Vorderingen project 69 sportsroof

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
willem_nog_niks
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 11 mar, 2008 18:29

Vorderingen project 69 sportsroof

Bericht door willem_nog_niks »

Hallo allemaal

In juli heb ik mijn Mustang gekocht. Het heeft lang geduurt met de update, maar mijn broer en ik hebben ook niet stilgezeten:

Om te beginnen hebben we alles gesorteerd. Vervolgens heb ik voor E 3000 aan onderdelen gekocht (met dank aan Dennis aka Ace of spades). Veel klein grut, en 80% van mijn lijstje heb ik overgenomen, plus nog een hele hoop extra spul (eigenlijk een complete Mustang, op het differentieel, de voorwielophanging en de blokken na. Verder hebben we gemonteerd:

- elektro
- voorwielophanging
- steun koppeling / rem
- stuurkolom
- kappen interieur
- zijruitjes
- ruitenwissermotor
- linker deur (om te oefenen voor het erin hangen, viel 100% mee)
- dashboard (zijn we nu nog mee bezig)

Misschien een beetje vreemde volgorde, maar toch zit er logica in. Nu er nog niet zoveel op zit kunnen we overal mooi bij en kunnen we overal de kabeltjes leggen. Daarna kunnen we alles aansluiten en kijken of alles werkt. Vervolgens gaan we naar buiten werken. Het lijkt me het slimste om hem eerst helemaal in elkaar te zetten alvorens te beginnen met opknappen. MP en Speurders staan vol van advertenties van mensen die halverwege zijn opgehouden.

Verder ben ik thuis bezig met de kachel en het stuurwiel op te knappen. De kachel lag helemaal uit elkaar. Die heb ik schoongemaakt, gelijmd (er was een stuk afgebroken), zelf klemmetjes gemaakt en in elkaar gezet. Het leuke was dat ik later toch nog de originele klemmetjes op de kop heb weten te tikken. Het stuurwiel is helemaal een uitdaging. Het is een stuurwiel met claxonring: als je het stuurwiel zelf inknijpt gaat de claxon. De koperen strips uit het stuurwiel waren eruit getrokken, evenals de laag die tussen beide strips zat.

Ik maak nog een keer foto's. Tot nu toe valt het 100% mee. Alles is foolproof. Dus als het niet past hoort het er niet. Plus ik heb ontzettend veel informatie, foto's en tekeningen. En eerlijk is eerlijk, zonder die info zou het niet zo makkelijk zijn. Het grootste probleem is dat ik nogal wat kleine onderdelen mis (vooral boutjes). Maar we vinden het allebei helemaal geweldig en er zijn ergere dingen in het leven. Voor mij is het ook een soort therapie: doordeweeks zit ik achter een PC. En als ik aan mijn auto, motor of fiets kan werken is dat een opluchting.

Groetjes en ik hou jullie op de hoogte.

Willem

PS de volgende keer zal ik een korter stuk schrijven.
Mijn project:
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
Gebruikersavatar
66hipowannebee
Donateur 2014
Berichten: 4375
Lid geworden op: za 18 sep, 2004 11:53
Locatie: Sliedrecht

Bericht door 66hipowannebee »

FOOOTOOOOS :wink:

Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.

(TMP) TonieMustangParts@hotmail.com
Gebruikersavatar
72grande
Berichten: 4407
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 21:05
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Bericht door 72grande »

Niet korter schrijven hoor, is leuk om te lezen :wink:
Marc
Gebruikersavatar
Ghost Rider
Donateur 2014
Berichten: 6414
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 17:52
Locatie: 41°54'7"N 12°27'13"E
Contacteer:

Bericht door Ghost Rider »

Misschien dat je voor die boutjes etc eens op Mustang unlimited kunt kijken.
Daar staan ook complete pakjes aan geboden, bvb voor het interieur of zo voor de radiator ophanging en dergelijke... misschien kun je er je voordeel mee doen.

succes met het project !
1970 Sportsroof Plain Jane Sleeper - the Chickenwing Special
302 Clevor- 4 Spd HURST - 3.50 9" Traction-loc rear
LESS IS MORE !
Gebruikersavatar
willem_nog_niks
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 11 mar, 2008 18:29

