rubber tussen as en bladveren
Moderator: Shelby GT-H
rubber tussen as en bladveren
In sommige documentatie lees ik dat er een rubber tussen bladveer en as gemonteerd dient te worden. Beide mustangs die bij mij op de brug stonden hadden dit niet. Die van jullie wel?
Groet, Klaas
Groet, Klaas
Re: rubber tussen as en bladveren
Klaas,
Volgens mij hadden alleen de Grande's (69-73) uitvoeringen rubber tussen de achteras en de bladveren. 65-66 zeker niet!
Volgens mij hadden alleen de Grande's (69-73) uitvoeringen rubber tussen de achteras en de bladveren. 65-66 zeker niet!
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
Re: rubber tussen as en bladveren
Klopt Erwin, die van ons ook niet. (en ook niet op de bladveren die ik van Tonie heb)
65 mustang coupe
V8- 289 2V
1 inch sway bar,
Shelby drop,
GT springs,
roller perches by 66 hipowannabee,
disk brake conversion,
HD rear leaf springs
V8- 289 2V
1 inch sway bar,
Shelby drop,
GT springs,
roller perches by 66 hipowannabee,
disk brake conversion,
HD rear leaf springs
Re: rubber tussen as en bladveren
Tussen achteras en bladveer heb ik eigenlijk nog nooit gezien, lijkt mij ook niet ideaal, wel tussen de veerbladen onderling, althans bij mijn originele Grande veerpakket.Dakloos schreef:Volgens mij hadden alleen de Grande's (69-73) uitvoeringen rubber tussen de achteras en de bladveren. 65-66 zeker niet!
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
- NordicDawn
- Berichten: 2586
- Lid geworden op: wo 12 sep, 2007 14:34
- Locatie: Overijssel
Re: rubber tussen as en bladveren
Ik heb het nog eens opgezocht in het meteriaal dat ik voor handen heb van '69. Daar staat:
Grandé's luxury ride characteristics result from the use of voided rubber bushings in the front rear springs. These bushings permit a slight rearward movement of the springs to absorb impact when the wheels stike a bump. "Iso-Clamp" rubber-cushioned mounts eliminate any metal-to-metal contact between the rear springs and the axle housing
Hoe dat zit met '65/'66 weet ik niet.
Grandé's luxury ride characteristics result from the use of voided rubber bushings in the front rear springs. These bushings permit a slight rearward movement of the springs to absorb impact when the wheels stike a bump. "Iso-Clamp" rubber-cushioned mounts eliminate any metal-to-metal contact between the rear springs and the axle housing
Hoe dat zit met '65/'66 weet ik niet.
1970 Mustang Hardtop
Re: rubber tussen as en bladveren
Dit bedoel ik Michel:Gearz schreef: Tussen achteras en bladveer heb ik eigenlijk nog nooit gezien, lijkt mij ook niet ideaal, wel tussen de veerbladen onderling, althans bij mijn originele Grande veerpakket.
Michel.
Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat Cougars en Mustang Grande's uitvoeringen zo'n isolator tussen het bladverenpakket en de achteras hebben. Tussen de bladveren onderling zitten bij mij ook wat zeshoekige plastic plaatjes maar die bedoelde ik niet
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
Re: rubber tussen as en bladveren
Mooi, ik bouw 'm samen zoals ie is.... Dank voor al jullie hulp, uitleg EN foto!!
Groet, Klaas
Groet, Klaas
Re: rubber tussen as en bladveren
Echt voor het eerst dat ik het zie Erwin, afijn nooit te oud om te leren blijkt maar weer.Dakloos schreef:Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat Cougars en Mustang Grande's uitvoeringen zo'n isolator tussen het bladverenpakket en de achteras hebben. Tussen de bladveren onderling zitten bij mij ook wat zeshoekige plastic plaatjes maar die bedoelde ik niet
Ik heb ze nooit onder mijn 70 Grande gehad en ze zitten ook niet in de 67 Cougar (heb straks nog even snel gecheckt aangezien ik daar toch even twijfelde).
Ik las zojuist dat ze ook onder II-tjes werden gemonteerd.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
- 1967coupe
- Adverteerder
- Berichten: 7968
- Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
- Locatie: Dalfsen
- Contacteer:
Re: rubber tussen as en bladveren
Zal de wegligging niet ten goede komen lijkt me
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Re: rubber tussen as en bladveren
Michel,
Dat je nog eens wat van mij kunt leren .
Dan weet je waarschijnlijk ook niet dat ze in 67 voor de Cougar dit soort strut rods gebruikt hebben:
en kijk eens wat ik nog meer op die site vind:
Insulator Pad
en
Retainer-Leaf-Spring-Mounting
Vraag is of dit ook op bepaalde jaren op de Grande's is gebruikt?
Dat je nog eens wat van mij kunt leren .
Dan weet je waarschijnlijk ook niet dat ze in 67 voor de Cougar dit soort strut rods gebruikt hebben:
en kijk eens wat ik nog meer op die site vind:
Insulator Pad
en
Retainer-Leaf-Spring-Mounting
Vraag is of dit ook op bepaalde jaren op de Grande's is gebruikt?
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
Re: rubber tussen as en bladveren
Dank jullie wel voor de hulp.
