C4 schudt bij volgas/kickdown

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Ghost Rider
Donateur 2014
Berichten: 6414
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 17:52
Locatie: 41°54'7"N 12°27'13"E
Contacteer:

Re: C4 schudt bij volgas/kickdown

Bericht door Ghost Rider »

Er lag toch ook een 351W in of heb ik dat mis.
1970 Sportsroof Plain Jane Sleeper - the Chickenwing Special
302 Clevor- 4 Spd HURST - 3.50 9" Traction-loc rear
LESS IS MORE !
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: C4 schudt bij volgas/kickdown

Bericht door Dakloos »

Het betreft hier een 351W dus de getoonde afbeelding met de 5.0 ontstekingsvolgorde is dus juist!
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: C4 schudt bij volgas/kickdown

Bericht door saf1908 »

Klopt! De ontstekingsvolgorde is juist, het enige probleem was dat de eerste bougiekabel echter niet op de juiste plaats in de verdeler zit. Ze zitten allemaal 2 plaatsen met de klok mee gedraaid, verder klopt het wel allemaal.
Kan me ook niet voorstellen dat dit het probleem is, want mijn auto start en rijdt verder prima. Het is alleen bij veel gasgeven dat hij 'trilt' en niet hard meer accelereert, en soms gaat dit wel gewoon goed.

Een andere gedachte die in me opkwam is misschien de bobine. Sinds er een elektrische ontsteking is geplaatst merk ik dit probleem volgens mij. Mijn garagist had toen zonder weerstand de Mallory bobine aangesloten, waardoor deze binnen enkele ritjes overkookte (de olie kwam eruit gelopen!). Hij dacht dat de bobine simpelweg was overleden, en toen een nieuwe geplaatst. Daar weer een paar ritjes mee gemaakt (naar huis, enz.), toen ik ineens een mail kreeg om terug te komen i.v.m. die weerstand die ertussen zou horen. Eigen onderzoek leverde op dat deze er inderdaad tussen hoort, maar of die paar ritjes zonder weerstand ervoor gezorgd kunnen hebben dat mijn nieuwe bobine nu het probleem is? Dan zou hij toch altijd voor problemen moeten zorgen, ook op lage snelheid?

Nog altijd geen tijd gehad om een nieuwe proefrit te maken en definitief de mogelijke oplossing van de bougiekabelafstandhouders uit te sluiten. Want dat gaat echt de reden niet zijn lijkt me.
1966 Mustang Fastback
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: C4 schudt bij volgas/kickdown

Bericht door capri v8 driver »

Ando schreef:
capri v8 driver schreef:Standaard ontstekingsvolgorde voor een 289-302 is 1-5-4-2-6-3-7-8. De ontstekingsvolgorde die het plaatje laat zien is voor een 5.0 HO en de 351W: 1-3-7-2-6-5-4-8.

Als de kabels verkeerd zouden zitten dan loopt het blok ook slecht. Dat schijnt niet het geval te zijn.

Het schudden kan net zo goed een kapotte of loszittende motorsteun zijn, de balancer, loszittende moertjes van de koppelomvormer / flexplaat of een aandrijfas kruisje, maar misschien ook de uitlaat die iets raakt.
Jij hebt beter opgelet dan ik...
Schijnbaar niet. Ik ging er van uit dat het een 5.0 betrof, terwijl er een 351w in ligt. :oops: Bij een 351w klopt het plaatje.
het enige probleem was dat de eerste bougiekabel echter niet op de juiste plaats in de verdeler zit. Ze zitten allemaal 2 plaatsen met de klok mee gedraaid, verder klopt het wel allemaal.
Dat maakt niet uit voor de ontstekingsvolgorde.
Eigen onderzoek leverde op dat deze er inderdaad tussen hoort, maar of die paar ritjes zonder weerstand ervoor gezorgd kunnen hebben dat mijn nieuwe bobine nu het probleem is? Dan zou hij toch altijd voor problemen moeten zorgen, ook op lage snelheid?
Dat klopt.

Ik denk dat jou probleem toch ergens anders zit. Van achter een pc is het moeilijk om te zeggen wat er nu aan de hand is.
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: C4 schudt bij volgas/kickdown

Bericht door Ando »

Als ik het zo nog eens door lees lijkt het er wel een beetje op dat de vacuum-vervroeging af en toe hapert. Dat de ontsteking dus soms veel te vroeg blijft staan als je het gas intrapt.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: C4 schudt bij volgas/kickdown

Bericht door Dakloos »

Ando schreef:Als ik het zo nog eens door lees lijkt het er wel een beetje op dat de vacuum-vervroeging af en toe hapert. Dat de ontsteking dus soms veel te vroeg blijft staan als je het gas intrapt.
Dat of er is iets mis met de centrifugaal vervroeging........!
Erwin

1966 convertible
adriaan
Berichten: 154
Lid geworden op: vr 17 jul, 2009 11:06
Locatie: nieuwerkerk aan den ijssel

Re: C4 schudt bij volgas/kickdown

Bericht door adriaan »

ik heb een mallory ontsteking, altijd problemen gehad met trillen en nu zijn de wijze heren eruit dat het in de ontsteking moet zitten welke geheel niet past bij het motorkarakter. in mijn geval is de diagnose dat de ontsteking teveel vervroegd en te makkelijk. het mechanische gedeelte (veertjes en gewichtjes) van deze elektronische ontsteking wordt hierop aangepast. Dit lijkt op het trillen van saf. volgende week hopelijk testdraaien in een bok bij Dymotrack, we zijn gisteravond begonnen met de opbouw, zuigers zitten er al weer in.
66 fastback, 347 T5z
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: C4 schudt bij volgas/kickdown