Bericht door willem_nog_niks »

Fots's ? Allee dan. Om te beginnen hoe de kachel eruit zag

Afbeelding

En hoe hij er nu uitziet

Afbeelding

De kachel zelf stelde in principe niet zo heel veel voor. Maar toch. Alhoewel. Die witte plaat die is te zien is een dunne metalen plaat. Er was een heel stuk afgebroken bij de bevestiging van beide delen, dus dat heb ik zo opgelost. Verder het stuur. Zoals ik al zei, dat is een echte uitdaging. Maar ik weet al hoe ik het op ga lossen.

Afbeelding

Verdere foto's zet ik er nog wel op het forum. Alleen mijn Mustang staat niet thuis, maar die houden jullie nog tegoed.
Groetjes Willem
Mijn project:
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
Gebruikersavatar
PoisonIvy66
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 27 feb, 2006 22:04
Locatie: Noord Brabant

Bericht door PoisonIvy66 »

Goed bezig Willem!

Als het weer mooi weer is, dan rijden we eens dakloos naar je stalling om te kijken!

Wel ff oefenen met de foto's, hè!

Groeten,

Roel
...Happiness is the road...
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Vorderingen project 69 sportsroof

Bericht door Gearz »

willem_nog_niks schreef:Het grootste probleem is dat ik nogal wat kleine onderdelen mis (vooral boutjes).
Wellicht het overwegen waard om een "master body bolt kit" aan te schaffen ?

http://www.trophymustang.com/body-maste ... 8_479.html

Succes met je werkzaamheden.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
willem_nog_niks
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 11 mar, 2008 18:29

Vorderingen Sportsroof 1969

Bericht door willem_nog_niks »

