van je gereviseerde motor! Wat ik me wel afvraag; heb je de motor volgens de standaard inloopprocedure in laten lopen (15 a 20 min laten lopen op 1500-2000tpm bij de eerste start, zodat je nokkenas niet meteen op een hoop draait. Bij voorkeur met inloopolie of toevoeging met extra zddp)? Of zijn er geen nieuwe nokkenas en lifters gebruikt?
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Vorderingen project 69 sportsroof

Bericht door Gearz »

tminus3 schreef:Gefeliciteerd met het starten van je gereviseerde motor! Wat ik me wel afvraag; heb je de motor volgens de standaard inloopprocedure in laten lopen (15 a 20 min laten lopen op 1500-2000tpm bij de eerste start, zodat je nokkenas niet meteen op een hoop draait.
Daar heeft tminus wel een goed en essentieel punt !
Of zit er wellicht een rollercam in Willem?
In dat geval kun je natuurlijk de nokkenas inloop procedure achterwegen laten en moeten enkel de zuigerveren inlopen.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Vorderingen project 69 sportsroof

Bericht door Gearz »

silverbullit schreef:Waarom is dat zo kritisch? Inloop olie daarmee ben ik bekend. maar waarom dat toerental?
Als je een flat tapped nokkenas hebt dan heeft deze extra smering nodig bij het inlopen (feitenlijk inslijten) van de lifters op de nokken door de extreme mechanische energie en daarbij behorende hitte die vrij komt.
Door het verhoogde toerental krijgt de nokkenas extra (spat) smering (en dus ook koeling) van de rondspattende olie.
De op de nokkenas aangebrachte camlube zorgt voor de smering van de eerste paar slagen, de extra ZDDP toevoeging van een inloopolie draagt bij aan vermindering van slijtageschade.
Doe je dit inlopen op verhoogt toerental niet dan kunnen de nokken binnen no time wegslijten, te herkennen aan een tikkende motor (meestal eerst de nokken van de 8e cilinder). Hoe extremer de nokkenas en hoe hoger de springrate van de klepveren, des te riskanter de inloop procedure.
Zelf verwijder ik bij de inloop procedure meestal de binnenste klepveren, daarnaast is het dus van belang meteen na het aanslaan dit toerental te verhogen.

Een rollernokkenas hoeft niet in te slijten vanwege het feit dat hier de lifter op een wieltje over de cam "rijdt", vandaar dat deze procedure hiervoor niet opgaat.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
willem_nog_niks
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 11 mar, 2008 18:29

Re: Vorderingen project 69 sportsroof

Bericht door willem_nog_niks »

Hallo allemaal
Hartelijk dank voor de leuke en vooral nuttige reacties.
Een boek schrijven? Vind ik een geweldig idee. Als het zover komt krijgen forumleden en mensen die misschien nog een goed dubbel uitlaatsysteem hebben voor een 69'er korting :lol: Hint hint :D .
Mbt het starten: stom van me, ik wist het wel, maar heb er niet meer bij stilgestaan. De Mustang heeft maar een paar seconden gelopen, en ik weet van Francois (de revisieboer ;) ) dat hij de nokkenas heeft ingevet met speciaal vet.
Hieronder het Youtube filmpje:

http://youtu.be/cgPhejaQsWE" onclick="window.open(this.href);return false;

Het zoemen wat na het ja-teken van me komt is dat het tandwiel weer niet uit zijn holletje wil komen.
De rest is geschiedenis, eh een mijlpaal, eh beide ;) .

Groetjes Willem
Mijn project:
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
Gebruikersavatar
Ghost Rider
Donateur 2014
Berichten: 6414
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 17:52
Locatie: 41°54'7"N 12°27'13"E
Contacteer:

Re: Vorderingen project 69 sportsroof

Bericht door Ghost Rider »

ik had stiekem gehoopt dat de vreugde dans ook op tape had gestaan :lol:

goed bezig !
1970 Sportsroof Plain Jane Sleeper - the Chickenwing Special
302 Clevor- 4 Spd HURST - 3.50 9" Traction-loc rear
LESS IS MORE !
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Vorderingen project 69 sportsroof

Bericht door Gearz »

Inloop procedure

[youtube]23sYBHH9fUA[/youtube]

Voor dat je dit gaat doen kun je het beste de oliepomp laten draaien (primen) doormiddel van de ontsteking te verwijderen en het asje van de oliepomp rond te draaien met een electrische boormachine totdat er voldoende olie boven bij de tuimelaars uit komt en alle onderdelen van smering zijn voorzien voordat er gestart wordt. Het oliepomp asje kun je meestal aandrijven middels een bitje.

Na de inloop procedure gaan rijden en een paar keer stevig optrekken en remmen om de zuigerveren kans te geven om zich op de zuigerwand te "zetten". Vervolgens de motor een kleine 1000 km inrijden waarbij langdurig "extreem rijden" zoveel mogelijk vermeden wordt.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Vorderingen project 69 sportsroof

Bericht door Dakloos »

Pffff, heb ik het destijds toch goed gedaan.....ik heb toen ook de vlotterkamer al gevuld zodat de motor gelijk aan zou slaan. Dat deed hij gelukkig ook. Daarna 20 minuten "herrie" in de buurt :lol: .
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
willem_nog_niks
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 11 mar, 2008 18:29

Re: Vorderingen project 69 sportsroof

Bericht door willem_nog_niks »

