achterveer coupe V8
Moderator: Shelby GT-H
achterveer coupe V8
het wordt tijd voor nieuwe achterveren. Die moeten net als aan de voorkant 1 inch lager zijn dan normaal en goed stug. Welke ervaringen hebben jullie? Welk merk of leverancier raden jullie me aan? IEdereen levert ''heavy duty'' maar wat wordt er nou mee bedoeld? 5 bladen is niet persé stugger dan 4 bladen; hangt van het staal af. WIe heeft het antwoord?
groet, Klaas
groet, Klaas
De voortgang op ons project is hier te zien:
http://www.rodemustang.blogspot.com
http://www.rodemustang.blogspot.com
Re: achterveer coupe V8
Met "heavy duty" bedoeld men dat de spring rate hoger ligt dan OEM specs, oftewel hoger dan de spring rate van de origineel geleverde fabrieks veerpakketten.
Voor jouw wensen kun je uitgaan van een 4.5" Mid eye, poly urethane bushings en een set goede kwaliteitsshockdempers zoals bijvoorbeeld Koni Classics. Voordeel van het extra "halve" veerblad is dat het pakket niet heel veel stugger van wordt maar dat wheelhop door axlewrap er wel mee wordt voorkomen.
Eaton Detroit is een goed merk bladveer maar zo zijn er uiteraard meerdere.
Michel.
Voor jouw wensen kun je uitgaan van een 4.5" Mid eye, poly urethane bushings en een set goede kwaliteitsshockdempers zoals bijvoorbeeld Koni Classics. Voordeel van het extra "halve" veerblad is dat het pakket niet heel veel stugger van wordt maar dat wheelhop door axlewrap er wel mee wordt voorkomen.
Eaton Detroit is een goed merk bladveer maar zo zijn er uiteraard meerdere.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Re: achterveer coupe V8
Ha Michel,
Dank je voor je advies. Er zitten al Koni's onder en een heel dikke stabi. Toen we die monteerden hebben we niet de bladveren vervangen. Wel hebben we toen een XL benzinetank gemonteerd, een moderne grote band op een stalen velg en de hele auto geisoleerd wat allemaal veel gewicht heeft toegevoegd. Nu is het dus tijd voor andere veren terwijl de as eronder vandaag gaat voor een kortere eindoverbrenging en montage van een sper.
Weet je een adres voor serieuze heavy duty veren?
Groet, Klaas
Dank je voor je advies. Er zitten al Koni's onder en een heel dikke stabi. Toen we die monteerden hebben we niet de bladveren vervangen. Wel hebben we toen een XL benzinetank gemonteerd, een moderne grote band op een stalen velg en de hele auto geisoleerd wat allemaal veel gewicht heeft toegevoegd. Nu is het dus tijd voor andere veren terwijl de as eronder vandaag gaat voor een kortere eindoverbrenging en montage van een sper.
Weet je een adres voor serieuze heavy duty veren?
Groet, Klaas
De voortgang op ons project is hier te zien:
http://www.rodemustang.blogspot.com
http://www.rodemustang.blogspot.com
- Ando
- Donateur 2014
- Berichten: 4848
- Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
- Locatie: Barendrecht
- Contacteer:
Re: achterveer coupe V8
Kijk uit dat je het allemaal niet te stug maakt...op een gegeven moment flext de body meer dan de vering en is het helemaal niet meer controleerbaar.
Founder of Mustang Valley
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
- NordicDawn
- Berichten: 2586
- Lid geworden op: wo 12 sep, 2007 14:34
- Locatie: Overijssel
Re: achterveer coupe V8
Geen idee of Klaas al subframe connectors er onder heeft zitten? Dan ben je een deel van de flex al eenvoudig kwijt. Net als de tweedelige exportbrace vervangen door een uit een stuk. En als je dan toch bezig bent zou je ook nog shocktower reinforcement plates erin kunnen lassen. Neem aan dat de eerdere modellen daar net zoveel profijt van hebben als de 69/70.
1970 Mustang Hardtop
- Ando
- Donateur 2014
- Berichten: 4848
- Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
- Locatie: Barendrecht
- Contacteer:
Re: achterveer coupe V8
Subframe connectors gaan je niet redden, die doen erg weinig in diagonaal-torsie. Staat een uitgebreide testmeting van op internet.