Hallo allemaal

Ja ik weet het, ik heb al heel lang niets meer geschreven. Maar dat wil nog niet zeggen dat mijn broer en ik hebben stilgezeten! Integendeel!
We wilden beginnen met twee dingen: voorwielophanging en elektro. Voorwielophanging omdat de Mustang dan op vier wielen kan staan, zodat hij makkelijk te manouvreren is.
De elektro omdat we in het begin overal mooi bij kunnen en vervolgens testen of alles het doet. De elektro zit er al voor het grootste deel in. Accu aansluiten en testen maar.
De voorwielophanging is een ander verhaal. Na een goede start begonnen de problemen bij het monteren van de veren. Ik dacht, dat doe ik wel even met 2 spanbandjes. KLONK, spanband kapot. Jammer, daar konden we dus niet mee verder. Mijn Mustang staat niet bij mij voor de deur, dus we konden dus pas de volgende keer ermee verder.
Bij de 2e poging wilde ik een standaard spangereedschapje aanschaffen. Toevallig had ik er eentje gevonden in Veldhoven. Ik keek naar de foto en mijn gevoel zeid dat ie niet zou passen. Maar ik wilde het toch proberen en ging naar die goede mens toe, met veer en bovenste draagarm. Mijn voorgevoel was toch goed, het gereedschapje kon niet langs de bovenste draagarm. Gelukkig had de goede man een tip voor me (poging 3):
Maak een steun, zet de veer erop en laat de carroserie op de veer rusten. Door het eigengewicht van de auto wordt de veer korter. Na lang vodden en vruchteloze pogingen en nog een vernachelde spanband besloten we de werkzaamheden te staken en de boel op te ruimen. Het beugeltje van de stabilisatorstang was overigens ook weg. Vreemde was dat ik hem nog had gezien. Uiteindelijk een andere gevonden bij een kennis van me. Dat beugeltje gemonteerd.
Inmiddels hadden we kasten geregeld waar we de bakken onderdelen in konden doen. 3 keer raden wat ik vond bij het uitsorteren van de bakken. Precies, het beugeltje! Maar ja, nu heb ik er eentje over.
Voor poging 4 kreeg ik ’s nachts een ingeving: pak een draadeind, een strip met een gat erin en draaien maar (zie foto). Mijn steun had ik demontabel en instelbaar gemaakt dat ik het gereedschap ook bij veren met andere diameters en andere spoed zou kunnen gebruiken.
Ik weet niet hoe ik eraan kwam, maar besloot toch maar eens in mijn werkplaatshandboek te kijken. En daar stond dan een plaatje: bijna hetzelfde idee als wat ik nu had gemaakt. Oftewel: ik had even het wiel uitgevonden. Maar ja. Het leuke is dat ik nog regelmatig die jongen spreek waar ik een hele hoop Mustang spullen had gekocht, evenals de werkplaatshandboeken. Jullie kunnen zijn reactie wel raden: hij lag dubbel van het lachen.
De proeven waren veelbelovend (ik had een veer mee naar huis genomen) en de eerste veer ging zonder veel problemen. De tweede veer ging echter niet zonder problemen: de schroefdraad van mijn draadeind lag helemaal aan gort, en toen ik er bijna was schoot mijn moer OVER het draadeind heen (nee het was geen M12 moer op een M10 draadeind). Dus heb ik besloten om de volgende versie met een dikker draadeind uit te voeren (die is inmiddels ook klaar). Ook wilde ik mijn schokbrekers bevestigen, evenals de steunen waar het aanslagrubber voor de bovenste draagarm op zit. Er zitten bij mij echter hele zware schokbrekers op (GT suspension package ?), die je net niet met de hand uit kunt trekken. Verder bleken mijn steunen niet helemaal 100% te zijn en zaten mijn reserve steun vol met tjap, maar ik heb inmiddels thuis alles schoongemaakt en de schokbrekers uitgetrokken.
Het is nu wel zo dat mijn broer voor 6 weken aan de andere kant van de wereld zit. Ik heb met hem afgesproken dat ik 1 kant afwerk. Dan kan ik zien hoe het in elkaar steek en kan ik controleren of ik voldoende bouten heb. Ik zou het behoorlijk respectloos (en ongezellig) vinden. We hebben de hele tijd samen eraan gewerkt. De laatste tijd niet veel op kunnen schieten. En als het eindelijk kan, alles alleen doen.
Verder ben ik thuis bezig met het renoveren van het stuur. Iemand heeft de koperen ringen voor de claxonring eruit getrokken. De originele ringen zijn helaas niet meer bruikbaar.
Ik ben begonnen met het maken van een stevige onderring, aangezien de ondergrond niet helemaal effen is. Bij een toeleverancier heb ik een plaat van 0.5 mm dik laten knippen. Hij was echter zodanig krom dat ik hem niet meteen kon gebruiken. Ik heb toen zelf de plaat gericht door aan weerskanten op de kopse kant een draadeind te lassen. Vervolgens in een buis gestoken en het geheel aangedraaid. Tot slot was de plaat kaarsrecht en 20 mm langer geworden (kwam goed uit want hij was eigenlijk te kort).
Verder mocht ik van mijn werk een koperen strip van 5 mm breed en 0.2 mm dik meenemen. Hier heb ik een koperen draad op gelijmd. Wat ik nu nog moet doen zijn:

- De plaat in het stuur lijmen
- Isolerende laag aanbrengen tussen plaat en strip
- TESTEN!
- Het geheel bedekken met een laag kit. Natuurlijk heb ik een malletje gemaakt om de kit het juiste profiel te geven.

Mochten er nog noemenswaardige vorderingen zijn, zijn jullie de eerste die het horen.

Foto's komen nog want Imageshack ( of mijn PC) heeft kuren.

Groetjes en zalig Pasen Willem
Mijn project:
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
Gebruikersavatar
willem_nog_niks
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 11 mar, 2008 18:29

Foto's

Bericht door willem_nog_niks »

Nu doet ie het wel:

Zo zag het stuur er eerst uit
http://img202.imageshack.us/img202/1087/img0877ti.jpg
Zoals jullie zien ligt de koperen ring eruit. Ik wist aanvankelijk niet wat voor embleem er in het stuur zat. Het was niet van Mustang, maar was wel een Ford stuurinrichting. Voor de grap dacht ik dat ik een Transformer had gekocht :lol: . Later bleek het stuur van een Torino te zijn.

