1966 Mustang 24" radiator upgrade

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: 1966 Mustang 24

Bericht door Gearz »

saf1908 schreef: di 25 sep, 2018 08:08 Je noemt wel jouw auto als vergelijking (met meer pk), maar die heeft toch sowieso een grotere radiateur dan de 1964-1966 Mustangs?
Als je enkel kijkt naar de front oppervlakte dan klopt dat, namelijk 24 Inch.

Echter is de heat load op mijn radiateur ook significant groter dan std. door meer dan 100% in vermogenstoename ten opzichte van de originele motor.
Om dit te kunnen duiden bestaat hiervoor een formule welke "heat load to the cooling system at rated power" berekend welke is uitgedrukt in BTU/Minute. (1 British Thermal Unit per minute = 0.023574 horsepower)

HP X 42.4 = BTU/minute

Dus zeg origineel 200 HP --> 200x42.4= 8480 BTU/minute
nu gemodificeerd 430 HP --> 430x42.4 = 18232 BTU/minute

Meer dan een verdubbeling van wat mijn radiateur voor z'n kiezen krijgt ten opzichte van een originele motor !

saf1908 schreef: di 25 sep, 2018 08:08 En is dat van die 16 fins per inch bewezen?
Ja dat is een feit, er kan in dit geval namelijk te weinig lucht effectief door de radiateur flowen door een te hoge dichtheid van het aantal fins waardoor de radiateur onvoldoende warmte kan afgeven aan de lucht.
saf1908 schreef: di 25 sep, 2018 08:08 Want iedere moderne auto heeft een radiateur met veel meer fins per inch dan die radiateurs die te koop zijn voor klassieke Mustangs. Het lijkt me dat die moderne dus beter zouden moeten zijn? Waarom zijn die dan niet te vinden voor de klassiekers?
Is dat zo ?
Dat is denk ik een misvatting, de moderne replacement versies van "de oude" radiateurs voor onze klassiekers zijn vaak vele malen beter dan moderne OEM radiateurs echter de kleinere beschikbare ruimte en kostenbesparing maakt dat autoconstructeurs noodgedwongen een ander ontwerp moeten toepassen wat zeker niet persé beter is, wel is uiteraard de capaciteit van moderne fans meer dan verdrievoudigd.


Enfin, ik kan er een heel, weliswaar zeer interessant, verhaal van maken maar check liever de 7 pagina's uit het artikel in de link hieronder, (dit is echt het basis standaard werk m.b.t automotive cooling) als je dit van begin tot aan het einde hebt doorgelezen zijn al jouw hierboven gestelde vragen begrijpelijk en volledig onderbouwd beantwoord.

http://www.enginebasics.com/Engine%20Ba ... oling.html

Overigens vind ik dat je e.e.a erg mooi hebt ingebouwd.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”