Founder of Mustang Valley
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
- 1967coupe
- Adverteerder
- Berichten: 7968
- Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
- Locatie: Dalfsen
- Contacteer:
Re: achterveer coupe V8
Bij mij doen ze erg veel in diagonaal torsie. Veel en veel beter
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
- Ando
- Donateur 2014
- Berichten: 4848
- Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
- Locatie: Barendrecht
- Contacteer:
Re: RE: Re: achterveer coupe V8
Heb je dat ook echt gemeten? Er staat op Internet een verslag met de meetwaarden erbij en dat viel heel erg tegen...dacht dat er ook een link stond op mijn website.1967coupe schreef:Bij mij doen ze erg veel in diagonaal torsie. Veel en veel beter
Founder of Mustang Valley
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
- 1967coupe
- Adverteerder
- Berichten: 7968
- Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
- Locatie: Dalfsen
- Contacteer:
Re: achterveer coupe V8
Niet gemeten maar ik moet bij mijn ouders altijd scheef een drempel op. Zo merkte ik dat hij veel stijver is geworden. Echt een groot verschil.
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Re: achterveer coupe V8
De stijfheid of juist flex in de carrosserie hangt ook van het bouwjaar en de bodyvorm af.
'65-'66 heeft vele malen meer flex dan '67-'70, alleen al door het ontbreken van de extra torqueboxen, coupe's hebben minder body flex dan fastbacks.
Echt het grootste verschil was bij mij in de '70 coupe gek genoeg juist de extra aluminium plaat (brandschot) achter de achterbank en de monte-carlo bar tussen de shocktowers.
Michel
'65-'66 heeft vele malen meer flex dan '67-'70, alleen al door het ontbreken van de extra torqueboxen, coupe's hebben minder body flex dan fastbacks.
Echt het grootste verschil was bij mij in de '70 coupe gek genoeg juist de extra aluminium plaat (brandschot) achter de achterbank en de monte-carlo bar tussen de shocktowers.
Michel
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
- Ando
- Donateur 2014
- Berichten: 4848
- Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
- Locatie: Barendrecht
- Contacteer:
Re: achterveer coupe V8
Volgens mij heb ik op mijn website alle percentages staan alleen ligt de site er uit zag ik...morgen maar even naar kijken.
Voor zover ik me kan herinneren komen die percentages aardig overeen met de bevindingen van Gearz.
Om een 65/66 goed stijf te krijgen moet je echt aan een rollbar en torqueboxen gaan denken...
Voor zover ik me kan herinneren komen die percentages aardig overeen met de bevindingen van Gearz.
Om een 65/66 goed stijf te krijgen moet je echt aan een rollbar en torqueboxen gaan denken...
Founder of Mustang Valley
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Re: achterveer coupe V8
Goedemorgen,
Dank voor alle reacties. Leuk om te zien dat er meer mensen bezig zijn met dit soort projecten.
Bij de restauratie bleek dat de shock towers een flink aantal centimeters naar elkaar waren bewogen door de jaren heen en ik heb toen in plaats van de monte caro bar een flinke versteviging aangebracht in de motorruimte. van Total Control. Mijn gedachte hierbij was dat de auto hierdoor beter zou gaan sturen; immers je haalt de flex uit de bovenzijde van de wielophanging. Onder was ie redelijk stivig dacht ik. Verder heb ik van hetzelfde merk de dikste voor en achterstabi gemonteerd en de zwaarste voorveren die ik kon vinden. Dit zijn echter allemaal wielophangingsupgrades. Verder heb ik geen frame verstevigingen aangebracht.
Ik ben wel geinteresseerd uit te vinden wat ik kan doen om de achteras beter te fixeren onder de auto. Gaarne jullie advies.
Trouwens. Ik vind de flex in de caroserie wel meevallen; stukken beter dan de Saab 93 cabrio van mijn ex. Maar dat is natuurlijk allemaal zwaar subjectief.
Dank voor alle reacties. Leuk om te zien dat er meer mensen bezig zijn met dit soort projecten.
