Idler Arm probleem - Roller versie?

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 470
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Idler Arm probleem - Roller versie?

Bericht door richard66coupe »

Een jaar of 3 en weinig km's geleden heb ik de bus in mijn originele Idler Arm(of hulp stuur arm) vervangen. Ik heb een V8 met stuurbekrachtiging, dus hier zit een bus in met getande binnenste bus zodat hij vanzelf terug in midden stand komt dmv een gevulcaniseerd rubber. Sinds afgelopen zomer merkte ik dat ie soms een beetje naar links en soms naar rechts trekt. Nou denk ik dat het aan de idler arm ligt want hij als ik hem opgekrikt heb en naar bijv. links draai dan geeft ie weerstand om naar de middenstand terug te keren maar als ik hem tegen de aanslag draai en daar een tijdje vast houd en het stuur los laat schiet ie iets meer dan een halve slag terug en moet ik echt moeite doen om hem in de middenstand te krijgen want het stuur veert weer terug naar links en hetzelfde gebeurt als ik hem helemaal naar rechts draai.
Hij moet toch altijd naar de middenstand gaan? Ik heb de boel eens gemarkeerd en het lijkt erop dat het zgn. gevulcaniseerde rubber los beweegt ten opzichte van de binnenste bus. Dus waarschijnlijk weer een kwestie van repro zooi. Dit hoort toch niet zo?

Ik zit te dubben om de idler arm te vervangen door een exemplaar zonder getande bus, die dus gewoon soepel beweegt of een zgn Roller kit in de huidige arm te doen met kogel lagers. Iemand ervaring met een goede vervangings idler arm? Of Roller idler arm, is dat de moeite waard?
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Idler Arm probleem - Roller versie?

Bericht door 1967coupe »

Heb je de originele stuurbekrachtiging?
Volgens mij kun je de control valve iets bijstellen.

GR
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
mustang66coupe
Berichten: 1259
Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26

Re: Idler Arm probleem - Roller versie?

Bericht door mustang66coupe »

Ik heb pas een roller idler arm geplaatst. Gewoon met 1 vinger makkelijk te verdraaien :mrgreen:
Ik ben wel alles aan het ombouwen naar manueel.
66 coupe aut. V8 in progress
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Idler Arm probleem - Roller versie?

Bericht door Dakloos »

Een paar keer een PS idler arm bus vervangen. Belangrijk is dat je de moer pas moet vastdraaien als het stuur in de middenstand staat. Ik kan met 120 gewoon de handjes van het stuur houden en blijf dan kaarsrecht rijden.
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 470
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Idler Arm probleem - Roller versie?

Bericht door richard66coupe »

Ik weet zeker dat ik destijds bij installatie de moer aangedraait met voorgeschreven moment in de rechtuit stand.
Het lijkt net of de bus intern gewoon verdraait. Op de snelweg gaat ie wel rechtdoor maar dat komt dat ik +2,6 graden caster heb.

De stuurbekrachtiging is het niet omdat ie dit ook vertoont als de motor uit is.
@Mustang66coupe, waar heb je die roller idler arm vandaan? Stuurt ie bij jou ook uit zichzelf terug?
Gebruikersavatar
mustang66coupe
Berichten: 1259
Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26

Re: Idler Arm probleem - Roller versie?

Bericht door mustang66coupe »

Ik heb die van mij bij cobraautomotive gekocht omdat ik daar ook andere onderdelen kocht maar http://opentrackerracing.com/product/ro ... 1964-1966/ wordt ook veel getipt in amerikaanse forums.
Het uit zichzelf terug sturen is een veel gevraagde vraag in amerikaanse forums maar steeds komt terug dat positieve caster de wielen terug laat draaien. Ook bij de power steering met roller idler arm. Geen idee of dat waar is maar Iedereen die de roller idler arm heeft geinstalleerd is er positief over.

Ik heb letterlijk alles vervangen inclusief upper/lower arms. Alleen de power steering box is gebleven en alles moet nog afgesteld worden. Maar omdat ik nu dus de power steering eruit heb gehaald zou ik jou vraag over het terug draaien van de wielen niet kunnen bevestigen helaas.

Ik heb nu ook een "quick steering kit" wat in combinatie met de (power) steering box als zwaar sturen wordt ervaren. De roller idler arm moet het wat makkelijker maken,wat mijn voornaamste reden was voor de roller idler arm.

mvg,
Bas
66 coupe aut. V8 in progress
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Idler Arm probleem - Roller versie?

Bericht door Gearz »

1967coupe schreef: wo 31 jan, 2018 21:12 Heb je de originele stuurbekrachtiging?
Volgens mij kun je de control valve iets bijstellen.
Juist.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”