Restauratie '66 Mustang Hardtop 289

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
arjanmustang
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 03 aug, 2018 11:02
Locatie: Veluwe

Re: Restauratie '66 Mustang Hardtop 289

Bericht door arjanmustang »

Dankje! Doel is om hem zo origineel mogelijk te houden met hier en daar wat verbeteringen mbt weggedrag, andere velgen en andere kleur.
Oke, vandaar die enorm lange steun voor de stuurpomp? Hij heeft geen airco, volgens mij ook niet gehad. En die "thermactor", is daar die pomp voor boven de dynamo? Die zat namelijk niet aangesloten en ik kon hem zo snel ook niet thuis brengen hoe-en-wat hij doet. Maar eens even inlezen hoe die thermactor werkt.
1966 Ford Mustang Coupe 289
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Restauratie '66 Mustang Hardtop 289

Bericht door Ando »

arjanmustang schreef:Dankje! Doel is om hem zo origineel mogelijk te houden met hier en daar wat verbeteringen mbt weggedrag, andere velgen en andere kleur.
Oke, vandaar die enorm lange steun voor de stuurpomp? Hij heeft geen airco, volgens mij ook niet gehad. En die "thermactor", is daar die pomp voor boven de dynamo? Die zat namelijk niet aangesloten en ik kon hem zo snel ook niet thuis brengen hoe-en-wat hij doet. Maar eens even inlezen hoe die thermactor werkt.
Pomp lucht in de uitlaat poort van de cilinderkop om een soort naverbranding van de uitlaatgassen te doen, meestal in combinatie met een laat ontstekingstijdstip. Ik had het spul er afgehaald en de gaten in de koppen afgedopt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
arjanmustang
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 03 aug, 2018 11:02
Locatie: Veluwe

Re: Restauratie '66 Mustang Hardtop 289

Bericht door arjanmustang »

Afgelopen anderhalve week niet aan de Mustang bezig geweest, weer een paar dagen buitenland gehad voor het werk en bezig met wat grotere klussen in huis. Ik heb mbt de Mustang echter niet helemaal stil gezeten, de motorruimte is weer mooi schoon en vetvrij na een middagje bezig geweest met Dasty en de tuinslang.
Het motorblok hangt nu in de motorsteun, de planning is om komende week het blok te ontvetten en weer schoon te krijgen. Een pakkingset en verf (VHT Old Ford Blue) is besteld en onderweg. Als het niet veel drukker wordt op het werk hoop ik over 2 a 3 weken het blok los te kunnen trekken en kijken hoe die er van binnen uitziet en naar aanleiding daarvan beslissen of er een motorrevisie wel of niet nodig is.
1966 Ford Mustang Coupe 289
Gebruikersavatar
arjanmustang
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 03 aug, 2018 11:02
Locatie: Veluwe

Re: Restauratie '66 Mustang Hardtop 289

Bericht door arjanmustang »

Vanavond weer een avondje bezig geweest aan het motorblok van de Mustang.
Alle kabels en leidingen gedemonteerd en alle 'gaten' afgedopt en het blok eens goed in de ontvetter gezet. Deze mag nu een nachtje intrekken in de dikke oliekoek die op het blok zit. En dan morgen het blok eens goed ontvetten en dan kunnen daarna de koppen gedemonteerd worden.
1966 Ford Mustang Coupe 289
Gebruikersavatar
MAIELLO
Berichten: 148
Lid geworden op: do 13 sep, 2012 14:16
Contacteer:

Re: Restauratie '66 Mustang Hardtop 289

Bericht door MAIELLO »

Hey

ik heb ook VHT old Ford blue gebruikt en ben heel tevreden van het resultaat.
al is het volgens sommigen niet de juiste kleur, ik vind het een hele mooie kleur.

succes nog.
Gebruikersavatar
arjanmustang
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 03 aug, 2018 11:02
Locatie: Veluwe

Re: Restauratie '66 Mustang Hardtop 289

Bericht door arjanmustang »