@ Niels ik wist niet dat je een twintiger en een dertiger wil zien rondrennen als een stel vijfjarige iiiiiiiiiiiiiiiiiiii-gillende meisjes :smt043
@ Michel: we hebben de motor ook een paar keer droog laten starten: zonder benzine en met de ontsteking los.
De filmpjes van Boxwrench ken ik idd. Het inlopen van de nokkenas had ik al eerder gezien. Stom van me, niet aan gedacht, zal wel de opwinding zijn geweest.
Volgende keer gaan we hopelijk de radiator aansluiten, en dan zullen we hem 20 minuten laten draaien.
Dan gaan we wel buiten staan, anders gaan we kapot van de herrie :D .
Groetjes Willem
Mijn project:
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
Gebruikersavatar
willem_nog_niks
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 11 mar, 2008 18:29

Re: Vorderingen project 69 sportsroof

Bericht door willem_nog_niks »

Sjonge jonge jonge

Wat is het toch belachelijk lang geleden dat ik iets over mijn project op het forum heb geschreven.
Dat gaan we nu dus mooi even veranderen.
Er is in de tussentijd ook een en ander gebeurd.
- Zo heb ik een hele oude Buick uit 1956 gekocht, rijdend gemaakt en weer doorverkocht. Een supermooi ding, maar ik wilde geen 2 grote projecten.
- Ik heb een hele mooie Mustang Grande uit 1969 gekocht. Oh dat wisten jullie al :D . Daar heb ik ook een ander aan gedaan, maar dat vertel ik nog wel een keer.
- Thuis heb ik flink zitten beunen, maar daar zal ik jullie niet mee lastig vallen ;) .
- Inmiddels heb ik van oud forumlid Harald een hele mooie rotisserie over weten te nemen. Allard heeft hem ook en volgens mij werkt hij prima :ok:
- En natuurlijk heb ik een berg onderdelen besteld, dus ons vervelen hoeven we voorlopig niet.
- Enkele onderdelen verkocht en de eer en het genoegen gehad om enkele forumleden te ontmoeten :ok:

Hoe dan ook, ik heb heus niet stil gezeten.

- We hebben de front en rear valances gemonteerd. Julius krijgt hoe langer hoe meer vorm!
- Ook hebben we de benzine en de remleidingen aangesloten. We hebben geconcludeerd dat we daar volgende keer het beste mee kunnen beginnen.
Het grote voordeel is dat ik bij mijn Grande kan kijken hoe de leidingen lopen. Ik had op een gegeven moment mijn leiding van het rechter voorwiel verkeerd gelegd :oops: .
Maar nu ligt hij goed.
- Verder hadden we aan een kant het binnenwerk van de achterrem opgebouwd. Toch maar besloten om nieuwe onderdelen erin te leggen, maar het was een goede oefening.
- Koelleidingen aangesloten en koelvloeistof erin gegoten. Weten jullie nog dat ik had verteld dat alle problemen met het blok achter me lagen?

Forget it!

We goten koelvloeistof in de radiator, maar het sijpelde tussen de blok en de bak er weer uit. Aaaaaaaaaaaargh !! :censored: :censored: :x:
Zelf denk en hoop ik op een lekkende vriesplug.
Ik heb het revisiebedrijf aan de lijn gehad, en ik heb er het volste vertrouwen in dat het wordt opgelost.
Binnenkort gaan we de bak van het blok scheiden, dan zullen we eens kijken.

Ik houd jullie op de hoogte van mijn vorderingen.

Groetjes Willem
Mijn project:
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
Gebruikersavatar
PoisonIvy66
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 27 feb, 2006 22:04
Locatie: Noord Brabant

Re: Vorderingen project 69 sportsroof

Bericht door PoisonIvy66 »

Willem,

Ja, deze update heeft lang op zich laten wachten. Ik had het er pas nog met je broer over.
Heb je ook foto's van hoe de mustang er inmiddels bij staat? En ook van de Buick?

Groeten,

Roel
...Happiness is the road...
Gebruikersavatar
willem_nog_niks
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 11 mar, 2008 18:29

Re: Vorderingen project 69 sportsroof

Bericht door willem_nog_niks »

Hallo Roel
Ik weet het. De volgende update komt hopelijk sneller.
Foto's van de Buick staan bij mijn Photobucket account.
Ik mis Jessica (zo had ik de Buick genoemd) wel, maar gelukkig heb ik Julius en Jason (mijn Grande ;) ) nog :ok:
Groetjes Willem
Mijn project:
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
Gebruikersavatar
Ghost Rider
Donateur 2014
Berichten: 6414
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 17:52
Locatie: 41°54'7"N 12°27'13"E
Contacteer:

Re: Vorderingen project 69 sportsroof

Bericht door Ghost Rider »

Ja foto's zouden geen schande zijn Willem :)
1970 Sportsroof Plain Jane Sleeper - the Chickenwing Special
302 Clevor- 4 Spd HURST - 3.50 9" Traction-loc rear
LESS IS MORE !
Gebruikersavatar
Mustangflip
Berichten: 946
Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 15:48
Locatie: Kop van Noord-Holland

Re: Vorderingen project 69 sportsroof

Bericht door Mustangflip »

Ik vroeg me al af of je een winterslaap hield. Maar gelukkig is niks minder waar.

En foto's worden gewaardeerd :wink: :wink:

Groet Flip
-Mustang Mach 1 1969 V8 429

Live is not about miles to the gallon but smiles to the gallon !
Gebruikersavatar
willem_nog_niks
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 11 mar, 2008 18:29

Re: Vorderingen project 69 sportsroof

Bericht door willem_nog_niks »

Hallo allemaal
Een winterslaap? Daar doe ik niet aan ;) .
Foto's staan op mijn Photobucket account (zie ook onderschrift) ;) :

http://s809.photobucket.com/user/willem ... ry/?page=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Groetjes Willem
Mijn project:
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”