Gearz schreef:
Michel
Ik heb er vannacht nog eens over nagedacht:
- De primary piston wordt naar links gedrukt door de kracht op het pedaal.
- Hierdoor komt er druk op de remvloeistof achter de primary piston wat tot gevolg heeft dat er druk wordt opgebouwd op de frontbrakes én op de secondary piston.
- De secondary piston verplaatst ook naar links wat tot gevolg heeft dat er druk wordt opgebouwd op de rearbrakes.
Mijn eerste conclusie:
- De primary piston moet altijd de hoeveelheid vloeistof verplaatsen die nodig is voor het front cirquit én het rear circuit. Dit is zowel het geval bij een disk/drum als een drum/drum setup.
- De extra benodigde remvloeistof voor de primary piston is voorradig tussen de primary- en de secondary piston en hoeft dus niet direct uit het reservoir te komen.
- Hoe de verhouding tussen de maten van de reservoirs is zegt weinig over de juiste werking bij een disk/drum of drum/drum setup, voldoende voorraad tussen primary piston en secondary piston is bepalend.
- De 'voorraad' remvloeistof in het reservoir is voornamelijk bedoeld om de slijtage in het remsysteem op te vangen.
- De diameters van de primary piston en de secondary piston zijn gelijk dus de uitgaande druk zal in beide cirquits (front en rear) gelijk zijn.
- De veren zijn alleen voor het terugbrengen van de zuigers in de beginpositie.
De vragen:
- Waarom is bij een disk/drum setup het reservoir voor het disk circuit groter? Is dit een combinatie van een groter zuigeroppervlak/grotere slijtage?
- De hoeveelheid te verplaatsen vloeistof wordt bepaald door het zuigeroppervlak en de afstand waarover de zuiger(s) verplaatst moeten worden. Nu heb ik het idee dat de blokken redelijk 'strak' tegen de schijven aan liggen maar dat de remschoenen eerst een aardige afstand verplaatst moeten worden tegen de veerdruk in voordat deze 'aanliggen' op de trommels.
Ofwel: waarom is het ene reservoir groot en het andere klein?