traction bar maken

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

traction bar maken

Bericht door peer »

Om de wegligging te verbeteren wil ik een traction bar maken. Maar na wat onderzoek snap k niet zo goed hoe dit allemaal heel kan blijven.

De meest simpele en de 'orginele shelby' traction bar heeft een vaste stang. Deze zit aan de voorkant maar op 1 punt vast. Als hier toch wat kracht op komt te staan dan buigt of breek die voorste ophanging toch zo af? Op z'n minst trekt het krom zou ik toch zeggen.
http://tractionmaster.com/
Afbeelding

Daarnaast zie ik niet hoe dit moet werken.
Dit systeem snap ik nog:
http://www.how-to-build-hotrods.com/traction-bars.html

Dan kan de voorkant nog meeveren, maar zo'n vaste stang zorgt dan toch voor een 'vaste verbinding' waardoor er nauwelijks beweging in de veer kan zitten. Daarom zit aan de andere kant ook een schommel.
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: traction bar maken

Bericht door Mustang24 »

Hier de traction bars op mijn gele bolide... :shock:


Afbeelding


Afbeelding

:ok:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: traction bar maken

Bericht door Ando »

Ik had die originele bars ook onder de mustang. Het wordt daardoor wel wat stugger omdat het wat moeilijker beweegt. De rubbers vangen een deel van het afstandsverschil bij inveren op, misschien een lichte draaiing van de achteras. Je hebt natuurlijk maar de halve lengteverandering van de veren op te vangen, de shackels achter 2x zoveel. Scheuren of verbuigen heb ik nooit gehad, ook al zitten ze aan de voorkant maar aan 1 kant vast. Wielhop had ik niet meer na montage, maar bij nat weer reed ik als op eieren.....
Foto's op mijn website.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
mustang66coupe
Berichten: 1259
Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26

Re: traction bar maken

Bericht door mustang66coupe »

Dit zegt maier racing over traction bars

In 30 years I have not seen a car leave Maier Racing with a set of traction bars. THROW them out- Save your money, they are used to cover up cheap springs and shocks that don’t perform.
66 coupe aut. V8 in progress
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: traction bar maken

Bericht door Ando »

Als je de veren maar stug genoeg maakt zullen ze niet meer opwinden. Ik weet niet wat de ideale oplossing is.
Movie Cars heeft een jaar of wat geleden ook een racer opgebouwd. Daar zaten twee 'traction bars' aan de bovenkant van de achteras en het andere scharnierpunt binnen in het compartiment. De stangen lopen door sleufgaten zodat ze op en neer kunnen bewegen. Ik weet niet of dit de ideale oplossing is maar je kunt eens bij Patrick informeren.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
NordicDawn
Berichten: 2586
Lid geworden op: wo 12 sep, 2007 14:34
Locatie: Overijssel

Re: traction bar maken

Bericht door NordicDawn »

Ik moest ook aan Maier Racing denken:
8 ) I am thinking about using TRACTION BARS…..

In more than 20 years we have not sent a car out of here with Traction Bars.  Keep in mind we are preparing cars for auto-crossing, track days/road courses and vintage racing as well as spirited street driving.  We do not normally set up cars here for drag racing suspensions.  Traction bars for these applications (in “most” cases of 1965-70 Ford Mustangs) are installed to cover for a component that is not working properly or up for the task.  Essentially a Band-Aide!  If you are drag racing and that is your sole agenda, they may or may not work.  Our experiences for drag racing tell us a good set of leaf springs with great shocks are the key.  The biggest down side to Traction bars is that Traction bars limit the rotation of the suspension travel.  Ideally we want the suspension to freely go through it’s range of travel at a controlled rate.  The shocks control the rate in which things move.  There should be not components that inhibit this range of motion.  If the leaf spring is fatigued (old) and you are putting 400 horsepower through the rear-end, the leafs will no doubt struggle and wheel hop will ensue.  Our Maier Racing 165L (1″ lower than standard ride height) are very well tested and developed.  You can buy springs for 1/2 the price but our leafs eliminate wheel hop in 90% of the case with the help of our Bilstein rear shocks and new bushings.
http://www.maierracing.com/faqs/
1970 Mustang Hardtop
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: traction bar maken

Bericht door peer »

Ik vind persoonlijk de manier hoe Maier het neer zet erg veel lijken op het 'wij van WC eend adviseren... '.