Op deze foto heb ik een koperen ring gelijmd op de dunne binnenring. Ik heb hem expres niet gesoldeerd want dan zou ik harde stukken krijgen. En dubbelzijdige tape zou niet blijven zitten. Hier komt nog een laag overheen hoor.
http://img24.imageshack.us/img24/9823/img1143b.jpg

Dit is die steun die ik in elkaar heb gelast.
http://img535.imageshack.us/img535/7531/img1151q.jpg

En dit is het spangereedschap wat WEL werkte.
http://img402.imageshack.us/img402/5011/img1147c.jpg

Hier zit de veer onder de auto. Bij het inspannen aan de andere kant zei dit gereedschap KLONK en kon het in de schrotbak.
http://img715.imageshack.us/img715/52/img1148nh.jpg

Inmiddels heb ik een degelijkere versie gemaakt. Binnenkort wil ik verdergaan.

Groetjes Willem
Mijn project:
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
Gebruikersavatar
willem_nog_niks
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 11 mar, 2008 18:29

Bouten

Bericht door willem_nog_niks »

Dit was ik nog vergeten te vertellen: als hij gespoten is (of als mijn bouten ECHT) op zijn ga ik idd een boutenset kopenn. Gearz, bedankt voor de tip.
Groetjes Willem
Mijn project:
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
Gebruikersavatar
willem_nog_niks
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 11 mar, 2008 18:29

Bericht door willem_nog_niks »

Ja Peter
Ik woon idd in Veldhoven.
Woon jij toevallig in de buurt?
Mijn project:
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
Gebruikersavatar
metzijndrie
Berichten: 1351
Lid geworden op: zo 27 apr, 2008 21:09
Locatie: Gooi

Bericht door metzijndrie »

ik mag die stijl van schrijven van je wel, Willem :-)
ennuh: hij lijkt me nu wel erg mooi "rat rod rusty" te zijn?

gj
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
Gebruikersavatar
PoisonIvy66
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 27 feb, 2006 22:04
Locatie: Noord Brabant

Bericht door PoisonIvy66 »

metzijndrie schreef:ik mag die stijl van schrijven van je wel, Willem :-)
ennuh: hij lijkt me nu wel erg mooi "rat rod rusty" te zijn?

gj
Rad rod rusty is ie zeker, of niet Willem?

Leuk om te lezen waar je allemaal mee bezig bent. 't wordt tijd om weer eens te komen kijken! Maar waarom ga je niet eerst met de body aan de slag?

Groeten,

Roel
...Happiness is the road...
Gebruikersavatar
Monique
Berichten: 907
Lid geworden op: zo 22 mar, 2009 16:30
Locatie: De Veluwe
Contacteer:

Bericht door Monique »

En inderdaad geen kortere stukjes schrijven hoor, dit is veel te leuk om te lezen. Goed bezig :smt023

Groeten,
Monique
'97 SVT Cobra Convertible.
Gebruikersavatar
willem_nog_niks
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 11 mar, 2008 18:29

Bericht door willem_nog_niks »

Bedankt allemaal voor de complimentjes. En Roel, wees maar niet bang, we gaan nog wel een keer kijken.
Waarom ik niet met de body begin? Ik wil eerst weten hoe compleet dat ie is en hoe het bevalt om een auto in elkaar te puzzelen.
Stel, ik laat het blok reviseren, of ik laat de body lassen. Of ik laat een andere vrij kostbare reparatie uitvoeren. Daarna zet ik hem in elkaar en halverwege ben ik het beu, heb ik geen tijd meer, of wat dan ook. En dan? Dan heb ik een half afgewerkte auto, waar ik een hoop onkosten aan heb gehad. Dan zet ik hem liever eerst in elkaar. Kijken hoe compleet dat ie is, wat ik nog nodig heb, of het bevalt, en of alles het uberhaupt doet.
Het in elkaar zetten zelf heeft ook een functie, namelijk het "oefenen" voor de definitieve montage. Jullie hebben gelezen hoe lang we bezig zijn geweest met de voorveren. En we zijn ook ontzettend lang bezig geweest met het koppelings + rempedaal, stuurinrichting en dashboard.
We kunnen beter nu puzzelen dan als ie gespoten is, toch?

Groetjes Willem
Mijn project:
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”