Bij de restauratie bleek dat de shock towers een flink aantal centimeters naar elkaar waren bewogen door de jaren heen en ik heb toen in plaats van de monte caro bar een flinke versteviging aangebracht in de motorruimte. van Total Control. Mijn gedachte hierbij was dat de auto hierdoor beter zou gaan sturen; immers je haalt de flex uit de bovenzijde van de wielophanging. Onder was ie redelijk stivig dacht ik. Verder heb ik van hetzelfde merk de dikste voor en achterstabi gemonteerd en de zwaarste voorveren die ik kon vinden. Dit zijn echter allemaal wielophangingsupgrades. Verder heb ik geen frame verstevigingen aangebracht.
Ik ben wel geinteresseerd uit te vinden wat ik kan doen om de achteras beter te fixeren onder de auto. Gaarne jullie advies.
Trouwens. Ik vind de flex in de caroserie wel meevallen; stukken beter dan de Saab 93 cabrio van mijn ex. Maar dat is natuurlijk allemaal zwaar subjectief.
De voortgang op ons project is hier te zien:
http://www.rodemustang.blogspot.com
http://www.rodemustang.blogspot.com
Re: achterveer coupe V8
En natuurlijk een goed adres voor echte heavy duty achterveren.....
De voortgang op ons project is hier te zien:
http://www.rodemustang.blogspot.com
http://www.rodemustang.blogspot.com
Re: achterveer coupe V8
Dikkere stabilisator stangen hebben weinig of zelfs een negatief effect als de body niet stevig is en de suspensie niet voldoet, je gaat dan namelijk krachten verplaatsen van de suspensie naar de body. Een (te dikke) achter swaybar zorgt al helemaal voor een onvoorspelbaar weggedrag, de achter swaybar is echt het allerlaatste wat je eigenlijk aan de wagen moet doen en dan alleen (!) als het echt nog nodig is. Swaybars kunnen het stuurgedrag dermate anders maken omdat het enorme impact heeft op de "weight transfer" in bochten waardoor de wagen bijvoorbeeld van onderstuur naar overstuur gaat en vice versa, dit moet dus wenselijk zijn en je moet er bovendien op bedacht zijn zodat je weet hoe je er op moet reageren.
Rule of thumb bij het uitkiezen van een achter blad veerpakket is juist, zoek het minst stugge veerpakket als mogelijk binnen de applicatie, goede schokbrekers en bushings doen de rest.
Dit klinkt tegenstrijdig maar dat is het juist niet, een suspensie systeem moet namelijk kunnen werken waardoor een goed wegcontact behouden blijft ! Beter een progressief werkend veerpakket dan een ronduit te stug veerpakket.
Wat je vaak ziet is dat men ervaart dat de 50 jaar oude vering en ophanging niet meer naar wens functioneert doordat de bushings uitgelubberd of uitgehard zijn, de veerpakketten ingezakt en de shocktowers moe of ingescheurd waarna men denkt dit te verbeteren door een volledig "performance" pakket te kopen (of erger nog, een half). Uiteindelijk resulteert dit in een veel te stugge vering welke door alle onnodige upgrades zo vastgezet zit dat deze amper nog goed kan bewegen en functioneren. Stugge vering kan prima in een stijf chassis indien gewenst, niet in een oude unibody carrosserie zonder een deugdelijk chassis. Alle krachten welke niet door de suspensie worden opgevangen komen zodoende in je body terecht met de nodige ellende ten gevolge, het wordt er echt niet beter op. Men verward vaak een stugger veergedrag met een beter veergedrag en een betere wegligging.
Vaak wordt er wel eerst de nodige cash in engine performance geduwd terwijl het belangrijkste van een auto, de suspensie volledig genegeerd wordt.
Anyway, een montecarlobar, export braces, subframe connectors, nieuwe bushings in alle suspensie delen, torque boxes en shocktowers nazien, strutbar bushings, draagarmen en voorste spring perches vernieuwen en je bent al een heel eind, en als je dan de overige delen gaat vervangen of upgraden merk je ook het positieve of negatieve effect op het weggedrag van extra veerbladen, andere swaybars, vering en/of shocks etc. en niet enkel "een verschil".