MAIELLO schreef: wo 05 sep, 2018 09:32 ik heb ook VHT old Ford blue gebruikt en ben heel tevreden van het resultaat.
al is het volgens sommigen niet de juiste kleur, ik vind het een hele mooie kleur.
Ik heb wat Amerikaanse forums afgestruind naar de juiste kleur en ook daar lopen de meningen redelijk uiteen. Volgens de meeste was dit de juiste kleur en zelf vind ik het ook wel een mooi kleurtje voor het blok. :ok:
1966 Ford Mustang Coupe 289
Gebruikersavatar
arjanmustang
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 03 aug, 2018 11:02
Locatie: Veluwe

Re: Restauratie '66 Mustang Hardtop 289

Bericht door arjanmustang »

Ando schreef: do 23 aug, 2018 22:16 Pomp lucht in de uitlaat poort van de cilinderkop om een soort naverbranding van de uitlaatgassen te doen, meestal in combinatie met een laat ontstekingstijdstip. Ik had het spul er afgehaald en de gaten in de koppen afgedopt
Als ik die thermactor er af haal, moet er dan behalve dat de gaten afgedopt moeten worden ook nog wat veranderd worden aan de ontsteking of carburateur?
1966 Ford Mustang Coupe 289
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Restauratie '66 Mustang Hardtop 289

Bericht door Ando »

arjanmustang schreef: vr 07 sep, 2018 09:15
Ando schreef: do 23 aug, 2018 22:16 Pomp lucht in de uitlaat poort van de cilinderkop om een soort naverbranding van de uitlaatgassen te doen, meestal in combinatie met een laat ontstekingstijdstip. Ik had het spul er afgehaald en de gaten in de koppen afgedopt
Als ik die thermactor er af haal, moet er dan behalve dat de gaten afgedopt moeten worden ook nog wat veranderd worden aan de ontsteking of carburateur?
Vaak staat de ontsteking van deze uitvoering wel wat laat, even controleren met en stroboscoop.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
arjanmustang
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 03 aug, 2018 11:02
Locatie: Veluwe

Re: Restauratie '66 Mustang Hardtop 289

Bericht door arjanmustang »

Afgelopen 2 weken weer voornamelijk in het buitenland gezeten, maar toch nog wat tijd kunnen vinden om het blok wat verder los te halen.
De koppen vorige week naar een bedrijfje hier in de buurt gebracht die ze even nakijkt, eventueel vlakt, goed schoonmaakt en controleert hoever de kleppen ingesleten zijn. Ook krijgt de Mustang nieuwe tuimelaars, er zaten 15 dezelfde in en 1 andere tuimelaar. De 15 gelijken hadden wat slijtage dus nu komen er allemaal nieuwe tuimelaars in. Deze week krijg ik als het goed is de koppen weer terug, hopelijk van het weekend tijd om de boel weer te monteren. En dan kan ik het blok spuit klaar maken. De overige interne delen zien er namelijk nog goed uit! :D
1966 Ford Mustang Coupe 289
Gebruikersavatar
arjanmustang
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 03 aug, 2018 11:02
Locatie: Veluwe

Re: Restauratie '66 Mustang Hardtop 289

Bericht door arjanmustang »

Afgelopen week de koppen weer opgehaald, deze zijn gevlakt en schoongemaakt. Ook nieuwe tuimelaars erbij.
Aangezien het al weer een tijdje geleden is dat er foto's zijn geplaatst hier weer wat foto's.

Het blok netjes gewassen en zoveel mogelijk ontvet
Image

Image

Image

Cilinder 5 heeft twee verschillende tuimelaars
Image

Image

Image

En de koppen weer netjes schoon en gevlakt terug gekregen
Image
1966 Ford Mustang Coupe 289
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1806
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Restauratie '66 Mustang Hardtop 289

Bericht door Big_fun_58 »

Is die laastste foto van je gevlakte koppen?
Zo te zien is je klepsteel (van cilinder 5?) wel erg afgesleten door die afwijkende tuimelaar.
Ik hoop dat het een oude foto was anders heb je een probleem denk ik.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
arjanmustang
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 03 aug, 2018 11:02
Locatie: Veluwe