Volgende week verwacht ik de nieuwe Koni's, zetten we de as en de veren weer aan mekaar met een 1 inch verlagingsblokje, plaatsen de stabilisatorstang alvast op de as zodat dit in één keer onder de karosserie kan worden geschoven. Dan nog even gaten boren en bus vastlassen in het frame voor de bevestiging van de stokjes van de stabi.
fijne jaarwisseling, Klaas
Volgende week verwacht ik de nieuwe Koni's, zetten we de as en de veren weer aan mekaar met een 1 inch verlagingsblokje, plaatsen de stabilisatorstang alvast op de as zodat dit in één keer onder de karosserie kan worden geschoven. Dan nog even gaten boren en bus vastlassen in het frame voor de bevestiging van de stokjes van de stabi.
fijne jaarwisseling, Klaas
Re: rubber tussen as en bladveren
Je gaat nu aardig wat geld uitgeven aan een set goede Koni's en je gaat een stabilisatorstang aanbrengen, dit alles om naar verwachting het weggedrag te verbeteren, maar dan ga je vervolgens wel een 1 inch verlagingsblok plaatsen wat nu juist het weggedrag weer verslechterd.klaas60 schreef:Volgende week verwacht ik de nieuwe Koni's, zetten we de as en de veren weer aan mekaar met een 1 inch verlagingsblokje, plaatsen de stabilisatorstang alvast op de as zodat dit in één keer onder de karosserie kan worden geschoven. Dan nog even gaten boren en bus vastlassen in het frame voor de bevestiging van de stokjes van de stabi.
Je creëert met een loweringblock een hefboom waardoor alles juist instabieler wordt, meer wheel hop, meer zijdelingse krachten meer asbeweging, meer spring wrap, leuk voor de looks, slecht voor de performance. Geef dan een paar centen meer uit en koop een set mid of reverse eye leafsprings en doe het op de juiste manier.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Re: rubber tussen as en bladveren
Beste Michel,
Dank je wel voor je reactie.
Ik was me totaal niet bewust van de nadelen die de verlagingsblokjes met zich meebrengen en had hier nog nooit over nagedacht. Zoals jij aangeeft heb ik het ook op mijn vorige mustang ('66 coupe) gedaan tot volle tevredenheid.
Om eerlijk te zijn staat er een setje nieuwe veren op de B-lijst maar de huidige veren zaten er net nieuw onder van de vorige eigenaar en vind ik het zonde om ze zomaar ernaast te leggen EN ik wilde in de nieuwe setup weten hoe de veren voelen. Ik vermoed dat ze sowieso te slap zijn naar mijn smaak. Wilde er echter eerst eens mee rijden en dan is de investering van een verlagingsblokje niet zo'n ingrijpende. Net zo min als het straks niet ingrijpend zal zijn een setje veren te wisselen.
Groet en fijne jaarwisseling!
Dank je wel voor je reactie.
Ik was me totaal niet bewust van de nadelen die de verlagingsblokjes met zich meebrengen en had hier nog nooit over nagedacht. Zoals jij aangeeft heb ik het ook op mijn vorige mustang ('66 coupe) gedaan tot volle tevredenheid.
Om eerlijk te zijn staat er een setje nieuwe veren op de B-lijst maar de huidige veren zaten er net nieuw onder van de vorige eigenaar en vind ik het zonde om ze zomaar ernaast te leggen EN ik wilde in de nieuwe setup weten hoe de veren voelen. Ik vermoed dat ze sowieso te slap zijn naar mijn smaak. Wilde er echter eerst eens mee rijden en dan is de investering van een verlagingsblokje niet zo'n ingrijpende. Net zo min als het straks niet ingrijpend zal zijn een setje veren te wisselen.
Groet en fijne jaarwisseling!
De voortgang op ons project is hier te zien:
http://www.rodemustang.blogspot.com
http://www.rodemustang.blogspot.com
Re: rubber tussen as en bladveren
Ik snap je volkomen, het is uiteraard ook maar net wat je van je suspensie verwacht en verlangt, ik postte e.e.a ook meer als een heads up
De Koni's ga je geweldig vinden en na de inrij periode kun je ze altijd nog iets strakker draaien.
Of je de springrate te slap vindt is nog maar de vraag, stuggere veren met een hogere rating zijn niet altijd zaligmakend, wellicht wel op een race track om het rolpunt laag te houden echter niet altijd als het om het band/weg contact gaat, daar is een iets minder stuggere veer juist weer beter, het gaat om de juiste combinatie van instellingen en springrating voor het gestelde doel.
Eénsgelijks een fijne jaarwisseling!
Michel.
De Koni's ga je geweldig vinden en na de inrij periode kun je ze altijd nog iets strakker draaien.
Of je de springrate te slap vindt is nog maar de vraag, stuggere veren met een hogere rating zijn niet altijd zaligmakend, wellicht wel op een race track om het rolpunt laag te houden echter niet altijd als het om het band/weg contact gaat, daar is een iets minder stuggere veer juist weer beter, het gaat om de juiste combinatie van instellingen en springrating voor het gestelde doel.
Eénsgelijks een fijne jaarwisseling!
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Re: rubber tussen as en bladveren
Vandaag een iets minder koude dag dus toch nog eens eventjes onder de cougar gekropen met mijn telefoon in de aanslag.... en jawel.
Erwin, het is even goed kijken maar je hebt gelijk.
Onder de 70 Grande zitten ze dan weer niet.
Erwin, het is even goed kijken maar je hebt gelijk.
Onder de 70 Grande zitten ze dan weer niet.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.