Ik denk dat je hiermee al een hele winst behaald.
http://www.adamscc.nl/catalog/product_i ... s_id=22635
Michel.
Rule of thumb bij het uitkiezen van een achter blad veerpakket is juist, zoek het minst stugge veerpakket als mogelijk binnen de applicatie, goede schokbrekers en bushings doen de rest.
Dit klinkt tegenstrijdig maar dat is het juist niet, een suspensie systeem moet namelijk kunnen werken waardoor een goed wegcontact behouden blijft ! Beter een progressief werkend veerpakket dan een ronduit te stug veerpakket.
Wat je vaak ziet is dat men ervaart dat de 50 jaar oude vering en ophanging niet meer naar wens functioneert doordat de bushings uitgelubberd of uitgehard zijn, de veerpakketten ingezakt en de shocktowers moe of ingescheurd waarna men denkt dit te verbeteren door een volledig "performance" pakket te kopen (of erger nog, een half). Uiteindelijk resulteert dit in een veel te stugge vering welke door alle onnodige upgrades zo vastgezet zit dat deze amper nog goed kan bewegen en functioneren. Stugge vering kan prima in een stijf chassis indien gewenst, niet in een oude unibody carrosserie zonder een deugdelijk chassis. Alle krachten welke niet door de suspensie worden opgevangen komen zodoende in je body terecht met de nodige ellende ten gevolge, het wordt er echt niet beter op. Men verward vaak een stugger veergedrag met een beter veergedrag en een betere wegligging.
Vaak wordt er wel eerst de nodige cash in engine performance geduwd terwijl het belangrijkste van een auto, de suspensie volledig genegeerd wordt.
Anyway, een montecarlobar, export braces, subframe connectors, nieuwe bushings in alle suspensie delen, torque boxes en shocktowers nazien, strutbar bushings, draagarmen en voorste spring perches vernieuwen en je bent al een heel eind, en als je dan de overige delen gaat vervangen of upgraden merk je ook het positieve of negatieve effect op het weggedrag van extra veerbladen, andere swaybars, vering en/of shocks etc. en niet enkel "een verschil".
Ik denk dat je hiermee al een hele winst behaald.
http://www.adamscc.nl/catalog/product_i ... s_id=22635
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Re: achterveer coupe V8
Dank allen voor jullie antwoorden. Het snijdt allemaal heel veel hout en we steken hier weer veel van op. Rubbers, schokbrekers en dergelijke zijn reeds vervangen. De achterveren zijn gewoon op en versleten en moeten worden vervangen.
@ Michel in het bijzonder op het onderwerp van de achterste stabi: Er is echt een heel mooi neutraal weggedrag uit onze huidige setup gekomen ondanks de slechte veren waarbij een licht overstuur gecreeerd kan worden met het gaspedaal zonder de neiging meteen heel erg uit te breken. Ik nodig je graag uit wanneer je in de buurt van den Haag bent dit zelf te ondervinden.
Ik heb dan wel de voorzijde aardig gefixeerd maar ben best nieuwsgierig hoe ik de rest van het chassis wat steviger kan maken en ervoor kan zorgen dat de achteras beter op z'n plaats blijft. Alle hulp en adviezen in die richting is zeer welkom!
groet en fijne dag, Klaas
@ Michel in het bijzonder op het onderwerp van de achterste stabi: Er is echt een heel mooi neutraal weggedrag uit onze huidige setup gekomen ondanks de slechte veren waarbij een licht overstuur gecreeerd kan worden met het gaspedaal zonder de neiging meteen heel erg uit te breken. Ik nodig je graag uit wanneer je in de buurt van den Haag bent dit zelf te ondervinden.
Ik heb dan wel de voorzijde aardig gefixeerd maar ben best nieuwsgierig hoe ik de rest van het chassis wat steviger kan maken en ervoor kan zorgen dat de achteras beter op z'n plaats blijft. Alle hulp en adviezen in die richting is zeer welkom!
groet en fijne dag, Klaas
De voortgang op ons project is hier te zien:
http://www.rodemustang.blogspot.com
http://www.rodemustang.blogspot.com