Re: Restauratie '66 Mustang Hardtop 289

Bericht door arjanmustang »

Big_fun_58 schreef: zo 30 sep, 2018 13:44 Is die laastste foto van je gevlakte koppen?
Zo te zien is je klepsteel (van cilinder 5?) wel erg afgesleten door die afwijkende tuimelaar.
Ik hoop dat het een oude foto was anders heb je een probleem denk ik.
Die laatste foto is van na het vlakken. Ik denk dat het wat 'gezichtsbedrog' op de foto is, zojuist gelijk nog even op de koppen zelf na gekeken (tijdens het ophalen van de week had ik haast, dus niet heel goed gekeken naar de koppen) maar de klepstelen steken allemaal netjes even ver boven de veerschotel uit. Wel ligt op de ene klepsteel een grotere druppel olie als op de ander, wellicht lijkt het daardoor op de foto dat het niet gelijk is?
1966 Ford Mustang Coupe 289
Gebruikersavatar
arjanmustang
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 03 aug, 2018 11:02
Locatie: Veluwe

Re: Restauratie '66 Mustang Hardtop 289

Bericht door arjanmustang »

Na een paar maanden stilte weer even tijd gemaakt om aan de Mustang bezig te gaan. Afgelopen tijd veel voor het werk in het buitenland gezeten en afgelopen maand druk met het huis en de babykamer geweest. Maar toch tijd gevonden om nog 2 dagen met de Mustang bezig te gaan.
De Mustang is van binnen nu bijna helemaal gestript, stoelen, vloerbedekking, plafond etc is er allemaal. Alleen het dashboard zit er nog grotendeels in. Tijdens het verwijderen van de vloerbedekking bleek de bodemplaat nog heel erg strak te zijn, op 1 plek na. Achter de bestuurderstoel (voetenplek van de achterbank) bleek een paar gaatjes in gerot te zijn. Hier moet dus een nieuw plaatje in. Dit plaatje met black-friday korting in de US besteld, kosten: nog geen 15 euro.. :D

Ook nog weer even verder met het blok gegaan, de koppen weer gemonteerd. Carterpan en kleppendeksels geschuurd en in de primer gezet.

En hierbij nog een paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
1966 Ford Mustang Coupe 289
Gebruikersavatar
arjanmustang
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 03 aug, 2018 11:02
Locatie: Veluwe

Re: Restauratie '66 Mustang Hardtop 289

Bericht door arjanmustang »

Gistermiddag weer wat uurtjes met de Mustang bezig geweest. Dit maal was het inlaat spruitstuk aan de beurt, deze verf-vrij gemaakt en staat nu in de grondverf.
Vandaag aan de keuken tafel maar eens de originele radio open gehaald, kijken of ik hem weer werkend krijg. Eerst alles eens goed schoonmaken, niet normaal hoeveel zand en stof er in die radio zat! En dan van de week de Elcootjes eens doormeten, waarschijnlijk moeten die vervangen worden.
Ben benieuwd naar het geluid wat er uit gaat komen, zal wel niet veel soeps zijn, 1966 mono AM :lol: Maar ik vind het voor leuk om de originele radio weer werkend te hebben, niet omdat het moet, maar omdat het (hopelijk) kan. :v:

Afbeelding
1966 Ford Mustang Coupe 289
jvdiest
Berichten: 146
Lid geworden op: do 02 jun, 2016 15:51

Re: Restauratie '66 Mustang Hardtop 289

Bericht door jvdiest »

Leuk project, mooi ook om te zien dat je het grondig aanpakt en ook mooi dat de roest /rottigheid tot dusver meevalt.
Dit plaatje met black-friday korting in de US besteld, kosten: nog geen 15 euro.. :D
Plus verzendkosten zeker?

Zag dat je ook tips vroeg waar te bestellen. Adres waar ze ook de nodige Mustang onderdelen hebben is Rockauto.com. Die hebben ook goede verzendservice/opties naar Nederland en je kan de belasting en invoerrechten ook direct bij hen betalen.
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”