Bericht door saf1908 »

adriaan schreef:ik heb een mallory ontsteking, altijd problemen gehad met trillen en nu zijn de wijze heren eruit dat het in de ontsteking moet zitten welke geheel niet past bij het motorkarakter. in mijn geval is de diagnose dat de ontsteking teveel vervroegd en te makkelijk. het mechanische gedeelte (veertjes en gewichtjes) van deze elektronische ontsteking wordt hierop aangepast. Dit lijkt op het trillen van saf. volgende week hopelijk testdraaien in een bok bij Dymotrack, we zijn gisteravond begonnen met de opbouw, zuigers zitten er al weer in.
Bedankt voor het meedenken. Ik heb inderdaad een Mallory E-Spark module (elektrische ontsteking) die in mijn oude verdeler met puntjes is geplaatst. Verder heb ik ook een Mallory bobine.
Wat zou voor mij de oplossing dan zijn? Mallory eruit, Pertronix erin? Of is het aanpassen zoals jij aangeeft echt een prima oplossing?

p.s.: Hoe zou jij het trillen bij jou willen omschrijven? En gebeurt het bij jou ook af en toe?
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: C4 schudt bij volgas/kickdown

Bericht door Dakloos »

saf1908 schreef:
adriaan schreef:Wat zou voor mij de oplossing dan zijn?
Nog één keer: controleer of laat eens controleren wat je vervroeging is bij oplopend toerental! 2 minuten werk met een stroboscoop lampje......
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: C4 schudt bij volgas/kickdown

Bericht door saf1908 »

Update: Mijn auto afgelopen weekend teruggebracht naar de garage. Het trillen werd alleen maar erger, zeker na 30+ minuten rijden.

Het is hoogstwaarschijnlijk een ontstekingsprobleem, wat ik al dacht. De Mallory E-spark module wordt nu vervangen door een Pertronix exemplaar. Nu nog de keuze maken tussen een Pertronix module I, II of III.
Nog geen idee wat het verschil is, maar ik ga vanavond eens Googlen.

Iemand advies m.b.t. Pertronix I, II of III?
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: C4 schudt bij volgas/kickdown

Bericht door Ando »

Ik heb een 1 en die bevalt prima. Maar toen ik deze kocht was er volgens mij nog geen andere dus heb ik me er nooit in verdiept. Ben wel benieuwd overigens....
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: C4 schudt bij volgas/kickdown

Bericht door Dakloos »

saf1908 schreef: Het is hoogstwaarschijnlijk een ontstekingsprobleem, wat ik al dacht.
Je dacht toch dat het de versnellingsbak was (zie topictitel) :wink: ?

Ik gebruik al jaren een Pertronix type 1 zonder problemen......
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: C4 schudt bij volgas/kickdown

Bericht door saf1908 »

Dakloos schreef:
saf1908 schreef: Het is hoogstwaarschijnlijk een ontstekingsprobleem, wat ik al dacht.
Je dacht toch dat het de versnellingsbak was (zie topictitel) :wink: ?

Ik gebruik al jaren een Pertronix type 1 zonder problemen......
Ja, dat dacht ik in eerste instantie. Ben ook pas een beginnend sleutelaar.
Uiteindelijk was ik er wel over uit dat het de ontsteking zou moeten zijn, maar kreeg de topictitel niet zo snel aangepast.

Ik las gisteravond dat het verschil tussen Pertronix I, II en III hem ongeveer in:

I: Eerste versie
II: Verbeterde versie waarbij je het contact aan kunt laten staan (met de motor uit) zonder dat de bobine gaat koken, en beter gedrag bij bepaalde toerentallen
III: Schijnt met multiple spark te zijn
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: C4 schudt bij volgas/kickdown

Bericht door Ando »

saf1908 schreef:
Dakloos schreef:
saf1908 schreef: Het is hoogstwaarschijnlijk een ontstekingsprobleem, wat ik al dacht.
Je dacht toch dat het de versnellingsbak was (zie topictitel) :wink: ?

Ik gebruik al jaren een Pertronix type 1 zonder problemen......
Ja, dat dacht ik in eerste instantie. Ben ook pas een beginnend sleutelaar.
Uiteindelijk was ik er wel over uit dat het de ontsteking zou moeten zijn, maar kreeg de topictitel niet zo snel aangepast.

Ik las gisteravond dat het verschil tussen Pertronix I, II en III hem ongeveer in:

I: Eerste versie
II: Verbeterde versie waarbij je het contact aan kunt laten staan (met de motor uit) zonder dat de bobine gaat koken, en beter gedrag bij bepaalde toerentallen
III: Schijnt met multiple spark te zijn
Thanks! Type II lijkt me wel een aardige optie, maar type III ?
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: C4 schudt bij volgas/kickdown

Bericht door saf1908 »

Ando schreef:Thanks! Type II lijkt me wel een aardige optie, maar type III ?
Heb inderdaad voor type II gekozen. Las ook wat negatieve verhalen over type III. Dat het allemaal wel meeviel qua voordelen t.o.v. I en II.
Hopelijk is hiermee het inhouden/schudden verholpen. Ik houd jullie op de hoogte.
1966 Mustang Fastback
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”