Als ik iets heb geleerd dan is het wel dat van alle oplossingen er verhalen op het internet rondgaan waarom het wel werkt en waarom het niet werkt.

Ik heb ook zitten kijken naar die boven liggende traction bars, maar dan moet ik teveel gaan slijpen in de wagen zelf. De werking is hetzelfde alleen heb je dan geen last van laag hangende bars. Het kost niet zoveel om ze zelf te maken, dus ik ga een poging doen. Bevalt het niet zijn ze er zo weer vanaf.
Gebruikersavatar
Mustangflip
Berichten: 946
Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 15:48
Locatie: Kop van Noord-Holland

Re: traction bar maken

Bericht door Mustangflip »

Niet om de betweter uit te hangen maar traction bars zien er anders uit als wat jij bedoeld. Traction bars zijn niks meer als kokers onder je veren met een rubber dop erop die je "axle wrap" moeten tegenhouden. Wat jij bedoeld zijn Caltrac style bars. Werkt via hetzelfde principe en hebben hetzelfde effect maar zijn wel iets anders. Kijk oa hier maar eens. http://www.how-to-build-hotrods.com/traction-bars.html

Je wilt deze bars plaatsen vanwege de wegligging. Maar deze bars zijn bedoeld om de "axle wrap" te neutraliseren die kan ontstaan bij grotere vermogens op je achterwielen waardoor je veren willen vervormen. Die ontstaat eigenlijk alleen maar bij flink optrekken wat dus te maken heeft met je tractie op dat moment. Met de wegligging heeft het dus weinig van doen. Je krijgt er niet echt een veel strakker sturende auto voor terug. Hoogop als je met heel veel vermogen rijdt en je auto even lekker de bocht wilt doortrekken. Je kan ze rustig onder je auto zetten maar verwacht er niet al te veel van mbt wegligging. Voor de start zijn ze wel aan te raden. Dragracers hebben ze altijd.

Groet Flip
-Mustang Mach 1 1969 V8 429

Live is not about miles to the gallon but smiles to the gallon !
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: traction bar maken

Bericht door peer »

Onderbouwde betweterigheid vind ik prima, dan kan ik juist verder zoeken met de juiste termen ;)
Alleen is het dan wel gek dat de dingen die ik na wil bouwen verkocht worden onder de naam traction bar: http://www.mustangsunlimited.com/itemdy ... 1=1069R+01
http://www.mustangandfords.com/how-to/c ... tion-bars/ :roll:

Waar ik ze onder andere voor nodig heb is het circuit, waar je vol vermogen het rechte stuk op gaat. Daar zou dit zeker bij moeten helpen. In combinatie met een watts link moet de as op de juiste plek gaan blijven.
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: traction bar maken

Bericht door Ando »

Bij vol gas accelereren gaan de achterwielen stuiteren door het opwinden van de bladveren waardoor je enorm veel grip verliest. Traction bars voorkomen dit. En ik weet ook niet beter dan dat die dingen traction bars heten...

Na de montage had ik geen wielhop meer. Had ook een swaybar achter gemonteerd, verder geen linkage oid.

http://mustang66.perronwei.nl/nieuwe-pagina.aspx
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
stang67
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 19 jan, 2004 13:29
Locatie: provincie Antwerpen

Re: traction bar maken

Bericht door stang67 »

Ik had onder mijn wagen (65 fastback) ook shelby style traction bars in combinatie met koni's en oudere standaard veren met 1" verlagingsblokken.
Mijn wagen was hier wel hard mee, wat niet altijd aangenaam is op onze prachtig onderhouden Belgische wegen.
Wel totaal geen wheelhop, ook bij volgas.

Begin dit jaar heb ik 4.5 leaf mid-eye veren gemonteerd in combinatie met een del-a-lum bushing kit en nog met de koni's.
Voor de testrit had ik de traction bars niet terug gemonteerd en ik moet zeggen dat ze nog altijd op het schap liggen.
Mijn wagen is stug, maar niet been hard. Dat terwijl de baanligging heel wat verbeterd is.

