spanningsregelaar

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
jvdiest
Berichten: 146
Lid geworden op: do 02 jun, 2016 15:51

spanningsregelaar

Bericht door jvdiest »

Ik ben bezig met de elektronica van mijn 1966 mustang coupe (6cyl). Ben de Mustang compleet aan het restaureren en heb hem als bouwpakket gekocht van de vorige eigenaar. Wil nu weten of alles naar behoren werkt en/of er nog delen missen of vervangen moeten worden.

Ik heb de kabelboom in de motorruimte inmiddels kunnen aansluiten. Enige wat ik niet kan plaatsen het startrelais. Op de kabelboom zit aan de bestuurderszijde bij de radiator de volgende aansluiting:

Afbeelding

Op basis van de documentatie hoort hier een spanningsregelaar. Die zat niet bij mijn bouwpakket, kan zijn dat die mist.

Echter bij de dynamo zit volgens mij aan een externe spanningsregelaar. Zie onderstaande foto's.

Afbeelding
Afbeelding

Dit is een bosch regelaar met nummer 192 062 003

Ik zou vermoeden dat ik maar 1 spanningsregelaar nodig heb of zijn het er toch twee? Kan iemand mij hier meer over vertellen. Las ook wat over een vroege of latere dynamo (generator of alternator), ik ga er vanuit dat ik een alternator heb.
Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 828
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: spanningsregelaar

Bericht door Swordfish79 »

De aansluiting die je nu laat zien is die voor de originele spannings regelaar.

Dat bosch ding is niet origineel. Mogelijk dat je dynamo ook niet meer origineel is ? Die spanningsregelaar zit bij een V8 aan de bestuurderskant gemonteerd naast de radiator.
Afbeelding

een originele is een Autolite zoals deze;
http://www.adamscc.nl/catalog/product_i ... s_id=20929

maar ik zou een electronische versie plaatsen zoasl deze;
http://www.adamscc.nl/catalog/product_i ... cts_id=104

Dan is het nog even uitzoeken of je dynamo de juiste is.

Dit is een handige site met alle schemas van de mustang

http://averagejoerestoration.com/1965-m ... -diagrams/
jvdiest
Berichten: 146
Lid geworden op: do 02 jun, 2016 15:51

Re: spanningsregelaar

Bericht door jvdiest »

Bedankt voor de reactie. De informatie die je hebt geplaatst is de informatie die ik zelf ook gevonden had en op basis waarvan ik tot mijn vraag ben gekomen.

Dat de Bosch spanningsregelaar niet origineel op de mustang hoort, wist ik niet. Betekent dit dat deze configuratie ook kan werken, dus dat ik het kan proberen zonder spanningsregelaar aan te sluiten op de connector aan de bestuurderszijde bij de radiator. Is er een risico?
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: spanningsregelaar

Bericht door Ando »

jvdiest schreef:Bedankt voor de reactie. De informatie die je hebt geplaatst is de informatie die ik zelf ook gevonden had en op basis waarvan ik tot mijn vraag ben gekomen.

Dat de Bosch spanningsregelaar niet origineel op de mustang hoort, wist ik niet. Betekent dit dat deze configuratie ook kan werken, dus dat ik het kan proberen zonder spanningsregelaar aan te sluiten op de connector aan de bestuurderszijde bij de radiator. Is er een risico?
Ik zou verwachten dat ze de originele spanningsregelaar vervangen hebben door de Bosch (ik neem aan dat deze is aangesloten?) en dat de bedrading hierop is aangepast. Als eerste zou ik het dan ook met de Bosch proberen. Werkt dat niet dan zul je moeten gaan puzzelen in de bedrading of de originele stekker nog wel aangesloten is. En een tweede plan maken hoe je het dan aan gaat sluiten.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
mustang66coupe
Berichten: 1259
Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26

Re: spanningsregelaar

Bericht door mustang66coupe »

Om antwoord te geven op je vragen, ja je hebt maar 1 externe regelaar nodig en ja je hebt een alternator nodig.

Ik had hetzelfde. Ook overgenomen project en ook een niet originele dynamo met regelaar. En een hoop geknoei met de kabels.
Ik heb voor een "one wire" dynamo gekozen omdat ik voor een "clean" motorruimte ben gegaan en dus zo min mogelijk kabels in de motorruimte wil hebben.
66 coupe aut. V8 in progress
jvdiest
Berichten: 146
Lid geworden op: do 02 jun, 2016 15:51

Re: spanningsregelaar

Bericht door jvdiest »

Met alle opmerkingen heb ik de kabel en dynamo nog eens bekeken.

Het lijkt erop dat ik een standaard dynamo (met 5 aansluitingen) heb.
Afbeelding
3 kabels lopen naar de spanningsregelaar, 1 naar de + van de accu via het start relais en 1 naar de radio suppression condensator? Die laatste kan ik niet plaatsen. Is dat een andere condensator dan degene die naar de spanningsregelaar (originele plek) zit?

en de kabel is gelijk aan de kabel die ik bij bijvoorbeeld cj pony parts vind.
Afbeelding

De Bosch spanningsregelaar kan ik er zonder schade aan de kabelboom tussenuit halen, ga ik ook verwijderen en het origineel (cq de voorgestelde electronische zoals in de link naar Adams)
jvdiest
Berichten: 146
Lid geworden op: do 02 jun, 2016 15:51

Re: spanningsregelaar

Bericht door jvdiest »

Afbeelding

Ik zie dat de wiring van een 1966 net iets anders is.
Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 828
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: spanningsregelaar

Bericht door Swordfish79 »

klopt maar in grote lijnen is het wel gelijk. De AM meter zit er tussen die heeft de 65'r niet.
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”