Als ik echt volle gas geef bij het vertrekken heb ik wel een beetje wheelhop, maar niets vergeleken als met de oude veren zonder traction bars.
Ze zijn snel te monteren voor als ik eens wil meedoen aan een occasionele kwart mijl op een evenement.

Voor alleen op de weg zou ik ze niet monteren, voor sport gebruik wel.
Mijn ophanging (zowel voor als achter) komt van opentracker racing.

Gr
Tim
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: traction bar maken

Bericht door Gearz »

Ik zou het idee van dergelijke tractionbars laten varen in het geval je de wagen wil opbouwen voor (road-race) circuitgebruik.
Dit ouderwetse type tractionbars hebben eerder een negatieve dan een positieve uitwerking op je suspensie in het geval je het betere bochtenwerk in gedachte neemt.
In een snelle bocht waarbij de massa van de wagen overhelt krijg je een situatie waarbij er op de buitenste bladveer een compleet andere belasting staat als op de binnenste bladveer waardoor het "roll-center" van de as zich naar buiten neigt te verplaatsen. Door het monteren van tractionbars, en zeker in combinatie met een swaybar verhinder je juist dat je suspensie vrijelijk kan bewegen voor wat betreft dat wat het beoogd is te doen in bochten en bij kuiltjes en bultjes, namelijk vrijelijk in en uit veren onafhankelijk van de body. Je verplaatst als het ware de krachten juist naar de body waardoor je een onvoorspelbaar weggedrag krijgt.

Waar je mijns inziens naar op zoek bent (en ik zelf ook) is een systeem wat de werking van de suspensie niet belemmerd maar wat de achteras in positie houdt onder invloed van de laterale zijdelingse krachten die er op worden uitgeoefend om aldoende o.a. de negatieve effecten en "roll-steer" te verminderen.
In een circuit suspensie met bladveren zijn de Panhardbar of beter nog de Wattslink denk ik eerder iets waarnaar je op zoek zou moeten gaan (zoals je zelf o.a ook al aangaf) om de laterale beweging tegen te gaan, evt. aan te vullen met een centrale torque arm om de z.g.n axlewrap en verandering van pinion angle te elimineren zonder de werking van de bladveren te belemmeren.

Ook van onderschat belang is dat er bladveren gemonteerd zijn die zo recht en vlak horizontaal mogelijk lopen als ze onder de auto zitten (op operationele rijhoogte, incl bestuurder, extra gewicht etc.) , hoe vlakker de bladveer ligt, des te minder deze vatbaar zijn voor zijdelingse vervorming en beweging in bochten (evt mid-eye leafs etc.), een bladveer die reeds een eindje gebogen staat is eerder geneigd zich zijdelings te verplaatsen en/of onder torsie krachten te vervormen.
Een setje stevige shackles en goede poly, del-a-lum of alu bushings in de veerogen zijn ook al een hele bijdrage om zijdelingse beweging tegen te gaan.

Mocht ik je verkeerd hebben begrepen en je toch op zoek zijn naar tractionbars om wheelhop, axle wrap etc. tegen te gaan maar zo min mogelijk last willen hebben van de negatieve effecten in bochten en bij in en uitveren, ga dan op zoek naar een cantilever systeem zoals de eerder genoemde caltrack bars.
https://www.calvertracing.com/caltracs.html
Zoek je echt iets waarbij je "traction" meer waarborgt gedurende het uitaccelereren van bochten etc. dan zijn tractionbars in wat voor hoedanigheid dan ook echt niet hetgeen waar naar je op zoek bent.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: traction bar maken

Bericht door Ando »

Waarom geen compleet onafhankelijke achterwielophanging? Of is dat te ver van origineel?
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
NordicDawn
Berichten: 2586
Lid geworden op: wo 12 sep, 2007 14:34
Locatie: Overijssel

Re: traction bar maken

Bericht door NordicDawn »

Dit meer het idee?

Afbeelding
1970 Mustang Hardtop
Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 828
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: traction bar maken

Bericht door Swordfish79 »

is dit niets ? Dan ben je gelijk van de bladveren af.

http://link.marktplaats.nl/m1098432170
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”